Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku haluaa sektion?

Vierailija
13.09.2021 |

En osaa samaistua naisiin jotka haluaa sektion. En halua tuomita ketään ja ymmärrän esim.synnytystraumat jotka saa haluamaan toisen lapsen kohdalla sektion mutta miksi joku haluaa sektion jos ei terveydellisistä syytä ole esikoisen kohdalla?

Arvostan jos joku haluaa avata tätä hyvässä hengessä! Kiitos!

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa tietää mitä odottaa kun alatiesynnytyksessä voi tapahtua mitä vaan. En myöskään arvosta tilastoja joihin lasketaan normaaliksi synnytykseksi vaikka olisi repeämiä tai vaikka synnyttäjän kokemus olisi mitä.

Onhan se normaalia. Ei toivottavaa, eikä kivaa, mutta normaalia. Normaalia on kaikki se, mikä on.... noh, normaalia ja voi tapahtua monelle. 

Joo, ja mä en halua kokea sellaista normaalia kipua kun voin valita myös itselleni helpon tavan joka ei pelota ja tiedän mitä tapahtuu. Miksi se harmittaa sua?

En ole tuo, jolle vastaat, eikä minua mikään harmita. Ihmetyttää vain, miten kukaan voi lähteä synnyttämään millään tavalla ajatellen tietävänsä, mitä tapahtuu.

Sektiossa tapahtuu komplikaatioita ja yllätyksiä aivan siinä missä alatiesynnytyksissäkin.

Ja yksi asia, mistä tässä ketjussa ei vielä ole puhuttu, on henkinen puoli. Esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus on yleisempää sektiolla synnyttäneillä.

Johtuisiko siitä että iso osa sektioäideistä on joutunut kokemaan jo sen epäonnistuneen alatieyrityksen? Tiedätkö kuinka musertavaa on ensin psyykata itsensä siihen että “minun vartaloni on tehty synnyttämään, kivusta huolimatta se osaa sen, pitää vain pitää asenne oikeanlaisena” sitten 3vrk, järjettömien supistusten, lantionhajoamisen ja kohtutulehduksen jälkeen sinulle kerrotaan ettei synnytys ole edennyt yhtään, vaan joudutaan kiireelliseen sektioon? Minä tiedän. Olisin halunnut kuolla. Tajusin toki järjellä myöhemmin että lantioni yksinkertaisesti on kapea ja vauva oli huonossa tarjonnassa, puhumattakaan siitä kuinka iso pää ihmisvauvalla on siihen nähden ettemme kävele neljällä jalalla… mutta sillä hetkellä koin olevani niin epäonnistunut siinä yksinkertaisessa tapahtumassa johon minut “oli luotu”. Siinä, mihin kaikki marianordinit olivat minut synnytyslauluillaan tsempanneet ja toivotelleet.

Mene muualle hakemaan empatiaa. Olet epäonnistunut synnyttäjä ja häpeäksi. Ressukka

Mene sinä laudan ylijäämä muualle trollaamaan, kun et ole naista edes nähnyt, saati tiedä mitään synnyttämisestä, kun olet itsekin pulpahtanut maailmaan sieltä väärästä aukosta aikanaan.

Ohis

Sulla se ei oo anatomia hallussa va ja kki kun luulet lasten tulevan pe rä reiästä.

Vierailija
122/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa tietää mitä odottaa kun alatiesynnytyksessä voi tapahtua mitä vaan. En myöskään arvosta tilastoja joihin lasketaan normaaliksi synnytykseksi vaikka olisi repeämiä tai vaikka synnyttäjän kokemus olisi mitä.

Onhan se normaalia. Ei toivottavaa, eikä kivaa, mutta normaalia. Normaalia on kaikki se, mikä on.... noh, normaalia ja voi tapahtua monelle. 

Joo, ja mä en halua kokea sellaista normaalia kipua kun voin valita myös itselleni helpon tavan joka ei pelota ja tiedän mitä tapahtuu. Miksi se harmittaa sua?

En ole tuo, jolle vastaat, eikä minua mikään harmita. Ihmetyttää vain, miten kukaan voi lähteä synnyttämään millään tavalla ajatellen tietävänsä, mitä tapahtuu.

Sektiossa tapahtuu komplikaatioita ja yllätyksiä aivan siinä missä alatiesynnytyksissäkin.

Ja yksi asia, mistä tässä ketjussa ei vielä ole puhuttu, on henkinen puoli. Esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus on yleisempää sektiolla synnyttäneillä.

Niin, kun mennään hätäsektioon, niin tilanne on jo niin kriittinen, että pelkästään se aiheuttaa ahdistusta ja myöhemmin masennusta. Sovittu sektio on äidille ja vauvalle turvallisin vaihtoehto, vakavat synnytyskomplikaatiot ovat paljon tavallisempia kuin vakavat komplikaatiot sektion jälkeen.

En tiedä yhtäkään sektiolla lapsensa saanutta, jolle olisi jouduttu tekemään loppuiäksi avanne vatsanpeitteisiin, koska vauva tuli maailmaan käsi äidin peräsuolen kautta repien samalla koko alapään.

Kun taas avanteen saaneita alatiesynnyttäjiä arvatenkin tunnet kymmeniä!

Olenkohan minä tietämättäni yksi heistä? Aiemmin tässä ketjussa sain kunnian olla yksi keskustelijan tuntemista neurologisen vaurion synnytyksessä saaneista...

Ei kun olet se lobotomiapotilas, kun et ymmärrä, ettei ketään tässä ketjussa kiinnosta asiasi ja sinä ihmisenä mitenkään.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko siitä että iso osa sektioäideistä on joutunut kokemaan jo sen epäonnistuneen alatieyrityksen? Tiedätkö kuinka musertavaa on ensin psyykata itsensä siihen että “minun vartaloni on tehty synnyttämään, kivusta huolimatta se osaa sen, pitää vain pitää asenne oikeanlaisena” sitten 3vrk, järjettömien supistusten, lantionhajoamisen ja kohtutulehduksen jälkeen sinulle kerrotaan ettei synnytys ole edennyt yhtään, vaan joudutaan kiireelliseen sektioon? Minä tiedän. Olisin halunnut kuolla. Tajusin toki järjellä myöhemmin että lantioni yksinkertaisesti on kapea ja vauva oli huonossa tarjonnassa, puhumattakaan siitä kuinka iso pää ihmisvauvalla on siihen nähden ettemme kävele neljällä jalalla… mutta sillä hetkellä koin olevani niin epäonnistunut siinä yksinkertaisessa tapahtumassa johon minut “oli luotu”. Siinä, mihin kaikki marianordinit olivat minut synnytyslauluillaan tsempanneet ja toivotelleet.

Mene muualle hakemaan empatiaa. Olet epäonnistunut synnyttäjä ja häpeäksi. Ressukka

Mene sinä laudan ylijäämä muualle trollaamaan, kun et ole naista edes nähnyt, saati tiedä mitään synnyttämisestä, kun olet itsekin pulpahtanut maailmaan sieltä väärästä aukosta aikanaan.

Ohis

Sulla se ei oo anatomia hallussa va ja kki kun luulet lasten tulevan pe rä reiästä.

Kuka sanoi, että vauvat tulevat peräaukosta, tai että olet vauva ollutkaan? Mene hiekkalaatikolle muiden kissanjätösten kanssa.

Vierailija
124/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo alapään muutokset ole maailman luonnollisin asia ja suurinosa ohimeneviä?

-ap

Voihan se olla luonnollista että pas.KAT valuu housuun loppuelämän eikä pysty pidättämään pieruja enää, mutta enpä tiedä haluanko silti sellaista elämää.

Vierailija
125/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremman lapsen kohdalla sain valita yritänkö alatiesynnytystä vai valitsenko mieluummin sektion. Valitsin sektion, onneksi, sillä lapsi ei olisi mahtunut syntymään alateitse. Omaan vaistoon kannattaa luottaa.

Vierailija
126/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha, täällä on jollaki jäänyt lääkkeet ottamatta. Piipaa!!!

Vierailija
127/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun mennään hätäsektioon, niin tilanne on jo niin kriittinen, että pelkästään se aiheuttaa ahdistusta ja myöhemmin masennusta. Sovittu sektio on äidille ja vauvalle turvallisin vaihtoehto, vakavat synnytyskomplikaatiot ovat paljon tavallisempia kuin vakavat komplikaatiot sektion jälkeen.

En tiedä yhtäkään sektiolla lapsensa saanutta, jolle olisi jouduttu tekemään loppuiäksi avanne vatsanpeitteisiin, koska vauva tuli maailmaan käsi äidin peräsuolen kautta repien samalla koko alapään.

Kun taas avanteen saaneita alatiesynnyttäjiä arvatenkin tunnet kymmeniä!

Olenkohan minä tietämättäni yksi heistä? Aiemmin tässä ketjussa sain kunnian olla yksi keskustelijan tuntemista neurologisen vaurion synnytyksessä saaneista...

Ei kun olet se lobotomiapotilas, kun et ymmärrä, ettei ketään tässä ketjussa kiinnosta asiasi ja sinä ihmisenä mitenkään.

Eri

Kerro nyt kuitenkin, että olenko minä juuri se esimerkkitapaus, jolla on avanne. Varmasti tämä asia on myös ”erin” tiedossa.

Vierailija
128/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että jos saisin valita uudelleen ja tiennyt mitä tuleman pitää sekä kuinka pahasti synnytyksessä voi vaurioitua ottaisin sektiot. Tyhmä minä kun en ottanut.

Vierailija
129/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta vatsan alueen leikkauksesta eikä ymmärrä kuinka kipeä sen jälkeen on.

MIten kipeä siis on? KUn puudutuksen teho oli ohi, riitti BUrana kipulääkkeeksi ja olin liikkeellä samantien.

Paitsi, että ei ole? Itsellä pystyarpi lähes napaan saakka. Sektion saaneet osaavat lähes kaikki kertoa, että kipeintä sektiossa ovat ilmavaivat leikkauksen jälkeen. Arpeen ei juuri sattunut, mutta ilmavaivat olivat aivan hel****lliset kun ilmaa jää suoleen jumiin. Vatsalihakset toipuivat tosi nopeasti en tiedä oliko pystyviillolla vaikutusta asiaan. Leikkaus illalla ja seuraavana pvänä jalkeilla, kotiin kolme pvää leikkauksesta ja kävelin jo pitkin Prismaa (oli kyllä olo, että olisi pitänyt olla lepäämässä, mutta raskaushormonit sekoittivat).

Sektio tuli, koska oltaisi molemmat kuoltu muuten, pelkäsin etukäteen aivan hirveästi. Jatkossa sektio täysin siksi, että en kestä enää yhtään vauvan sairaala-aikaa jos se johtuisi jostain alatiesynnytyksen komplikaatiosta, eka joutui keskosuuden vuoksi pitkäksi aikaa sairaalaan ja jos voin sen jotenkin estää tai yrittää estää niin sen teen.

Vierailija
130/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että jos saisin valita uudelleen ja tiennyt mitä tuleman pitää sekä kuinka pahasti synnytyksessä voi vaurioitua ottaisin sektiot. Tyhmä minä kun en ottanut.

Höpöhöpö.

Vierailija
131/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on asia, jonka voi "hallita". Luonnollinen alatiesynnytys taas ei ole. Se voi olla rauhallinen ja hidas tai rankka, raju ja nopea. Et voi tietää, mihin porukkaan kuulut ja se voi olla pelottavaa.

Lääkärit ja hoitajat sektiossa hallitsee, itse on vain toimenpiteen kohde. Edes pissaamista ei voi itse hallita sektion aikana. Tämä oman kehon hallinnan puuttuminen oli mun mielestä sektioissa kaikkein kamalinta. Minulle on tehty kaksi sektiota perätilan takia, ja kolme olen synnyttänyt alakautta. Haluaisin alatiesynnytyksen, jos se olisi mahdollista.

Miten hallitset pissaamista alatiesynnytyksen aikana? Numero kakkonenkin tulee kyllä sieltä paukahtaen ulos samalla kun pusket vauvaa pihalle.

Öööh, sori nyt vaan, mutta kaikki ei todellakaan kakkaa synnyttäessä :D

Kolme lasta olen synnyttänyt, eikä kyllä tullut kakattua samalla :D ihme oletus, että kaikille käy niin...

Vierailija
132/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehet synnyttäisi niin eipä olisi Suomessa enää juuri kuin keisarinleikkauksella syntyneitä. Mutta naisten täytyy kärsiä, koska se on luonnollista. Anteeksi nyt vaan, katsokaa ympärillenne, mikä täällä on enää luonnollista? Synnytyskipu on pahimpia kipuja, jonka ihminen voi joutua kokemaan elämänsä aikana. Synnytys kestää todella kauan ja on fyysisesti ja henkisesti todella raskas. Riskinä pysyvät vauriot lapselle ja itselle. Mitään todellisia hyötyjä verrattuna keisarinleikkaukseen ei ole. Miksi näinä aikoina, kun lääketiede on kehittynyt, synnytykset junnaavat perässä?

Jos miehet synnyttäisivät, tapahtuisi se saunan ja viinan voimalla. Eiväthän he muutenkaan suostu ikinä lääkäriin.

Ja alatiesynnytyksellä on todella paljon etuja sektioon nähden. Etuja löytyy vain lisää lääketieteen kehittyessä.

Ehei synnyttäjä saa viinaa kuin yhden pienen hörpyn, sillä muutenhan lapsi syntyy humalassa. Turha kuvitella, että miehetkään viinan voimalla synnyttäisivät.

Vierailija
133/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on asia, jonka voi "hallita". Luonnollinen alatiesynnytys taas ei ole. Se voi olla rauhallinen ja hidas tai rankka, raju ja nopea. Et voi tietää, mihin porukkaan kuulut ja se voi olla pelottavaa.

Lääkärit ja hoitajat sektiossa hallitsee, itse on vain toimenpiteen kohde. Edes pissaamista ei voi itse hallita sektion aikana. Tämä oman kehon hallinnan puuttuminen oli mun mielestä sektioissa kaikkein kamalinta. Minulle on tehty kaksi sektiota perätilan takia, ja kolme olen synnyttänyt alakautta. Haluaisin alatiesynnytyksen, jos se olisi mahdollista.

Miten hallitset pissaamista alatiesynnytyksen aikana? Numero kakkonenkin tulee kyllä sieltä paukahtaen ulos samalla kun pusket vauvaa pihalle.

Öööh, sori nyt vaan, mutta kaikki ei todellakaan kakkaa synnyttäessä :D

Kolme lasta olen synnyttänyt, eikä kyllä tullut kakattua samalla :D ihme oletus, että kaikille käy niin...

Kääk, seuraavaksi varmaan kerrot ettet edes räjähtänyt tuusannuuskaksi ja saanut avannetta!

-Myös kolme lasta synnyttänyt.

Vierailija
134/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ovat ennen syntymää käytännöllisesti katsoen steriilejä – eli siis vapaita maailman viruksista ja bakteereista. Jotkut bakteerit ovat kuitenkin välttämättömiä elinten oikeanlaisen toiminnan kannalta. Tästä syystä kun lapsi syntyy alateitse, saa hän äidiltään terveellisiä bakteereita.

Jos taas tehdään sektio, ei vauva saa äidin mikrobistoa. Yleensä hän vain imee sen ympäristöstä johon hän syntyy, sekä ympärillään olevista ihmisistä ja lopulta myös äidiltään. Valitettavasti useimmat näistä vieraista bakteereista ovat kuitenkin tuntemattomia vauvan immuunijärjestelmälle.

Vierailija
135/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta vatsan alueen leikkauksesta eikä ymmärrä kuinka kipeä sen jälkeen on.

MIten kipeä siis on? KUn puudutuksen teho oli ohi, riitti BUrana kipulääkkeeksi ja olin liikkeellä samantien.

Paitsi, että ei ole? Itsellä pystyarpi lähes napaan saakka. Sektion saaneet osaavat lähes kaikki kertoa, että kipeintä sektiossa ovat ilmavaivat leikkauksen jälkeen. Arpeen ei juuri sattunut, mutta ilmavaivat olivat aivan hel****lliset kun ilmaa jää suoleen jumiin. Vatsalihakset toipuivat tosi nopeasti en tiedä oliko pystyviillolla vaikutusta asiaan. Leikkaus illalla ja seuraavana pvänä jalkeilla, kotiin kolme pvää leikkauksesta ja kävelin jo pitkin Prismaa (oli kyllä olo, että olisi pitänyt olla lepäämässä, mutta raskaushormonit sekoittivat).

Sektio tuli, koska oltaisi molemmat kuoltu muuten, pelkäsin etukäteen aivan hirveästi. Jatkossa sektio täysin siksi, että en kestä enää yhtään vauvan sairaala-aikaa jos se johtuisi jostain alatiesynnytyksen komplikaatiosta, eka joutui keskosuuden vuoksi pitkäksi aikaa sairaalaan ja jos voin sen jotenkin estää tai yrittää estää niin sen teen.

Mulla ei tullut ilmavaivoja. Arvessa oli vasemmalla joku hermo jäänyt juntturaan ja se vihloi ihan järkysti jonkun viikon ajan kun liikkui äkillisesti. Muuten ei kyllä ollut mitään, olen hyväkuntoinen, raskaus oli helppo ja mahakin pieni ettei erkaumaa oikeastaan edes tullut.

Vierailija
136/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys. Onhan itsestäänselvää, ettei kukaan halua kokea äärimmäisen suurta kipua ja tuskaa, jos se on jotenkin vältettävissä.

Vierailija
137/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytyksen riskit muun muassa liiallisen verenmenetyksen, munuaisvaurioiden ja tartunnan saannin suhteen ovat pienemmät kuin keisarileikkauksen.

Verenpaine pysyy vakaampana.

Istukan ja vauvan hapen saanti on parempi kuin sektion aikana.

Vauva syntyy valppaampana, sillä alatiesynnytyskanavan läpi meneminen stimuloi hänen aistejaan.

Äidin keho vapauttaa oksitosiinia, joka on suotuisa maidon tuotannon kannalta ja se edistää äidin ja vauvan välistä sidettä.

Vierailija
138/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys, naiset. Antakaa jokaisen synnyttää niin kuin itse haluaa.

Vierailija
139/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti pelkää mahd. vaurioita alatie synnytyksestä

En huolis naista joka pelkää synnyttää. Eihän sellasesta oo ees äidiks.

Ei pelkoa, että kukaan nainen huolisi sinua miehekseen, edes sen jälkeen kun kiveksesi ovat laskeutuneet. Onko äitisi taas ryyppäämässä, vai miksi roikut ilman valvontaa täällä spämmäämässä tarhatason kommenttejasi ketjuun?

Vierailija
140/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, siten hallitsen että kävin pissalla synnytyksen aikana tarpeen mukaan ja myös sen lopuksi. Sitten vauva sylissä perhehuoneeseen. Kakat tuli jo kotona pönttöön kaikilla kerroilla, supistukset väänsivät vatsan tyhjäksi hyvissä ajoin.