Ärsyttää! häätarjoilusta...
Häihimme on tulossa yksi vieras jolla monenlaista allergiaa. Ei saisi olla viljaa, ei kalaa, ei munaa.. Ei oikeastaan mitään! Kuulemma edes kalan hajua ei voi olla tai joutuu sairaalaan! Haluan tarjota häissä kalaa, lohta kylmänä ja lämpimänä. Mitä teen tämän vieraan kanssa? Käskenkö ottamaan omat eväät ja syö ulkona? Ei kai koko häitä voi pilata yhden vieraan takia? Kyseessä sulhasen läheinen ystävä jonka ehdottomasti haluaa paikalle, muuten olisi helpointa jättää kutsumatta..
Kommentit (201)
jos hän pystyy syömään ravintolassa/ruokalassa, hän pystyy syömään myös häissänne. Miksi söisi noutopöydästä välttämättä, kootkaa hänelle oma lautanen, jotain mitä hän voi syödä ja hän saa sen suoraan keittiöstä kun muut käyvät buffetin kimppuun. Noutopöydässä kyllä sitten on just sitä, mitä haluatte, ei voi olla että jostain kalasta leijailee vaaralliset hajut hänen nenäänsä, vai elääkö hän muuten eristyksissä? Kyllähän nyt perheissä, työpaikoilla jne... lämmitetään ruokia, haloo.
Ei syö muualla kuin kotonaan, vastasin jo. -ap-
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:54"]
Onhan se ongelma minulle koska minä järjestän juhlat ja olen vastuussa tarjoilusta! Mies ei ota tosissaan, sen mielestä ongelma on sillä ratkaistu että kalaa ei tarjota ollenkaan, kaveri syö kotona mahan täyteen ja tulee juhlimaan. Mutta miltä sekin nyt näyttää jos yksi istuu kädet sylissä kun muut ruokailee! Minut siinä leimattaisiin huonoksi järjestäjäksi mutta miehet vaan on niin yksinkertaisia, ei osaa ajatella tällaisia asioita! -ap-
[/quote]
Kiva asenne sulla tulevasta (rakkaasta?) aviomiehestäsi...
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:11"]
Jos ei ole varma, onko ruuat sekoittuneet ja ei uskalla syödä noutopöydästä, niin hän on kyllä liian tarkka ja ei voi ottaa huomioon. Jos on noin kova allergia, niin kannattaisi ostaa Epi-Pen -lääke varalle, jos saa suuren kohtauksen.
Kuulostaa kummalliselta, että ei ollenkaan voisi tarjota kellekään kalaa, kun yksi on allerginen. Voisiko olla sen tarjoilun ajan autossa. Otetaanko hänet muka kaikkialla noin tarkkaan huomoioon. Voiko koskaan mennä minnekään noutopöytiin. Ei varmaan voi mennä milloinkaan ravintolaankaan? Hankalaa on.
Voihan sitä niinkin tietty ajatella, että onko sen kalan tarjoilu nyt niin tärkeää, että yksi joutuu istumaan sen takia puolitoista tuntia autossaan. Voi miettiä, että onko siitä sulle vahinkoa, kun joudut riitaan miehesi tärkeän kaverin kanssa. Lähtökohtaisesti kumminkin haluaisin itse päättää tarjottavat ja voihan tuo olla melkein koko hääjuhlan paikalla, kun eihän ne tarjottavat siinä koko iltaa esillä ole, ellei hän sitten pelkää, että kalan haju tulee jo keittiöstä ja saastuttaa koko tilan. Hankalaa.
[/quote]
Jos on noin koa allergia niin taatusti tällä tyypillä onkin Epi-Pen jatkuvasti mukana. Tuskin hän silti haluaa ottaa riskiä että joutuu niin kriittiseen tilaan että piikkiä pitäisi käyttää.
Se on muuten ihan totta että hengenvaarallinen allergia rajoittaa liikkumista ja määrittää mm. ravintolan valintaa.
Onko esim saunaa/grillikotaa erillään: siellä voisi tarjota esim. loimulohta, ja hän ei menisi sinne?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:01"]
jos hän pystyy syömään ravintolassa/ruokalassa, hän pystyy syömään myös häissänne. Miksi söisi noutopöydästä välttämättä, kootkaa hänelle oma lautanen, jotain mitä hän voi syödä ja hän saa sen suoraan keittiöstä kun muut käyvät buffetin kimppuun. Noutopöydässä kyllä sitten on just sitä, mitä haluatte, ei voi olla että jostain kalasta leijailee vaaralliset hajut hänen nenäänsä, vai elääkö hän muuten eristyksissä? Kyllähän nyt perheissä, työpaikoilla jne... lämmitetään ruokia, haloo.
[/quote]
mut jatkan vielä sen verran, että eri asia on järkevää tehdä kalasta kynnyskysymystä, jos miehesi täkeä ystävä suuttuu, miehesi mököttää, on tunnelma pilalla, vaikka pöytä ois täynnä gurmeeta. Mutta on kyllä kaveriltakin lapsellista, etteikö voisi osallistua ja itse sitten noudattaa tiettyä varovaisuutta, olla ottamatta sitä kalaa tai olla menemättä uunin luukun viereen haistelemaan tuoksuja. Tämä on miniluokan ongelma, josta saatte kyllä vielä kehiteltyä koko avioliittoa uhkaavan kynnyskysymyksen. Onko kaveri muuten järjissään, entä sinä ja tuleva husband?
AP: Entä jos kyse olisi sinun parhaasta ystävästäsi/sisaruksestasi?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:09"]
Jos on kerta läheinen ystävä, niin eikö kannattaisi keskustella hänen kanssaan suoraan ja sopia esim. tuosta sisällä/ulkona olemisesta? "Haluamme ehdottomasti kutsua sinut viettämään juhlaa kanssamme, mutta haluaisimme myös tarjota kalaa, estääkö se sinun paikalle tulosi vai pitääkö vaihtaa ruokalistaa?"
On epäkohteliasta kysyä allergioita ja sitten jättää se huomioimatta.
[/quote]
Entä, jos se kala on taas jollekin ainoa vaihtoehto. jota voi syödä. Kaikkihan eivät syö lihaa, minä kuulun tähän ryhmään ja olen ollut häissä, joissa ei ollut lainkaan huomioitu meitä lihattomia. Niinpä sitten pupelsin keitettyjä perunoita ja lohta. Oli aika kuivaa syömistä, kun kalalle ei oltu tehty mitään kastiketta. Ne häät jäivät mieleeni maailman huonoimmasta ruokatarjoilusta. Niinpä, älä jätä ap, sitä kalaa pois pöydästä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:10"]
Jos on kerta läheinen ystävä, niin eikö kannattaisi keskustella hänen kanssaan suoraan ja sopia esim. tuosta sisällä/ulkona olemisesta? "Haluamme ehdottomasti kutsua sinut viettämään juhlaa kanssamme, mutta haluaisimme myös tarjota kalaa, estääkö se sinun paikalle tulosi vai pitääkö vaihtaa ruokalistaa?"
[/quote]
Entä, jos se kala on taas jollekin ainoa vaihtoehto. jota voi syödä. Kaikkihan eivät syö lihaa, minä kuulun tähän ryhmään ja olen ollut häissä, joissa ei ollut lainkaan huomioitu meitä lihattomia. Niinpä sitten pupelsin keitettyjä perunoita ja lohta. Oli aika kuivaa syömistä, kun kalalle ei oltu tehty mitään kastiketta. Ne häät jäivät mieleeni maailman huonoimmasta ruokatarjoilusta. Niinpä, älä jätä ap, sitä kalaa pois pöydästä.
[/quote]
Et voi syödä kasvisruokaa ollenkaan???
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:46"]
Onko ruokailu samassa tilassa missä ollaan muukin juhla ? Jos on niin silloin tuskin auttaa se että vieras olisi poissa sen aikaa kun tarjolla kalaa.
Minä voin hyvin uskoa noin voimakkaan allergian. Yksi sukulaiseni on kala-allerginen mutta ei tee siitä numeroa. Kerran hän jutteli veljeni kanssa ulkona ja alkoi sitten haukkoa henkeä. Katseli hetken ympärille ja kysyi onko jossain kalaa ? Selvisi että he seisoivat lava-auton vieressä jonka lavalla oli kuljetettu viikko aikaisemmin kalaa. Ja ihan ulkoilmassakin tuo vanha kalan haju sai kohtauksen alkamaan. Saati sitten että kala olisi lähellä sisätiloissa jne.
Ja mitenkö tällaiset ihmiset käyvät ravintoloissa tai kaupassa jne. No varoen ja asian huomioiden. Eli valitaan kauppa jossa ei kalatiskiä ja ravintola jossa ei kala-annoksia tai etukäteen kysytään jos päästäisiin syömään kabinettiin jossa ei ole vuorokauteen ollut kalaa jne. Lisäksi varotaan ulkotapahtumissa kalan myyjiä ym. kojuja joista tulee kalanhajua jne.
Tässä ketjussa taas huomaa että monien mielestä tällaista allergiaa ei voi olla kun he eivät ole sellaiseen tilanteeseen törmänneet. Mutta johtuisiko se että tästä ei tiedetä siitä että nämä allergiset eivät useinkaan tee numeroa asiasta. Jäävät vain pois tilanteista joissa saisivat kohtauksen.
Ap mieti ekana onko nämä sinun vai teidän yhteiset häät. Ja todennäköisesti vaihtoehdot on todennäköisesti joko jättää kala pois tarjoiluista tai jättää tämä miehen ystävä kutsumatta (tai jättää häät pitämättä). Kannattaa vielä jutella tuon vieraan kanssa onnistuisiko tuo eritilassa ruokailu tai jotain vastaavaa. Itsehän hän parhaiten tietää mitä kestää ja mitä ei.
[/quote]
Entä, jos esim. ravintolassa on samassa seurueessa joku, joka ei syö lihaa, mutta kalaa kyllä. Pitäisikö hänen jättää kokonaan syömättä? Jos minulle ilmoitettaisiin, että joko otat pihvin, tai et syö lainkaan, jättäytyisin sitten porukasta kokonaan ja ikuisesti pois. Silloin pitäisi valita, minä vai kalaton.
Mitäs jos tämä olisi se yksi asia jonka mies saa päättää omista häistään?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:01"]
[/quote]
Ihanko tosissasi luulet että hän käy ruokaloissa ja ravintoloissa?? Kai ymmärrät että vakavasti allergisia ihmisiä on olemassa vaikka sinä et sellaisia tunne.
Ja ap voisi miettiä, kuinka tärkeä se kala-annos olisi jos kyseessä olisi sinun läheisin ystävä? Jättäisit kutsumatta vaikka siskosi, kunhan saisit syödä lohta? :O
[/quote]
[/quote]
"Meitä lihattomia"... ja kalahan on mitä? Ha ha. Ilmankos kun itse kysyn kasvisvaihtoehtoa, niin vähän väliä joku kuvittelee, että kala on vihannes. Tai kana.
[/quote]
[/quote]
Hahhaa, lohi oli huonoin häätarjoilu ikinä, joten älä vaan jätä sitä pois!! :DDDDD
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:46"]
Onko ruokailu samassa tilassa missä ollaan muukin juhla ? Jos on niin silloin tuskin auttaa se että vieras olisi poissa sen aikaa kun tarjolla kalaa.
Minä voin hyvin uskoa noin voimakkaan allergian. Yksi sukulaiseni on kala-allerginen mutta ei tee siitä numeroa. Kerran hän jutteli veljeni kanssa ulkona ja alkoi sitten haukkoa henkeä. Katseli hetken ympärille ja kysyi onko jossain kalaa ? Selvisi että he seisoivat lava-auton vieressä jonka lavalla oli kuljetettu viikko aikaisemmin kalaa. Ja ihan ulkoilmassakin tuo vanha kalan haju sai kohtauksen alkamaan. Saati sitten että kala olisi lähellä sisätiloissa jne.
Ja mitenkö tällaiset ihmiset käyvät ravintoloissa tai kaupassa jne. No varoen ja asian huomioiden. Eli valitaan kauppa jossa ei kalatiskiä ja ravintola jossa ei kala-annoksia tai etukäteen kysytään jos päästäisiin syömään kabinettiin jossa ei ole vuorokauteen ollut kalaa jne. Lisäksi varotaan ulkotapahtumissa kalan myyjiä ym. kojuja joista tulee kalanhajua jne.
Tässä ketjussa taas huomaa että monien mielestä tällaista allergiaa ei voi olla kun he eivät ole sellaiseen tilanteeseen törmänneet. Mutta johtuisiko se että tästä ei tiedetä siitä että nämä allergiset eivät useinkaan tee numeroa asiasta. Jäävät vain pois tilanteista joissa saisivat kohtauksen.
Ap mieti ekana onko nämä sinun vai teidän yhteiset häät. Ja todennäköisesti vaihtoehdot on todennäköisesti joko jättää kala pois tarjoiluista tai jättää tämä miehen ystävä kutsumatta (tai jättää häät pitämättä). Kannattaa vielä jutella tuon vieraan kanssa onnistuisiko tuo eritilassa ruokailu tai jotain vastaavaa. Itsehän hän parhaiten tietää mitä kestää ja mitä ei.
[/quote]
Entä, jos esim. ravintolassa on samassa seurueessa joku, joka ei syö lihaa, mutta kalaa kyllä. Pitäisikö hänen jättää kokonaan syömättä? Jos minulle ilmoitettaisiin, että joko otat pihvin, tai et syö lainkaan, jättäytyisin sitten porukasta kokonaan ja ikuisesti pois. Silloin pitäisi valita, minä vai kalaton.
