Kynsivallin tulehdus kokemuksia
Minulla (toistaiseksi) lievähkö tulehdus varpaan kynnen vieressä. Olen nyt kolmen-neljän päivän ajan huljutellut varvasta vedellä, puhdistanut antiseptisellä liuoksella ja laittanut bacibactia. Miten pitkään tällainen tulehdus voi oireilla? Varvas ei ole kovin kipeä, joten en usko että antibiootteja ainakaan vielä tarvitaan
Kommentit (18)
On kipeä kunnes märkäpaise on puhkaistu.
Lapsellani oli kerran. Parantui lopulta vain antibiooteilla.
Bakteerimassa pitää ottaa ulos aina alkuun ihon alta varovasti, neula jolla pistetään vain kevyesti nahkaan reikä jonka alla on bakteerit, EI ihoon, kudoksiin tai ihon alle siten että se osuu johonkin. Ja puhdistus: paperia, pumpulipuikkoja ja desinf.aine. Sitten bacibact ja laastari jokusen päivän tai tauko, kuivaa ihoa. Burana voi auttaa tulehdukseen alussa.
Olen saanut antibiootit Mehiläisen digilääkäriltä. Puhkaisin itse märkäpaiseen, oli niin kipeä. Innostuin tökkimään enemmänkin sormea ja sain sitten antibiootit lopulta.
Mulla oli kerran peukalossa ja oli ihan tajuttoman kipeä. Lopulta kun tuntui että koko peukalo räjähtää, niin otin neulan ja tökkäsin sen kynnen viereen. Mätä valui pois ja kipu poistui välittömästi. Onneksi ei ole toista kertaa vaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Bakteerimassa pitää ottaa ulos aina alkuun ihon alta varovasti, neula jolla pistetään vain kevyesti nahkaan reikä jonka alla on bakteerit, EI ihoon, kudoksiin tai ihon alle siten että se osuu johonkin. Ja puhdistus: paperia, pumpulipuikkoja ja desinf.aine. Sitten bacibact ja laastari jokusen päivän tai tauko, kuivaa ihoa. Burana voi auttaa tulehdukseen alussa.
Mulla ainakin oli tosi syvällä tuo märkäpussi. Neula piti tökätä ihan kunnolla. Ja märkää tuli reippaasti. Oli monta onkaloa vieläpä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran peukalossa ja oli ihan tajuttoman kipeä. Lopulta kun tuntui että koko peukalo räjähtää, niin otin neulan ja tökkäsin sen kynnen viereen. Mätä valui pois ja kipu poistui välittömästi. Onneksi ei ole toista kertaa vaivannut.
Se on ihan sairaan kipeä siitä kohtaa, kun tökkää neulan just sen märkäpussin läpi. Mutta sitten kun bakteerimassa poistuu, niin kipu häviää.
Se kuivahti sellaiseksi kovaksi möykyksi, joka kuoriutui pois muutaman viikon päästä.
Sain tuon kynsivallin tulehduksen kynsihoitolasta manikyyristä. Leikkasivat kynsinauhoja liikaa ja tuli tulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin oli tosi syvällä tuo märkäpussi. Neula piti tökätä ihan kunnolla. Ja märkää tuli reippaasti. Oli monta onkaloa vieläpä.
Joo, se on ällöttävää, kannattaa tosiaan puhdistaa eri päivinä kotona, silloin kun bakteereja on. Pumpulipuikko voi auttaa painamisessa, jolloin ei jää syvälle bakteerimassaa. Ja silloin desinfiointi ja voide auttaa paremmin. Joutuuko nahkaan tekemään reitin poistuvalle nesteelle, mutta onneksi se ei satu kun tehdään vain päällysosaan - paitsi pumpulipuikolla painaminen voi hiukan tuntua. Hyi olkoon, mutta jotain on pakko tehdä. Sillä se yleensä alkaa parantua.
Käsidesi ehkäisee streptokokkeja. Siinä on yksi syy, miksi on vähemmän tulehtuneita kynsinauhoja. Harva tosin käyttää käsidesiä varpaisiinsa.
Paiseen tökkisimisen sijasta laittaisin sen päälle rakkolaastarin. Rakkolaastari imee mädän finnistä ja paiseesta omia aikojaan. Huomaa kyllä kun rakkolaastari muuttuu raskaammaksi mädästä.
Se tulehdus itsessään ei ollut niin paha juttu ja hoitui antibiootilla. Mutta siitä seurasi varpaankynnen sisäänkasvaminen, mikä on kuulemma aika yleistä. Tämä johtuu siitä, että kynsityyny, jonka päällä kynsi kasvaa, usein kutistuu sen tulehduksen seurauksena, ja sen jälkeen kynsi on liian iso siihen tilaan verrattuna, johon sen pitäisi mahtua. Ja sisäänkasvanut varpaankynsi on aiheuttanut minulle uusia tulehduksia ja muitakin ongelmia, joita en jaksa tässä kuvailla. Joku vielä tunnistaisi, jos kovin tarkkaan kertoisin...
Aina mätää ei edes tule mutta joskus oikein näkyy pinnan läpi että sitä siellä on ja puristamalla tulee ulos. Kai se on hyväksi että tyhjenee.
Kannattaa hakea antibioottivoide lääkäristä.. joku F kirjaimella alkavan niminen tehokas. Vältät ab kuurin varmasti!
Lääkäriin vaan ja pyydät tuon AB voiteen!!
Vierailija kirjoitti:
No, ennemmin jos sinne märkääkin on kynnen alle kertynyt, niin terveyskeskukseen puhkaisuun paise. Ja ab:t päälle.
Sitten se kynsi kyllä lopulta lähtee kokonaan pois, jos paiseeseen asti on menty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ennemmin jos sinne märkääkin on kynnen alle kertynyt, niin terveyskeskukseen puhkaisuun paise. Ja ab:t päälle.
Sitten se kynsi kyllä lopulta lähtee kokonaan pois, jos paiseeseen asti on menty...
Terveyskeskuksessa se varvas myös puudutetaan ennen kuin paiseet avataan. Puudutepiikki tuntuu pahalta, mutta puhkaisu ei sitten niin miltään!
Itte hoidatte itteänne...
Jos oikein pahaksi äityy, niin olen desinfioinut neulan ja puhkaissut märkäpaiseen. Joskus vaatii monta tökkäisyä, jotta löytää märkäpesäkkeen. Mutta kipu häviää heti.