MIten nousta ylemmäksi sosiaaliluokassa?
Mä olen köyhästä perheestä. Vanhemmat ammattikoulun käyneitä duunareita.
Mäkin olen duunari, lukion käynyt. Mutta pidemmälle en ole opiskellut. Osittain varattomuuden takia.
Opintolainaa en haluaisi ottaa, kun varmoja työpaikkoja ei ole enää.
Olen nähnyt tuttavapiirissäni insinööriopiskelijoita, joilla ei ole työtä, mutta reilu 15 000e lainaa.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:00"]Mä -> minä
Duunari -> työläinen tai työväestöön kuuluva
e -> €
Noista voit aloittaa. Ja sen jälkeen nuo nro 4:n ehdottamat jutut.
[/quote]
Varallisuuden ja palkan osalta olen hyväosainen. Lisäksi työskentelen asiantuntijana talous- ja rahoitusasioissa. En koskaan käytä euron symbolia vaan e, eur, keur tms.
Työkaveri anto pomolle pimppaa ja pääsi aluejohtajaksi, koulutus merkonomi, että NIILLÄ suhteilla pääsee.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:54"]
Suomi on luokkayhteiskunta. Luokkaan synnytään. Ja tutkimusten mukaan siihen myös nykyään yleensä jäädään tiukemmin kuin 40-50-vuotta sitten. Jotkut kuitenkin vaihtavat luokkaa. Jos sen tahtoo tehdä, miksei tekisi sitä määrätietoisesti, jolloin on suuremmat mahdollisuudet onnistua? Miksi se on tärkeää tai miksi joku maalailee täällä "yläluokkaisia arvoja" kuin olisi katsonut 48h putkeen Downton Abbya, on toinen kysymys...
[/quote]
Downton Abbeyssä tiivistyy mielestäni erinomaisella tavalla yläluokan armollisuus ja hienostuneisuus.
[/quote]
:D
sehän on ihan satua koko sarja!
Helpoin tapa naiselle on tietysti mennä rikkaisiin naimisiin korkeastikoulutetun miehen kanssa.
Miehille käytännössä ainoa keino on koulutusputki.
Surullista, kuinka koulutusväylää käyttävät nykyään lähinnä hyväosaiset. Se johtaa vielä nykyistäkin voimakkaampaan sosiaaliseen eriytymiseen parissa vuosikymmenessä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:41"]
Tuo koulutus on yksi asia, mutta en laskisi liikaa senkään varaan. Minulla on korkein suoritettu tutkinto ylioppilas, ja kuitenkin kaikki seurustelukumppanini ovat olleet poikkeuksetta akateemisesti koulutettuja, hyvin tienaavia ja hyvässä asemassa olevia. Myös ystäväpiirini koostuu pääosin akateemisesti koulutetuista, mutta hyvin harvoin tosiaan puheenaiheena on kenenkään koulutustaso.
Oma työpaikkani on ihan hyvää toimistotyötä, missä olen edennyt osaamiseni perusteella. Pukeudun siististi ja klassisesti, hiukset, kynnet ja meikki huolitellut, mutta luonnollisen näköiset, laadukkaat laukku ja kengät. Suhtaudun muihin kunnioittavasti, olen ystävällinen ihmisille, mutta silti pidän huolta, ettei ylitseni kävellä. Olen kiinnostunut esimerkiksi matkailusta, eri kulttuureista, viineistä, veneilystä, hyvästä ruoasta. Yritän pysyä kartalla ajankohtaisista asioista ja pystyn keskustelemaan luontevasti seurassa kuin seurassa, myös englanniksi ja tarvittaessa myös ruotsiksi. Asun ns. hyvällä alueella harkitusti sisustetussa asunnossa (mihin tosin uppoaa puolet nettopalkasta, mutta nämä nyt ovat näitä valintoja).
Osittain kiinnitän huomiota siihen, millaisen kuvan annan itsestäni ulospäin, mutta se ei vaadi minulta sen enempää panostusta, vaan tulee aika luonnostaan. En tiedä, saiko tästä mitään irti, mutta halusin tuoda näkökulmaa ei-niin-korkeakoulutetunkin puolelta.
[/quote]
Pelkkä koulutus ei tietenkään takaa mitään. Suomessa on valtava määrä vähemmän koulutettuja rikkaita, jotka ovat saavuttaneet hyvän taloudellisen asemansa perintöjen ja pääomatulojen kautta ja korkeasti koulutettuja pätkätyöläisiä ja perusturvan varassa eläviä. Koulutus on kuitenkin paras väylä taludelliseen menestykseen ja sivistyksen hankkimiseen. Rahaa voi joko periä tai ansaita. Samalla tavalla henkisiä ominaisuuksia ja kulttuurista pääomaa voi joko periä tai ansaita. 70-luvulta lähtien elintason nousu ja hyvät koulutusmahdollisuudet tarjosivat monille heikoista lähtökohdista oleville mahdollisuuden kivuta ylempään keskiluokkaan. Tämä mahdollisuus on edelleen monille käytettävissä oikeanlaisella uravalinnalla.
[/quote]
Täsmentäisin, että voi periä ja/tai ansaita, ne eivät ole toisensa poissulkevia.
T. Omaisuutensa puoliksi perinyt ja puoliksi ansainnut
Kyllä minäkin olen työpäivän aikana erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä, mutta ei se tarkoita etteikö matalasti koulutettujen vanhempien lapsi tarvitsisi yliopistotutkintoa noustakseen ylempään keskiluokkaan!
Maistereita valmistuu sellaista tahtia, että maisterin tutkinto alkaa olla lähtötasovaatimus.
+ jos on "väärä" tausta, pitää aina olla vähän parempi kuin muiden tai ei pärjää.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:23"]
Aika hauskaa muuten. Itse olen käynyt vain lukion ja ammattikoulun (okei, opiskelen amk:ssa nyt, aika wt tietysti sekin) ja oma kaveripiiri koostuu lähinnä lääkäreistä, lakimiehistä, ekonomeista ja muista yliopistokoulutuksen saaneista. Enpä ole sinällään ajatellut kummemmin asiaa, samalla viivalla kahvipöydässä aina ollaan kuitenkin. Olenko siis itse tasoani korkeammassa seurassa, vai ovatko kaverini koulutuksestaan huolimatta tasoistani wt-porukkaa?
[/quote]
Oletko aivan varma, että olet ns. samalla viivalla? Sivistyneet ihmiset eivät yleensä kohtele alentuvasti alempaa sosiaaliluokkaa olevia vaan mukauttavat keskustelun tason niin että kaikki pystyvät osallistumaan siihen.
Sekä isoisovanhempani, isovanhempani ja ainoastaan toisen asteen koutuksen saaneet vanhempani edustavat ns. vanhaa perittyä rahaa. Vanhempani säästivät jokaiselle lapselleen 20 000 euroa korkeakouluopintoja varten.
Vaikka olen saanut ylimmän mahdollisen korkeakoulututkinnon ja hankkinut laaja-alaisen sivistyksen, niin en voi koskaan saavuttaa sellaista elintasoa kuin isovanhemmillani tai vanhemmillani. Se on tavallaan epäreilua, jos ajattelee, ettei suurimmalla osalla ihmisitä ole edes sitä, mitä minulla on.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:34"]
Tämä on mielestäni vastanmielisimpiä ketjuja täällä av:lla.
[/quote]
Jos seuraa av-palstaa ja jopa kirjoittaa tänne, niin aivan turha haaveilla mistään sosiaalisesti noususta. Näin se vaan on.
[/quote]
Sivistynyt ihminen on kiinnostunut erilaisista yhteiskunnallisista ilmiöistä. Vaikka olenkin sekä syntyperäni että koulutukseni vuoksi ns. ylempää sosiaalista luokkaa, luen ajoittain tätä palstaa, koska täällä törmää ajatuksiin ja näkökulmiin, jotka ovat hyvin erilaisia kuin omassa lähipiirissäni.
Minä laskeskelin aikoinaan, että voisin maksaa opintolainan takaisin ihan työttömyyspäivärahastakin, joten en nähnyt mitään ideaa jättää kouluttamatta itseäni, vain sen takia etten uskalla ottaa lainaa. Opintolaina on muutenkin tosi pienikorkoinen ja turvallinen laina, ja on myös aloja joissa on varmemmat työpaikat. Joten siitä vaan koulupaikkaa etsimään! :)
Ihmetyttää muuten aina, että ihmiset eivät uskalla ottaa vajaa 10 000- 20 000e opintolainaa, koska se on niin hirveää ja kamalaa ottaa sitä lainaa. Mutta sitten kuitenkin uskalletaan ottaa 200 000 talolainat, vaikka oltaisiin pienipalkkaisia eikä säästöjä olisi. Vanhemmat kehdataan pyytää takaajiksi jne, mutta voi että se max 20 000e:n opintolaina on kyllä suora tie turmioon, vaikka valtio on lainantakaaja ja korot mitättömät. Maksuaikaakin on aivan hirveästi. Vissiin meillä suomalaisilla on iskostettu ajatusmalli, että opintotuella pitää pärjätä tai tehdä töitä ja sillä sipuli! :)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:34"]
Tämä on mielestäni vastanmielisimpiä ketjuja täällä av:lla.
[/quote]
Jos seuraa av-palstaa ja jopa kirjoittaa tänne, niin aivan turha haaveilla mistään sosiaalisesti noususta. Näin se vaan on.
[/quote]
Sivistynyt ihminen on kiinnostunut erilaisista yhteiskunnallisista ilmiöistä. Vaikka olenkin sekä syntyperäni että koulutukseni vuoksi ns. ylempää sosiaalista luokkaa, luen ajoittain tätä palstaa, koska täällä törmää ajatuksiin ja näkökulmiin, jotka ovat hyvin erilaisia kuin omassa lähipiirissäni.
[/quote]
Minulla sama! Ihmetyttää aina nämä "olen akateeminen ja tekemisissä vain muiden akateemisten kanssa" -tyypit. Minusta sivistyneisyyteen kuuluu sekin, että tutustuu myös muiden kuin omaa viiteryhmää edustavien näkemyksiin.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:05"]Kyllä koulutus on tuossa ihan avainasemassa. Toki kannattaa miettiä ala niin, että hyväpalkkaisia töitä löytyy. Älä siis kouluttaudu huonosti palkatulle naisvaltaiselle akateemiselle alalle, vaan valitse hyväpalkkainen ala, jolla löytyy todennäköisesti töitä.
Myös harrastukset kannattaa valita halutun sosiaaliluokan mukaan, esimerkiksi klassinen musiikki on hyvä valinta, jos haluat nousta ylempään sosiaaliluokkaan. (Siitä ei tosin saa hyväpalkkaista ammattia, mutta harrastuksen parissa tutustut haluamaasi luokkaan kuuluviin ihmisiin.)
Nimerkki opintolainalla DI:ksi opiskellut, vuositulot yli 60 keur ja opiskeluaikana löytyneellä miehellä vielä selvästi paremmat.
[/quote]
*tyrsk*
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:07"]
Lue paljon ja ei mitään hömppää vaan vaikka elämänkertoja.
Käy taidenäyttelyissä, teatterin ym ensi-illoissa ja osallistu muutenkin kaikkiin mahdollisiin kissanristiäisiin.
Tee vapaaehtoistyötä, ole poliittisesti aktiivinen.
Pidä itsestäsi huolta, pukeudu tyylikkäästi mutta ei liian prameasti ja ole myös sisäisesti kaunis vaikka muut ei olisikaan.
Opiskele lisää ja etsi mies paremmista piireistä kun kulmakuppilasta.
[/quote]
Nyt saattais olla yks porvariston hillitty charmi -romppainen vapautunut just avoliitostaan...
Oletko huomannut että Suomessa on ilmainen koulutus. Kaikki yliopisto-opiskelijat eivät todellakaan ole mistään Eiranrannan leikkipuistoista lähtöisin. Miksi luulet niin? Esim. minä, isäni on pitkäaikaistyötön ja äitini pph ja opiskelen Aallossa. Jos saan odotetusti oman alan töitä niin palkkani tulee olemaan noin 5000 kuussa.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:05"]Kyllä koulutus on tuossa ihan avainasemassa. Toki kannattaa miettiä ala niin, että hyväpalkkaisia töitä löytyy. Älä siis kouluttaudu huonosti palkatulle naisvaltaiselle akateemiselle alalle, vaan valitse hyväpalkkainen ala, jolla löytyy todennäköisesti töitä. Myös harrastukset kannattaa valita halutun sosiaaliluokan mukaan, esimerkiksi klassinen musiikki on hyvä valinta, jos haluat nousta ylempään sosiaaliluokkaan. (Siitä ei tosin saa hyväpalkkaista ammattia, mutta harrastuksen parissa tutustut haluamaasi luokkaan kuuluviin ihmisiin.) Nimerkki opintolainalla DI:ksi opiskellut, vuositulot yli 60 keur ja opiskeluaikana löytyneellä miehellä vielä selvästi paremmat. [/quote]
*tyrsk*
[/quote]
Mikä tuossa oli niin huvittavaa?
Eiköhän toi yläluokkaisuus oo vähän out viime päivien tapahtumien vuoksi? Porvariston hillitty charmi ei oo enää oikein haluttu ominaisuus, kun kulissit on kaatuneet oikein rytinällä. Mutta sivistää kannattaa itseään aina. Sitä ei voi kukaan ottaa sulta pois.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:48"]
Eiköhän toi yläluokkaisuus oo vähän out viime päivien tapahtumien vuoksi? Porvariston hillitty charmi ei oo enää oikein haluttu ominaisuus, kun kulissit on kaatuneet oikein rytinällä. Mutta sivistää kannattaa itseään aina. Sitä ei voi kukaan ottaa sulta pois.
[/quote]
Ei kai ap kysynyt, miten hän pääsee yläluokkaan, vaan miten hän nousee ylemmäksi sosiaaliluokassa. Olettaisin, että ap:lle kelpaisi jo ihan hyvin ylempi keskiluokka, johon katson itse kuuluvani. Vaikka en olekaan varsinaisesti rikas, niin elämä on miellyttävää, kun voi ostaa mitä haluaa ja mennä (esim. matkalle) minne haluaa ilman, että tarvitsee miettiä, mitä se maksaa. Ei taloudellinen asema tietenkään kaikkea merkitse, ja ennemmin toki luopuisin tuloistani ja varoistani kuin perheenjäsenistäni ja terveydestäni.
Sosiaaliset taidot ja varmuus itsestä ja omasta paikasta maailmassa ovat olennainen osa luokkastatusta ns. oikeissa luokkayhteiskunnissa. Jotkut merkkivaatteet ovat siihen nähden toissijaisia.