MIten nousta ylemmäksi sosiaaliluokassa?
Mä olen köyhästä perheestä. Vanhemmat ammattikoulun käyneitä duunareita.
Mäkin olen duunari, lukion käynyt. Mutta pidemmälle en ole opiskellut. Osittain varattomuuden takia.
Opintolainaa en haluaisi ottaa, kun varmoja työpaikkoja ei ole enää.
Olen nähnyt tuttavapiirissäni insinööriopiskelijoita, joilla ei ole työtä, mutta reilu 15 000e lainaa.
Kommentit (129)
- satsaa harrastuksiin ja siinä kategoriassa erityisesti kulttuuriin (teatterit, konsertit, kirjallisuus)
- ole perillä nykypäivän puheenaiheista, lue vaikka Suomen Kuvalehteä
- tiedosta Suomen ja maailman poliittinen tilanne ja kuumimmat puheenaiheet/konfliktit/tapahtumat, jotta osaat sanoa jotain jos joku kysyy
- tunnista kuuluisimmat taideteokset ja maalarit/säveltäjät jne. (siis edes tyyliin Monet, Van Gogh, Mona Lisa, Viimeinen ehtoollinen jne. Sen verran ettet vaikuta ihan juntilta jos joskus sattuisi jossain tulemaan puheeksi.)
- mies joltain arvostetulta alalta (esim. lääkräi, DI, juristi jne.)
- ei kiroilua, julkijuopottelua, tupakointia, näkyviä isoja tatuointeja, lävistyksiä
- tyylikkäät, ajattomat vaatteet
- hiukset laitettu, muutenkin huoliteltu ulkonäkö
- ei jyrkkiä mielipiteitä (et ainakaan tuo niitä julki)
- käyt ulkona syömässä, muualla kuin mäkissä
- juot muutakin kuin kaljaa. Ylipäänsä juot sivistyneesti, et valitse juotavaa parhaan litrahinnan mukaan
- koitat pikkuhiljaa löytää ystäviä kyseisistä piireistä
- matkustele ja nimenomaan sellaisissa kohteissa, joihin ei mennä pakettimatkaratkaisulla. Suosi omatoimimatkoja ja muutakin kuin altaalla makaamista.
- liika yrittäminen ei saa näkyä, muuten vaikutat pyrkyriltä ja epävarmalta. Ole luonnollinen ja rento, älä mielistele, mutta älä myöskään vastaa kaikkeen kuten oletat vastapuolen haluavan. Omaakin mielipidettä pitää olla!
- opetat lapsille käytöstavat (kiitos, saisinko, anteeksi, ole hyvä, ei kiroilla, tervehditään jne.) ja opetat arvostamaan koulutusta. Siitä se lähtee....
Ketä oikeasti, siis ihan tosissaan kiinnostaa sosiaaliluokka vuonna 2014?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:29"]
- satsaa harrastuksiin ja siinä kategoriassa erityisesti kulttuuriin (teatterit, konsertit, kirjallisuus)
- ole perillä nykypäivän puheenaiheista, lue vaikka Suomen Kuvalehteä
- tiedosta Suomen ja maailman poliittinen tilanne ja kuumimmat puheenaiheet/konfliktit/tapahtumat, jotta osaat sanoa jotain jos joku kysyy
- tunnista kuuluisimmat taideteokset ja maalarit/säveltäjät jne. (siis edes tyyliin Monet, Van Gogh, Mona Lisa, Viimeinen ehtoollinen jne. Sen verran ettet vaikuta ihan juntilta jos joskus sattuisi jossain tulemaan puheeksi.)
- mies joltain arvostetulta alalta (esim. lääkräi, DI, juristi jne.)
- ei kiroilua, julkijuopottelua, tupakointia, näkyviä isoja tatuointeja, lävistyksiä
- tyylikkäät, ajattomat vaatteet
- hiukset laitettu, muutenkin huoliteltu ulkonäkö
- ei jyrkkiä mielipiteitä (et ainakaan tuo niitä julki)
- käyt ulkona syömässä, muualla kuin mäkissä
- juot muutakin kuin kaljaa. Ylipäänsä juot sivistyneesti, et valitse juotavaa parhaan litrahinnan mukaan
- koitat pikkuhiljaa löytää ystäviä kyseisistä piireistä
- matkustele ja nimenomaan sellaisissa kohteissa, joihin ei mennä pakettimatkaratkaisulla. Suosi omatoimimatkoja ja muutakin kuin altaalla makaamista.
- liika yrittäminen ei saa näkyä, muuten vaikutat pyrkyriltä ja epävarmalta. Ole luonnollinen ja rento, älä mielistele, mutta älä myöskään vastaa kaikkeen kuten oletat vastapuolen haluavan. Omaakin mielipidettä pitää olla!
- opetat lapsille käytöstavat (kiitos, saisinko, anteeksi, ole hyvä, ei kiroilla, tervehditään jne.) ja opetat arvostamaan koulutusta. Siitä se lähtee....
[/quote]
Valtakunnanfilosofi tai kovemman luokan designguru/proffa voinevat poiketa näistä ohjeistuksista? :D
Yläluokka tai eliitti on ihan eri asia kuin ylempi keskiluokka.
Joku Heinäluoma on siis poliittista eliittiä, hänellä on poliittista valtaa. Mm kaikki kansanedustajat ovat poliittista eliittuä.
Heidänlaistensa persettähän nämä yläluokkaiset pöllöt suorastaan kilpanuolee. Luullen olevansa itse enemmän kuin ovat.
Mihin kastiin kuuluu kapellimestari?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:02"]
Mihin kastiin kuuluu kapellimestari?
[/quote]
valaistuneisiin :)
Aivan vasta luki jossakin taloussanomissa, että koulutuksen kautta on nykyisin vaikeampi nousta yhteiskunnassa kuin vaikkapa 70-80 -luvulla. Helpoiten onnistuu menemällä hyviin naimisiin.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:13"]Kouluttaudu varmaan nakkiin kuten lääkärit!:) itse olen ytm ja sivuaineena oikkista ja kauppista. Oon just semmosessa työssä kun halusin ja olen vasta 30. Palkkakehitys nousujohdanteinen,ja vaikka opiskellessani 80% alallani oli naisia, oon nyt firmassa missä on vaan miehiä plus mä!:) mutta en mä mikään yläluokkainen ole, vaikka pukeudun busnestyyliin ja omistan laatulaukkuja ja tyylini on klassinen. Oon just semmonen ku mä haluun olla;)
[/quote]
Ja tekstisi kertoo kuitenkin todellisen sivistystasosi. ;)