Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.
Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.
Kommentit (282)
Miksi tämmöiset ketjut menee aina ja samantien todelliseksi kurjuuden ja surkeuden maksimoimiseksi. En AP:n viestistä löytänyt mainintaa, että hän olisi vakavasti sairastunut pitkäaikaistyötön, jolla on rahaa käytössään 20 eurosenttiä per viikko. Silti vinkit täällä alkaa olla heti tasoa: syö joka toinen päivä ja silloinkin käy nuolemassa naapurin nurmikkoa ja juo vettä suoraan ojasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämmöiset ketjut menee aina ja samantien todelliseksi kurjuuden ja surkeuden maksimoimiseksi. En AP:n viestistä löytänyt mainintaa, että hän olisi vakavasti sairastunut pitkäaikaistyötön, jolla on rahaa käytössään 20 eurosenttiä per viikko. Silti vinkit täällä alkaa olla heti tasoa: syö joka toinen päivä ja silloinkin käy nuolemassa naapurin nurmikkoa ja juo vettä suoraan ojasta.
Olet lukenut selkeästi eri ketjua kuin minä jos tuollaisia olet nähnyt :D. Aika lapsellista liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet lukenut selkeästi eri ketjua kuin minä jos tuollaisia olet nähnyt :D. Aika lapsellista liioittelua.
No onhan täällä näitä "liota kymmenen hernettä kuumassa vedessä (hanalämminkin riittää, koska muuten kuluu sähköä) - on halpaa ja täyttävää" -tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin Prismasta Lidliin ja säästö on ollut huomattava. Joten voin ainakin itse suositella Lidliä, jos et siellä vielä asioi.
Tuo riippii siitä, miten perhe syö. Olen vertaillut, ja meidän perheen ruokailutavoilla Lidl on kalliimpi. Sieltä ei löydy kaikkea, ja jotkut tuotteet ovat sitten sellaisia, ettei joku perheestä voi allergioiden takia syödä (esim. Lidl'n sweet chili sauce sisältää sipulia - muilla merkeillä ei, täkäläisessä Lidlissä ei ollut kuin tuota yhtä). Kolajuomissa on makeutusainetta, ilmeisesti lähes kaikissa virvoitusjuomissa. (perheessä on 4 teiniä, älkää kuvitelkokaan, ettei jotain kolaa välillä tarvita).
Kana (siis broileri) ja lihat ovat täkäläisessä Lidlissä jo lähtöhinnaltaan kalliimpia kuin Prismassa.
Viereisessä Prismassa on samat (merkki)tuotteet saman hintaisia tai edullisempia ja niistä kertyy bonusta. Okei, Lidl kehitti oman bonusjärjestelmänsä, mutta valitettavasti, kun ostoni olisivat sieltä kovin vähäisiä, niin ei kannata. Lidl'n omat merkit ovat edullisia, mutta kuten sanottua, niitä ei meillä voida useinkaan käyttää.
Lidlissä kanankoivet aina alle 2€/kilo ja kaslerpihvit alle 7€/kilo. Saako Prismasta noita siis oikeasti paljonkin halvemmalla, ja kuinka paljon halvemmalla?
Ei ole Prismaa aivan lähimmailla, mutta jos todella saa broilerinkoivet ja erityisesti lihan huomattavasti halvempaan kilohintaan, niin maksanee matkustamisen vaivan! Lidlejä kun kaksi kappaletta alle 5 minuutin kävelymatkan sisällä, ja vielä neljä lisää jos parikymmentä minuuttia jaksaa kävellä. Onhan tuolla samalla säteellä myös muutama Alepa ja S-marketkin, mutta ainakanaan niistä ei lihat lähde yhtä halvalla normihinnoilla kuin Lidlistä. Jos on niin onnekas että sattuu löytymään punalaputettuja tuotteita klo 21 tienoilla, niin sillon on niissäkin hinnat kohdillaan toki!
Mutta oikeasti kaipaisi tietoa, että onko tosiaan Prisman lihat ja kanat halvempia kuin Lidlissä. Vaikeaa uskoa että paljon alle 7€/kilo kaslerpihvejä ja alle 2€/kilo kanankoipia normaalsiti myisivät, ja tarkoitan siis yleisiä hintoja!
Saako oikeasti halvemmalla? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin Prismasta Lidliin ja säästö on ollut huomattava. Joten voin ainakin itse suositella Lidliä, jos et siellä vielä asioi.
