Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIten nousta ylemmäksi sosiaaliluokassa?

Vierailija
25.10.2014 |

Mä olen köyhästä perheestä. Vanhemmat ammattikoulun käyneitä duunareita.

Mäkin olen duunari, lukion käynyt. Mutta pidemmälle en ole opiskellut. Osittain varattomuuden takia.

Opintolainaa en haluaisi ottaa, kun varmoja työpaikkoja ei ole enää.

Olen nähnyt tuttavapiirissäni insinööriopiskelijoita, joilla ei ole työtä, mutta reilu 15 000e lainaa.

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:18"]

Rupea puhumaan ruotsia.

[/quote]

Peruskouluruotsipohjalla? Jaag äär Pirkko okh jaag tykker om, öööh..., potaattismuus :D

Vierailija
22/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:57"] Ap, opiskele töiden ohella. Aikuislinjoja on esim. Ammattikorkeakouluissa on aikuislinjoja. [/quote] Jos haluaa korkampaan sosiaaliluokkaan niin koulutuksen täytyy olla akateeminen mitä AMK-koulutukset ei ole. [/quote] Olen maisteri, siis akateemisesti koulutettu ja varmaankin laskettavissa ylemmän keskiluokan edustajaksi. Hyvin harvoin kukaan minun "ympyröissäni" alkaa tentata kenenkään koulutustaustaa suoraan, eli sillä, onko suorittanut yliopisto- vai amk-tutkinnon, ei sinänsä ole väliä. Keskustelukumppanin sivistystaso käy ilmi ihan sen keskustelun myötä. [/quote] Merkillistä: itse olen lisensiaatti, samalla alalla on kaikilla vähintään maisterin tutkinto. AMK ei kuulu joukkoon tässä sosiaalisessa ympäristössä.

[/quote]

Totta. AMK-koulutusta ei lasketa miksikään korkeakoulutukseksi tässä kohtaa. Akateemisuus on tärkeää jos haluaa kuulua korkeampiin luokkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauskaa muuten. Itse olen käynyt vain lukion ja ammattikoulun (okei, opiskelen amk:ssa nyt, aika wt tietysti sekin) ja oma kaveripiiri koostuu lähinnä lääkäreistä, lakimiehistä, ekonomeista ja muista yliopistokoulutuksen saaneista. Enpä ole sinällään ajatellut kummemmin asiaa, samalla viivalla kahvipöydässä aina ollaan kuitenkin. Olenko siis itse tasoani korkeammassa seurassa, vai ovatko kaverini koulutuksestaan huolimatta tasoistani wt-porukkaa?

Vierailija
24/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:09"]

Tuo asenne "opintolainaa en halua ottaa" jarruttaa monella koulutuksen hankkimista ja samalla sosiaalista nousua. Jos opiskelet 5 vuotta ja otat joka vuosi 9 kuukauden ajan 300 euroa opintolainaa, on sinulla opintojen päättyessä opintolainaa 13500 euroa. Jos valmistut määräajassa, maksaa valtio vielä osan tuosta lainasta pois. Samat ihmiset, joilla tällaisen lainan ottaminen on täysi mahdottomuus, ottavat kuitenkin sumeilematta yli sadan tonnin asuntolainoja.

10

[/quote]

Samaa olen ihmetellyt. Veljeni otti melkein 100 tuhatta velkaa MBA:ta varten, ja sijoitus osoittautui erinomaiseksi. Itsekin suunnittelen samaa temppua.

Vierailija
25/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:18"]

Rupea puhumaan ruotsia.

[/quote]

Peruskouluruotsipohjalla? Jaag äär Pirkko okh jaag tykker om, öööh..., potaattismuus :D

[/quote]

Saattaa riittää, jos rupeat innokkaaksi pakkoruotsin puolustajaksi. Silloin ei haittaa, vaikka oma ruotsin taito olisi tuota luokkaa (vrt. Katainen).

Vierailija
26/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:17"]

Luokkaan liittyy koulutustaso, raha ja ihmisuhdeverkostot. Sekä jonkin verran harrastukset (kannattaa tietoisesti pyrkiä kasvattamaan yleissivistystä) Ylempi korkeakoulututkinto on oikeastaan välttämättömyys. Mutta ei mitään kirjallisuustiedettä tai kulttuuriantropologiaa. Heistä monista tulee väliinputoajia. Ja jos suvun verkostot ei ole apuna, väliinputoamisen vaara on suurempi. Olen itse luokkahississä, tahattomasti ajauduin. Ei tää aina kivaa ole, usein on ulkopuolinen tunne. "Menen täydestä", harva arvaa etten ole samasta taustasta.

[/quote]

Juuri näin. Minä olen ylemmästä sosiaaliluokasta, sisarukseni hankkivat kaikki akateemisen loppututkinnon ja valitsivat samoista taustoista olevat puolisot. Minä valitsin amk-tutkinnon ja se ei vielä suoraan olisi vienyt minua luokkahissillä alaspäin, mutta valitsin köyhästä perheestä lähtöisin olevan lvi-asentajan puolisokseni. Viimeinen painolasti hississä on, että klassisen musiikin sijasta kiinnostuin iskelmästä ja konserttien sijasta käyn lähiöbaarissa laulamassa karaokea. Ja menen ihan täydestä, vain puolisoni tietää, että jonain päivänä saan osani miljoonien eurojen perinnöstä.

Vierailija
27/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielestäni vastanmielisimpiä ketjuja täällä av:lla.

Vierailija
28/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:34"]

[/quote]

Jos seuraa av-palstaa ja jopa kirjoittaa tänne, niin aivan turha haaveilla mistään sosiaalisesti noususta. Näin se vaan on.

Vierailija
29/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus lienee edelleenkin paras keino nousta ylempiin sosiaaliluokkiin. Sitä kautta voi kuroa kiinni ns. vanhaa rahaa, jolla saattaa olla nykyisin edelleen taloudellista ja henkistä pääomaa, muttei välttämättä niin korkeaa koulutustasoa. Joskin vasta valtakunnan uutisissa kerrottiin, että vanhan rahan rikkaat ja entinen yläluokka ovat tekemässä paluuta yhteiskunnan huipulle juuri koulutuksen kautta.

Uskon ap, että voit nousukkaana päästä hyvin korkealle elämässä. Et tietystikään voi saada sellaista henkistä arvomaailmaa kuin vanhoissa rikkaissa perheissä on ollut vuosisatoja, mutta täytyy muistaa, että joku ne perinteet on laittanut alulle aikoinaan kaikissa perheissä. Muista ap, ettet ylpisty tai ala röyhkeäksi, jos onnistut nousemaan sosiaalisessa hierarkiassa. Nöyryys, hillittyys ja vaatimattomuus ovat yläluokkaisia hyveitä.

Vierailija
30/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo koulutus on yksi asia, mutta en laskisi liikaa senkään varaan. Minulla on korkein suoritettu tutkinto ylioppilas, ja kuitenkin kaikki seurustelukumppanini ovat olleet poikkeuksetta akateemisesti koulutettuja, hyvin tienaavia ja hyvässä asemassa olevia. Myös ystäväpiirini koostuu pääosin akateemisesti koulutetuista, mutta hyvin harvoin tosiaan puheenaiheena on kenenkään koulutustaso.

Oma työpaikkani on ihan hyvää toimistotyötä, missä olen edennyt osaamiseni perusteella. Pukeudun siististi ja klassisesti, hiukset, kynnet ja meikki huolitellut, mutta luonnollisen näköiset, laadukkaat laukku ja kengät. Suhtaudun muihin kunnioittavasti, olen ystävällinen ihmisille, mutta silti pidän huolta, ettei ylitseni kävellä. Olen kiinnostunut esimerkiksi matkailusta, eri kulttuureista, viineistä, veneilystä, hyvästä ruoasta. Yritän pysyä kartalla ajankohtaisista asioista ja pystyn keskustelemaan luontevasti seurassa kuin seurassa, myös englanniksi ja tarvittaessa myös ruotsiksi. Asun ns. hyvällä alueella harkitusti sisustetussa asunnossa (mihin tosin uppoaa puolet nettopalkasta, mutta nämä nyt ovat näitä valintoja).

Osittain kiinnitän huomiota siihen, millaisen kuvan annan itsestäni ulospäin, mutta se ei vaadi minulta sen enempää panostusta, vaan tulee aika luonnostaan. En tiedä, saiko tästä mitään irti, mutta halusin tuoda näkökulmaa ei-niin-korkeakoulutetunkin puolelta.

Vierailija
31/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen kierto on valhetta ja kamala kusetus. Sosiaaliluokka ei määräydy laisinkaan varallisuuden tai koulutuksen perusteella, vaan siihen luokkaan synnytään. Suomessa on kuitenkin täysin hämärtynyt paviaanivuori kuluneen sadan vuoden ajalta ja ihmiset heitetty sikin sokin. Kukaan ei täällä enää tiedä mihin oikeasti kuuluvat... Joku rutiköyhä voi omistaa vaikka puolet koko Suomesta ja ihan oikeesti... Totuus on satujakin karseempi, mutta nykysanat eivät riitä kertomaan tätä kamalaa kusetusta, jonka kohteeksi koko maan porukka on joutunut! Lähtekää siitä, että paras porukka on joku pieni yläluokka ja oikeaa ja todella tarpeellista työtä tekevä eli duunarien porukka, ja nämä ovat ne kaikista korkeimmat... Välissä on sitten kaiken maailman loiset, jotka elävät näiden kahden luokan kustannuksella ja harrastavat kaiken maailman tyhjänpäiväistä pellepuuhaa ja käärivät rahat omiin taskuihinsa... 

Vierailija
32/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemällä naimisiin, minä tein niin ja sain jopa uuvuttavan töni vaihdettua kotirouvan työhön!

Vierailija
33/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:09"]

Tuo asenne "opintolainaa en halua ottaa" jarruttaa monella koulutuksen hankkimista ja samalla sosiaalista nousua. Jos opiskelet 5 vuotta ja otat joka vuosi 9 kuukauden ajan 300 euroa opintolainaa, on sinulla opintojen päättyessä opintolainaa 13500 euroa. Jos valmistut määräajassa, maksaa valtio vielä osan tuosta lainasta pois. Samat ihmiset, joilla tällaisen lainan ottaminen on täysi mahdottomuus, ottavat kuitenkin sumeilematta yli sadan tonnin asuntolainoja.

10

[/quote]

Samaa olen ihmetellyt. Veljeni otti melkein 100 tuhatta velkaa MBA:ta varten, ja sijoitus osoittautui erinomaiseksi. Itsekin suunnittelen samaa temppua.
[/quote]

ois hullu riski näinä aikoina

suosittelen tavallista suomalaista yliopistoa

Vierailija
34/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:34"]

[/quote]

Miksi? Minusta taas vastenmielisempää on valittaa, ettei voi elämässään menestyä, koska äiti ja isä olivat köyhiä. Ja enokin käytti hyväkseen ja serkun vanhat vaatteet oli aina puhki. Eikä opettajakaan tykännyt ja kaverit poltti tupakkaa. Mitään yritystä ei valittajilla yleensä ole, joten tämä aloitus on varsin positiivinen. 

Vierailija
35/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:41"]

Tuo koulutus on yksi asia, mutta en laskisi liikaa senkään varaan. Minulla on korkein suoritettu tutkinto ylioppilas, ja kuitenkin kaikki seurustelukumppanini ovat olleet poikkeuksetta akateemisesti koulutettuja, hyvin tienaavia ja hyvässä asemassa olevia. Myös ystäväpiirini koostuu pääosin akateemisesti koulutetuista, mutta hyvin harvoin tosiaan puheenaiheena on kenenkään koulutustaso.

Oma työpaikkani on ihan hyvää toimistotyötä, missä olen edennyt osaamiseni perusteella. Pukeudun siististi ja klassisesti, hiukset, kynnet ja meikki huolitellut, mutta luonnollisen näköiset, laadukkaat laukku ja kengät. Suhtaudun muihin kunnioittavasti, olen ystävällinen ihmisille, mutta silti pidän huolta, ettei ylitseni kävellä. Olen kiinnostunut esimerkiksi matkailusta, eri kulttuureista, viineistä, veneilystä, hyvästä ruoasta. Yritän pysyä kartalla ajankohtaisista asioista ja pystyn keskustelemaan luontevasti seurassa kuin seurassa, myös englanniksi ja tarvittaessa myös ruotsiksi. Asun ns. hyvällä alueella harkitusti sisustetussa asunnossa (mihin tosin uppoaa puolet nettopalkasta, mutta nämä nyt ovat näitä valintoja).

Osittain kiinnitän huomiota siihen, millaisen kuvan annan itsestäni ulospäin, mutta se ei vaadi minulta sen enempää panostusta, vaan tulee aika luonnostaan. En tiedä, saiko tästä mitään irti, mutta halusin tuoda näkökulmaa ei-niin-korkeakoulutetunkin puolelta.

[/quote]

Pelkkä koulutus ei tietenkään takaa mitään. Suomessa on valtava määrä vähemmän koulutettuja rikkaita, jotka ovat saavuttaneet hyvän taloudellisen asemansa perintöjen ja pääomatulojen kautta ja korkeasti koulutettuja pätkätyöläisiä ja perusturvan varassa eläviä. Koulutus on kuitenkin paras väylä taludelliseen menestykseen ja sivistyksen hankkimiseen. Rahaa voi joko periä tai ansaita. Samalla tavalla henkisiä ominaisuuksia ja kulttuurista pääomaa voi joko periä tai ansaita. 70-luvulta lähtien elintason nousu ja hyvät koulutusmahdollisuudet tarjosivat monille heikoista lähtökohdista oleville mahdollisuuden kivuta ylempään keskiluokkaan. Tämä mahdollisuus on edelleen monille käytettävissä oikeanlaisella uravalinnalla.

Vierailija
36/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on luokkayhteiskunta. Luokkaan synnytään. Ja tutkimusten mukaan siihen myös nykyään yleensä jäädään tiukemmin kuin 40-50-vuotta sitten.

Jotkut kuitenkin vaihtavat luokkaa. Jos sen tahtoo tehdä, miksei tekisi sitä määrätietoisesti, jolloin on suuremmat mahdollisuudet onnistua?

Miksi se on tärkeää tai miksi joku maalailee täällä "yläluokkaisia arvoja" kuin olisi katsonut 48h putkeen Downton Abbya, on toinen kysymys...

Vierailija
37/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä hyviin perheisiin syntyneet että miehet luokkataustaan katsomatta hyötyvät korkeakoulutuksesta enemmän. Se ei tarkoita etteikö muidenkin kannattaisi opiskella, kyllä hekin hyötyvät, vain vähemmän.

Vierailija
38/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:57"]

Ap, opiskele töiden ohella. Aikuislinjoja on esim. Ammattikorkeakouluissa on aikuislinjoja.

[/quote]

Jos haluaa korkampaan sosiaaliluokkaan niin koulutuksen täytyy olla akateeminen mitä AMK-koulutukset ei ole.
[/quote]

Olen maisteri, siis akateemisesti koulutettu ja varmaankin laskettavissa ylemmän keskiluokan edustajaksi. Hyvin harvoin kukaan minun "ympyröissäni" alkaa tentata kenenkään koulutustaustaa suoraan, eli sillä, onko suorittanut yliopisto- vai amk-tutkinnon, ei sinänsä ole väliä. Keskustelukumppanin sivistystaso käy ilmi ihan sen keskustelun myötä.
[/quote]

Merkillistä: itse olen lisensiaatti, samalla alalla on kaikilla vähintään maisterin tutkinto. AMK ei kuulu joukkoon tässä sosiaalisessa ympäristössä.
[/quote]

Kyllä minunkin ystävistäni ja tuttavistani valtaosa on akateemisia. Tarkoitinkin tilanteita lähinnä työelämässä. Harvalla työpaikalla kai ollaan tekemisissä vain ja ainoastaan yliopistotutkinnon suorittaneiden kanssa.

Vierailija
39/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:54"]

Suomi on luokkayhteiskunta. Luokkaan synnytään. Ja tutkimusten mukaan siihen myös nykyään yleensä jäädään tiukemmin kuin 40-50-vuotta sitten. Jotkut kuitenkin vaihtavat luokkaa. Jos sen tahtoo tehdä, miksei tekisi sitä määrätietoisesti, jolloin on suuremmat mahdollisuudet onnistua? Miksi se on tärkeää tai miksi joku maalailee täällä "yläluokkaisia arvoja" kuin olisi katsonut 48h putkeen Downton Abbya, on toinen kysymys...

[/quote]

Downton Abbeyssä tiivistyy mielestäni erinomaisella tavalla yläluokan armollisuus ja hienostuneisuus.

Vierailija
40/129 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:57"] Ap, opiskele töiden ohella. Aikuislinjoja on esim. Ammattikorkeakouluissa on aikuislinjoja. [/quote] Jos haluaa korkampaan sosiaaliluokkaan niin koulutuksen täytyy olla akateeminen mitä AMK-koulutukset ei ole. [/quote] Olen maisteri, siis akateemisesti koulutettu ja varmaankin laskettavissa ylemmän keskiluokan edustajaksi. Hyvin harvoin kukaan minun "ympyröissäni" alkaa tentata kenenkään koulutustaustaa suoraan, eli sillä, onko suorittanut yliopisto- vai amk-tutkinnon, ei sinänsä ole väliä. Keskustelukumppanin sivistystaso käy ilmi ihan sen keskustelun myötä. [/quote] Merkillistä: itse olen lisensiaatti, samalla alalla on kaikilla vähintään maisterin tutkinto. AMK ei kuulu joukkoon tässä sosiaalisessa ympäristössä.

[/quote]

Totta. AMK-koulutusta ei lasketa miksikään korkeakoulutukseksi tässä kohtaa. Akateemisuus on tärkeää jos haluaa kuulua korkeampiin luokkiin.
[/quote]

Toki minunkin tuttaviini kuuluu lähinnä akateemisia. Puhuinkin työelämästä yleensä ja ihmisistä, joiden kanssa ollaan tekemisissä töiden kautta, yhteistyökumppaneista ja muista kontakteista. Aika vähän on työympäristöjä, joissa ollaan tekemisissä pelkästään sellaisten kanssa, joilla on sama koulutustausta. Se, että edellisillä on sellaisia kokemuksia, kuin mitä he kuvaavat heillä olevan, kertoo...heidän kokemuksistaan. Minun kokemukseni taas kertovat minun kokemuksistani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi