Sanonpahan vaan että hyvätuloisten ja varakkaiden lapsilla on helpompi elämä
Tai ainakin helpompi elämän alku.
Suomessa aina niin kovasti jankutetaan oman työn tuloksista ja siitä että ei perhetaustalla niin ole väliä. Että korkeakoulu on kaikille maksuton.
Kuitenkin näille varakkaiden lapsille maksetaan lapsena kaikki mitä haluavat, teininä maksetaan mopot, mopokortit, autot, ajokortit, harrastukset, vaatteet ja tuhat muuta asiaa.. asunnot hankitaan niin pääsee elämä helposti alkuun.
Ja monia tuetaan vielä aikuisenakin.
En mä kateellisuudesta kärsi mutta ajattelen vain välillä, että tämänkaltaiset ihmiset elävät ihan erilaisessa maailmassa kuin minä olen joutunut elämään.
Todellisuudessa kuvio ei paljoa eria jenkkilästä. Ainoa asia missä ero on, että siellä varallisuuserot ovat vain vielä suuremmat.
Kommentit (231)
Meillä oli lapsuudessani tuttavaperhe. Paljon ongelmia, saivat jotain avustuksia sekä valtiolta, että tutuilta ja tuntemattomilta, keneltä kehtasivat pyytää.
Meillä varakas, koulutettu perhe. Paljon ongelmia, mutta sosiaalisen häpeän vuoksi niistä ei saanut puhua. Piti näiden ongelmien lisäksi kantaa nuorena taakkaa kulissien ylläpidosta, ja siitä että kaikessa mitä tekee on menestyttävä.
Kaveriperhe piti meitä jonain sosiaalitoimistona ja silti oli niin kateellista ja mikään ei riittänyt. Yhä ovat aikuisena ikätoverini kateellisia. Vaikka saivat valtavasti apua ja tukea itse antamatta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsuudessani tuttavaperhe. Paljon ongelmia, saivat jotain avustuksia sekä valtiolta, että tutuilta ja tuntemattomilta, keneltä kehtasivat pyytää.
Meillä varakas, koulutettu perhe. Paljon ongelmia, mutta sosiaalisen häpeän vuoksi niistä ei saanut puhua. Piti näiden ongelmien lisäksi kantaa nuorena taakkaa kulissien ylläpidosta, ja siitä että kaikessa mitä tekee on menestyttävä.
Kaveriperhe piti meitä jonain sosiaalitoimistona ja silti oli niin kateellista ja mikään ei riittänyt. Yhä ovat aikuisena ikätoverini kateellisia. Vaikka saivat valtavasti apua ja tukea itse antamatta mitään.
Huomaan aikuisena selvän eron. He heittäytyvä passiivisiksi valittaviksi lapsiksi, miettivät millä keinolla maksimoida tuet ja kenen syytä mikäkin oma valinta on. Itse perustan jo toista yritystä ja kannan vastuun omista asioistani. Onneksi yksi heistä opiskeli pitkälle ja pärjää.
Itse olin keskivertoperheestä, jossa väitettiin olevan muka köyhiä. Kuitenkin arvostettiin lukemista ja osaamista. Ihan itse aikanaan tein päätöksen. Tuli hakupaperit, joissa sai laittaa rastin, minne halusi. Laitoin rastin lukioon ja vanhemmat oli onnellisia siitä.
Itse olen melko varakkaasta perheestä, mutta ei se tarkoita, että vanhempani ostelisivat tai olisivat ostelleet minulle juuri mitään. Tai no, varakkaasta ja varakkaasta, palkat 5000€/kk ja 2800€/kk, minusta aika hyviä palkkoja. Itse tuhlasivat rahat omiin juttuihinsa.
Minä sain tasan joku 50€/kk vanhemmilla asuessani 14-18 -vuotiaana ja sillä oli ostettava esim. vaatteet ja kaikki "huvitukset". Ajokortti oli maksettava itse ja läppäri lukioon. Töihin oli mentävä, että sai ajokorttiin rahat.
Nyt tosin pärjään taloudellisesti ihan hyvin omillani opiskelijana minimirahalla, kun ei hemmoteltu lapsena piloille.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpahan vaan että hyvätuloisten ja varakkaiden lapsilla on helpompi elämä
Tai ainakin helpompi elämän alku.
Suomessa aina niin kovasti jankutetaan oman työn tuloksista ja siitä että ei perhetaustalla niin ole väliä. Että korkeakoulu on kaikille maksuton.
Kuitenkin näille varakkaiden lapsille maksetaan lapsena kaikki mitä haluavat, teininä maksetaan mopot, mopokortit, autot, ajokortit, harrastukset, vaatteet ja tuhat muuta asiaa.. asunnot hankitaan niin pääsee elämä helposti alkuun.
Ja monia tuetaan vielä aikuisenakin.
En mä kateellisuudesta kärsi mutta ajattelen vain välillä, että tämänkaltaiset ihmiset elävät ihan erilaisessa maailmassa kuin minä olen joutunut elämään.
Todellisuudessa kuvio ei paljoa eria jenkkilästä. Ainoa asia missä ero on, että siellä varallisuuserot ovat vain vielä suuremmat.
Aikas kateellinen kommari toi AP.
Siksi pitää ponnistella että saa paremman elämän.
Eikä se materia ole kaikki kaikessa.
t. Korkeakoulutettu, Itse köyhän lapsuuden elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonpahan vaan että elämä ei ole reilua, eikä tule koskaan olemaan joten kannattaa miettiä minkätason asioista tekee ongelman.
Kunhan railo ei kasva liian suureksi, antaa toisten nauttia etuoikeuksistaan. Jos muuta intät niin näytä käytännössä, miten vaihdat paikkaa jonkun nepalilaisen köyhän kanssa.
Joku "etuoikeuksista" napiseminen nyt on ihan triviaalia tässä. Ennemmin pohtimisen aihe, että miten kehnommista lähtökohdista tulevia voi tukea paremmin, esim opinto-ohjaus ja koulun vaikutus on suuri, jos kotona ei kannusteta tai ollaan kouluvastaisia. Suomessa lähtökohtaisesti mahdollisuudet esim kouluttautua on hyvät kaikille, mutta kaikille tämä ei vaan lapsuudessa ja nuoruudessa valkene kun roolimallit jotain pitkäaikaistyöttömyyttä, hanttihommia ja kaljoittelua.
Suomessa tuettiin ainakin minun kouluaikanani niitä heikommin pärjääviä todella paljon. Jos oli lahjakas, se oli melkein rangaistavaa. Janten laki tappaa lahjakkuudet ja lupaukset turhan helposti.
Toki nykyinen koululaitos on menossa sen verran "innovatiiviseen" suuntaan, että tilanne voi olla muuttunut.
En nyt puhunut pärjäämisestä vaan taustoista ja niiden tarjoamista roolimalleista ja kotoa saadusta kannustuksesta. Itse köyhistä oloista ja lukematta pärjäsin kohtuu hyvin koulussa, ketään ei kiinnostanut paskan vertaa kannustaa, kotona haukuttiin hikipinkoksi ja halveksuttiin opiskelua. En edes tiedä kuka meillä oli joku opo silloin vai oliko sellaista edes. Toki sitä olisi itse pitänyt tajuta opiskella ahkerammin ja olemaan määrätietoisempi välinpitämättömyydestä (koulu) ja lannistamisesta/ivasta (koti) huolimatta.
Ei mun varakkailla uravanhemmilla ollut aikaa kiinnostua mun koulunkäynnistä, vaikka koulutusta arvostavatkin
Joo varakkuus ei todellakaan tarkoita kannustamista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen melko varakkaasta perheestä, mutta ei se tarkoita, että vanhempani ostelisivat tai olisivat ostelleet minulle juuri mitään. Tai no, varakkaasta ja varakkaasta, palkat 5000€/kk ja 2800€/kk, minusta aika hyviä palkkoja. Itse tuhlasivat rahat omiin juttuihinsa.
Minä sain tasan joku 50€/kk vanhemmilla asuessani 14-18 -vuotiaana ja sillä oli ostettava esim. vaatteet ja kaikki "huvitukset". Ajokortti oli maksettava itse ja läppäri lukioon. Töihin oli mentävä, että sai ajokorttiin rahat.
Nyt tosin pärjään taloudellisesti ihan hyvin omillani opiskelijana minimirahalla, kun ei hemmoteltu lapsena piloille.
Itse olen suunnilleen yhtä varakkaasta perheestä. Sain vanhemmilta paljon rahallista tukea, eikä minun itse pitänyt juuri mitään kustantaa. Nyt olen hyvässä työssä ollut pitkään, koska opiskelin ehkä vähän tuurillakin hyvän alan koulutuksen. Teen kyllä paljon töitä myös, vaikka sainkin ns. "helpon lapsuuden". Omille lapsilleni aion myös antaa tukea paljon, vaikka haluankin, että he myös opiskelevat kunnolla ja panostavat työelämään myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri tän takii oon elämäntapatyötön. Kouluttautuminen on mahdotonta, ku ei oo rahaa. Ja rahaa ei saa, ku ei oo koulutusta. N21
Ootko trolli?
Voit alkaa vaikka heti käymään sossun rahoilla lukiota, tai mennä amikseen ja elää tuilla.
Sen jälkeen voit mennä korkeakouluun, ja saada vielä paremmat tuet.
Harjotteluiden avulla on hyvä saada jalkaa ovenväliin ja päästä kesätöihin ja sitä kautta työelämään.Tuilla ne hyväosaistenkin perheiden lapset usein opiskelee, harvaa elätetään satunnaisia lahjoja ja ruokakasseja lukuunottamatta.
Voiko nykyään opiskella sosiaalituella? Ainakin aikaisemmin ei ole voinut vaan on pakotettu ottamaan opintolaina ja kustannettava esim. lukiokirjat itse. Köyhät vanhemmat eivät välttämättä ole pystyneet tukemaan lapsen opintoja edes alaikäisenä. On kai selvää, että hyväosaisten perheiden lapset saavat paremmat lähtökohdat elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri tän takii oon elämäntapatyötön. Kouluttautuminen on mahdotonta, ku ei oo rahaa. Ja rahaa ei saa, ku ei oo koulutusta. N21
Ootko trolli?
Voit alkaa vaikka heti käymään sossun rahoilla lukiota, tai mennä amikseen ja elää tuilla.
Harjotteluiden avulla on hyvä saada jalkaa ovenväliin ja päästä kesätöihin ja sitä kautta työelämään.Tuilla ne hyväosaistenkin perheiden lapset usein opiskelee, harvaa elätetään satunnaisia lahjoja ja ruokakasseja lukuunottamatta.
Voiko nykyään opiskella sosiaalituella? Ainakin aikaisemmin ei ole voinut vaan on pakotettu ottamaan opintolaina ja kustannettava esim. lukiokirjat itse. Köyhät vanhemmat eivät välttämättä ole pystyneet tukemaan lapsen opintoja edes alaikäisenä. On kai selvää, että hyväosaisten perheiden lapset saavat paremmat lähtökohdat elämään.
Sen saman opintolainan ottaa kaikki muutkin. Nykyään ei kirjatkaan maksa. Vali vali vali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan aikuisena selvän eron. He heittäytyvä passiivisiksi valittaviksi lapsiksi, miettivät millä keinolla maksimoida tuet ja kenen syytä mikäkin oma valinta on. Itse perustan jo toista yritystä ja kannan vastuun omista asioistani. Onneksi yksi heistä opiskeli pitkälle ja pärjää.
Musta tuollainen rohkeus ja itsevarmuus on niin hienoa ja ihailtavaa! Toivottavasti pystyn omille lapsilleni vastaavaa opettamaan vaikka itseltä ei moisia ominaisuuksia löydy, vaikka kiinnostusta esim yrittäjyyteen olisikin. Pääasia tässä vaiheessa elämää, että pystyy lapsilleen tarjoamaan parempaa. 😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut nuoruudessani kaikkea mitä vaan keksin pyytää vaikka olenkin keskivertoa varakkaammasta perheestä. Vanhempani ovat yrittäjiä ja heille (niin kuin monelle muullekin hyvätuloiselle vanhemmalle) oli tärkeää opettaa lapsilleen, että varakkuuden takana on kovaa työtä. Olen siis käynyt töissä opintojen ohella jo lukiossa. Asuntoa ei todellakaan ostettu minulle eikä sisaruksilleni kun lähdimme yliopistoon opiskelemaan vaan asuimme ihan tavallisissa vuokratuissa opiskelija-asunnoissa ja kävimme iltaisin kaupan kassalla töissä. Rahaa en ole kotoa muuton jälkeen (18v) koskaan pyytänyt koska minulle oli kunnia-asia pärjätä omillani.
On täysin köyhien harhaluulo että rikkaat lapset eivät ymmärrä rahan arvoa eikä heidän tarvitse käydä töissä. Kaikissa tuntemissani varakkaammissa perheissä lapsille on todellakin opetettu miten se varakkuus on töillä ansaittu. Nämä seurapiirien rikkaat lapset on vain pienenpieni murto-osa rikkaiden lapsista eivätkä todellakaan edusta kuin sitä pientä osaa varakkaiden lapsista.
Rikkaiden lapset eivät käy töissä ns. kusi sukassa. Köyhän lapsi ei osta lukiokirjoja, jos ei saa kesätöitä tai iltatöitä. Rikkaan lapsi ei menetä mitään todellista, sillä turvaverkko on olemassa, jos todellinen hätä uhkaa.
Nykyisinhän lukiokirjat pitäisi kaiketi olla ilmaisia, joten ainakin tähän ongelmaan on tullut ratkaisu. Aiemmin tosin köyhä saattoi kaiketi saada kirjoihin toimeentulotukea.
Kirjoihin kyllä. Mutta sossukin oli tässä pahasti jäljessä.
Muutama vuosi sitten ei useilla aloilla enää tarvittu kirjoja, siis paperisia.
Koulun papereissakin oli että jokainen tarvitsee tabletin tai läppärin ja siihen pitää ostaa sovellus.
Ihan turhaa oli sossuun tätä selvittää, he kertoivat että vain lukiolainen voi saada tablettia varten rahaa, ammattikoululainen ei tarvitse tuollaisia että laittakaapa lista kirjoista. Ei auttanut selittää että kun ei ole mitään kirjoja, pitää olla tabletti / läppäri ja siihen ostettu ”kirja”, hylkäys tuli. Koska anmattikoululainen ei kuulema tuollaisia tarvitse. Vaikka koulun papereidenkin mukaan vain niillä opiskeltiin.
Itsehän ne sitten maksettiin, mutta pointtina se että ei sossu ole mikään raha-automaatti jossa oltaisiin aina selvillä mihin asiakas on oikeutettu.
Silloin kun opiskelin, oli paperikirjat käytössä. Tukea sai vain max. 1/3 pakollisiin kirjahankintoihin, kun OPS vaihtui juuri sinä vuonna ja kaikki oli hankittava uutena. Tosiaankin sossusta ei saa tukea noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Sait vanhemmiltasi rahaa, mitä valitat, olet etuoikeutettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuollainen rohkeus ja itsevarmuus on niin hienoa ja ihailtavaa! Toivottavasti pystyn omille lapsilleni vastaavaa opettamaan vaikka itseltä ei moisia ominaisuuksia löydy, vaikka kiinnostusta esim yrittäjyyteen olisikin. Pääasia tässä vaiheessa elämää, että pystyy lapsilleen tarjoamaan parempaa. 😍
Hanki hyvät sparraajat, mahdollisimman paljon palautetta ja neuvoja! Pärjäisit varmasti paljon paremmin kuin uskotkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa tää köyhien vinkuminen:D
Suomessa kukaan ei ole köyhä. Joillain saattaa olla vähemmän kuin valtaosalla, mutta köyhä ei suomalainen ole.
Irtisanottu asuntovelkainen ei saa toimeentulotukea, työmarkkinatuki on 518 netto ja 660, jos 2 lasta. Myöskään mökin omistajat eivät saa toimeentulotukea eli älä menetä työpaikkaa, pulassa olet jos niin käy.
Vielä 1,6 miljoonaa eläkeläistä kuluttaa, mutta heillä on jo ikää. 10 vuoden sisällä jää pilvin pimein partureita, kahviloissa työskenteleviä ja kaupan alalla työskenteleviä työttömäksi.
Me ollaan hyvätuloinen perhe ja olen varma että meidän lapset saa paljon paremmat eväät elämään kuin köyhien lapset. Ensinnäkin meillä on varaa alueella jossa on hyvät lähikoulut (ainakin oppilasaines). Lisäksi meillä on varaa maksaa kaikki harrastukset, joita he haluavat harrastaa ja jos haluavat esim lähteä ulkomaille kesäksi hankkimaan kielitaitoa, niin tämä ei ole ongelma.
Luonnollisesti lasten pitää tehdä tunnollisesti läksynsä ja keskittyä suorittamaan koulunsa hyvin arvosanoin, mutta kaikki muu tulee annettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko trolli?
Sen saman opintolainan ottaa kaikki muutkin. Nykyään ei kirjatkaan maksa. Vali vali vali.
Mutta jos valitsee väärän alan niin jatkossa voi työttömyystuella opiskella vain 2 vuotta mikä ei moneen tutkintoon riitä ja tuohon tarvitsee työkkärin luvan. Jos työtön hakee ilman lupaa kouluun niin tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sai/pystyi asumaan kotona 18 vuotiaaksi. Luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko trolli?
Mutta jos valitsee väärän alan niin jatkossa voi työttömyystuella opiskella vain 2 vuotta mikä ei moneen tutkintoon riitä ja tuohon tarvitsee työkkärin luvan. Jos työtön hakee ilman lupaa kouluun niin tulee karenssi.
AMK-tutkinnot kestää 3 ja puoli vuotta esim. insinööri ja sairaanhoitaja. Tuo 2 vuotta ei riitä. Osalla on opintotuet käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sai/pystyi asumaan kotona 18 vuotiaaksi. Luksusta.
Eläkeläisillä on omistusasunto. Luksusta
Täh? Keskustelulla nyt yleensä on tapana laajentua, rönsyillä ja syventyä eri suuntiin.