Tuo riippii siitä, miten perhe syö. Olen vertaillut, ja meidän perheen ruokailutavoilla Lidl on kalliimpi. Sieltä ei löydy kaikkea, ja jotkut tuotteet ovat sitten sellaisia, ettei joku perheestä voi allergioiden takia syödä (esim. Lidl'n sweet chili sauce sisältää sipulia - muilla merkeillä ei, täkäläisessä Lidlissä ei ollut kuin tuota yhtä). Kolajuomissa on makeutusainetta, ilmeisesti lähes kaikissa virvoitusjuomissa. (perheessä on 4 teiniä, älkää kuvitelkokaan, ettei jotain kolaa välillä tarvita).
Kana (siis broileri) ja lihat ovat täkäläisessä Lidlissä jo lähtöhinnaltaan kalliimpia kuin Prismassa.
Viereisessä Prismassa on samat (merkki)tuotteet saman hintaisia tai edullisempia ja niistä kertyy bonusta. Okei, Lidl kehitti oman bonusjärjestelmänsä, mutta valitettavasti, kun ostoni olisivat sieltä kovin vähäisiä, niin ei kannata. Lidl'n omat merkit ovat edullisia, mutta kuten sanottua, niitä ei meillä voida useinkaan käyttää.
Lidlissä kanankoivet aina alle 2€/kilo ja kaslerpihvit alle 7€/kilo. Saako Prismasta noita siis oikeasti paljonkin halvemmalla, ja kuinka paljon halvemmalla?
Ei ole Prismaa aivan lähimmailla, mutta jos todella saa broilerinkoivet ja erityisesti lihan huomattavasti halvempaan kilohintaan, niin maksanee matkustamisen vaivan! Lidlejä kun kaksi kappaletta alle 5 minuutin kävelymatkan sisällä, ja vielä neljä lisää jos parikymmentä minuuttia jaksaa kävellä. Onhan tuolla samalla säteellä myös muutama Alepa ja S-marketkin, mutta ainakanaan niistä ei lihat lähde yhtä halvalla normihinnoilla kuin Lidlistä. Jos on niin onnekas että sattuu löytymään punalaputettuja tuotteita klo 21 tienoilla, niin sillon on niissäkin hinnat kohdillaan toki!
Mutta oikeasti kaipaisi tietoa, että onko tosiaan Prisman lihat ja kanat halvempia kuin Lidlissä. Vaikeaa uskoa että paljon alle 7€/kilo kaslerpihvejä ja alle 2€/kilo kanankoipia normaalsiti myisivät, ja tarkoitan siis yleisiä hintoja!
Kasslerin ostan kokonaisena pötkönä maustamattomana 4,99€/kg (tarjoushinta), kanankoipia ostan vain punalapulla tai 0,99€/kg tarjouksesta (normihinta 1,89 tai 1,99). Muutoin ostan vain marinoimattomia fileitä tai suikaleita, joiden kilohinta punalaputettuna on noin 5€/kg (lähtohinta 7-8€/kg), eikä tuolla paikallisessa Lidlissä (se yksi ainoa) ole mitään tuollaisia hintoja ollut, lähtöhinnat ovat olleet 9,90€/kg luuton broiler. Alennuslaputettuja en ole siellä nähnyt. Vuoden aikana olen kaksi kertaa sieltä löytänyt niitä 2€ kasvislaatikoita/hävikkilaatikoita.
Eri paikkakunnilla on varmasti erilaista, mutta tämä on minun kokemukseni. Käsittääkseni Lidlin valikoimat vaihtelevat paikkakunnasta ja myymälästä riippuen melkoisesti, näin olen tältä palstalta ollut huomaavinani. En ole käynyt kuin tuolla oman paikkakunnan Lidlissä, seuraavaan olisi matkaa noin 40km. Enkä siis käy Lidlissä enlä ylipäätään ruokakaupoissa kuin noin kerran viikossa, joten en pysty hyödyntämään ilta-aleja, laputettuja tuotteita tms. Yleensä olen kaupassa viimeistään 8.30 aamulla, kun se sopii viikon aikatauluun parhaiten eikä tule ylimääräistä 20km edestakaisin ajoa. Varmasti, jos voisin käydä päivittäin kaupassa, ja eri aikoina, niin oppisin paremmin alennusajat ja pystyisin hyödyntämään ajallisesti lyhyen aikaa voimassa olevat tarjoukset.
Tässähän meni reilu vuosi, kun tein ruokaostokset myös kahdelle muulle taloudelle koronan takia (kuuluivat riskiryhmiin mm. syövän vuoksi), ja silloin oli kaikkein järkevintä käydä vain yhdessä kaupassa, vaikka parin kilometrin päässä K-supermarketissa olisi ollut keittokinkku 20snt/pkt halvemmalla.
Pari yksittäistä tuotevinkkiä: Arkijuuston kilohinta on alle 5 euroa, kun ostaa ison köntän, ja on hyvää, jos tykkää perus-edamista. Ei ainakaan minulla ehdi pilaantua. Lidlistä saa alle eurolla 8 kappaleen paketin jäätelötuutteja, hyviä nekin. Siitä ei herkuttelu halpene. S-ryhmän paistopisteiden ilta-ale kannattaa hyödyntää satunnaiseen herkutteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy Lidlissä
Totta. Kuten rouvalle olenkin sanonut Lidelin kassillinen on puolet halvempi kuin esim Prisman kassillinen. Molemmissa käydään mutta ero on järkyttävän selvä. Molemmista saadaan hyvää syötävää mutta se ero?
Tee itse koe jos et usko. Osta täysi kassillinen mitä ruokaa haluut Liidelistä ja osta täysi kassillinen vaikka Prismasta. Liideli vaan on puolet halvempi. Joku sanoo että valikoima on eri mutta juuri siksi.
Lidlissä on se ongelma, että siellä tuotteet vaihtuu jatkuvasti. Kun joskus löytää jotain itselle mieluista, niin pari kuukautta myöhemmin sitä ei enää olekaan. Jopa parmesaani on siellä kausituote. En tiedä, onko jossain isompia Lidlejä mitä tuo oman paikkakunnan kauppa on, siellä on enemmän kaikkea muuta kuin elintarvikkeita.
Tykkään ostaa Lidlista jotain kausittaisia makkaroita ja juustoja (sen mitä on varaa), mutta ei se vaan valitettavasti riitä pelkäksi ruokakaupaksi. Isoin ongelma on kotimaisen rasvattoman luomumaidon puuttuminen, sillä siihen haluan panostaa, ja kun toisella lapsella on ruokavaliorajoitteet, niin kyllä joku gluteeniton valikoima noin esimerkiksi on siellä tosi suppea. Ja joku hunajamarinoitu kana on Lidlissä mielestäni ihan hirveän makuista, en voi mitään, pitäisi joskus katsoa mitä ne siihen laittaa. Ja jos haluat leipoa vaikka Pätkis-kakun, niin Lidlistähän ei kyseistä suklaata saa, joka ikisestä muusta kaupasta kyllä. Tai jotain muita erikoisempia leivontatarvikkeita tyyliin psylliumia. En tarkoita, että söisimme koko ajan jotenkin ihmeellisen hifistellen, mutta kyllä vaikka viikon ostoksiin käytännössä osuu aina jotain, mitä ei Lidlistä saa.
Luulen, että hyvä keino on opetella tekemään sitä "rehellistä perusruokaa", vaikka se olisi monen mielestä so last season. Ihan paras keittokirja on Kotiruoka. Se ei houkuttele kuvillaan, siinä ei ole välillä aukemaa, jonka isossa kuvassa olisi vain kesäkurpitsaviipale, jonka päälle on siroteltu sormisuolaa, vaan siinä on kirjallisia ohjeita. Ja moni ohje perustuu johonkin perusohjeeseen. Esim. leivonnassa murotaikinaohjeesta voi tehdä monenlaisia pikkuleipiä ym., eikä niitä kaikkia ole kirjoitettu alusta alkaen uudestaan omalle sivulleen. Esim. mieheni tykkää tehdä riimilihaa ja vieraat ovat kehuneet sitä maasta taivaaseen, että mistä tällainen ohje, no Kotiruoasta. Jos ostat lihaköntsän ja mietit sitten, että mikä se paistolämpötila ja -aika on, niin tästä kirjasta löydät sen, etkä fiilistelyä julkkiskokin viimeisimmältä Thaimaan matkalta. Toki muitakin hyviä kirjoja on, muistaakseni esim. Matilainen on kirjoittanut tällaisen perusarjen hyvän keittokirjan, mutta ei ne ole niitä kirjoja, joita myydään isolla julkkiksen naamalla. Löytynee kirjastosta. Näissä kirjoissa huomioidaan myös herkuttelu, suurin osa ihmisistä ei halua olla mitään spartalaisia, vaikka haluavat pääosin terveellistä ja edullista ruokaa.
Jos osaat laittaa ruokaa. Niin osta kuiva hernepusseja, eivät maksa paljoa. Liota herneitä yön yli ja huuhtele ne ennen sitä. Keitä herneitä noin 1,5-2h. Voit lisätä keittoon porkkanoita, jotka eivät paljon maksa paljon tai mitä tahansa mistä pidät. Kuiva herne pussissa lukee ohje. Mutta se vähän riippuu siitä, että haluatko säästää rahaa muussa vai vain säästää ruoassa, mistään terveellisestä ruokavaliosta ei siis pidä tinkiä. Olen itse huomannut vaikutuksia, kun syön höyrytettyjä juureksia ja kalaa, pähkinöitä, tofua ym. Niin pysyn terveenä. Ei halpaan roskaruokaan pidä pihistellä. Syödyn ruoan vaikutus on todella suuri, se vaikuttaa energiatasoon, mielialaan ym. Ja kun syö oikeaa ruokaa, niin eivät nämä elämän kolhut enää tunnu kovin suurelta. Itse huomasin, kun kokeilin, niin vaikutus on todella huomattava. Ja se sanonta, että sitä olet mitä syöt. Pitää täysin paikkansa. Nämä säännöt koskevat niin rikkaita kuin köyhiä ja siltä väliltä, koska terveellinen ruoka ei maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan täällä näitä "liota kymmenen hernettä kuumassa vedessä (hanalämminkin riittää, koska muuten kuluu sähköä) - on halpaa ja täyttävää" -tyyppejä.
Voisitko ottaa lainauksen siitä viestistä, jossa on "liota kymmenen hernettä kuumassa vedessä (hanalämminkin riittää, koska muuten kuluu sähköä) -ohje? Siis jo ennen sinun älyttömyyttäsi.
Missäs ketjun aloittaja? Sellaisen mäjäyksen tietoa olet saanut, että luulisi riittävän.
Eli minä ehdotin vihannes/hedelmäpuolen suhteen S-ryhmän hävipusseja, 50 senttiä.
Toinen hyvä Lidlin vastaava, mutta isompi, laatikossa, 2 euroa.
Ja voihan tämä olla vaikka opiskelijaelämäänsä aloittelevalle arvokasta tietoa.
Itse lopetan tähän.
Vierailija kirjoitti:
Saako oikeasti halvemmalla? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasslerin ostan kokonaisena pötkönä maustamattomana 4,99€/kg (tarjoushinta), kanankoipia ostan vain punalapulla tai 0,99€/kg tarjouksesta (normihinta 1,89 tai 1,99). Muutoin ostan vain marinoimattomia fileitä tai suikaleita, joiden kilohinta punalaputettuna on noin 5€/kg (lähtohinta 7-8€/kg), eikä tuolla paikallisessa Lidlissä (se yksi ainoa) ole mitään tuollaisia hintoja ollut, lähtöhinnat ovat olleet 9,90€/kg luuton broiler. Alennuslaputettuja en ole siellä nähnyt. Vuoden aikana olen kaksi kertaa sieltä löytänyt niitä 2€ kasvislaatikoita/hävikkilaatikoita.
Eri paikkakunnilla on varmasti erilaista, mutta tämä on minun kokemukseni. Käsittääkseni Lidlin valikoimat vaihtelevat paikkakunnasta ja myymälästä riippuen melkoisesti, näin olen tältä palstalta ollut huomaavinani. En ole käynyt kuin tuolla oman paikkakunnan Lidlissä, seuraavaan olisi matkaa noin 40km. Enkä siis käy Lidlissä enlä ylipäätään ruokakaupoissa kuin noin kerran viikossa, joten en pysty hyödyntämään ilta-aleja, laputettuja tuotteita tms. Yleensä olen kaupassa viimeistään 8.30 aamulla, kun se sopii viikon aikatauluun parhaiten eikä tule ylimääräistä 20km edestakaisin ajoa. Varmasti, jos voisin käydä päivittäin kaupassa, ja eri aikoina, niin oppisin paremmin alennusajat ja pystyisin hyödyntämään ajallisesti lyhyen aikaa voimassa olevat tarjoukset.
Tässähän meni reilu vuosi, kun tein ruokaostokset myös kahdelle muulle taloudelle koronan takia (kuuluivat riskiryhmiin mm. syövän vuoksi), ja silloin oli kaikkein järkevintä käydä vain yhdessä kaupassa, vaikka parin kilometrin päässä K-supermarketissa olisi ollut keittokinkku 20snt/pkt halvemmalla.
Kaikissa Lidleissä on kilon kassler-paketti, missä 6 pihviä, vakiotuotteena 6,95€, tarjouksessa välillä 4,99€, tai punalaputettuna -30%. Kanankoivet 1,79€/kilo. Kovasti Lidlissä vakuuttivat että kaikissa sama perusvalikoima, ainakin siis elintarvikkeissa, kaikissa myymälöissä kun ei ole tektiileiden tai elektroniiikan myyntiä. Lidlissä huono vaan, kun menivät lopettamaan se suolattoman luomuvoinsa myynnin. Se maksoi alle 8€/kilo, eli huomattavasti halvempi kuin muiden kauppojen suolattomat.
Tässä muutama vuosien varrella löydetty säästökeino. Arkiruuissa terveellisyys ja maukkaus on tärkeää, mutta en ole spartalainen, joten herkuttelukikkojakin on löytynyt. Pakastin on hyvä sijoitus, sen olen huomannut.
- Liharuuan jatkaminen jollain muulla tuotteella, esim. korppujauhoilla, kasviksilla, juureksilla tai palkokasveilla, on hyvä keino tehdä ruuasta terveellisempää ja edullisempaa. Varsinkin palkokasveilla jatkettuna tuotteen proteiinipitoisuus pysyy hyvänä.
- Jos ei ole mahdollista kerätä itse marjoja, on ihan ok "poimia" ne suoraan pakastealtaasta. Edullisimmat marjat ovat yleensä herukat ja puolukat. Joskus on nähnyt myytävän myös kilon kokoisia herukka-mustikka-puolukka-sekoituksia noin 6e. Pelkkä kotimainen herukka on kilohinnaltaan jotain 5e.
- Jos marjojen kilohinta tuntuu suolaiselta, jatka ruokia (puuronpäällinen, kiisseli, piirakka ym.) jollain edullisemmalla marjalla tai hedelmällä. Esimerkiksi puuron päälle enimmäkseen banaania ja sattumamauksi hieman mansikkaa. Sillon saa kuitenkin nauttia kotimaisistakin pakastemarjoista.
- Leivo itse herkkuja ja pakasta suurin osa niistä. Kestää pidempään ja aina on jotain arkihyvää varalla. Jos suolaisista leipomuksista nauttii enempi, niin juustomuffinit ja (kinkku)hyrrät on sellaisia, että ne kävisivät kasvisten kanssa tarjoiltuna myös ateriasta. Teeleivät on myös unohdettu herkku. Nopea sekoittaa, voi pistää sekaan juustonkannikan loput, yksinäisen porkkanan ym. mitä kaapista löytyykään, vähän yrttimaustetta eikä tarjottaessa tuoreeltaan kaipaa välttämättä kuin rasvaa päälle. Helppo tapa saada aamu- tai iltapala tuntumaan spesiaalimmalta.
- Tarjoushaukkailu. K-kaupat on yleensä ottaen kalliimpaa kuin muualla, mutta parasta niissä on plussatarjoukset, sillä joskus ne ovat oikeasti edullisia. Ostan aika paljon lihaa ja herkkuja, kuten makeisia ja sipsejä, k-kaupan tarjouksesta. Varsinkin herkkuihin käytetty rahamäärä on vähentynyt hurjasti, kun aloitin leipomisen ja herkkutarjousten hyödyntämisen.
- Jos tekee itse jotain pikaruokaa (makkaraperunat, kebab ranskalaisilla ym.) niin syö ruoka kotona pahvilautaselta, siihen tulee vähän samanlainen tyydytys kuin jos hakisi grilliltä ruokaa. Puolison kanssa kun teemme makkaraperunoita, syömme ne aina pahvilautaselta. Voi kuulostaa typerältä leikkimiseltä, mutta haastan kokeilemaan joskus. Ainekset maksavat jonkun 2-3e kun kotona tekee, annos makkaraperunoita lähigrilliltä on 7e.
Me hyödynnämme Lidlin viikkotarjoukset ja suunnittelemme sen pohjalta viikon ruokalista. Ostamme näitä tuotteita myös monesti pakkaseen, koska tarjoukset ovat niin hyviä. Olemme lapsiperhe, mutta säästövinkki toimii varmasti myös sinkkumiehille.
Vierailija kirjoitti:
Missä eineslaatikoita saa 1€/kpl ?
Yleensä aina CM:n euronpäivillä, niiden perinteinen tarjous.
Paras käyttää ennakointia. Perustuotteita, mitä käyttää säännöllisesti, kannattaa ostaa aina etukäteen tarjouksesta, eikä vasta sitten kun se on loppu ja on pakko saada heti, maksoi mitä maksoi. Vessapaperi kuuluu samaan sarjaan, sitä ostetaan varastoon tarjouksesta ja kun varasto alkaa hupenemaan, ostetaan seuraavasta tarjouksesta varaston täytettä.
Kannattaa myöskin hyödyntää tarjoukset, silloin kun ne ovat oikeasti tarjouksia eli edullisesti saa.
Lapsena katselin kun vanhemmat laski kauppakuittejaan ja kirjasivat kaiken vihkoon, oli hyödyllistä nähdä sekin, opetus jäi päähän että näin pitää toimia! Muuten ei tiedä miten paljon rahaa kuluu mihinkin. Nykyisin on helpompia tapoja tähän, esim. exel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä eineslaatikoita saa 1€/kpl ?
Yleensä aina CM:n euronpäivillä, niiden perinteinen tarjous.
Ja toinen on 250g Oltermanni. Ne pienet on käteviä, kun avaamattomina säilyvät tosi kauan ja yksittäinen avattu ei ehdi muuttua pinnaltaan valkoiseksi. K-ryhmällä on usein noita euron juusto tarjoksia. Kannattaa katsella aina ennen kauppaan menoa tai siellä kaupassa, mitä tarjouksia siellä nyt on ja hyödyntää niitä.
Ruokaa kannattaa tehdä isompia annoksia kerralla ja pakastaa valmis annos. Jotain keittoa tai laatikkoa on hankala yhtä annosta tehdäkään, eikä sitä monena päivänä viitsi syödä peräkkäin. Pätkä maalarinteippiä on kätevä lappu pakasterasian päälle, mihin voi kirjoittaa mistä annoksesta on kyse ja päiväyksen. Ei kannata käyttää vesiliukoista kynää kirjoittamiseen.
Kuinka tehdään hiivaa itse? Anna ohje?
Syön vegaanisesti, mutta en niitä lihankorvikejuttuja kuin harvoin. Pavut, kikherneet ja linssit ovat edullisia. Tykkään tomaattisista kastikkeista ja keitoista, joten tomaattimurskaa kuluu arjessani kyllä. Teen itse mysliä. Syön tuoresalaattia kyllä joka päivä, mutta ruisleipäni päällä minulle riittää hummus ja salaatti, kurkku, paprika. Ei mene rahaa kalliisiin vegeleikkeisiin. Kauramaito ja kahvi kyllä käyttävät budjettiani, koska tykkään laatukahvista ja kauramaito puolestaan on normimaidon hintaan verrattuna ainakin tuplat.
Uunijuureksia olen tehnyt usein, ne ovat edullisia. Hyödynnän myös perunaa kokkailuissani (edullinen, kotimainen) ja ostan paljon -30% tuotteita. Aamupala/välipala osastolla suosin hedelmiä, puuroa, välipalakeksejä ja kaurajugurttia. Jos voit elää ilman välipalaa päivässä, säästät jo paljon. Itse urheilen sen verran etten vain pysty. Koetan ostaa satokauden mukaan tuotteita.
Jos itse tekisin liharuokia ja koettaisin säästää, käyttäisin vain osan/puolet lihaproteiinista ja lopun korvaisin soijarouheella/kikherneillä/linsseillä ja lisäisin kasviksia. Aika hyvin se lihan ominainen maku sieltä tulee pienemmälläkin määrällä + kasviproteiini ja extrakasvikset nyt ovat aina hyvästä :)