[/quote]
Aika dramaqueen olet. :D Saisit kyllä minun ystäväporukasta häipyäkin. Allerginen ei syö jotain asiaa, koska hän saa siitä pahat oireet, tässä tapauksessa hengenvaaralliset. Vähän eri asia olla syömättä lihaa eettisistä/mukavuussyistä. Ja voisithan sinä syödä kasvisruokaa.
Ja luuletteko te "en syö lihaa" -ihmiset, että kala kasvaa puussa? Lihaahan sekin on. Kalan lihaksia.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:15"]
No jos haluatte hänet paikalle niin kalat pois ruokalistalta. Jos haluatte kalat niin hänet pois vieraslistalta. Itse olen niin allerginen kalalle, että en voi olla samassa talossa jossa on kalaa. Syömisellä ei ole väliä. Jos pöydässä on ollut kaksi tuntia sitten kalaa. En voi olla paikalla sillonkaan. Tukehtuminen on taattu
[/quote]
Sinä et varmastikaan käy ruokakaupassa, jossa on palvelutiskejä? Aika rankka ja rajoittava allergia!
Ap:n ruokalistaan; itse jättäisin kalat pois ruokalistalta, jos pahasti allerginen vieras on tärkeä ja hänet ehdottomasti haluatte vieraaksi häihin. Ei se kala nyt niin ihmeellistä ole, että sitä on pakko tarjota häissä. Eikä ainakaan niin erityistä, että joku muistaisi jälkeenpäin juuri ne teidän häidenne kalatarjoilut. Mies varmasti muistaa, jos läheinen ystävä jätettiin kutsumatta, koska rouvan piti saada kalatarjoilut.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]
Et voi syödä kasvisruokaa ollenkaan???
[/quote]
Ei ollut tarjolla mitään muuta lämpimässä pöydässä kuin Karjalanpaistia. Ruoat oli tehnyt joku maaseudun pitopalvelu ja heillä ei ollut listoilla mitään kasvisruokia. Olivat sitä mieltä, että KAIKKI syövät lihaa ja että on hölmöä tehdä muita kuin liharuokia. Kävin hiljattain ristiäisissä ja taas sama juttu, tarjolla oli vain jauhelihakeittoa, tällä kertaa kastetun lapsen isän äidin tekemää. Oli vain kuitannut vihjailuille siitä, että toisi tehdä toisen puhtaasti kasviskeiton, että KAIKKI syövät jauhelihakeittoa tai ovat ilman. Jos tämä rouva hoitaa ruokatarjoilut myös parin häihin jossain vaiheessa, otan omat eväät mukaan. Minä EN syö lihaa. Kasvikset ovat ykkösiä ja kala tulee sitten kakkosena, ellei mitään kasvisruokaa ole tarjolla.
Heittäkääpä, mammat, ap:lle hyviä vaihtoehtoja sen kalan tilalle, niin pääsevät varmaan miehen kanssa kompromissiin.
Itse sanoisin jotain, mutta en noista ruoista tiedä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:15"]
[/quote]
[/quote]
"Meitä lihattomia"... ja kalahan on mitä? Ha ha. Ilmankos kun itse kysyn kasvisvaihtoehtoa, niin vähän väliä joku kuvittelee, että kala on vihannes. Tai kana.
[/quote]
Ihminen, joka ei syö PUNAISTA LIHAA TAI LINNUNLIHAA, voi kyllä joskus syödä kalaa. Etkö ole kuullut ruokavaliosta, joka muodostuu pääosin kasviksista, munista, maitotuotteista ja kalasta. Minä noudatan sellaista muuten, paitsi että syön kalaa tosi harvoin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:54"]
Onhan se ongelma minulle koska minä järjestän juhlat ja olen vastuussa tarjoilusta! Mies ei ota tosissaan, sen mielestä ongelma on sillä ratkaistu että kalaa ei tarjota ollenkaan, kaveri syö kotona mahan täyteen ja tulee juhlimaan. Mutta miltä sekin nyt näyttää jos yksi istuu kädet sylissä kun muut ruokailee! Minut siinä leimattaisiin huonoksi järjestäjäksi mutta miehet vaan on niin yksinkertaisia, ei osaa ajatella tällaisia asioita! -ap-
[/quote]
Mitä väliä sillä on, miltä asia näyttää tai mitä muut vieraat miettivät? TÄrkeintä on että asiasta on sovittu miehen ystävän kanssa. Vai onko sittenkin niin, että sinä olet todellinen bridezilla etkä kestä sitä jos joku ei syö häissäsi? Ja jos tarjolla ei ole kalaa niin silloin kai kyseinen vieraskin voi ruokailla?
Kai teillä on kutsuissa myös pyyntö pukeutua häiden teemavärien mukaisesti? <3