Venäjän talous kuralla ja synkkä tulevaisuus
Luulisi että olisivat oppineet jotain Neuvostoajoista! Kovalla työllä olivat rakentaneet edes jonkinlaisen demokratian, talous toimi, ihmiset voivat paremmin kuin aikoihin, poliittiset suhteet länteen olivat elpymässä...ja nyt vain parissa vuodessa ovat jälleen sössimässä kaiken. Oliko se Krim oikeasti sen arvoinen? Yhtiöt rajattu tärkeiden rahoitusmarkkinoiden ulkopuolelle, kaupan hyllyissä surkeat valikoimat, kasvava työttömyys...
Venäläiset ehtivät jo päästä vapauden makuun, vaurastuivat ja moni ehti näkemään maailmaakin, ei siellä kaikki loputtomiin aio tyytyä nykyiseen meininkiin. Moni ainakin kaipaa todella kipeästi länsimaisia elintarvikkeita.
Ennen pitkää romahtaa ja vauhdilla.
Kommentit (34)
Mitä huonommin Venäjällä menee, sitä vaarallisemmaksi se tulee Suomen turvallisuudelle. Onneksi Putin on ilmoittanut nyt toiveikkuutensa välien paranemisen suhteen lännen kanssa, kun Trump tuli valituksi.
Öljyn hinta nousee yhtä varmasti kuin aurinko idästä. Unohtakaa vihreiden houreet tuulimyllyistä ja sähköautoista. Riittävää akkutekniikkaa ei ole olemassakaan ja tesla on pelkkä rikkaiden leikkikalu. Öyly on merkittävin energianlähde jonka käyttö kasvaa koko ajan.
Venäjällä myös suuret kultavarannot, joissa Dollari -Euro kupla rahoittaa kyllä Venjän Ruplan nousuun, pitäkää kulta säästöistä tiukasti kiinni, älkää myykö ennenkuin kullan arvo on noussut tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä huonommin Venäjällä menee, sitä vaarallisemmaksi se tulee Suomen turvallisuudelle. Onneksi Putin on ilmoittanut nyt toiveikkuutensa välien paranemisen suhteen lännen kanssa, kun Trump tuli valituksi.
Taisipa Trump osoittautua Putinille kalliiksi virheinvestoinniksi. Ei ole hyvä bisneskumppani joka noudattaa säntillisesti ohjeita, vaan tosiaan sellainen typerä norsu posliinikaupassa kuin demokraatit ja eurooppalaiset koko ajan varoittivat.
Myös Suomen etu on, että Venäjä saa taloutensa kuntoon. Kaikille tulee toivoa hyvää, olisivatpa tehneet mitä tahansa.
Keskitytään tiukasti Venäjän oloihin, eikä ollenkaan katsota tukkiin omassa silmässä.
Hyvin menee.
http://cdn.static-economist.com/sites/default/files/images/print-editio…
Noinhan se Venäjän sykli menee.
Ei öljyn hinnan putoaminen paniikkia aiheuta.
Venäjän öljy ostetaan dollareilla, jolloinka ruplan jyrkkä arvonalennus tuo Venäjän sisäistä käyttöä varten runsain mitoin ruplia. Leivän ja vodkan ostamisen jälkeen jää runsaasti rahaa muuhunkin käyttöön, mutta rajantakaiset ostosreissut jäävät kokonaan pois.
Putin kutsui puheessaan kansalaisiaan palaamaan kotimaahan. sitten vaan portit kiinni ja rupla neuvostoajan mukaisesti sisäiseksi rahaksi.
Jos yksi asia tässä maailmassa pysyy niin se on venäläiset ja slaavit. Minä kunnioitan maita millä on munaa taistella ja kävellä itse rakentamalla tiellä, munaa rakentaa oma tulevaisuus, vaalia omaa kulttuuria, omaa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi asia tässä maailmassa pysyy niin se on venäläiset ja slaavit. Minä kunnioitan maita millä on munaa taistella ja kävellä itse rakentamalla tiellä, munaa rakentaa oma tulevaisuus, vaalia omaa kulttuuria, omaa uskoa.
Niin minäkin, se maa tosin ei ole Venäjä. Tiesitkö, että Moskovassa venäläiset ovat jo etninen vähemmistö? Kaduilla miljoona muslimia juhli ramadanin päättymistä poliisin ja valtiovallan suosiollisella tuella.
No, onhan islam keskeinen osa venäläistä kulttuuria, ja ortodoksisuus lähempänä islamia kuin esim. katolisuutta. Sen totesi Putin itse omalla suullaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Popcornit odottaa kaapissa Venäjän tuhoa.
Jes, pari miljoonaa venäläistä pakolaista Suomeen ja ydinsota? Vitun urpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin, se maa tosin ei ole Venäjä. Tiesitkö, että Moskovassa venäläiset ovat jo etninen vähemmistö? Kaduilla miljoona muslimia juhli ramadanin päättymistä poliisin ja valtiovallan suosiollisella tuella.
No, onhan islam keskeinen osa venäläistä kulttuuria, ja ortodoksisuus lähempänä islamia kuin esim. katolisuutta. Sen totesi Putin itse omalla suullaan.
Ortodoksisuus on sitä aitoa alkuperäistä kristinuskoa. Kannattaa perehtyä mitä orthodox tarkoittaa.
Ei venäjällä ole puutetta mistään,kauppojen hyllyt täynnä tavaraa.