Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.
Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.
Kommentit (282)
Me ostetaan 15-20kg riisiä kerralla säkissä. Uncle Bensiin verrattuna säästyy satoja prosentteja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tehdään hiivaa itse? Anna ohje?
Kämppäkaverillani oli käytössään äitinsä/isoäitinsä vanha keittokirja, jossa oli myös ohje hiivan tekoon. Oli vuodelta 1920. Harmi, etten silloin kirjoittanut sitä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kämppäkaverillani oli käytössään äitinsä/isoäitinsä vanha keittokirja, jossa oli myös ohje hiivan tekoon. Oli vuodelta 1920. Harmi, etten silloin kirjoittanut sitä ylös.
Taikinajuuren saa helposti tehtyä itse, siitähän on nyt tullut oikein villitys. Juureen saa leivottua ihan mitä vaan mitä hiivallakin saa leivottua, juuri tein omenapiirakan taikinan juureen. Samoin sima onnistuu.
Googlaa!
Itsellä menee noin 5kymppiä viikossa ruokaan. Mutta syön niin vähän ettei monikaan sillä pärjäisi.
Saako oikeasti halvemmalla? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin Prismasta Lidliin ja säästö on ollut huomattava. Joten voin ainakin itse suositella Lidliä, jos et siellä vielä asioi.
Tuo riippii siitä, miten perhe syö. Olen vertaillut, ja meidän perheen ruokailutavoilla Lidl on kalliimpi. Sieltä ei löydy kaikkea, ja jotkut tuotteet ovat sitten sellaisia, ettei joku perheestä voi allergioiden takia syödä (esim. Lidl'n sweet chili sauce sisältää sipulia - muilla merkeillä ei, täkäläisessä Lidlissä ei ollut kuin tuota yhtä). Kolajuomissa on makeutusainetta, ilmeisesti lähes kaikissa virvoitusjuomissa. (perheessä on 4 teiniä, älkää kuvitelkokaan, ettei jotain kolaa välillä tarvita).
Kana (siis broileri) ja lihat ovat täkäläisessä Lidlissä jo lähtöhinnaltaan kalliimpia kuin Prismassa.
Viereisessä Prismassa on samat (merkki)tuotteet saman hintaisia tai edullisempia ja niistä kertyy bonusta. Okei, Lidl kehitti oman bonusjärjestelmänsä, mutta valitettavasti, kun ostoni olisivat sieltä kovin vähäisiä, niin ei kannata. Lidl'n omat merkit ovat edullisia, mutta kuten sanottua, niitä ei meillä voida useinkaan käyttää.
Lidlissä kanankoivet aina alle 2€/kilo ja kaslerpihvit alle 7€/kilo. Saako Prismasta noita siis oikeasti paljonkin halvemmalla, ja kuinka paljon halvemmalla?
Ei ole Prismaa aivan lähimmailla, mutta jos todella saa broilerinkoivet ja erityisesti lihan huomattavasti halvempaan kilohintaan, niin maksanee matkustamisen vaivan! Lidlejä kun kaksi kappaletta alle 5 minuutin kävelymatkan sisällä, ja vielä neljä lisää jos parikymmentä minuuttia jaksaa kävellä. Onhan tuolla samalla säteellä myös muutama Alepa ja S-marketkin, mutta ainakanaan niistä ei lihat lähde yhtä halvalla normihinnoilla kuin Lidlistä. Jos on niin onnekas että sattuu löytymään punalaputettuja tuotteita klo 21 tienoilla, niin sillon on niissäkin hinnat kohdillaan toki!
Mutta oikeasti kaipaisi tietoa, että onko tosiaan Prisman lihat ja kanat halvempia kuin Lidlissä. Vaikeaa uskoa että paljon alle 7€/kilo kaslerpihvejä ja alle 2€/kilo kanankoipia normaalsiti myisivät, ja tarkoitan siis yleisiä hintoja!
Hyi. Minä en söisi mitään tuoretta lidlistä. Liha, kala, hevi. Jotain mausteita ja öljyjä voi korkeintaan käyttää.
Baareihin tuhlaaminen on ehkä typerintä mitä voi tehdä. Paljon järkevämpää on tehdä itse kotiviiniä ja juoda sillä pohjat ja käydä baarissa korkeintaan maksamassa narikka maksu. Sillä hinnalla irtoaa looraa tai on irtoamatta.
Kotiviini = kilju 😖
Olisiko tämä ehkä 9500:s aloitus samasta aiheesta? Tässä nähdään nykymammojen uusavuttomuus.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan suunnittele ruokia etukäteen, ainakaan useinmiten. Menen kauppaan ja tarkastan punalaputetut tuotteet, mutta niistäkin sihtaan tarkaan mitä jää kilohinnaksi. En osta jääräpäisesti ja suunnitellen jotakin ns. listasta, jos kaupasta löytyy edullisia tuotteita. Niistä se ajatus sitten lähtee. Ja aikuisen ihmisen pitää sen verran hillitä itseään, ettei vain kertakaikkkiaan osta mitään mielitekojen mukaisia ylimääräisiä tuotteita.
Aina ei kilohintakaan ole ratkaiseva tekijä. Esim pororouhe on kilohinnaltaan arvokasta, mutta kun sitä käyttää vain ikäänkuin mausteena perunalaatikossa, makua lähtee jo puolesta pussillisesta. Yhden pussin hinta on noin 4,50 €.
Teen kyllä kaiken ruuan itse. Näin syksyisin saattaa olla hyviä juurestarjouksia, jolloin ryöppään ja pakastan juureksia valmiissa annospusseissa. Sama esim. paprikan kanssa, sitä ei tarvitse edes ryöpätä. Kaupungissamme on Valma-kauppa, jossa on välillä todella hyviä yksittäisiä tarjouksia vaikkapa leikkeleissä.
Mitä on vihannesten ryöppääminen ja miksi se tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tämä ehkä 9500:s aloitus samasta aiheesta? Tässä nähdään nykymammojen uusavuttomuus.
Ap "mamma" on sinkkumies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikinajuuren saa helposti tehtyä itse, siitähän on nyt tullut oikein villitys. Juureen saa leivottua ihan mitä vaan mitä hiivallakin saa leivottua, juuri tein omenapiirakan taikinan juureen. Samoin sima onnistuu.
Googlaa!
Ei, kyse oli ihan hiivasta, ei taikinajuuresta. Lähinnähän se oli olemassa olevan hiivan monistamista, ei pitäisi olla rakettitiedettä. No, löysin ohjeen sitten... raketti-insinöörin sivuilta 😆
Käyttäjä39368 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan suunnittele ruokia etukäteen, ainakaan useinmiten. Menen kauppaan ja tarkastan punalaputetut tuotteet, mutta niistäkin sihtaan tarkaan mitä jää kilohinnaksi. En osta jääräpäisesti ja suunnitellen jotakin ns. listasta, jos kaupasta löytyy edullisia tuotteita. Niistä se ajatus sitten lähtee. Ja aikuisen ihmisen pitää sen verran hillitä itseään, ettei vain kertakaikkkiaan osta mitään mielitekojen mukaisia ylimääräisiä tuotteita.
Aina ei kilohintakaan ole ratkaiseva tekijä. Esim pororouhe on kilohinnaltaan arvokasta, mutta kun sitä käyttää vain ikäänkuin mausteena perunalaatikossa, makua lähtee jo puolesta pussillisesta. Yhden pussin hinta on noin 4,50 €.
Teen kyllä kaiken ruuan itse. Näin syksyisin saattaa olla hyviä juurestarjouksia, jolloin ryöppään ja pakastan juureksia valmiissa annospusseissa. Sama esim. paprikan kanssa, sitä ei tarvitse edes ryöpätä. Kaupungissamme on Valma-kauppa, jossa on välillä todella hyviä yksittäisiä tarjouksia vaikkapa leikkeleissä.
Mitä on vihannesten ryöppääminen ja miksi se tehdään?
Ryöppääminen tarkoittaa aineksen nopeaa kiehauttamista väljässä vedessä. Kasvikset usein suositellaan ryöpättäväksi ennen pakastamista, jolloin entsyymitoiminta lakkaa ja ne säilyttävät paremmin ominaisuutensa pakastettuna.
AatunKrokotiili kirjoitti:
Me ostetaan 15-20kg riisiä kerralla säkissä. Uncle Bensiin verrattuna säästyy satoja prosentteja.
Missä maksetaan siitä hyvästä, että joku hakee itselleen jättisäkillisen riisiä? Mullekin kelpaisi ilmainen riisi ja siihen vielä rahaa päälle :)
Jätä ne kaljakeissit, sipsipussit ja tupakkatopat ostamatta. Säästöä syntyy huomaamatta. Älä tilaile ruokia kotiinkuljetuksella, vaan tee ne pitsat ym. itse.
kuten itse sanoit, syöt herkkuja. Jätä ne pois. Yksinkertaista.
Terv. köyhyystutkijallekin kirjoitti:
Missä viipyy eu. ruoka-apukassi ? Kuivatuotteista on ollut suuri apu pienituloiselle eläkeläiselle . Koska olot ovat vain heikentyneet , kun ineksikorotus jäätyi .
EU-kassit on köyhien nöyryyttämistä. Tilavuutta ja painoa kyllä löytyy niin että kassin raahaaminen kotiin on ongelma, mutta vehnäjauhot ja muut on kaupassa melkein ilmaisia, joten rahallinen hyöty jää pieneksi. Maitojauhe on ainoa vähääkään arvokas tuote, mutta se maistuu järkyttävältä joten kiitos ei.
Pakastin on sinkun paras kaveri ruoanlaitossa. Kun jokin lihatuote on tarjouksessa, kannattaa sitä ostaa isompi erä ja jakaa se pienempiin annoksiin. Monissa resepteissä lihan määrä ruoka-annoksessa on ihan posketon ja aivan saman lopputuloksen saa aikaan 1/4 lihamäärällä. Samoin leivät voi helposti pakastaa ja ottaa aina pienissä osissa sulamaan (tai lämmittää mikrossa) niin eivät pääse kuivahtamaan. Ja tietysti monia valmiita ruokia ja niitä marjoja voi pakastaa. Tulee pitkässä juoksussa isot säästöt.
Opettele tekemään itse ruokaa. Aloita helpoista, esim keitto- ja laatikkoruuista. Netistä löytyy valtavan paljon simppeleitä ohjeita. Sinkkuna syöt keittokattilallista viikon, maku vain paranee.
Ja varmaan sulla on joku kokkaustaitoinen tuttu, jolta voit kysyä neuvoja ilman että tunnet olevasi poropeukalo. Voi voi, kun asuisin seinänaapurinasi, niin kyllä opastaisin ihan mielelläni. Ruuanlaitto on jopa hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakastin on sinkun paras kaveri ruoanlaitossa. Kun jokin lihatuote on tarjouksessa, kannattaa sitä ostaa isompi erä ja jakaa se pienempiin annoksiin. Monissa resepteissä lihan määrä ruoka-annoksessa on ihan posketon ja aivan saman lopputuloksen saa aikaan 1/4 lihamäärällä. Samoin leivät voi helposti pakastaa ja ottaa aina pienissä osissa sulamaan (tai lämmittää mikrossa) niin eivät pääse kuivahtamaan. Ja tietysti monia valmiita ruokia ja niitä marjoja voi pakastaa. Tulee pitkässä juoksussa isot säästöt.
Leivät (ja pullapitkot) kannattaa laittaa pakastimeen valmiiksi viipaloituina... Kyllä sen parin kerran jälkeen oppii muistamaan, kun toteaa, että limppu on umpijäässä eikä siitä saa kolottua irti mitään, kun tarvitsi saada vain pari viipaletta. Tässä ajan myötä tuommoisenkin olen oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy Lidlissä
Totta. Kuten rouvalle olenkin sanonut Lidelin kassillinen on puolet halvempi kuin esim Prisman kassillinen. Molemmissa käydään mutta ero on järkyttävän selvä. Molemmista saadaan hyvää syötävää mutta se ero?
Tee itse koe jos et usko. Osta täysi kassillinen mitä ruokaa haluut Liidelistä ja osta täysi kassillinen vaikka Prismasta. Liideli vaan on puolet halvempi. Joku sanoo että valikoima on eri mutta juuri siksi.
Lidlissä on se ongelma, että siellä tuotteet vaihtuu jatkuvasti. Kun joskus löytää jotain itselle mieluista, niin pari kuukautta myöhemmin sitä ei enää olekaan. Jopa parmesaani on siellä kausituote. En tiedä, onko jossain isompia Lidlejä mitä tuo oman paikkakunnan kauppa on, siellä on enemmän kaikkea muuta kuin elintarvikkeita.
Tykkään ostaa Lidlista jotain kausittaisia makkaroita ja juustoja (sen mitä on varaa), mutta ei se vaan valitettavasti riitä pelkäksi ruokakaupaksi. Isoin ongelma on kotimaisen rasvattoman luomumaidon puuttuminen, sillä siihen haluan panostaa, ja kun toisella lapsella on ruokavaliorajoitteet, niin kyllä joku gluteeniton valikoima noin esimerkiksi on siellä tosi suppea. Ja joku hunajamarinoitu kana on Lidlissä mielestäni ihan hirveän makuista, en voi mitään, pitäisi joskus katsoa mitä ne siihen laittaa. Ja jos haluat leipoa vaikka Pätkis-kakun, niin Lidlistähän ei kyseistä suklaata saa, joka ikisestä muusta kaupasta kyllä. Tai jotain muita erikoisempia leivontatarvikkeita tyyliin psylliumia. En tarkoita, että söisimme koko ajan jotenkin ihmeellisen hifistellen, mutta kyllä vaikka viikon ostoksiin käytännössä osuu aina jotain, mitä ei Lidlistä saa.
Luomumaidon vaatijoiden on turha tulla inisemään säästövinkkiketjuun.
Kiitos kaikille vihjeistä ja ohjeista. Nyt tullut tarpeeksi ja sovellan niitä omaan talouteni.
- tyytyväinen aikuinen