Mistä te keski-ikäiset ostatte vaatteenne?
Tai kengät?
Tuntuu, että kaikki vanhat hyvät kaupat ja ketjut sulkevat ovensa.
Oma suosikkini oli Aleksi 13. Ostin sieltä melkein kaikki kenkäni ja paljon siistejä työvaatteita. Nyt Kookenkä on sulkenut. Jäljellä on joku Click tai mikä onkaan. Vaatteiden ostoonkaan en ole löytänyt uutta suosikkia. Lindexistä löysi nuorena jotain, mutta ei enää vuosiin.
Kommentit (1050)
Ellos, Prisma, Kappahl, Lindex. Ja tällä viikolla kengät (DrMartensin maiharit) Zalandolta.
Eniten second handia ja vintagea netistä. Jos uutta, niin Marimekko, COS, Aarre label, Banana Republic ja perusjuttuja (alusvaatteita, toppeja, leggingsejä jne) Uniqlo / Muji.
Vierailija kirjoitti:
... Ketään ei kiinnostanut tarpeeni eikä myyjiä näkynyt missään. Kosmetiikkaa Stockalta tai Sokokselta etsiessä kohtasi saman ylenkatseen, meikkaamaton ja tietämätön asiakashan olisi myyjälle hyvä diili, mutta ei niin ei. Pariisissa lomalla tarvitsin pelkän kynsiviilan ja lähdin sikäläisestä kempparista muutaman huntin ostokset ja toinen pussi kaikkia mahdollisia näytteitä käsissä. He lakkasivat kynteni siellä, koska olivat sitä mieltä, että eihän loma ole mitään ilman kivaa kynsilakkaa. Aikaa ei tuohon yllättävään palveluun mennyt kuin viisi minuuttia, mutta olinpa tosi tyytyväinen. Että nettiostoksilla tai ulkomailla hoidan nämä tarpeeni nykyään.
Jep, tunnistan ilmiön. Tästä on noin 20 vuotta aikaa mutta muistan vieläkin; mulla oli nippanappa parikymppisenä ongelmia lievän aknen kanssa, mutta olisin halunnut näyttää mahdollisimman hyvältä, joten päätin opiskelijana sijoittaa laadukkaaseen meikkivoiteeseen (toki nyt tiedän että ruokavalio, puhdistus, stressitilanne jne. vaikuttaa asiaan - tuolloin en tiennyt, ja yritin epätoivoisena vain peittää tilannetta).
Menin Sokokselle Diorin tiskille kysymään, jos voisivat auttaa. Työvuorossa ollut mies katsoi halveksuen päästä varpaisiin, ja tokaisi narisevalla äänellä "no jjjoo sulla on tollasta epä-ta-sai-suut-ttta että en kyl tiiä mikä auttaa", ja yritti sitten näyttää niitä meikkivoiteita. Olin itse ensin hämmentynyt. Sitten itku kurkussa. Lähdin pois, en ostanut mitään. Enkä enää palannut sinne, koskaan.
Kirpputorilta ja Pelastusarmeijan kontista
Millä puljulla olisi esim. verkkokaupassa vaatemalleina keski-ikäisiä naisia? Vitsin vaikeaa arvailla, miltä jokin tikkulaihan mallin päällä oleva kolttu näyttäisi mun päälläni, kun vartalo ei enää ole teinivartalo. Ja ei mennä nyt painoon, olen normaalipainoinen, lääkärin mielestä hoikka, mutta vartalon muoto on lasten ja iän myötä muuttunut. Ja vaikka olisikin painoa, pysytään pointissa eli keski-ikäisissä malleissa. Gudrun Sjödenin voi jättää luvuista, siihen mulla ei ole varaa. Sitä paitsi tässä iässä tarttis vähän ryhdikkäämpää mallia kuin joka suuntaan liehuvat, mukavat hippivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Ketään ei kiinnostanut tarpeeni eikä myyjiä näkynyt missään. Kosmetiikkaa Stockalta tai Sokokselta etsiessä kohtasi saman ylenkatseen, meikkaamaton ja tietämätön asiakashan olisi myyjälle hyvä diili, mutta ei niin ei. Pariisissa lomalla tarvitsin pelkän kynsiviilan ja lähdin sikäläisestä kempparista muutaman huntin ostokset ja toinen pussi kaikkia mahdollisia näytteitä käsissä. He lakkasivat kynteni siellä, koska olivat sitä mieltä, että eihän loma ole mitään ilman kivaa kynsilakkaa. Aikaa ei tuohon yllättävään palveluun mennyt kuin viisi minuuttia, mutta olinpa tosi tyytyväinen. Että nettiostoksilla tai ulkomailla hoidan nämä tarpeeni nykyään.
Jep, tunnistan ilmiön. Tästä on noin 20 vuotta aikaa mutta muistan vieläkin; mulla oli nippanappa parikymppisenä ongelmia lievän aknen kanssa, mutta olisin halunnut näyttää mahdollisimman hyvältä, joten päätin opiskelijana sijoittaa laadukkaaseen meikkivoiteeseen (toki nyt tiedän että ruokavalio, puhdistus, stressitilanne jne. vaikuttaa asiaan - tuolloin en tiennyt, ja yritin epätoivoisena vain peittää tilannetta).
Menin Sokokselle Diorin tiskille kysymään, jos voisivat auttaa. Työvuorossa ollut mies katsoi halveksuen päästä varpaisiin, ja tokaisi narisevalla äänellä "no jjjoo sulla on tollasta epä-ta-sai-suut-ttta että en kyl tiiä mikä auttaa", ja yritti sitten näyttää niitä meikkivoiteita. Olin itse ensin hämmentynyt. Sitten itku kurkussa. Lähdin pois, en ostanut mitään. Enkä enää palannut sinne, koskaan.
Nyt itsetunto takaisin rintaan ja selkärankaan. Minulle sattui tuollaisia tapauksia kun olin nuori joskus kasarilla. Esim. menin ostamaan YSL:n Paris-hajuvettä sellaiseen kemppariin (nuorisolaisille tiedoksi, että ennen kosmetiikkaa ja koruja myytiin pienissä putiikeissa) ja myyjä katseli minua juuri tuolla kuuluisalla "mikä köyhä maan matonen olet" -ilmeellä ja yritti myydä minulle jotain kympin parin halpistuoksua, nimikin oli muistaakseni "paris paris" tms. Tuijotin sitä ja sanoin alentuvasti, että haluan Yves Saint Laurentin aitoa Paris-tuoksua, tuo ei todellakaan ole se ja yritin näyttää yhtäaikaa myös järkyttyneeltä moisesta ehdotuksesta. Se osui ja upposi.
Tällaisessa kaksintaistelussa voi valita samat aseet kuin vihollinen ;D Aknesta kärsivä voisi katsella tarkkaan myyjää ja sanoa vaikka että "teidät myyjät on koulutettu arvatenkin tähän työhön, palvelemaan asiakkaita heidän tarpeissaan" ja sitten hy-vin tarkkaan kysellä kaikkea, pyytää näytteitä, vaatia vielä esittelyä ihonhoitotuotteista ja kysellä kaikkea. Lisäksi heistä voi antaa aina asiallista palautetta. Esim. "tulin hakemaan liikkeestänne meikkivoidetta rasvaiselle akneiholleni xx.9.2021 klo xx ja pyysin neuvoa myyjältä x. Hän katseli minua hymyilemättä ja sanoi, että "sun iho on niin kaamea, että siihen ei varmaan mikään taida tehota" ja sitten hän hyvin epävarmasti esitteli muutaman tuotteen. Pahoitin mieleni ja menin toiseen liikkeeseen".
Vierailija kirjoitti:
Millä puljulla olisi esim. verkkokaupassa vaatemalleina keski-ikäisiä naisia? Vitsin vaikeaa arvailla, miltä jokin tikkulaihan mallin päällä oleva kolttu näyttäisi mun päälläni, kun vartalo ei enää ole teinivartalo. Ja ei mennä nyt painoon, olen normaalipainoinen, lääkärin mielestä hoikka, mutta vartalon muoto on lasten ja iän myötä muuttunut. Ja vaikka olisikin painoa, pysytään pointissa eli keski-ikäisissä malleissa. Gudrun Sjödenin voi jättää luvuista, siihen mulla ei ole varaa. Sitä paitsi tässä iässä tarttis vähän ryhdikkäämpää mallia kuin joka suuntaan liehuvat, mukavat hippivaatteet.
Onhan noita eri-ikäisiä malleja alkanut ilmestyä mm lehtiin, mutta en itse ymmärrä miksi pitäisi olla erikseen mallistoja eri ikäisille? Sitähän sinä varmaan ajat takaa? Itse menen esim. asos.com kauppaan ja valikoin eri mallistoja tarvittaessa. Pitkäselkäinen voi katsoa bodya tall-mallistosta, lyhyt / lyhytjalkainen petite-mallistosta. Runsaampia muotoja omaava taas suuntaa curve-mallistoon. Eiköhän nainen kuulu johonkin näistä ihan iästä riippumatta, valitsee vain oikean koon oman kehonsa ja vaatteen mukaan.
Itse olen 50+ ja olen yhä samanmuotoinen keholtani kuin nuorena. Välillä lihoin, mutta malli pysyi. Sitten laihduin ja malli on taas sama. Ei kai mittasuhteet kovin valtavasti voi muuttua.
Saastamoisen kellarista Porokylästä. Käydään siellä 1 - 2 krt/vuodessa 150 km päästä. Joskus ostan jotakin yläkerran outletista, viimeksi löysin hyviä T-paitoja.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki täällä lastentarhassa töissä?
Onko kukaan toimistolla vaativimmissa tehtävissä? Ei käy collegehousut, retkutoppi tai hupparit toimistolle.
T. 60 v.
It-alalla töissä eikä oikein kukaan käytä sen kummempaa kuin farkkuja/chinoja, rentoa neuletta ja tennareita. Ihan sama missä asemassa on ja minkä ikäinen. Väittäisin, että on vaativampaa hommaa. Ei vain niin vanhoilllista ja jäykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marks & spencer sokoksella tarjoaa hyvää perusvaatetta, esim. Housut ja neuletakit.
Zarasta löytyy vähän trendikkäämpää.
Triplassa on kekäle, pieni, mutta hyvää vaatetta.
Ja löytyyhän ne merkit stokkaltakin, pienempi paikka kuten itis, on helpompi.Joo nuo vinkithän toimiikin Hangosta Utsjoelle.
Ei sitä kysyttäkään, vaan sitä, että mistä kukin ostaa omat vaatteensa.
Stocca, Sokos, Zalando ja Marimekko pääasiassa. Nettiostokset ovat huippukäteviä. :)
Pääkaupunkialueella on hyviä Second Hand liikkeitä, niistä löytyy laatua. Hangossa on myös kirpputoreja joita kannattaa koluta. y Siellä on myös erittäin suuri Tokman, jossa on valtavat vaateosastot ym. Myös netin Toti. fi toimii hyvin Hanko-- Tammisaari alueella. Kyllä suurin valikoima on Suomen suurimmassa kierrätystavaratalossa Espoon Kilossa. Siellä on juuri eniten naisten vaatteita ja asusteita ynnä kodin tavaraa. Parkkipaikan uusista autoista päätellen hyvinkin varakasta väkeä. Yleensä ostan ulkomailta , mutta nyt ei pääse. Suomessa kaupoissa on vain kinttaavia nakinkuoria. olen 52 kiloinen, kierrätän omat vaatteeni.
Ostan netistä lähes poikkeuksetta. Viimeksi olen tilannut farkkuja, samaa merkkiä, mallia ja kokoa mitä olen käyttänyt 40 vuotta :) . Lisäksi tilasin camel boots kengät, kun edellisillä oli tallattu 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
MAPKETISTA
Missä tällainen Mapket sijaitsee?
Stockmann (NOOM-merkki on suosikkini hinta-laatusuhteen takia)
Gudrun Sjödén (tilaan, käytän vuosikausia kun ovat ajattomia)
Lidl (perusjutut: trikoot, t-paidat, hupparit, lenkkarit)
H&M: tunikat, joitain puseroita ja hameita
Vierailija kirjoitti:
Netistä.
Joo, intterveppi on se mistä löytyy ja tulee pakettina kotio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä.
Josko pikkuisen tarkennusta sais.
Sitäpaitsi kenkiä en halua netistä ostaa.
Mikset? Ne voi sielläkin palauttaa :D
Stuntman ja Varusteleka.