Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.

Kotiruoka
14.09.2021 |

Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.

Kommentit (282)

Vierailija
101/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidossa se parasta-ennen pvm.  pitää kyllä paikkansa.  Maidosta tulee piimäntapaista velliä.

Vierailija
102/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvimman merkin eineksiä on tullut joskus osteltua, mutta alkuperä ja ekologisuus saattaa kärsiä. Tosin monesti selviää, että samaa tuotetta kuin joku muu merkki, ainoastaan eri paketissa.

Ne halvimmat laatikkoruuat tosiaan on pääsääntöisesti about 1,79e, K-Menu maksalaatikko tais olla päälle 1,20e. Niillä saa kuitenkin paikattua kivasti sellaisia päiviä, kun ei halua alkaa tekemään alusta asti ruokaa.

Naurattaa sellaiset iltasanomien artikkelit, missä tehdään 10 eurolla ruokaa viikoksi 5 hengelle, ja ainesosat maksaa 150e.

"Näin teet jo kaapista löytyvistä aineista ruuan". Mulla on tällä hetkellä kaapissa 3 kananmunaa, oivariini ja soijamaito. Kuivia aineita on suola, jauho ja paprikajauhe. Hernekeittopurkki löytyy myös.

Pakkasessa on parsakaalia, leipää ja itse tehtyä hilloa. Kauppaan on mentävä tai makuelämys on kamala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maidossa se parasta-ennen pvm.  pitää kyllä paikkansa.  Maidosta tulee piimäntapaista velliä.

Olisiko kylmäketju katkennut matkalla kaupasta kotiin, tai olisiko jääkaapissa ongelmia? Talvella jos maito on kotimatkalla päässyt jäätymään, niin voi myös olla säilyvyysongelmia.

Meillä nyt tänä kesänä säilyi maidot juomakelpoisena yli viikon parasta ennen - päiväyksen jälkeen. Avattunakin muutaman päivän. Huonoiten näyttää säilyvän rasvaton maito, parhaiten nuo laktoosittomat maitojuomat. Punainen maito on aina ollut ok vaikka päiväyksestä on ollut yli viikko. Sitä tosin olen alkanut ostaa enemmän vasta nyt syksyllä.

Vierailija
104/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkiohjelmat ja lehtien ja somereseptit vain tuppaavat olemaan sellaisia, että niitä varten joutuu ostamaan kaikenlaista. Parhaissa on ohjeistettu vaihtoehtoja. Mutta en halua ostaa pussillista jotain sarviapilansiementä jos tiedän, että sitä ei tule muuhun käytettyä. Sama monissa keskeisissä raaka-aineissa (karrikoiden, kaksi varsiparsakaalin vartta - mitä teen näille viidelle muulle - no ne voi toki käyttää vaikka vihannespellissä, mutta you get the point)[/quote]

En tee ohjeiden mukaan. Haen vain uusia ideoita esim. Mitä hyötyisi, jos viitsisi kasvatella yrttejä ikkunalaudalla tms. Mitä makuja yhdistellä tai teen yksinkertaistettuna jotakin, omalla halpisversiolla. Esim Jamie Oliverin on inspiroiva tyyppi.

Vierailija
105/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä marjametsään. Pakkaseen koko vuoden marjatarpeet.

Vastaatko mistä marjasta saa maukkaimman sopan?

Ruismarjapuuro pitää hyvin nälkää. Oli ennen koulunkin lounaslistalla.

Vierailija
106/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaile kilohintoja.

Pääasiassa näin, mutta jos syö yhden jogurtin kerran viikossa, niin silloin kannattaakin katsoa pakkauksen hintaa. Eli harvoin ostetuissa voi kilohinnaltaan kalliimpi pikkupakkaus olla edullisempi. Iso pakkaus ei säily seuraavaan kertaan ja joka tapauksessa syö sen yhden paketin, niin silloin se halpa paketti on halvempi. Toki ei noista harvoin syötävistä muutenkaan se ruokalasku koostu.

Jos taas syö jogurtin joka päivä, niin silloin kilohintalasit päähän.

Kuinka nopeasti jogurtti mielestäsi vanhenee? Totuus on, että ei mene edes kuukaudessa miksikään.

Kyllä mulla homehtui avattu 1 kg:n turkkilainen jogurtti muutamassa viikossa, vaikka oli jääkaapissa. 

Bifilus- välipala säilyy melko kauan jos vain lääkkeiden kyytipojaksi tarvitsee. Yosa.

Vierailija
107/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näin teet jo kaapista löytyvistä aineista ruuan". Mulla on tällä hetkellä kaapissa 3 kananmunaa, oivariini ja soijamaito. Kuivia aineita on suola, jauho ja paprikajauhe. Hernekeittopurkki löytyy myös.

Pakkasessa on parsakaalia, leipää ja itse tehtyä hilloa. Kauppaan on mentävä tai makuelämys on kamala.

Huomennahan on torstai, hernerokkapäivä. Siihen jälkiruuaksi pannukakkua, kun sitä hilloakin löytyy :-)

Meillä tänään uunimakkaraa, eilistä spagettia ja makaroonisalaattia (eilistä sekin). Makkaranvihaajalle eilen paistettu kanankoipi (säästetty eilisestä siis juuri tätä tarkoitusta varten). Lisänä kaali-porkkana-omenasalaattia ja perunasalaatin jämät.

Huomenna toissapäiväistä jauhelihakeittoa ja ruisleipää. Kun kahta päivää peräkkäin ei kelpaa sama ruoka, niin tässä välissä on syöty sitten muuta.

Mutta viikonloppuna on pakko keittää hernerokkaa, sen verran usein se on tässäkin ketjussa mainittu! Jos hyvin käy, niin jääkaapista löytyy vielä jotain piimänjämiä tai maidonloppuja, joista voin sitten tehdä sitä pannukakkua! Perjantai on vielä tuossa välissä, perunamuussia ja paistettuja sieniä, ehkä paistettuja kananmunia? ja sitä kaalisalaattia pitäisi riittää perjantaiksi, ainakin yritin tehdä sen verran paljon. Ja huomenna tai perjantaina voisi leipoa omenapiirakkaa pellillisen, kun niitä omenoita sain naapurilta pussillisen.

Kauppaan ajattelin mennä huomenna, mutta tarkemmin ajatellen riittää, kun menen perjantaina. Viime viikolla kävin torstaina. Lista on kyllä aika lyhyt, kerma on loppu ja lasganelevyjä ei ollut, niin tein viikonloppuna lasagnen sitten rigatelleistä, ehkä oli vähän eksoottisempaa mutta kaikki kelpasi. Samoin tavallista Mylly paras- makaroonia pitää ostaa, kun loput meni tuohon salaattiin. Sitten maitoa, kananmunia, kaalia jos löytyy edullisesti.

Eli meillä ruokaa tehdään usein parin päivän tarpeiksi, ja juuri lisäkkeitä (riisi/pasta/perunat) teen sen verran, että varmasti riittää ainakin kahdelle eri päivälle (meillä syödään vain yksi lämmin ateria päivässä, viikonloppuisin ja muina vapaapäivinä syödään reilumpi aamiainen, sitten se päiväruoka ja joku reilumpi iltapala (jos olen tehnyt vaikka pitsaa, niin illalla voi syödä sitten sitä). Välipaloina viiliä, muroja (ostin maissihiutaleita 5€/5kg joten niitä on nyt sitten yllättäen tarjolla) porkkanaa ja omenaa sekä leipää.

Vierailija
108/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaile kilohintoja.

Pääasiassa näin, mutta jos syö yhden jogurtin kerran viikossa, niin silloin kannattaakin katsoa pakkauksen hintaa. Eli harvoin ostetuissa voi kilohinnaltaan kalliimpi pikkupakkaus olla edullisempi. Iso pakkaus ei säily seuraavaan kertaan ja joka tapauksessa syö sen yhden paketin, niin silloin se halpa paketti on halvempi. Toki ei noista harvoin syötävistä muutenkaan se ruokalasku koostu.

Jos taas syö jogurtin joka päivä, niin silloin kilohintalasit päähän.

Kuinka nopeasti jogurtti mielestäsi vanhenee? Totuus on, että ei mene edes kuukaudessa miksikään.

Kyllä mulla homehtui avattu 1 kg:n turkkilainen jogurtti muutamassa viikossa, vaikka oli jääkaapissa. 

Bifilus- välipala säilyy melko kauan jos vain lääkkeiden kyytipojaksi tarvitsee. Yosa.

Ja jogurteissa on sokeria( lisäyksenä.)

Vierailija
109/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvimman merkin eineksiä on tullut joskus osteltua, mutta alkuperä ja ekologisuus saattaa kärsiä. Tosin monesti selviää, että samaa tuotetta kuin joku muu merkki, ainoastaan eri paketissa.

Ne halvimmat laatikkoruuat tosiaan on pääsääntöisesti about 1,79e, K-Menu maksalaatikko tais olla päälle 1,20e. Niillä saa kuitenkin paikattua kivasti sellaisia päiviä, kun ei halua alkaa tekemään alusta asti ruokaa.

Naurattaa sellaiset iltasanomien artikkelit, missä tehdään 10 eurolla ruokaa viikoksi 5 hengelle, ja ainesosat maksaa 150e.

No mutta, jos ei tänään jaksa kauppaan, niin tee hernarin kaveriksi lättyjä tai pannukakku. Aamupalalle jää vielä munavoileivät. Aineista saa myös munakkaan, pakkasesta vielä parsat päälle. Voi myös tehdä munamaidon parsoille ja tyrkätä uuniin. Kumman tyhjät nuo sun kuivakaapit, ei edes makaronia?

Vierailija
110/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta raaka-aineita, älä valmisruokia. Jos siitä pullasta tykkää niin sekin kannattaa leipoa itse, kuten myös muut makeat. Perinteiset mokkapalat tms. eivät paljon kustanna itse leivottuna.

Ylipäätään perinteinen suomalainen ruoka tulee aika halvaksi.

Pitäähän niihin ostaa jauhoja, sokeria, kananmunia, kaakaojauhetta, tomusokeria, leivinjauhetta, voita... Annoshinta on kohtuullinen, mutta alkuinvestoinnit on suuria, jos ei oikeasti leivo vaikka viikoittain.

Ei munia jääkapissa säilytetä!

Vierailija
111/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta, jos ei tänään jaksa kauppaan, niin tee hernarin kaveriksi lättyjä tai pannukakku. Aamupalalle jää vielä munavoileivät. Aineista saa myös munakkaan, pakkasesta vielä parsat päälle. Voi myös tehdä munamaidon parsoille ja tyrkätä uuniin. Kumman tyhjät nuo sun kuivakaapit, ei edes makaronia?

Vikat nuudelit meni eilen, jauhoja en ole kerennyt ostamaan. Kyllähän ton kaapin saa syömällä tyhjäks jos haluaa, mutta se ei tuosta ongelmaa poista eikä tee ruuasta mitenkään erityisen monipuolista.

Juustoa voisin kyllä ostaa tuohon mainitsemaasi parsakaalihässäkkään.

Joku ihmetteli miksi pidän kananmunia jääkaapissa. Se on vaan vanhempien kotoa jäänyt tapa.

Vierailija
112/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiin ja tupakkaan nenee 370€/kk.  Noista saisi jo ison säästön, jos raitistuu ja lopettaa tupakoinnin.

En polta enkä käytä alkoholia. Käytännöllisiä ja mukavia vinkkejä saanut näiltä sivuilta.

Vierailija
113/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuo, että aikuisen pitää hillitä itsensä on ihan höpöä. Kaupat ja tuotemerkit ovat vuosia käyttäneet paljon rahaa erilaisiin tutkimuksiin siitä miten ihmisen saa kuluttamaan enemmän. Lähtien tuotesijoittelusta, kaupan tuoksuun ja pakkausten väreihin. Ei siinä paljon tahdonvoima auta. Jos luulee olevansa näille immuuni, niin kauppias hykertelee ilosta, silloin sitä ei edes ajattele ja voi järkeilemällä yrittää ohittaa."

Ei muuten ole höpöhöpöä. Olen kohta 60 vuotias nainen ja en sorru, en vain kerta kaikkiaan sorru ylimääräiseen kuluttamiseen. Ihan sama miten on tuotteet pakattu, tai sijoiteltu, en osta. Jos on maistiaiset, niin voin maistaa, mutta v..luissanikaan en osta. Jäänkylmä tahdonvoima auttaa, en luule olevani houkutuksille immuuni, tiedän että olen.

Käyn juurikin monta kertaa viikossa kaupassa ilman mitään kauppalappuja. Metsästän punalapputuotteita. Niistä sitten kehittelen sen päiväisen aterian. 

Totuudennimessä on kerrottava, ettei minulla olisi muuhun varaakaan.

No en minäkään ostanut, kun kuukauden budjetti oli 100€. Mutta jotkut ostaa, vaikka ei olisi varaa ja useimmat ainakin jos rahasta ei ole puutetta. Se, että sinä onnistut vastustamaan psykologisia keinoja joita kauppiaat käyttää, ei tarkoita, että suurin osa ihmisistä pystyy.

Jotenkin kotimainen ruuan verkkokauppa on tässä ihan ajasta jäljessä ja montaakaan tapaa tähän lisämyyntiin ei ole netissä käytetty.
Minulla on kauppalasku tippunut keskimäärin 250€/kk ja painoa yhteensä yli 5kg ihan huomaamatta vain sillä, että siirryin tilaamaan ruuat tänä vuonna. Kotiin tilatessa jää lisäksi punalaputetut pois ja tulee se kaupan toimitusmaksu 10-15€ viikko.

Tätä uumoilen minäkin, että tulee halvemmaksi kuitenkin tilata, kuin hakea itse kaupasta. Kaupoissa on kaikkea uutta ja kivaa, mitä pitää kokeilla ja jos nälkäisenä menet, niin vain taivas on rajana. Näistä kertyy takuulla isompi summa, kuin tuosta kuljetusmaksusta. Harmi, että meilläpäin ei ole tätä kuljetusmahdollisuutta.

Vierailija
114/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihmiset ostavat leipää kaupasta? Sen tekeminen on helppoa ja nopeaa, jos nyt haluaa alkujaankaan myrkyttää itseään täysin ravintoköyhällä moskalla:/

En tykkää leivän tekemisestä ja leipään on kyllä varaa.

Siksikö ostat leipää kun siihen on varaa? Yleensä ihmisillä on varaa leipään. 70-luvulla perheiden ruokapöytään ilmestyi leipä jotta lapset eivät söisi liikaa arvokasta lihaa vaan täyttäisivät mahansa halvalla leivällä. Älykkäämmät vanhemmat kielsivät lapsiaan täyttämästä mahaansa turhalla vehnämössöllä. 

Ai miten niin leipä ilmestyi ruokapöytään 70-luvulla? Kyllä minun mummo leipoi ison määrän leipiä orteen jo 40-luvulla ja hänen äitinsä ennen häntä ja tämän äiti ennen sitä jne. Leipä ja peruna olivat ihan peruseines. Kummallisia juttuja sulla...

Vierailija
115/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä eineslaatikoita saa 1€/kpl  ?

Tarjouksesta. Minimanissa on ainakin viimeiset 3 vuotta ollut säännöllisesti laatikot eurolla tarjouksessa. Sama koskee myös halvinta atrillimakkaraa, lihapullapussia, ja jauhelihapihvejä.

T: köyhä

Vierailija
116/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainsana on suunnitelmallisuus. Ja jos teet päivätyötä, niin syömisen rytmitys ja ostoslistan tekeminen on helpompaa. Älä mene nälkäisenä kauppaan. Silloin varsinkin sortuu kaikkeen turhaan.

Jos löydät tarvitsemasi Lidlistä ja pystyt maun puolesta syömään tiettyjä merkkejä, niin sieltä kannattaa ostokset tehdä.

Joku joskus sanoi ettei todellakaan pysty syömään samaa ruokaa kolmea päivää. Vastasin siihen, että kun tekee sen verran hyvää ruokaa, niin sitä pystyy syömään vaikka viisi päivää. :)

Vierailija
117/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiin ja tupakkaan nenee 370€/kk.  Noista saisi jo ison säästön, jos raitistuu ja lopettaa tupakoinnin.

En polta enkä käytä alkoholia. Käytännöllisiä ja mukavia vinkkejä saanut näiltä sivuilta.

Nää on taas näitä "näin paljon Pertti säästi ja laihtui, kun lopetti alkoholinkäytön" -otsikoita.

Taidan olla jo maksimirikas ja -laiha kun en ole alkoholia käyttänytkään. Enkä myöskään polta. 🤔

-edellinen kananmunien jääkaapissa pitäjä

Vierailija
118/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskotiruokaa viikolla. Kaurapuuro hyvää ja edullista. Hernekeitto, laatikot.

Herkuttelua viikonloppuna. Pannukakku edullinen herkku. Uunilohi la + lohkoperunat paistuu samalla. Su lohisalaatti lopusta, kananmunaa+vihanneksia.

Esimerkiksi näin itse säästän.

Vierailija
119/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, haluat säästää ostamiasi ruokia?

Osta kuivia elintarvikkeita, esimerkiksi sokeria. Monta kiloa sokeria. Sitten vain säästelet niitä!

En tiedä, oliko tämä vinkki vai neuvo.

Vierailija
120/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopplöä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhakevekotin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekemällä säästää.

Leivo leivät ja pullat ja piirakat itse.

Suosi pääruokana keittoja, patoja, uunissa haudutettuja laatikkotyyppisiä ruokia.

Hernekeitto liotetuista kuivista herneistä on hyvää ja lähes ilmaista. Voi maustaa halutessa esim. palasella kinkkua, jos vegesoppa ei riitä.

Keittoja / patoja saa helposti punaisista linsseistä, jotka valmistuvat nopeasti eikä tarvitse liottaa.

Uuninkäytöllä sähkölasku huutaa Hoosiannaa.

Mikään ei ole niin kallista kuin leipominen ja uuniruuat.

Lopetin uuninkäytön, sähkölasku putosi 80e kesät talvet.

Vattenfallin sivuilta uunin kulutuksesta:

"Uuni on eräs kodin suuritehoisimmista laitteista. Lämmetessään se voi hyvinkin kuluttaa sähköä useamman kilowatin teholla. Toisaalta uuni lämpenee melko nopeasti, eikä kulutus sen jälkeen ole kovin suurta, koska uuni on tällöin kytkettynä vain lyhyitä jaksoja. Esimerkiksi neljän tunnin paistaminen uunilla kuluttaa sähköä n. 1–3 kWh, eli 0,10–0,30 €"

Vaikka sulla olisi uuni päällä koko ajan, niin ei pitäisi mennä noin paljon rahaa kuukaudessa. Tuossa neljässä tunnissakin paistaisi jo koko kuukauden sämpylät ja pullat yhdelle hengelle, joten todellakin kannattaa rahansäästömielessä leipominen, etenkin jos syö pullaa, kuten aloittaja.

Ja leivontatarpeet ovat ilmaisia?

Aikuiset ei tarvii mitään pullia.

Kyllä aikuinenkin tarvitsee pullaa. Pulla on parasta. Pulla on halpaakin, jos leipoo itse. Laskin juuri, että ainekset 2,5 dl taikinaan = 12 pullaa (teen leipäkoneessa taikinan) maksavat n. euron. Ja leipominen on hauskaa.