Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.
Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Opettele leipomaan niin makea kun suolainenkin itse. Se on hauskaa ja meditatiivista puuhaa ja on ihana huomata miten siinä kehittyy. Säästät hirveästi rahaa kosska erilaiset jauhot, hiiva ja esim sokeri ei maksa juuri mitään. Laskeppa paljonko käytät rahaa kuukaudessa leipään ja makeisiin kahvileipiin ja paljonko se maksaa jos tekisit itse.
Itselle leipominen on ollut aina helppoa koska olen kokki 1.koulutukseltani ja työskennellyt nuorempans ruoan parissa 10 vuotta. Meillä on 4 henkinen perhe jossa 2 urheilevaa nuuorta miestä + 1 liikkuva vanhempi mies lisäkseni, ruokaa menee ihan hirveästi. Leivon vähintään 2x viikossa sämpylöitä, leipää, jotain pullaa tms makeaa. Teemme myös paljon itse ruokaa koska haluamme että ainakin suurin osa aterioista on lisäainevapaata puhdasta ruokaa jossa paljon poroteiiniä. Säästämme varmaan 300-500 € /kk.
Minäkin leivoin paljon, kun kotona oli kaksi teinipoikaa. Nyt, kun he ovat muuttaneet pois, en enää leivo. Eihän täällä ole muita kuin minä syömässä niitä ja jos teen vaikka marjapiirakan, minun pitäisi syödä se parissa päivässä tai heittää loput menemään. Ennemmin minä ostan kerran viikossa kaupan irtomyynnistä jotain makeaa kahvileipää, se tule halvemmaksi ja terveellisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikokin vinkit:
Lisää jauhelihakastikkeeseen freesattua sipulia, porkkanaa pieninä kuutioina ja tomaattimurskaa. Halpaa ja kastiketta tulee enemmän.
Sama juttu makaronilaatikkoon.
Kaupan liemikuutiot ovat halvempia kuin fondit.
Tarkkaile kilohintoja, etsi tarjouksia.
Käytä mausteita, osta ne isoissa pakkauksissa, halvempia. Anna kaverille osa jos on liikaa.
Pakasta jauhelihaa jos ostat isomman erän.
Kalapuikot edullisia liiterissä, mausta ne grillimausteella pannulla.
Perunamuusi on halpaa, hyvää ja sen voi tehdä pelkällä survimella kun on vaan jauhoinen perunalajike.
Kukaan ei varmaan olisi ymmärtänyt että jauhelihan voisi myös pakastaa, ellei ammattikokki sitä täällä sano! Hohoo... Olet varmaan aloittelija kokki, kun selität täysin selviä asioita, jauhoinen pruna siitä tulee muusi, tai tarkkaile kilohintoja... no nostaahan tuo sinun itsetuntoa kun selittää päivänselviä asioita, ja luulee muita tosi tosi tyhmiksi. Kyllä sinäkin vielä opit sekin että perunat on hyvä kuoria kun tekee keittoa, ja kalakin olisi hyvä onkia ennenkuin perkaa sen.
Koska syöt marjoja, niin puolukat ovat nyt kypsiä. Toivon, että mustikat kävit poimimassa jo aiemmin. Opettele myös kalastamaan, kun kalasta tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene kauppaan nälkäisena.
Miksi nälkäinen ei saa mennä ruokakauppaan? Sitä vartenhan kaupat on että kun on nälkä sieltä saa ruokaa.
Jos tarvii kumisaappaita, niin saako mennä kauppaan?? Jos ei ole talvitakkia, saako mennä kauppaan? Hassu ajatus sulta. Haluisin kattoo telkkuu, saanko mennä kattoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nälkäinen ei saa mennä ruokakauppaan? Sitä vartenhan kaupat on että kun on nälkä sieltä saa ruokaa.
Jos tarvii kumisaappaita, niin saako mennä kauppaan?? Jos ei ole talvitakkia, saako mennä kauppaan? Hassu ajatus sulta. Haluisin kattoo telkkuu, saanko mennä kattoon?
Nälkäisenä tulee tehtyä heräteostoksia, ostettua isompia paketteja ja ylipäätään enemmän, mitä todellisuudessa tarvitsee.
Tämä on ihan sekä tutkittu että empiirisesti todettu.
Jos menet jalat märkinä kauppaan, ostat helpommin ensimmäisen jalkoihisi mahtuvan parin. Kuivin jaloin jaksat vertailla, että mikä on sopivin.
Palelet ja menet ostamaan talvitakkia, sama juttu, ostat ehkä sen paksuimman ja kalleimman, että et varmasti palele enää. Sit kotiin tultua tajuat, että olisit saanut enemmän itseäsi miellyttävän ja tarpeisiisi paremmin sopivan takin seuraavasta kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkäisenä tulee tehtyä heräteostoksia, ostettua isompia paketteja ja ylipäätään enemmän, mitä todellisuudessa tarvitsee.
Jos menet jalat märkinä kauppaan, ostat helpommin ensimmäisen jalkoihisi mahtuvan parin. Kuivin jaloin jaksat vertailla, että mikä on sopivin.
Palelet ja menet ostamaan talvitakkia, sama juttu, ostat ehkä sen paksuimman ja kalleimman, että et varmasti palele enää. Sit kotiin tultua tajuat, että olisit saanut enemmän itseäsi miellyttävän ja tarpeisiisi paremmin sopivan takin seuraavasta kaupasta.
Näin tapahtuu vain sun mielikuvituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä otat tämän henkilökohtaisesti. Pitäisikö sinun syödä jotain, ennen kuin alat kommentoida palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Kesällä marjametsään. Pakkaseen koko vuoden marjatarpeet.
Onko ihmisillä oikeesti marjatarve?
Mulla on 55 vuoden aikana kulunut marjoihin varmaan 100 euroa yhteensä.
Tavallisilla ihmisillä siis, ei näillä protskuu, rahkaa, puuroo -leggarit pyllyvakoon ihmisillä.
Itse käyn lähi k-supermarketissa ostamassa ilta alessa einekset ja jos on lihaa punalapuilla ja pakastan. Säästän 1Oe- 15e ostoskerta. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä marjametsään. Pakkaseen koko vuoden marjatarpeet.
Onko ihmisillä oikeesti marjatarve?
Mulla on 55 vuoden aikana kulunut marjoihin varmaan 100 euroa yhteensä.
Tavallisilla ihmisillä siis, ei näillä protskuu, rahkaa, puuroo -leggarit pyllyvakoon ihmisillä.
Tavalliset ihmiset syövät päovittäin kourallisen marjoja aamupuuron seassa. Keittävät muutaman kerran vuodessa marjakiisseliä ja leipovat mustikkapiirakkaa joka kesä.
Keitot itse tehtyinä ovat edullisia.
Nokkoset:
Nokkosia toukokuun lopulla kerään, ryöppään pikkupusseihin pakastimeen. Teen keittoa. Leivon ison satsin kokojyväsämpylöitä. 2 puolikasta keitettyä kananmunaa.
Pinaatit: itse kasvatan siemenistä 2 satoa kesän alussa, ryöppään ja pakastan keittoa tai ohukaisia varten. Torilta ostan 3 kiloa, jos omaa satoa ei tule.
Juures-kasviskeitto: teen 5-8 l kattilallisen kerralla ja pakastan pikkurasioihin.
Hernekeitto: Teen itse ison kattilallisen kerralla, lisään sian savupotkaa.
Papukeitto: Teen itse ison kattilallisen kerralla.
Näin saan hyvää ruokas halvalla.
Kalakeitto: kun lohi on tarjouksessa fileerattuna, ostan esim 2 kpl. Pyydän kauppiaalta ns ilmaiset perkuujätteet, joista keitän liemen ja perunakuutiot, ja saan sitä kautta ison kattilallisen, jonka pakastan. Kun tuon pöytään, niin lisään kerman.
Sitten voin pitää einesviikon: ostan 400 gr einesruokia, jotka ovat tarjouksessa: esim, maksalaatikko on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuullut tuon lauseen joskus telkusta tms, ja nyt viljelet sitä samaa. Minä käyn kaupassa oli sitten nälkä tai ei, enkä osta yhtään suurempia paketteja ruokaa kuin muutenkaan. Ostan isoja ja pieniä ihan miten haluan, en nälkäisenä osta lavallista hernekeittoa tai lavallista jauhelihaa, Oli sitten nälkä tai ei, ostan yhden paketin jauhelihaa tai yhden purkin hernekeittoa ja saman verran kuin aina muutenkin. Voi sun juttuus.
Jos sinä ostat 100 kiloa kyljyksiä, ei se tarkoita että muut niin tekevät, tuo on sun oma ongelma, ei muiden,
Ai jos mulla on nälkä niin ostan kalliin talvitakin , ja ei nälkäisenä ostan halvat sukat??? On todellakin outo tuo sun ajatus. Voi ihme. Sulla on kyllä omalaatuinen tapa tehdä ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä otat tämän henkilökohtaisesti. Pitäisikö sinun syödä jotain, ennen kuin alat kommentoida palstalla?
Ajatus sulla on ihan outo todellakin. Ei kukaan osta satoja tonneja ruokaa siksi kun on nälkä. Tuollaset syytökset on hulluja, ja lapsellisia
Päivän toisena ruokana puuro tms taikka ateriankorvike
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele leipomaan niin makea kun suolainenkin itse. Se on hauskaa ja meditatiivista puuhaa ja on ihana huomata miten siinä kehittyy. Säästät hirveästi rahaa kosska erilaiset jauhot, hiiva ja esim sokeri ei maksa juuri mitään. Laskeppa paljonko käytät rahaa kuukaudessa leipään ja makeisiin kahvileipiin ja paljonko se maksaa jos tekisit itse.
Itselle leipominen on ollut aina helppoa koska olen kokki 1.koulutukseltani ja työskennellyt nuorempans ruoan parissa 10 vuotta. Meillä on 4 henkinen perhe jossa 2 urheilevaa nuuorta miestä + 1 liikkuva vanhempi mies lisäkseni, ruokaa menee ihan hirveästi. Leivon vähintään 2x viikossa sämpylöitä, leipää, jotain pullaa tms makeaa. Teemme myös paljon itse ruokaa koska haluamme että ainakin suurin osa aterioista on lisäainevapaata puhdasta ruokaa jossa paljon poroteiiniä. Säästämme varmaan 300-500 € /kk.
Minäkin leivoin paljon, kun kotona oli kaksi teinipoikaa. Nyt, kun he ovat muuttaneet pois, en enää leivo. Eihän täällä ole muita kuin minä syömässä niitä ja jos teen vaikka marjapiirakan, minun pitäisi syödä se parissa päivässä tai heittää loput menemään. Ennemmin minä ostan kerran viikossa kaupan irtomyynnistä jotain makeaa kahvileipää, se tule halvemmaksi ja terveellisemmäksi.
Naapurinmummo, +80v leskirouva, leipoo itselleen sienipiirakkaa tai marjapiirakkaa. Laittaa osan piirakasta valmiiksi leikattuina paloina pakastimeen, ja syö sitten sieltä. Osan syö tuoreena, säilyttää nekin jääkaapissa. Ei ole koskaan joutunut heittämään menemään ruokaa sen takia, että olisi mennyt pilalle. Tulee halvemmaksi ja terveellisemmäksi kuin ostaa kerran viikossa kaupan irtomyynnistä jotain makeaa kahvileipää.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuullut tuon lauseen joskus telkusta tms, ja nyt viljelet sitä samaa. Minä käyn kaupassa oli sitten nälkä tai ei, enkä osta yhtään suurempia paketteja ruokaa kuin muutenkaan. Ostan isoja ja pieniä ihan miten haluan, en nälkäisenä osta lavallista hernekeittoa tai lavallista jauhelihaa, Oli sitten nälkä tai ei, ostan yhden paketin jauhelihaa tai yhden purkin hernekeittoa ja saman verran kuin aina muutenkin. Voi sun juttuus.
Jos sinä ostat 100 kiloa kyljyksiä, ei se tarkoita että muut niin tekevät, tuo on sun oma ongelma, ei muiden,
Ai jos mulla on nälkä niin ostan kalliin talvitakin , ja ei nälkäisenä ostan halvat sukat??? On todellakin outo tuo sun ajatus. Voi ihme. Sulla on kyllä omalaatuinen tapa tehdä ostoksia.
Onkohan sinulla kaikki hyvin?
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sinulla kaikki hyvin?
Eikö sulla sitten ole, vai miksi kyselet meiltä muilta? Ehkä olet syvästi masentunut kun kysymyksesi ei sisällä perusteluita tuolle kysymyksellesi. Yleensä masentuneet ovat hyvin vähäpuheisia, ja välttelevät keskusteluita ja muita ihmisiä. Sinä kysyt asiaa josta kukaan ei tiedä miksi ja mistä syystä epäilen toisen kirjoittajan hyvinvointia, pelkkä kysymys jostain aiheesta ja jonkun olemista ei kerro yhtään mitään, tuollasia voi heitellä kelle tahansa koska tahansa. Koita nyt selvittää mikä aiheuttaa sinulle tuollasen reaktion että kysyt mutten tiedä mitä kysyt ja miksi kysyt ja keneltä kysyt.
Perunoita nyt kannattaa keittää kerralla enempi kun eivät edes maksa juurikaan mitään. Lopuista potuista voi tehdä iltapalaksi maukkaan salaatin sekä paistaa seurpv pannulla sipulin ym mausteen kera ja sitten hieman juustoa päälle.