Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.

Kotiruoka
14.09.2021 |

Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.

Kommentit (282)

Vierailija
1/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile kilohintoja.

Vierailija
2/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia menoja seuranneena voin kertoa, että ruokaan menee aika vähän rahaa. Kaikkiin oheisiin, valmisruuat, herkut, alkoholi, hygieniatuotteet sitäkin enemmän. Vaikka meilläkin ostetaan myös kalliitakin raaka-aineita. Kauppalistalla 20€ liha näyttää kalliilta, budjetissa kuitenkin lihaan menee joku 3%.

Helpoin tapa on varmaan suunnitella ruokalista vaikka viideksi päiväksi ja mennä kauppaan seuraavaksi vasta kun kaapit on tyhjät. Useimmin menee vähintään viikko ja joskus toinenkin ennen kuin on pakko mennä taas.

Ruuan hävikki on myös iso osa ruokalaskua. Sen voi suoraan laskea, että kuinka monta kassillista ruokaa tuo kotiin ja montako roskispussia menee ulos. Toki jonkun verran tulee aina, pakkauksia, kuoria ja kahvinpuruja, mutta näin helpolla matematiikalla. Hävikkiä voi estää käymällä kaupassa harvemmin, seuraamalla päiväyksiä ja syömällä tai pakastamalla kaikki tähteet.

Mummoruokavalio on kaikkein edullisin, eli paljon kotimaisia juureksia, vähän kalaa ja lihaa, maitoa ja kahvia, leivän päälle joko juusto tai leikkele. Ehkä jotain hedelmiä. Moni vanhempi ihminen on joutunut elämään näin ison osan ja siksi tavat juurtuneet. Eivät wolttaa tai käytä eineksiä, eivät ostele kalliita avokadoja tai erikoisjuustoja. Ruoka tehdään itse kotimaisista kasviksista, eikä mitään päästetä hukkaan.

Toki ruuan ja elämän pitäisi olla myös nautinnollista, mutta näistä vinkeistä voi saada ideaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaile kilohintoja.

Pääasiassa näin, mutta jos syö yhden jogurtin kerran viikossa, niin silloin kannattaakin katsoa pakkauksen hintaa. Eli harvoin ostetuissa voi kilohinnaltaan kalliimpi pikkupakkaus olla edullisempi. Iso pakkaus ei säily seuraavaan kertaan ja joka tapauksessa syö sen yhden paketin, niin silloin se halpa paketti on halvempi. Toki ei noista harvoin syötävistä muutenkaan se ruokalasku koostu.

Jos taas syö jogurtin joka päivä, niin silloin kilohintalasit päähän.

Vierailija
4/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä marjametsään. Pakkaseen koko vuoden marjatarpeet.

Vierailija
5/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa ottaa kauppakuitit muutamalta kuukaudelta talteen ja tehdä niiden perusteella kirjanpito, niin näet, mihin nyt käytät rahasi. Peruselintarvikkeiden lisäksi kannattaa seurata alkoholiostoja sekä makeisia ja muita hiplakkeita. Kirjanpidosta näet, meneekö sinulla oikeasti ruokaan niin paljon mitä luulet ja mistä voisit nipistää. Voi alkuun tuntua työläältä, mutta maksaa vaivan.

Vierailija
6/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan suunnittele ruokia etukäteen, ainakaan useinmiten. Menen kauppaan ja tarkastan punalaputetut tuotteet, mutta niistäkin sihtaan tarkaan mitä jää kilohinnaksi. En osta jääräpäisesti ja suunnitellen jotakin ns. listasta, jos kaupasta löytyy edullisia tuotteita. Niistä se ajatus sitten lähtee. Ja aikuisen ihmisen pitää sen verran hillitä itseään, ettei vain kertakaikkkiaan osta mitään mielitekojen mukaisia ylimääräisiä tuotteita.

Aina ei kilohintakaan ole ratkaiseva tekijä. Esim pororouhe on kilohinnaltaan arvokasta, mutta kun sitä käyttää vain ikäänkuin mausteena perunalaatikossa, makua lähtee jo puolesta pussillisesta. Yhden pussin hinta on noin 4,50 €.

Teen kyllä kaiken ruuan itse. Näin syksyisin saattaa olla hyviä juurestarjouksia, jolloin ryöppään ja pakastan juureksia valmiissa annospusseissa. Sama esim. paprikan kanssa, sitä ei tarvitse edes ryöpätä.  Kaupungissamme on Valma-kauppa, jossa on välillä todella hyviä yksittäisiä tarjouksia vaikkapa leikkeleissä.

Vierailija
7/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuvana sinkkuna unohda kilohinta. Mene halvemman pakkauksen perään. Osta vain sellaisia tuotteita jotka varmuudella tulee syötyä. Eli jos et ole vegaani, älä osta lihankorvikkeeksi kymmentä kiloa soijasuikaleita "kun ne säilyy ja ovat halvempia kuin sama määrä lihaa".

Tuoreet juurekset nostetaan myös usein esiin näissä kuvioissa, mutta sinkulle on kannattavampaa ostaa ne vaikka pakasteena kuin useamman kilon säkkinä josta pahimmillaan joutuu suuren osan heittämään pilaantuneena pois kun ei ehdi niitä käyttää tarpeeksi nopeaan tahtiin.

Vierailija
8/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekemällä säästää.

Leivo leivät ja pullat ja piirakat itse.

Suosi pääruokana keittoja, patoja, uunissa haudutettuja laatikkotyyppisiä ruokia.

Hernekeitto liotetuista kuivista herneistä on hyvää ja lähes ilmaista. Voi maustaa halutessa esim. palasella kinkkua, jos vegesoppa ei riitä.

Keittoja / patoja saa helposti punaisista linsseistä, jotka valmistuvat nopeasti eikä tarvitse liottaa.

Vierailija
9/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Lidlissä

Vierailija
10/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan suunnittele ruokia etukäteen, ainakaan useinmiten. Menen kauppaan ja tarkastan punalaputetut tuotteet, mutta niistäkin sihtaan tarkaan mitä jää kilohinnaksi. En osta jääräpäisesti ja suunnitellen jotakin ns. listasta, jos kaupasta löytyy edullisia tuotteita. Niistä se ajatus sitten lähtee. Ja aikuisen ihmisen pitää sen verran hillitä itseään, ettei vain kertakaikkkiaan osta mitään mielitekojen mukaisia ylimääräisiä tuotteita.

Aina ei kilohintakaan ole ratkaiseva tekijä. Esim pororouhe on kilohinnaltaan arvokasta, mutta kun sitä käyttää vain ikäänkuin mausteena perunalaatikossa, makua lähtee jo puolesta pussillisesta. Yhden pussin hinta on noin 4,50 €.

Teen kyllä kaiken ruuan itse. Näin syksyisin saattaa olla hyviä juurestarjouksia, jolloin ryöppään ja pakastan juureksia valmiissa annospusseissa. Sama esim. paprikan kanssa, sitä ei tarvitse edes ryöpätä.  Kaupungissamme on Valma-kauppa, jossa on välillä todella hyviä yksittäisiä tarjouksia vaikkapa leikkeleissä.

Joustavuus on myös hyvä muistaa suunnittelussakin, jos suunnitelmassa on makaronilaatikko ja kaupassa onkin megatarjouksessa punalaputettuja kanasuikaleita, niin suunnitelmaa voi muokata. Samoin kun on useamman päivän suunnitelma, niin voi ruokalajien paikkaa vaihtaa päiväysten mukaan.

Tuo, että aikuisen pitää hillitä itsensä on ihan höpöä. Kaupat ja tuotemerkit ovat vuosia käyttäneet paljon rahaa erilaisiin tutkimuksiin siitä miten ihmisen saa kuluttamaan enemmän. Lähtien tuotesijoittelusta, kaupan tuoksuun ja pakkausten väreihin. Ei siinä paljon tahdonvoima auta. Jos luulee olevansa näille immuuni, niin kauppias hykertelee ilosta, silloin sitä ei edes ajattele ja voi järkeilemällä yrittää ohittaa.

Siksi suurimmalle osalle harvemmin kaupassa käyminen auttaa, vaikka tulisi niitä heräteostoksia, ei niitä tule niin usein. Samoin pikaruokaketjujen välttely, jos harvoin käy ei ole väliä että otti megatuplasuperaterian plussana jälkkärin kanssa.

Vierailija
11/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ruokaa, jota jokainen taloudessa oleva syö mielellään. Huonoa pa..kaa, joka ei maistu, ei hyödytä ketään. Ruokalistan suunnittelu viikoksi kerrallaan ja hyödynnä pakastin ja osta sinne tarjouksesta lihaa, kalaa, broileria tms.niin aina on jotain varalla, josta tehdä. Tarjoukset tietysti muutenkin käytössä. Herkuille tietty päivä viikossa.

Vierailija
12/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin Prismasta Lidliin ja säästö on ollut huomattava. Joten voin ainakin itse suositella Lidliä, jos et siellä vielä asioi.

Vierailija
13/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvana sinkkuna unohda kilohinta. Mene halvemman pakkauksen perään. Osta vain sellaisia tuotteita jotka varmuudella tulee syötyä. Eli jos et ole vegaani, älä osta lihankorvikkeeksi kymmentä kiloa soijasuikaleita "kun ne säilyy ja ovat halvempia kuin sama määrä lihaa".

Tuoreet juurekset nostetaan myös usein esiin näissä kuvioissa, mutta sinkulle on kannattavampaa ostaa ne vaikka pakasteena kuin useamman kilon säkkinä josta pahimmillaan joutuu suuren osan heittämään pilaantuneena pois kun ei ehdi niitä käyttää tarpeeksi nopeaan tahtiin.

Myöskin niitä lanttuja, porkkanoita, sipuleita ja perunoita voi ostaa irtomyynnistä vain yhden. Minä otan aina kilon porkkanapussin, josta syön väkisin tai laitan osan pois. Kerran olin kaverin kanssa kaupassa ja koin ahaa elämyksen, että hän ottikin vain 3 perunaa ja kaksi porkkanaa. Perunoita ei tarvitse myöskään keittää kiloa kerralla, vaan voi keittää sen yhden jonka aikoo syödä.

Minulla on sisko ja veli ja kotona tehtiin aina samalla ruokaa myös pakkaseen, niin jotenkin ne tavat vaan jää päälle. Että ostaa isommissa pakkauksissa ja tekee ruokaa armeijalle kerralla.

Vierailija
14/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaile kilohintoja.

Pääasiassa näin, mutta jos syö yhden jogurtin kerran viikossa, niin silloin kannattaakin katsoa pakkauksen hintaa. Eli harvoin ostetuissa voi kilohinnaltaan kalliimpi pikkupakkaus olla edullisempi. Iso pakkaus ei säily seuraavaan kertaan ja joka tapauksessa syö sen yhden paketin, niin silloin se halpa paketti on halvempi. Toki ei noista harvoin syötävistä muutenkaan se ruokalasku koostu.

Jos taas syö jogurtin joka päivä, niin silloin kilohintalasit päähän.

Kuinka nopeasti jogurtti mielestäsi vanhenee? Totuus on, että ei mene edes kuukaudessa miksikään.

Vierailija
15/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia menoja seuranneena voin kertoa, että ruokaan menee aika vähän rahaa. Kaikkiin oheisiin, valmisruuat, herkut, alkoholi, hygieniatuotteet sitäkin enemmän. Vaikka meilläkin ostetaan myös kalliitakin raaka-aineita. Kauppalistalla 20€ liha näyttää kalliilta, budjetissa kuitenkin lihaan menee joku 3%.

Helpoin tapa on varmaan suunnitella ruokalista vaikka viideksi päiväksi ja mennä kauppaan seuraavaksi vasta kun kaapit on tyhjät. Useimmin menee vähintään viikko ja joskus toinenkin ennen kuin on pakko mennä taas.

Ruuan hävikki on myös iso osa ruokalaskua. Sen voi suoraan laskea, että kuinka monta kassillista ruokaa tuo kotiin ja montako roskispussia menee ulos. Toki jonkun verran tulee aina, pakkauksia, kuoria ja kahvinpuruja, mutta näin helpolla matematiikalla. Hävikkiä voi estää käymällä kaupassa harvemmin, seuraamalla päiväyksiä ja syömällä tai pakastamalla kaikki tähteet.

Mummoruokavalio on kaikkein edullisin, eli paljon kotimaisia juureksia, vähän kalaa ja lihaa, maitoa ja kahvia, leivän päälle joko juusto tai leikkele. Ehkä jotain hedelmiä. Moni vanhempi ihminen on joutunut elämään näin ison osan ja siksi tavat juurtuneet. Eivät wolttaa tai käytä eineksiä, eivät ostele kalliita avokadoja tai erikoisjuustoja. Ruoka tehdään itse kotimaisista kasviksista, eikä mitään päästetä hukkaan.

Toki ruuan ja elämän pitäisi olla myös nautinnollista, mutta näistä vinkeistä voi saada ideaa.

Hahah, nauratti tuo mummoruokavalio.

Olen itse ilmeisesti ollut mummo jo nuoruudesta lähtien, sillä tuolla tavoin olen itse tottunut kaiken tekemään, ja nyt minulla on liuta nuoria mummoja eli tyttäriäni, joille olen opettanut saman tavan. Nytkin meillä on uunissa pariksi päiväksi laatikkoruoka, kalakiusaus. En osta valmiita pakastesuikaleita, vaan suikaloin perunan itse (sen kyllä teen maun vuoksi, en siksi, että tulisi halvemmaksi), laitan sipulia, kermaa, pippuria ja ostin poistomyynnistä jotain kalasäilykettä, se on näköjään ihan hyvää. Seuraksi edullista porkkanaraastetta.

Vierailija
16/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo, että aikuisen pitää hillitä itsensä on ihan höpöä. Kaupat ja tuotemerkit ovat vuosia käyttäneet paljon rahaa erilaisiin tutkimuksiin siitä miten ihmisen saa kuluttamaan enemmän. Lähtien tuotesijoittelusta, kaupan tuoksuun ja pakkausten väreihin. Ei siinä paljon tahdonvoima auta. Jos luulee olevansa näille immuuni, niin kauppias hykertelee ilosta, silloin sitä ei edes ajattele ja voi järkeilemällä yrittää ohittaa."

Ei muuten ole höpöhöpöä. Olen kohta 60 vuotias nainen ja en sorru, en vain kerta kaikkiaan sorru ylimääräiseen kuluttamiseen. Ihan sama miten on tuotteet pakattu, tai sijoiteltu, en osta. Jos on maistiaiset, niin voin maistaa, mutta v..luissanikaan en osta. Jäänkylmä tahdonvoima auttaa, en luule olevani houkutuksille immuuni, tiedän että olen.

Käyn juurikin monta kertaa viikossa kaupassa ilman mitään kauppalappuja. Metsästän punalapputuotteita. Niistä sitten kehittelen sen päiväisen aterian. 

Totuudennimessä on kerrottava, ettei minulla olisi muuhun varaakaan.

Vierailija
17/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuo, että aikuisen pitää hillitä itsensä on ihan höpöä. Kaupat ja tuotemerkit ovat vuosia käyttäneet paljon rahaa erilaisiin tutkimuksiin siitä miten ihmisen saa kuluttamaan enemmän. Lähtien tuotesijoittelusta, kaupan tuoksuun ja pakkausten väreihin. Ei siinä paljon tahdonvoima auta. Jos luulee olevansa näille immuuni, niin kauppias hykertelee ilosta, silloin sitä ei edes ajattele ja voi järkeilemällä yrittää ohittaa."

Ei muuten ole höpöhöpöä. Olen kohta 60 vuotias nainen ja en sorru, en vain kerta kaikkiaan sorru ylimääräiseen kuluttamiseen. Ihan sama miten on tuotteet pakattu, tai sijoiteltu, en osta. Jos on maistiaiset, niin voin maistaa, mutta v..luissanikaan en osta. Jäänkylmä tahdonvoima auttaa, en luule olevani houkutuksille immuuni, tiedän että olen.

Käyn juurikin monta kertaa viikossa kaupassa ilman mitään kauppalappuja. Metsästän punalapputuotteita. Niistä sitten kehittelen sen päiväisen aterian. 

Totuudennimessä on kerrottava, ettei minulla olisi muuhun varaakaan.

No en minäkään ostanut, kun kuukauden budjetti oli 100€. Mutta jotkut ostaa, vaikka ei olisi varaa ja useimmat ainakin jos rahasta ei ole puutetta. Se, että sinä onnistut vastustamaan psykologisia keinoja joita kauppiaat käyttää, ei tarkoita, että suurin osa ihmisistä pystyy.

Jotenkin kotimainen ruuan verkkokauppa on tässä ihan ajasta jäljessä ja montaakaan tapaa tähän lisämyyntiin ei ole netissä käytetty.

Minulla on kauppalasku tippunut keskimäärin 250€/kk ja painoa yhteensä yli 5kg ihan huomaamatta vain sillä, että siirryin tilaamaan ruuat tänä vuonna. Kotiin tilatessa jää lisäksi punalaputetut pois ja tulee se kaupan toimitusmaksu 10-15€ viikko.

Vierailija
18/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkut kyllä heikkous samoin pulla.

Tässä on selkeästi helpoin ja tärkein säästökohde. Herkut ja pullat pois ja tilalle halvempaa kunnollista ruokaa.

Sen lisäksi että herkut on kalliita, niin ne on myös epäterveellisiä.

Vierailija
19/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos olet terve mies, niin eikö olisi helpompi ja mukavampi yrittää tienata vaikka 50-70 euroa kuussa enemmän, kuin venyttää penniä? Ei sillä etteikö taloudellisuus olisi hyvä asia, mutta minusta aikuisen kannattaa pyrkiä siihen, että joka asiassa ei ole välttämätön pakko pihistellä, vaan voi suurinpiirtein just esimerkiksi syödä mitä haluaa.

Vierailija
20/282 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön vain viitenä päivänä viikossa. Kahtena päivänä lipittelen vain vettä joko sellaisenaan tai tee-muodossa. Niinä viitenä päivänä syön kaks ateriaa päivässä. Eli yhteensä 10 ateriaa viikossa.  Kasvatan itse yrtit ja salaatit ikkunalaudalla. broccolia, valkosipulia ja alfalfaa ituina. Niistä tulee iso säästö. Marjat ja sienet metsästä pakastimeen. 

Kannattaa muistaa että normaalikokoinen, normiliikuntaa harrastava mies tarvitsee päivittäin proteiinia VAIN 60-90g ja nainen 50-80g ja jos syö kuten minä niin laskee sen seitsemän päivän tarpeen ja jakaa viidelle päivälle. Mä syön siis noin 70g per päivä viitenä päivänä viikossa joten viikoksi tarvitsen 350-400g proteiinia. Se olisi sama kuin yksi jauhelihapaketti. Syön lähes yksinomaan kalaa ( lohta, katkarapuja) ja kananmunia sekä kikherneitä proteiininlähteinä. 

Itseasiassa ihminen ei tarvitse niin paljon ruokaa jos jättää kaikki addiktoivat ruoka-aineet ( sokeri, gluteeni, hiivat, lisäineet) pois ja ruokalaskusta tulee olematon. Mä olen elänyt myös perheruuhkat, neljä lasta ja mies ja tehnyt ruokaa sen mukaan joten tää nykyinen yksinelo tuntuu ruuan suhteen lähes ilmaiselta. Joinakin kuukausina ei tosiaan tarvitse mennä ruokakauppaan ollenkaan. Käyn suunnilleen kerran kahdessa kuussa ruokakaupassa. Juoksen viitenä päivänä viikossa 5-7km aamuisin. Paastopäivinä en juokse. Olen normipainoinen ja terve. 

Tämä on vaan ihan yksi näkökulma asiaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme