MIten nousta ylemmäksi sosiaaliluokassa?
Mä olen köyhästä perheestä. Vanhemmat ammattikoulun käyneitä duunareita.
Mäkin olen duunari, lukion käynyt. Mutta pidemmälle en ole opiskellut. Osittain varattomuuden takia.
Opintolainaa en haluaisi ottaa, kun varmoja työpaikkoja ei ole enää.
Olen nähnyt tuttavapiirissäni insinööriopiskelijoita, joilla ei ole työtä, mutta reilu 15 000e lainaa.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:23"]
Aika hauskaa muuten. Itse olen käynyt vain lukion ja ammattikoulun (okei, opiskelen amk:ssa nyt, aika wt tietysti sekin) ja oma kaveripiiri koostuu lähinnä lääkäreistä, lakimiehistä, ekonomeista ja muista yliopistokoulutuksen saaneista. Enpä ole sinällään ajatellut kummemmin asiaa, samalla viivalla kahvipöydässä aina ollaan kuitenkin. Olenko siis itse tasoani korkeammassa seurassa, vai ovatko kaverini koulutuksestaan huolimatta tasoistani wt-porukkaa?
mutta olet tuntenut heidät jo ennen opiskelujanne. Teidät on ehkä yhdistäny sama asuinalue. Sitten pureudutaan kotioloihin: onko vanhemmat akateemisia ja puskevat penskojaan yliopistoon. Miksi sinä et ole opiskellut, kun kerran kaverisi ovat jaksaneet; josta päästään siihen mikä motivoi ketäkin. Teidän siteenne on vahvempi kuin jos tapaisitte nyt ensikertaa juhlissa, eka kysymys olisi "mitä opiskelet?" Tulisiko teistä kavereita?
Oikea sukunimi auttaa, siispä koita päästä naimisiin oikeannimisen vauraan suvun jälkikasvun kanssa.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:17"]
Yläluokka ei käytä mitään muotiluksuslaukkuja. Ne on nousukkaille.
[/quote]
Yläluokka käyttää tai on käyttämättä luksuslaukkuja, tilanteen ja mielialan mukaan.
[/quote]
Oikea yläluokka käyttää vaikka Tarjoustalon vaatteita ja laukkuja, jos ne sattuvat miellyttämään. Yläluokkaisuus on ennen kaikkea sosiaalista itsevarmuutta.
Millä vuosikymmenellä te oikein elätte, yhteiskuntaluokkia ei ole ollut aikoihin. Ja kuka haluaa tehdä muita matkien jotain puuduttavia asioita kuuluakseen sen ansiosta johonkin luokkaan, josta sitten voi tuntea jotain ylemyydentuntoa. Sekö se onnelliseksi tekee? Itse teen ainakin just sitä mikä mua kiinnostaa, ja olen tekemisissä niin tohtoreiden kuin pelkän peruskoulun käyneidenkin kanssa, ja olen aidosti minä ja aidosti onnellinen
t. kandi ja ihan pian maisterikin
On se niin suhteellista. Jollain on hienot talot ja uudet autot mutta suuria velkoja. Toisilla ei ole kun vuokrakämppä ja vanha rotisko millä ajaa mutta on velaton. Kuka on sitten rikkaampi? Onko se rikkaus omaisuutta ja velkaa vaiko velattomuutta?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 02:44"]
Millä vuosikymmenellä te oikein elätte, yhteiskuntaluokkia ei ole ollut aikoihin. Ja kuka haluaa tehdä muita matkien jotain puuduttavia asioita kuuluakseen sen ansiosta johonkin luokkaan, josta sitten voi tuntea jotain ylemyydentuntoa. Sekö se onnelliseksi tekee? Itse teen ainakin just sitä mikä mua kiinnostaa, ja olen tekemisissä niin tohtoreiden kuin pelkän peruskoulun käyneidenkin kanssa, ja olen aidosti minä ja aidosti onnellinen
t. kandi ja ihan pian maisterikin
[/quote]
Koska susta ei just nyt tunnu siltä, niin koko ilmiötä ei voi olla olemassa? Hellyyttävää egosentrisyyttä.
Riippuu vähän mitä tarkoitat sosiaaliluokalla?
Kun teet kovasti hommia miettien tarkkaan mitä suostut tekemään, jotain sellaista että voi ajatella olevasi keskustelulinjalla ylempään sosiaaliluokkaan ja siinä samalla rakennat suhteita. Työsuhteita joista voi muodostua ystävyyssuhteita. Hanki harrastus tai ole muuten vain kiinnostunut samoista asioista kuin ne joiden joukkoon haluat kuulua. Älä elä yli varojesi vaan säästä ja hanki vain hyvää laatua.
Kolmekymppisenä riittää kun sinulla on:
Oma koti (ei haittaa onko yksiö vai isompi lukaali, riippuu perheen koosta tai sinkkuudesta. Tai vaihtoehtoisesti vuokrakoti tosi coolilta paikalta. Sinkkuus voi olla turvallisempaa koska kumppanisi on oltava myös tasokkaampaa laatua jos tästä ei ole takeita.
Matkoja takana muutamiin avainpaikkoihin: Lasketteluloma Alpeilla, kaupunkimatka jonnekin jenkkeihin ja sukellusloma Egyptissä, Australian matka. Riittää kun kerran käyt.
Jos olet yrityshenkinen niin rakenna suhteet ja laita päämääräksi Lionsit tai Rotaryt. Käy lounasaikaan kahvilla siellä missä kaupungit The Tyypit.
112 vastaa vielä että yksi todella tärkeä juttu jäi: älä koskaan lainaa rahaa keneltäkään! Edes silloin kun tiedät voivasi maksaa vramasti takaisin ja maksaisitkin. Tie on tuossa kohtaa pystyssä heti.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:17"]
Yläluokka ei käytä mitään muotiluksuslaukkuja. Ne on nousukkaille.
[/quote]
Yläluokka käyttää tai on käyttämättä luksuslaukkuja, tilanteen ja mielialan mukaan.
[/quote]
Oikea yläluokka käyttää vaikka Tarjoustalon vaatteita ja laukkuja, jos ne sattuvat miellyttämään. Yläluokkaisuus on ennen kaikkea sosiaalista itsevarmuutta.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Yläluokka toki suosii kestäviä valintoja kulutuksessaan, mutta yläluokan erottaa keskuluokasta se, ettei heillä ole tarvetta tietynlaisiin tavaroihin tai tietynlaiseen kuluttamiseen kuten valtavirralla.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:08"]Heh. Itse olen duunari ja näytän kuitenkin nk. ylemmän sosiaaliluokan kansalaiselta. Kaiken lisäksi harrastan samoja asioita kuin nk. ylempi sosiaaliluokka.
Totta puhuen sosiaaliluokilla ei ole mitään väliä.
[/quote]
ja miksiköhän tämä saa alapeukkuja?
Ota velkaa ja hanki valkoinen Audi, max.5v. vanha. Ala äänestää kokoomusta. Opettele mahdollisimman monta arkipuheisiin soveltuvaa sivistyssanaa ja viljele niitä mahdollisimman paljon.
Hommaa ennen velkaantumistasi mahdollisimman korkean tulotason vaativa luottokortti ja tarjoa sitä aina ensin maksuvälineeksi. Kortin saat pienellä valkoisella petoksella haltuusi.
Jos kuukauden viimeinen viikko menee kärvistellyssä kotona, laita verhot kiinni ja jaa facessa googletettuja kuvia sveitsinalpeilta ja hehkuta hyväkuntoisia rinteitä.
Joo hauska miten, ilmeisesti koska meillä ei niin selkeitä luokkia ole, ylempään (ylempi verrattuna mihin? Onko sen ylemmän yllä virlä joku?) luokkaan kuulumiseen luetaan oopperassa, taidenäyttelyissä ja klassisen musiikin konserteissa käyminen. Sillä sitten muuttuu stereotyyppiseksi rikkaaksi töölöläisrouvaksi. Selvä. Hyvää luokkamatkaa vaan!
Minulla molemmat vanhemmat kansakoulun käyneitä, köyhä koti. Minä ja kaikki sisarukseni opiskelimme yliopistossa opintolainan turvin. Yksi väitteli tohtoriksikin. Itse myös avioiduin akateemisen kanssa. Nyt kuulumme siihen kymmeneen parhaiten ansaitsevaan prosenttiin, ja lapsemme mieltävät ehdottomasti kuuluvansa yhteiskunnan hyväosaisimpiin ihmisiin. Kaikki on hankittu omalla opiskelulla ja työllä.
Helpoiten varmasti löytämällä rikas kumppani.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:41"]Minulla molemmat vanhemmat kansakoulun käyneitä, köyhä koti. Minä ja kaikki sisarukseni opiskelimme yliopistossa opintolainan turvin. Yksi väitteli tohtoriksikin. Itse myös avioiduin akateemisen kanssa. Nyt kuulumme siihen kymmeneen parhaiten ansaitsevaan prosenttiin, ja lapsemme mieltävät ehdottomasti kuuluvansa yhteiskunnan hyväosaisimpiin ihmisiin. Kaikki on hankittu omalla opiskelulla ja työllä.
[/quote]
Paljonko on raja ylimmälle kymmenelle prosentille?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:41"]Minulla molemmat vanhemmat kansakoulun käyneitä, köyhä koti. Minä ja kaikki sisarukseni opiskelimme yliopistossa opintolainan turvin. Yksi väitteli tohtoriksikin. Itse myös avioiduin akateemisen kanssa. Nyt kuulumme siihen kymmeneen parhaiten ansaitsevaan prosenttiin, ja lapsemme mieltävät ehdottomasti kuuluvansa yhteiskunnan hyväosaisimpiin ihmisiin. Kaikki on hankittu omalla opiskelulla ja työllä. [/quote] Paljonko on raja ylimmälle kymmenelle prosentille?
[/quote]
Itse asiassa se raja on varsin alhainen, reilu 80 000 kahdelta aikuiselta. Tarkemmin ajatellen kuulumme parhaiten ansaitsevan prosenttiin. Sekään ei toki ole ainoa mittari, mutta kiinnostuksen ja harrastukset ovat ns sivistyneeksi luokiteltavia
Mitä ovat ne sivistyneet harrastukset?
Mihin luokkaan kuuluu, jos on korkeasti koulutettu, edellä mainittuja asioita harrastava työtön?
Itsetuntosi määrittää asemasi tässä yhteiskunnassa! Kouluttaudu, lue yleissivistävää tietoutta....ja ennenkaikkea usko itseesi!
Vastaus on: koulutus, koulutus, koulutus. Se on merkittävin asia, jolla voi Suomessa kohottaa omaa sosiaaliluokkaansa.
Ja lähde: Luokaton Suomi? Yhteiskuntaluokat 2000-luvun Suomessa (toimittanut Jani Erola) --> suosittelen muuten kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tutkittua tietoa, ei mitään oletuksia.