Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.

Kotiruoka
14.09.2021 |

Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.

Kommentit (282)

Vierailija
141/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään hyvää ja suht. edullista ohjetta johonkin pikkusuolaiseen (muu kuin pizza tai lämmin leipä tms)? En syö makeaa pullaa ollenkaan ja olisi kiva leipoa.

Joskus tein sarvia sämpylätaikinasta, väliin mitä itse haluaa ja juustoraastetta.  Kaulimella kuten pullataikinaa.  Hiukan vain kovempi kuin yleensä sämpylätaikina.

Vierailija
142/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaile kilohintoja.

Pääasiassa näin, mutta jos syö yhden jogurtin kerran viikossa, niin silloin kannattaakin katsoa pakkauksen hintaa. Eli harvoin ostetuissa voi kilohinnaltaan kalliimpi pikkupakkaus olla edullisempi. Iso pakkaus ei säily seuraavaan kertaan ja joka tapauksessa syö sen yhden paketin, niin silloin se halpa paketti on halvempi. Toki ei noista harvoin syötävistä muutenkaan se ruokalasku koostu.

Jos taas syö jogurtin joka päivä, niin silloin kilohintalasit päähän.

Kuinka nopeasti jogurtti mielestäsi vanhenee? Totuus on, että ei mene edes kuukaudessa miksikään.

Kyllä mulla homehtui avattu 1 kg:n turkkilainen jogurtti muutamassa viikossa, vaikka oli jääkaapissa. 

Turkkilainen ja kreikkalainen ns kilojogurtti on todella herkkää ottamaan homepilkkua siitä syystä, että siellä käydään lusikalla, joka on usein käynyt jossain muuallakin, jopa suussa, tai sit siinä on vain aterimien käsittelyssä jääneet pöpöt, eli vaikka on puhda, niin eihän se mikään desinfioitu ole. Kaadettavaan, löysempään jogurttiinhan ei lusikkaa tarvitse laittaa.

Avaamattomana turkkilainen/kreikkalainen säilyy pitkästi päiväyksen yli.

Juustoon aiheutin joskus tuollain homeisen peukalonjäljen, höyläsin vaan pois homehtuneen osan. Mutta monet jugurtit saa pahan sivumaun ihan päiväyksen tienoilla. Paperinen maku? En tiedä onko se merkki pilaantumisesta mutta en ole uskaltanut syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen yksinkertaista rehellistä ruokaa ns. mummojen resepteillä ja paljon kerralla . Jää lisäaineet pois . Kunnollinen , runsas ateria muutaman kerran viikossa ja välillä kevyemmin , niin olo pysyy hyvänä . Oispa vielä  leiviuuni , se oikea puusellainen .

Ai jestas mikä juntti. Miten sä ne lisäaineet pois niistä ruuista saat? Kuule siinä sun "kunnon oikeeta voita" paketissakin on lisäaineita. Kömmis takasin sinne mamman kammariin odottamaan peittelyä. 

Vierailija
144/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pienempiä määriä niin kuluu vähemmän rahaa.

Vierailija
145/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin elävänä miettisin mitä itse haluan siltä ruualta. Esim. itse en syö koskaan lounaaksi lämmintä, syön vain päivällisellä lämpimän aterian. Lounaaksi riittää leipä ja jogurtti. Aamulla syön yhden kroissantin suklaalevitteen kanssa tai en mitään. Joskus jätän päivällisen väliin ja syön pelkästään herkkuja esim. suklaapatukan ja vähän sipsiä/popparia.

Yksin elävänä vihaan sitä, että pitäisi syödä samaa ruokaa monta päivää, joten en juuri laita ruokaa. Syön illallisen joko ulkona tai sitten syön pussinuudeleita, valmiskeittoa tai sitten kaupasta sushia. Ärsyttää kun kaikki pakkauskoot on perheille, jos esim. laitan ruokaa ja ostan siihen mausteen, ei riitä kolmen vuoden päiväyskään. Siispä en kokkaa, ei ole joka paikka täynnä sitä ja tätä, eikä keittiö ole koskaan sotkussa. 

