Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIten nousta ylemmäksi sosiaaliluokassa?

Vierailija
25.10.2014 |

Mä olen köyhästä perheestä. Vanhemmat ammattikoulun käyneitä duunareita.

Mäkin olen duunari, lukion käynyt. Mutta pidemmälle en ole opiskellut. Osittain varattomuuden takia.

Opintolainaa en haluaisi ottaa, kun varmoja työpaikkoja ei ole enää.

Olen nähnyt tuttavapiirissäni insinööriopiskelijoita, joilla ei ole työtä, mutta reilu 15 000e lainaa.

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:05"]Kyllä koulutus on tuossa ihan avainasemassa. Toki kannattaa miettiä ala niin, että hyväpalkkaisia töitä löytyy. Älä siis kouluttaudu huonosti palkatulle naisvaltaiselle akateemiselle alalle, vaan valitse hyväpalkkainen ala, jolla löytyy todennäköisesti töitä. Myös harrastukset kannattaa valita halutun sosiaaliluokan mukaan, esimerkiksi klassinen musiikki on hyvä valinta, jos haluat nousta ylempään sosiaaliluokkaan. (Siitä ei tosin saa hyväpalkkaista ammattia, mutta harrastuksen parissa tutustut haluamaasi luokkaan kuuluviin ihmisiin.) Nimerkki opintolainalla DI:ksi opiskellut, vuositulot yli 60 keur ja opiskeluaikana löytyneellä miehellä vielä selvästi paremmat. [/quote]

*tyrsk*

[/quote]

Mikä tuossa oli niin huvittavaa?

[/quote]

Koska tyyppi lulee, että raha ja *statuksen mukaan valittu* harrastus nostaa sosiaaliluokkaa. Tulee mieleen Hyacinth Bucket.

Vierailija
62/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:48"]

Eiköhän toi yläluokkaisuus oo vähän out viime päivien tapahtumien vuoksi? Porvariston hillitty charmi ei oo enää oikein haluttu ominaisuus, kun kulissit on kaatuneet oikein rytinällä. Mutta sivistää kannattaa itseään aina. Sitä ei voi kukaan ottaa sulta pois.

[/quote]

Edustiko kyseinen ihminen mielestäsi oikeasti jotain yläluokkaista hillittyä charmia? Hei, ihan oikeasti. Eiköhän siellä ole ennemminkin kaiken maailman pyrkyreitä ja nousukkaita, jotka haluavat kohottaa itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
64/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:42"]

Kyllä se koulutus on aika olennaisessa osassa luokkasysteemiä, sen lisäksi esim. kulttuurinen pääoma ja varallisuus.

[/quote]

Sitä kulttuurillista pääomaansa saa helposti kasvatettu lukemalla, musiikkia kuuntelemalla ja käymällä taidenäyttelyissä sekä museoissa. Ei ole kallista!

Nykymaailmassa ihmisen harrastukset kertovat ihmisestä enemmän kuin ihmisen ammatti. Suurin osa käy töissä rahan vuoksi.

Vierailija
65/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:18"]

Rupea puhumaan ruotsia.

[/quote]

Peruskouluruotsipohjalla? Jaag äär Pirkko okh jaag tykker om, öööh..., potaattismuus :D

[/quote]

Voihan sitä ruotsiakin harrastaa. On kiva käydä lukemassa Aftonbladetin ja Expressenin nettiuutiset ja se on ilmaista. Kansalaisopistossakin opetetaan ruotsia eikä se ole ylivoimaisen kallista.

Vierailija
66/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Ylempiin yhteiskuntaluokkiin leimallisesti kuuluu se, että töistä odotetaan muuta motivaatiota kuin raha.

Kulttuurinen pääoma on tärkeää. Jos sinulla ei vielä ole opiskelupaikkaa, voit jo aloittaa kulttuurisen pääoman kokoamisen, kirjastosta. Lue vaikka Tammen keltaista kirjastoa läpi, ja klassikoita. Antiikin kirjallisuudesta on hyviä käännöksiä myös, ja jotkut tosi hauskoja kuten Ovidius. Muista lukea myös sanomalehtiä ajatuksella. Kun törmäät vieraaseen sanaan selvitä se. Selvitä itsellesi (vaikka netistä) kuinka poliittinen järjestelmämme tarkalleen ottaen toimii.

Itse luin opiskeluaikana myös muiden alojen tieteellisiä lehtiä yliopiston kirjastossa, että sain lisättyä yleissivistystäni, tunsin itseni nuorena niin tomppeliksi..

Vierailija
67/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassikoiden tunteminen ei siis riitä, tarvitaan nykykulttuurin tuntemusta. Mutta klassikoista on helppo aloittaa.

Vierailija
68/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:07"]

Sosiaaliset taidot ja varmuus itsestä ja omasta paikasta maailmassa ovat olennainen osa luokkastatusta ns. oikeissa luokkayhteiskunnissa. Jotkut merkkivaatteet ovat siihen nähden toissijaisia.

[/quote]

Kannattaa lukea Iltalehden juttu jossa Björn Wahlroos kertoi suomalaisten sosiaalisesta kyvyttömyydestä. Se oli tässä viikolla nettilehdessä.

Vierailija
69/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä opintolainaa tartte takasin maksaa ennen ku saa töitä. :)

Vierailija
70/129 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin sensijaan tietää miten voisi päästä alempaan sosiaaliluokkaan koska tässä "hienopieruisessa" ympäristössä alkaa ahdistamaan, kaikki tuntuu teeskentelevän vielä parempaa kuin ovat, mistään ei saisi innostua liikaa niin että kukaan huomaa innostuksesi esimerkiksi kasvoiltasi mutta kaikesta tulisi silti pitää kuten rumasta nykytaiteesta. Kaikki tarkkailevat kaikkia ja huomauttelevat kärkkäästi tai passiivis-agressiivisesti pikkuvirheistä.

Naisia pidetään edustusvaimoina eikä heidän uransa ole koskaan muiden sisäpiiriläisten mielestä yhtä hyvä ja vaikutusvaltainen kuin perheen miehellä vaikka tienaisit enemmän kuin miehesi, niin silti hänen työtään arvostetaan enemmän ja kuvitellaan että sen vuoksi on ehdoton perheen pää ja minun pitäisi vaan hymyillä vieressä kuin nukke, pitäen vaatteita jotka mies valinnut, käyttää laukkuja ja kenkiä jotka hän valinnut, vaalentaa hiuksia vain sen vuoksi että hän pitää enemmän vaaleista ruotsalaisen näköisistä naisista!

Vierailija
71/129 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä Suomessa ei ole mitään selkeitä yhteiskuntaluokkia, kuten Jenkeissä tai Briteissä.

Vierailija
72/129 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanki sydämen sivistystä, se kohottaa kurjistakin kurjimman ihmisten eliittiin

Vierailija
73/129 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 02:44"]

Millä vuosikymmenellä te oikein elätte, yhteiskuntaluokkia ei ole ollut aikoihin. Ja kuka haluaa tehdä muita matkien jotain puuduttavia asioita kuuluakseen sen ansiosta johonkin luokkaan, josta sitten voi tuntea jotain ylemyydentuntoa. Sekö se onnelliseksi tekee? Itse teen ainakin just sitä mikä mua kiinnostaa, ja olen tekemisissä niin tohtoreiden kuin pelkän peruskoulun käyneidenkin kanssa, ja olen aidosti minä ja aidosti onnellinen

t. kandi ja ihan pian maisterikin

[/quote]

ei taida tämä kandi ainakaan yhteiskuntatieteitä opiskella. sosioekonomiset erot ovat kasvaneet viime aikoina. luokkia on, mutta ne ovat muutoksessa.

Vierailija
74/129 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito yläluokka ei muuten koskaan esim. bloggaisi aikuispissismäisesti, eikä esittelisi kalliita merkkiostoksiaan muille netissä. Eivät pahemmin mainosta hyväntekeväisyyteen lahjottamiaan suuria summia. Pistävät muuten ihan oikeasti mieluummin reilut kolme tonnia hyväntekeväisyyteen kuin käyvät ostamassa merkkilaukun, tämän olen nähnyt omin silmin ja kun ihmettelin silmät pyöreänä niin ystävä selitti tietysti ensin nolostuneena kun huomasin, mutta silti sanoi että mitä ihmettä hän tekee uudella, tai yleensäkään niin monella laukulla jos joku sairas lapsi voi saada sillä rahalla elinsiirron.

Harvalla tuntemallani yläluokkalaisella on edes Facebook käytössä :D Matalan profiilin pitäminen niin livenä kuin netissä on heille kaiken a ja o.

Vierailija
75/129 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:56"]

Ei kannata lukea iltasanomia tai lehteä. Molemmat on alempien sosluokkien kamaa. Myöskin kannattaa skipata juoru- ja julkkismässäilylehdet.

[/quote]

Hyvin hienostuneet, sivistyneet ja koulutetut yläluokka-aateliset serkkuni rakastavat esim. Seiskalehteä ja katsovat telkkarista Real Housewiveseja ja Svenska Hollywoodfruareita! Ne ovat heidän paheensa. Joten ei kannata leimata ihmisiä eri sosiaaliluokkiin lehden tai ohjelman perusteella.

Vierailija
76/129 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on kovin ihanteellinen käsitys yläluokasta. esim. numero 119 vastaus

ei suomessa ole yläluokkaa, ei me olla engelsmanneja, ei edes köyhän miehen engelsmanneja vaikka kuinka yritettäisiin. mun mielestä meillä ei ole tuollaisia luokkia ollenkaan vaikka jotkut niin mielellään pitäisivät itseään muita parempina. se on vaan ylimielisyyttä, ei mitään oikeaa luokkaa

Vierailija
77/129 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:07"]

Sosiaaliset taidot ja varmuus itsestä ja omasta paikasta maailmassa ovat olennainen osa luokkastatusta ns. oikeissa luokkayhteiskunnissa. Jotkut merkkivaatteet ovat siihen nähden toissijaisia.

[/quote]

Kannattaa lukea Iltalehden juttu jossa Björn Wahlroos kertoi suomalaisten sosiaalisesta kyvyttömyydestä. Se oli tässä viikolla nettilehdessä.

[/quote]

Ei kannata lukea iltasanomia tai lehteä. Molemmat on alempien sosluokkien kamaa. Myöskin kannattaa skipata juoru- ja julkkismässäilylehdet.

Vierailija
78/129 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:40"]teillä on kovin ihanteellinen käsitys yläluokasta. esim. numero 119 vastaus

ei suomessa ole yläluokkaa, ei me olla engelsmanneja, ei edes köyhän miehen engelsmanneja vaikka kuinka yritettäisiin. mun mielestä meillä ei ole tuollaisia luokkia ollenkaan vaikka jotkut niin mielellään pitäisivät itseään muita parempina. se on vaan ylimielisyyttä, ei mitään oikeaa luokkaa
[/quote]

Voi voi.. Kyllä niitä luokkia vain on vaikka muuta haluaisitkin ajatella. Voit vaikka ensi alkuun tutustua ihan Tilastokeskuksen aineistoihin.

Vierailija
79/129 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:40"]teillä on kovin ihanteellinen käsitys yläluokasta. esim. numero 119 vastaus ei suomessa ole yläluokkaa, ei me olla engelsmanneja, ei edes köyhän miehen engelsmanneja vaikka kuinka yritettäisiin. mun mielestä meillä ei ole tuollaisia luokkia ollenkaan vaikka jotkut niin mielellään pitäisivät itseään muita parempina. se on vaan ylimielisyyttä, ei mitään oikeaa luokkaa [/quote] Voi voi.. Kyllä niitä luokkia vain on vaikka muuta haluaisitkin ajatella. Voit vaikka ensi alkuun tutustua ihan Tilastokeskuksen aineistoihin.

[/quote]

Heh, luuletsä, että tilastokeskus mitään todistaa.

Meillä on kolme yhteiskuntaluokkaa. Ylimieliset, keskiluokka ja mamut. Revi siitä ja mieti mihin porukkaan kuulut.

Vierailija
80/129 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu huoliteltua kielta, siita heijastuu sivistys paremmin kuin mistaan muusta. Ala viljele**ttuja, ala puhu mutiaisista tai rattipaista, ala vaanna joka sanasta jotain harkkaa, olkkaria jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme