16v poikapuolen "kiva" yllätys: tyttökaveri on raskaana!
Nyt ei ole muuta paikkaa mihin kertoa. Minun 16-v poikapuoli ja hänen tyttöystävä kertoivat tänään minulle että tyttö on raskaana. Eivät vielä tienneet mitä tehdä, eivät ole vielä kertoneet kellekkään muulle. Ehdotin tietysti että juteltaisiin heidän molempiem vanhempien kanssa. Eivät kuulemma vielä halua. En tahtoisi myöskään itsenäisesti vanhemmille kertoa, sillä minusta se on luottamuksen rikkomista. Juteltiin vaihtoehdoista, ja kerroin tukevani heitä mitä sitten päättävätkään, mutta ensiaskel olisi kertoa vanhemmille.
Vinkkejä otetaan vastaan.. Mies tulee viideltä töistä ja siihen mennessä pitäisi kerätä itseni.
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:22"]
Tyttöhän ei tarvitse vanhempiensa lupaa e-pillereiden hankintaan. Hän voi ne itse käydä hankkimassa. Tämä kannattaa myös kertoa tytölle tulevaisuutta ajatellen. Kondomi ei ole pidemmän päälle kauhean luotettava ehkäisykeino. Voi jopa olla, että poikapuolesi on ruinannut paljaalla...
[/quote]
Miksi aina oletetaan, että tytön pitää hoitaa ehkäisy ja rasittaa elimistöään hormoneilla? Noin nuoresta? Yhtä hyvin voisi vaatia pojalle sterilisaatiota. Minusta nuo naisiin kohdistuvat pillerivaatimukset on kohtuuttomia, 16-vuotiaan hormonitoiminta ei välttämättä vielä edes ole täysin kehittynyt. Ja kaikille ei hormonit sovi. Eikä nekään mitään 100% suojaa takaa, sukupuolitaudeilta eivät suojaa lainkaan. Jos harrastaa seksiä, kantaa myös vastuun mahdollisesta lapsesta.
[/quote]
E-pillerit sopivat monelle nuorelle. Itse aloitin e-pillerit 13-vuotiaana koviin kuukautiskipuihin. Ehkäisy tarvitsen ekan kerran vasta 21-vuotiaana. Iso osa 16-vuotiastia käyttää pillereitä ongelmitta.
[/quote]
Se ei silti ole perustelu pakottaa tyttöä käyttämään pillereitä vain siksi, että poika haluaa.
[/quote]
HUOH, sanoinko että se olisi peruste!? Perustelin että e-pillerit ovat varmemmat kuin kondomi. Tytön etuhan se on että ei tule raskaaksi. E-pillerin lisäksi voi toki myös käyttää kondomia ja lisäähän se omalta osaltaan ehkäisytehoa.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:15"]Tytön pitää itse saada päättää. Koska hänen loppuelämäänsä se kumpikin päätös vaikuttaa eniten. Minusta ette saa kukaan, ei edes tuleva isä, painostaa tyttöä yhtään mihinkään päin. Eikä esittää mitään viisauksia. Kukaan ei voi tietää, miltä tytöstä sitten tuntuu lopulta päätyä vaikka aborttiin, jos sekä läheisten aikuisten että poikaystävän mielestä se olisi "järkevä" päätös. Ne järkevät päätökset olisi pitänyt tehdä siinä vaiheessa kun kaksi lasta vasta harkitsi seksin harrastamista keskenään. Kaikki me tiedetään, että seksin tarkoitus evoluution kannalta on lapsen syntyminen. Jos aikoo harrastaa seksiä, pitää ensin miettiä, mitä sitten, jos tästä kuitenkin seuraa raskaus. Jos se raskaus ei siihen elämäntilanteeseen sovi, niin sitten ei kannata harrastaa seksiä. Niin yksinkertaista se on. Seksi on aikuisten juttu, koska seksiin liittyy aina vastuu omasta, kumppanin ja mahdollisen lapsen elämästä. Lapsi ei voi kantaa tällaista vastuuta, siispä seksi ei sovi henkisesti lapsille. Nuoret harrastivat teidän tietäen ja tukien seksiä. Te tiesitte, että siitä voi seurata raskaus. Ja nyt ihmettelette tilannetta. Minä puolestani ihmettelen, mitä ihmettelemistä siinä on. Hyväksykää se lapsi siinä kuin nuorten seksisuhdekin. Poika halusi leikkiä aikuisten leikkejä. Olkoon nyt sitten aikuinen. Turha enää vinkua, ettei ole valmis isäksi. Sen päätöksen hän teki jo silloin, kun aloitti suhteen tytön kanssa. Nyt on myöhäistä perääntyä. [/quote] Mahdat olla hirveä äiti!
[/quote]
Kuinka niin? Tuohan on totuus. Jos harrastaa seksiä, niin siihen liittyy vastuita. Aikuisten elämä on sellaista. Ei ihmisen ole mikään pakko harrastaa yhdynnän sisältävää seksiä ennen kuin on valmis siihen, että lapsi saa tulla. Joo, mieli saattaa tehdä, mutta ihminen ei saa olla vain mielitekojensa orja. Jos on valmis kantamaan seksisuhteeseen liittyvän vastuun, on valmis vastuuseen lapsestakin. Ellei ole valmis vanhemmaksi, ei ole vielä henkisesti kypsä seksisuhteeseen. Näin se vaan menee.
[/quote]
Oletkos kuullut ehkäisystä?
Se on sellainen näppärä asia, jota käytetään kun halutaan harrastaa seksiä tulematta raskaaksi. Ehkäisyvälineistä löytyy mm. kondomeja, e-pillereitä, ehkäisykapseleita, kierukkaa, ehkäisyvaahtoa jne. eli voi pitää myös kahta ehkäisymuotoa päällekkäin varmistamassa asian. Jos vahinko käy, niin apteekista on saatavilla jälkiehkäisy, joka on otettava 72 tunnin sisään yhdynnästä.
Jos on kaikkensa tehnyt ehkäisyn eteen ja SILTI tulee ei-toivotusti raskaaksi, en näe abortissa mitään väärää. Alussa on kuitenkin vain solumöykky, jolla ei ole tuntoaaisteja, eikä myöskään ajattelukykyä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:22"]
Tyttöhän ei tarvitse vanhempiensa lupaa e-pillereiden hankintaan. Hän voi ne itse käydä hankkimassa. Tämä kannattaa myös kertoa tytölle tulevaisuutta ajatellen. Kondomi ei ole pidemmän päälle kauhean luotettava ehkäisykeino. Voi jopa olla, että poikapuolesi on ruinannut paljaalla...
[/quote]
Miksi aina oletetaan, että tytön pitää hoitaa ehkäisy ja rasittaa elimistöään hormoneilla? Noin nuoresta? Yhtä hyvin voisi vaatia pojalle sterilisaatiota. Minusta nuo naisiin kohdistuvat pillerivaatimukset on kohtuuttomia, 16-vuotiaan hormonitoiminta ei välttämättä vielä edes ole täysin kehittynyt. Ja kaikille ei hormonit sovi. Eikä nekään mitään 100% suojaa takaa, sukupuolitaudeilta eivät suojaa lainkaan. Jos harrastaa seksiä, kantaa myös vastuun mahdollisesta lapsesta.
[/quote]
E-pillerit sopivat monelle nuorelle. Itse aloitin e-pillerit 13-vuotiaana koviin kuukautiskipuihin. Ehkäisy tarvitsen ekan kerran vasta 21-vuotiaana. Iso osa 16-vuotiastia käyttää pillereitä ongelmitta.
[/quote]
Se ei silti ole perustelu pakottaa tyttöä käyttämään pillereitä vain siksi, että poika haluaa.
[/quote]
HUOH, sanoinko että se olisi peruste!? Perustelin että e-pillerit ovat varmemmat kuin kondomi. Tytön etuhan se on että ei tule raskaaksi. E-pillerin lisäksi voi toki myös käyttää kondomia ja lisäähän se omalta osaltaan ehkäisytehoa.
[/quote]
Niin, pilleri on varma jos muistaa ottaa...
Teini-ikäisillä olisi kyllä parempi pillerit+kumi yhdistelmä, niin olisi taatummin suojattu.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:35"]
vauvan tappaminen ei ole kivaa.... eikö voisi antaa adoptoitavaksi jos ei pysty itse huolehtimaan
[/quote]
Täällähän ymmärretään Rautavaaran äitiä, kun tappoi lapsensa. Joten jos ei halua aborttia, ne ehtii tapaa sitten muutaman vuoden päästä, kun leikki ei enää innosta ja katri mannista myöten kaikki taputtelee selkään
Ei nuoret ole huonoja vaikka vanhemmaksi päättäisivätkin. Voivat vanhemmatkin ihmiset olla huonoja vanhempia vaikka olisivatkin iältään jo aikuisia...
Minä tulin vahingossa raskaaksi 16 vuotiaana enkä todellakaan halunnut pitää lasta. Menin äidille kertomaan itkuisena ja hänen ensimmäinen reaktionsa oli että kohotti kätensä lyödäkseen ja haukkui pohjamutiin. Kuuntelin pitkään vittuilua sen jälkeen. Nyt hän ihmettelee miksi en puhu hänelle enää omista asioistani.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:15"]Tytön pitää itse saada päättää. Koska hänen loppuelämäänsä se kumpikin päätös vaikuttaa eniten. Minusta ette saa kukaan, ei edes tuleva isä, painostaa tyttöä yhtään mihinkään päin. Eikä esittää mitään viisauksia. Kukaan ei voi tietää, miltä tytöstä sitten tuntuu lopulta päätyä vaikka aborttiin, jos sekä läheisten aikuisten että poikaystävän mielestä se olisi "järkevä" päätös.
Ne järkevät päätökset olisi pitänyt tehdä siinä vaiheessa kun kaksi lasta vasta harkitsi seksin harrastamista keskenään. Kaikki me tiedetään, että seksin tarkoitus evoluution kannalta on lapsen syntyminen. Jos aikoo harrastaa seksiä, pitää ensin miettiä, mitä sitten, jos tästä kuitenkin seuraa raskaus. Jos se raskaus ei siihen elämäntilanteeseen sovi, niin sitten ei kannata harrastaa seksiä. Niin yksinkertaista se on.
Seksi on aikuisten juttu, koska seksiin liittyy aina vastuu omasta, kumppanin ja mahdollisen lapsen elämästä. Lapsi ei voi kantaa tällaista vastuuta, siispä seksi ei sovi henkisesti lapsille. Nuoret harrastivat teidän tietäen ja tukien seksiä. Te tiesitte, että siitä voi seurata raskaus. Ja nyt ihmettelette tilannetta. Minä puolestani ihmettelen, mitä ihmettelemistä siinä on. Hyväksykää se lapsi siinä kuin nuorten seksisuhdekin. Poika halusi leikkiä aikuisten leikkejä. Olkoon nyt sitten aikuinen. Turha enää vinkua, ettei ole valmis isäksi. Sen päätöksen hän teki jo silloin, kun aloitti suhteen tytön kanssa. Nyt on myöhäistä perääntyä.
[/quote]
Eli jos ei ole valmis isäksi/äidiksi ei tulisi harrastaa seksiä?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:18"]Minulla oli sama tilanne vuosi sitten, kerrottiin ensin mun äidille, enkä halunnut heti kertoa poikaystävän vanhemmille. Olen yhä kiitollinen äidilleni, kun antoi meidän itse kertoa poikaystävän vanhemmille ja pysyä taustalla tukena. Vanhemmat olivat enemmän abortin kannalla, mutteivat painostaneet meitä mihinkään. Päätimme pitää lapsen, mutta keskenmeno muutti suunnitelmat. Oli vähän haikeat fiilikset tuossa pari viikkoa sitten, kun laskettu aika olisi ollut silloin, mutta nyt tuntuu siltä, että oli vain parempi, ettei meistä vielä vanhempia tullut. Ei ollut vielä meidän aika, ollaan kuitenkin tosi nuoria vielä. Älä painosta, vaan anna nuorille omaa tilaa ja mahdollisuus omaan päätökseen. t. 17v
[/[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:18"]Minulla oli sama tilanne vuosi sitten, kerrottiin ensin mun äidille, enkä halunnut heti kertoa poikaystävän vanhemmille. Olen yhä kiitollinen äidilleni, kun antoi meidän itse kertoa poikaystävän vanhemmille ja pysyä taustalla tukena. Vanhemmat olivat enemmän abortin kannalla, mutteivat painostaneet meitä mihinkään. Päätimme pitää lapsen, mutta keskenmeno muutti suunnitelmat. Oli vähän haikeat fiilikset tuossa pari viikkoa sitten, kun laskettu aika olisi ollut silloin, mutta nyt tuntuu siltä, että oli vain parempi, ettei meistä vielä vanhempia tullut. Ei ollut vielä meidän aika, ollaan kuitenkin tosi nuoria vielä. Älä painosta, vaan anna nuorille omaa tilaa ja mahdollisuus omaan päätökseen. t. 17v
[/quote]
Kerroitte vuosi sitten eli 12kk sitten ja pari viikkoa sitten olis ollut laskettu aika?
[/quote]
Meinasin sillä vuodella sitä, että itsekkin olin 16-vuotiaana samassa tilanteessa, kun ap:n poikapuoli joka on itse just nyt 16v - vajaa vuosi sitten - samassa iässä. En jaksanut niin tarkkaan erotella, parin kuukauden tarkkuudella, anteeksi.
Jos sukukypsässä iässä oleva ihminen ei halua / ole valmis vanhemmuuteen, niin sitten pitää unohtaa seksin harrastaminen. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Älkää nyt miehet liikaa luottako siihen, että se tyttöystävä muistaa ottaa pillerinsä (lisäksi pillerit, kun ei kaikille todellakaan sovi), vaan kondomit lisäksi suojaamaan.
Elämä on paljon helpompaa, kun ei kovin nuorena tarvitse olla vastuussa uudesta elämästä.
Ei muuta kuin tsemppiä ap:n poikapuolelle ja tyttöystävälle.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:33"]
Jos sukukypsässä iässä oleva ihminen ei halua / ole valmis vanhemmuuteen, niin sitten pitää unohtaa seksin harrastaminen. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Älkää nyt miehet liikaa luottako siihen, että se tyttöystävä muistaa ottaa pillerinsä (lisäksi pillerit, kun ei kaikille todellakaan sovi), vaan kondomit lisäksi suojaamaan.
Elämä on paljon helpompaa, kun ei kovin nuorena tarvitse olla vastuussa uudesta elämästä.
[/quote]
Mitä jos ei halua lapsia koskaan? Pitää siis jäädä ilman läheisyyttä ja ilman parisuhdetta?
[/quote]
Eli harrastat siis itsekin seksiä vain lisääntyäksesi? Eli jos lapsilukusi on täynnä, niin sitten et enää koskaan harrasta seksiä, koska sterilisaatiokaan ei ole satavarma.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:33"]Jos sukukypsässä iässä oleva ihminen ei halua / ole valmis vanhemmuuteen, niin sitten pitää unohtaa seksin harrastaminen. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Älkää nyt miehet liikaa luottako siihen, että se tyttöystävä muistaa ottaa pillerinsä (lisäksi pillerit, kun ei kaikille todellakaan sovi), vaan kondomit lisäksi suojaamaan.
[/quote]
Voihan he vielä tehdä abortin. Mene muualle tuputtamaan noita uskomuksiasi.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:35"]
[/quote]
Mitä jos ei halua lapsia koskaan? Pitää siis jäädä ilman läheisyyttä ja ilman parisuhdetta?
[/quote]
Parisuhteessa voi olla harrastamatta yhdyntää, joka johtaa raskauteen. Yli 30 veenä varmasti saa lääkäriltä luvan sterilisaatioon. Ja muutenkin kannattaa olla varovainen. Nainen voi selvittää ovulaatiopäivänsä ja jättää raakasti seksin väliin näinä päivinä. Mies tietysti käyttää kondomia. Yhdyntä ei ole = läheisyys.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:44"]
Parisuhteessa voi olla harrastamatta yhdyntää, joka johtaa raskauteen. Yli 30 veenä varmasti saa lääkäriltä luvan sterilisaatioon. Ja muutenkin kannattaa olla varovainen. Nainen voi selvittää ovulaatiopäivänsä ja jättää raakasti seksin väliin näinä päivinä. Mies tietysti käyttää kondomia. Yhdyntä ei ole = läheisyys.
[/quote]
Väitätkö nyt ihan vakavalla naamalla, että parisuhteessa pitäisi pidättäytyä yhdynnästä parhaassa tapauksessa pitkälti toistakymmentä vuotta? Mitä jos kumminkin palaisit tälle vuosituhannelle?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:36"]
[/quote]
Eli harrastat siis itsekin seksiä vain lisääntyäksesi? Eli jos lapsilukusi on täynnä, niin sitten et enää koskaan harrasta seksiä, koska sterilisaatiokaan ei ole satavarma.
[/quote]
Seksi ei tarkoita yhdyntää!!!! Sterilisaatio on kuitenkin niin varma ehkäisymuoto, että sitten on jo tosi tosi tosi tosi huonoa onnea, jos siitä huolimatta raskautuu tai saa toisen raskautumaan. Ihan eri juttu pillereillä ja kondomilla.
Elämä on täynnä pieniä faktoja, jotka täytyy ottaaa huomioon, jos ei halua kokea ikäviä yllätyksiä. Mutta olen kyllä huomannut, että suuri osa ihmisistä ei välitä yhtään mistään. Sitten jälkeenpäin ihmetellään, että miten tässä nyt näin kävi.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:48"]
[/quote]
Väitätkö nyt ihan vakavalla naamalla, että parisuhteessa pitäisi pidättäytyä yhdynnästä parhaassa tapauksessa pitkälti toistakymmentä vuotta? Mitä jos kumminkin palaisit tälle vuosituhannelle?
[/quote]
No ei tietenkää pidä!!! Pitää vaan olla realistinen sen suhteen, että raskautuminen on mahdollista, vaikka se kondomi onkin käytössä. Olen kuule ihan tällä vuosituhannella ja mitä tässä maassa muutakaan on liikaa kuin huolettavia alaikäisiä ja niiden lapsia? Ja monessa sukupolvessa.
Seksikaupat notkuu jos minkämoista vempainta, niin miehille kuin naisille ja luulisi myös mielikuvitusta nykyään riittävän.
Mua vaan ärsyttää varsinkin nuorten välinpitämättömyys kylmiin faktoihin siihen, mitä yhdyntään tulee. Nuori voi hyvin saada esim. vakavasti vammaisen lapsen. Onko 15-vuotiaalla oikeasti rahkeita ottaa vastuuta sellaisesta lapsesta, kun se on varmasti ihan aikuisellekin tosi iso juttu ja koko elämä muuttuu täysin.
Ei oikeasti ole niin kamalaa odottaa sitä, että tulee aikuiseksi, ennen kuin alkaa itse ottamaan vastuuta mahdollisesti uudesta elämästä.
Muakin kiinnostaa jatko, tule ap kertomaan lisää kun tiedät!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:48"]
[/quote]
[/quote]
No ei tietenkää pidä!!! Pitää vaan olla realistinen sen suhteen, että raskautuminen on mahdollista, vaikka se kondomi onkin käytössä. Olen kuule ihan tällä vuosituhannella ja mitä tässä maassa muutakaan on liikaa kuin huolettavia alaikäisiä ja niiden lapsia? Ja monessa sukupolvessa.
Seksikaupat notkuu jos minkämoista vempainta, niin miehille kuin naisille ja luulisi myös mielikuvitusta nykyään riittävän.
Mua vaan ärsyttää varsinkin nuorten välinpitämättömyys kylmiin faktoihin siihen, mitä yhdyntään tulee. Nuori voi hyvin saada esim. vakavasti vammaisen lapsen. Onko 15-vuotiaalla oikeasti rahkeita ottaa vastuuta sellaisesta lapsesta, kun se on varmasti ihan aikuisellekin tosi iso juttu ja koko elämä muuttuu täysin.
Ei oikeasti ole niin kamalaa odottaa sitä, että tulee aikuiseksi, ennen kuin alkaa itse ottamaan vastuuta mahdollisesti uudesta elämästä.
[/quote]
Se, että nuorille sattuu ehkäisystä huolimatta vahinko ei ole välinpitämättömyyttä. Se, että he tosipaikan tullen ovat valmiita ottamaan vastuun tekemisistään ei myöskään ole välinpitämättömyyttä. Jos poika olisi esimerkiksi jättänyt tytön yksinään asian kanssa tai jopa kieltänyt isyytensä, se olisi ollut välinpitämättömyyttä, ja sitähän tässä ei ole ap:n kertoman mukaan tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:22"]Tyttöhän ei tarvitse vanhempiensa lupaa e-pillereiden hankintaan. Hän voi ne itse käydä hankkimassa. Tämä kannattaa myös kertoa tytölle tulevaisuutta ajatellen. Kondomi ei ole pidemmän päälle kauhean luotettava ehkäisykeino. Voi jopa olla, että poikapuolesi on ruinannut paljaalla... [/quote] Entä jos tyttö ei saa rahaa e-pillereihin? Joku pojan vanhemmistahan ne voisi kustantaa mutta minusta se olisi väärin tytön vanhempia kohtaan. Ajattelevat kuitenkin lapsensa parasta.
[/quote]
Ei se ole lapsen parhaan ajattelua että kieltää tältä luotettavan ja hyvän ehkäisyn joka auttaa myös moniin kuukautisvaivoihin.
[/quote]
"Lapsen" parhaan ajattelua? Seksi ei kuulu lapsille, koska lapset ei pysty itse kantamaan tällaisista asioista vastuuta. Ei ehkäisy ole nuoren vanhempien asia vaan nuorten itsensä. Jos täytyy äitin ja isin mielipidettä kysyä ehkäisyasiassa, se jo kertonee, että kannattaa sen seksin kanssa vielä vähän odottaa.