Itse en enää osta jugurttia, ellei satu olemaan "punaleimaisena" alennuksella. Sen sijaan ostan piimää, tavallista tai ab:tä. Litra voi mennä pikkunälkään, niin vatsa saa tarvitsemiaan hyötymikrobeja ja kroppa 33g proteiineja. Ruisleipää syön, välillä tuoreversiona ja muina aikoina näkkärinä. Leipä (sellaisenaan) on aika usein teen kera aamupalana kotona tai töissä aamukahvitauolla. Hyödynnän kauppojen lämpötiskien ilta-alet; silloin saa hyvää ruokaa puoleen hintaan. Aika pitkälti ostan just sitä ruokaa, mitä kulloinkin tekee mieli. Ruoasta säästelyni rajoittuu alelaputettujen tuotteiden ostoon. Toki sillä ehdolla, että sitä sapuskaa söisin normaalihintaisenakin.

Palmurasvat, keinomakeutteet sekä turhat keinotekoiset aromit ja värit ovat asioita, joita sisältäviä tuotteita en osta.

(keski-ikäinen normaalipainoinen mies)

sapuska, kroppa ja protsku t. juntti

Vierailija
146/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaostoksilla aina pihtailen ja en osta mitään kallista mutta sitten viikonloppuna baareihin humahtaa yli sata euroa kevyesti. Välillä mietin että jos laittaisin korkin kokonaan kiinni niin voisin joka viikko ostella lohta ja sisäfileitä ja silti jäis rahaa vielä säästöönkin.

Vierailija
147/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavatan itse höpöheinää ja leivon siittä kakkuja, on kuitua ja hyvä olla.

Vierailija
148/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaostoksilla aina pihtailen ja en osta mitään kallista mutta sitten viikonloppuna baareihin humahtaa yli sata euroa kevyesti. Välillä mietin että jos laittaisin korkin kokonaan kiinni niin voisin joka viikko ostella lohta ja sisäfileitä ja silti jäis rahaa vielä säästöönkin.

Baareihin tuhlaaminen on ehkä typerintä mitä voi tehdä. Paljon järkevämpää on tehdä itse kotiviiniä ja juoda sillä pohjat ja käydä baarissa korkeintaan maksamassa narikka maksu. Sillä hinnalla irtoaa looraa tai on irtoamatta.

Vierailija
149/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalan tilalle välillä kalakeitto hinta 1,50-2e kaupasta riippuen, pakasteranskalaiset 1-2e, teetä tai muuta halpaa napostelun tilalle, valmisspagetin voi korvata nuudelipaketilla 0,40-2e kaupasta riippuen.

Vierailija
150/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä omenat voi yrittää kerätä ilmaiseksi puusta, jos vaikka jossain lähipuistossa kasvaa omenapuita. Vanhoista omenoista voi tehdä hilloa tai kuivaamalla kuivaomenia, maksavat todella paljon luomukaupoissa.

Vierailija
151/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaa koko kuukauden ruoat kerralla, jos paikkakunnallasi toimitetaan kauppakassit kotiinkuljetuksena.

Itse huomasin, että se on paras tapa tarkkailla, minkä verran rahaa kuluu ruokaan.

Ei tule heräteostojakaan niin helposti. Kuljetusmaksu on ainakin täällä 9 - 14 euroa riippuen päivästä ja kellonajasta. Se on pieni hinta lopulta.

- Minun kuukauden ostokset maksavat noin 260 - 280 eur/kk, ilman herkkuja. Herkut nostavat monta kymppiä hintaa, eli jos haluaa säästää, ei osta niitä. En tupakoi, en juo olutta, tms. Tuohon hintaan sisältyy siis kaikki, mitä kuukaudessa tarvitsen; ruoka, 2 pkt kahvia, teetä, suodatinpussit, pesuaineet, kosteusvoiteen, wc-paperit, talouspaperit, biopussit, ym. ym. Juon kaurajuomaa, en maitoa, ja se säilyy koko kuukauden, eli senkin voi tilata kuukaudeksi kerrallaan, minulla menee 14 litraa/kk.

- Leivon itse leivät, eli ostan 2 - 3 pussia Kotimaista sämpyläjauhoja/kk, kuivahiivaa ja öljyä. Leipomisen tarvitsee tehdä 1 - 2 kertaa viikossa, riippuen siitä, kuinka paljon tai vähän syö leipää. Yhdestä ohjeen mukaisesta annoksesta taikinaa tulee 12 lämmintä, ihanaa sämpylää. Pakastan osan niistä heti tuoreina, niin ne sulatettuina maistuvat tuoreilta. Yhdestä jauhopussista leipoo 2 - 3 kertaa.

- Ruoan saa säilymään koko kuukauden kun tilaa puolet tuoretta ruokaa, puolet pakasteita. Syö ensin ne, joiden viimeinen käyttöpäivä on ensin. Viimeiseksi pakasteet. Tuoreesta ruoasta voin mainita esim. kanasuikaleet, loimulohi, kalkkunanakit, ym. Viimeisistä käyttöpäivistä voi laittaa vaikka listan jääkaapin oveen, niin ei tarvitse jokaista pakkausta aina tarkistaa kun päivän ruokaa suunnittelee.

- Voi tehdä itsekin isomman annoksen jotain ruokaa, jonka osittain pakastaa, kun muistaa, että kanaa ei saa lämmittää uudelleen.

- Hedelmiä ostan tuoreina ja kuivattuina, sekä säilykkeinä. Marjoja pakasteina. Syön ensin tuoreet, sitten kuivatut, viimeiseksi muut. Näin tulee vitamiineja pitkin kuukautta. Salaattia ostan myös ja vihanneksia. Salaatit pitää syödä alkukuusta. Niitä voi hakea kaupasta lisää, jos haluaa.

Tämä systeemi sopii ainakin minulle ja talousmenot pysyvät hallinnassa. Ainakin Prisman Foodie-sovelluksessa voi tallentaa kauppalistan ja käyttää samaa seuraavalla kerralla uudelleen. Siitä tulee myös bonukset tilille kerran kuussa.

Mihin aikuinen ihminen tarvitsee tuollaisen määrän kaurajuomaa??? Sen tilalle kun otat kraanaveden, saat säästöön kivan summan vuoden aikana. Vesi on paljon terveellisempääkin.

Minullahan et kysynyt, mut esimerkkinä: mulla menee reilu kaksi litraa (barista)kaurajuomaa viikossa maitokahviin. Sellaisenaan en juo pisaraakaan, mut espressoon tehtyjä maitokahveja pari päivässä.

Enkä ollenkaan esim mehuja.

Sinänsä musta on hieman hassua ihmetellä sitä, että miksi joku on valinnut juuri tuotteen x, kun jostain ne vastaavat kalorit ja ravintoaineet otetaan kuitenkin. Tietysti juuri tämän otsikon alla jonkin tuotteen hintavuutta voi kyseenalaistaa noin valintana.

Mutta mä en esim syö mitään makeaa, ja ymmärrän hyvin, että muut syövät. Vaikka just sitä pullaa, ei ole mikään epäterve ”pahe” sekään normaaleissa määrissä.

Vierailija
152/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä koeteltuja ja hyväksi havaittuja neuvoja. Tee leipä itse (voit tehdä jopa hiivankin itse). Tee ruokaa moneksi päiväksi kerrallaan, jota voi sitten tuunata, jotta saisi vaihtelua – jos tarpeellista. Syö kaalia, porkkanaa, sipulia, herneitä ja perunoita. Proteiini on ongelma, mutta kananmunat, seiti ja tarjousliha ehkä auttaa? Myös tonnikala. Viikonloppuna valmiiksi marinoidut kanankoivet – yksi päivässä. Kana (broileri siis) tarjouksesta? Joskus ehkäpä vain puolikas koipi nuudelikeittoon pilkottuna. Näin koipi riittää kahdeksi päiväksi. Iso annos makaroonilaatikkoa ja loput pakkaseen. Kaurapuuroaamiainen öljysilmällä. Juo teetä tai itse jauhettua kahvia, toki tarjouskahvit on halvempia, mutta pitääkö kahvista tinkiä? Jos, niin tarjouksesta vaaleaa paahtoa. Tee itse ruisleipä juurella. On halpaa (ja ihan h...tin hyvää). Voit myös kerätä sieniä, yrttejä metsästä ja tee aineksia. Metsästä ja kalasta. Mene ongelle. Tee olut/viini itse (valtava säästö jos juot olutta/viiniä).  Tässä vähän ensialkuun veliseni ...

Vierailija
153/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiliäkin voi tehdä itse. Tarvitset vain purkin viiliä ja maitoa.

Vierailija
154/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi kaurapuuroon laittaa öljysilmä (?) niin jäisi kyllä syömättä.

Vierailija
155/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ruokajonossa. Ei edes köyhä tumtemani pariakunta tekee näin, säästävät arjessa kaikesta, säästävät rahaa tilille ja sijoittavat. Matkustavat ja ostavat kalliita merkkivaatteita säätyneillä rahoilla. Keräävät myös tölkkejä ulkoa.

Vierailija
156/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään hyvää ja suht. edullista ohjetta johonkin pikkusuolaiseen (muu kuin pizza tai lämmin leipä tms)? En syö makeaa pullaa ollenkaan ja olisi kiva leipoa.

Mun huijausleipomus on ohuiksi suiruiksi leikkattujen voitakinalevyjen päälle levitetty jokin suolainen päällinen, silleen harvaksi ripoteltuna: oliviipurkista ongitut viimeiset neljä oliivia ohuina siivuila (purkki oli avattu kaksi vuotta sitten) ja se vihonviimeinen aurinkokuivattu tomaatti silputtuna (oli -60% ilta-alessa niin ostin, olisiko silloin maksanut 75 senttiä), tai kananmunalla voideltujen levyjen päälle juustoa. Tai ihan vaan suolahiutaleita tai hienoa merisuolaa, tarttuu kiinni siihen kananmunaan. Ostin keväällä 0,5€/ kilon paketti noita voileipätaikinalevyjä useamman paketin- oli myös piparkakkutaikinaa samalla hinnalla, lapset söi sen sinällään :-)  Mutta jos ostaa tuollaisen lehtitaikinalevypaketin, niin  kahdesta-kolmesta levystä saa jo pellillisen noita suikaleita.

Huijausleipomus koska oikeasti en leivo mitään.

Suolaiset muffinssit, taikinan sekaan käy mikä tahansa kypsä kasvis pieninä paloina, ja päälle ripaus juustoa.

Vierailija
157/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä eineslaatikoita saa 1€/kpl  ?

Satunnaisesti tarjouksista.

Ei tuo normihinta ole.

Noi on tosi usein mun lähi-Citymarketissa euron tarjouksessa

Vierailija
158/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaile kilohintoja.

Pääasiassa näin, mutta jos syö yhden jogurtin kerran viikossa, niin silloin kannattaakin katsoa pakkauksen hintaa. Eli harvoin ostetuissa voi kilohinnaltaan kalliimpi pikkupakkaus olla edullisempi. Iso pakkaus ei säily seuraavaan kertaan ja joka tapauksessa syö sen yhden paketin, niin silloin se halpa paketti on halvempi. Toki ei noista harvoin syötävistä muutenkaan se ruokalasku koostu.

Jos taas syö jogurtin joka päivä, niin silloin kilohintalasit päähän.

Kuinka nopeasti jogurtti mielestäsi vanhenee? Totuus on, että ei mene edes kuukaudessa miksikään.

Ei mene vanhaksi millään. Söin eilen 9.8. vanhaksi menneen jugurtin, oli täysin normaalin makuinen eikä maha mennyt kipeäksi. Tänään söin 26.8. vanhaksi menneen eri valmistajan jugurtin. Siinäkään ei ollut mitään vikaa. Äkkinäinen olisi jo saattanut heittää roskiin.

Vierailija
159/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellimargareetta kirjoitti:

Viiliäkin voi tehdä itse. Tarvitset vain purkin viiliä ja maitoa.

Kiitos, muistan kun lapsena juu tehtiin viiliä. Viilipurkista toiseen purkkiin vähän viiliä ja lisättiin maitoa niin saatiin viiliä. Olin unohtanut tämän,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi