Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt puhuvat työttömät: "Ei soittoa, ei sähköpostia, siinä teille työvoimapulaa"

Vierailija
11.09.2021 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008247215.html

Kummallinen on tämä kuuluisa ns. huutava työvoimapula, jos hakijoiden hakemuksiin ei viitsitä edes vastata mitään.....

Oliskohan vikaa muissakin tahoissa kuin pelkästään työttömissä itsessään? Varmaan vikaa voi olla heissäkin, mutta miksi media yleensä pyrkii antamaan kuvan, että vikaa olisi ainoastaan työttömissä?

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on työvoimapulaa tiettyjen alojen osaavista ammattihenkilöistä. Meillä on myös kai noin 250 000 työtöntä. Osalla heistä ei valitettavasti ole ammatitaitoa hoitaa työvoimapulasta kärsiviä ammattialoja. Lisäksi he saattavat asua aivan väärällä paikkakunnalla, eivätkä voi, tai halua, muuttaa paikkakuntaa. Valitettavasti, kuten Ahtisaari sanoisi.

Ja mitkäköhän nuo tietyt alat ovat?

tv. pitkäaikaistyötön keski-ikäinen koodari

Vierailija
62/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaan ulkomaalaisia halpa(orja-)työntekijöitä, jotka tekevät ilman etuja huonolla palkalla ahkerasti hommia 24/7/365.

Tätä hinkuvat niin marjatilat, asiakaspalvelupaikat, tehtaat, vanhustenhoito, lastenhoito, ravintolat ja monet muut alat. Olisihan se kivaa, kun ei tarvitsisi maksaa tekijälle oikein mitään, pelkkä työnilo riittää. Ja Kela maksaa heidän elämisensä valtion piikkiin - kätevää!

Kun verrataan työntekijäkuluja vastaaviin kiinalaisiin tai afrikkalaisiin, niin onhan täällä työntekijöillä aivan liian isot palkat!!!

Just, sa Nalle W.

https://www.ruutu.fi/video/1118947

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle tulee rekrytarjouksia jatkuvasti. Ansiosidonnasista on vielä 6 kk jäljellä, joten en varmasti mene töihin ennenkuin loppuu ja senkin jälkeen lasken tarkasti kanattakko, vaikka palkkaa tarjotaan yli 6000 € /kk. Vapaa-aika on vain työtä tärkeämpää.  Olen työvoimapula-alalla oelva osaaja, jota ei kiinnosta enää raataa valtion hyväksi.

Aivan varmaan juu.

Vierailija
64/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on työvoimapulaa tiettyjen alojen osaavista ammattihenkilöistä. Meillä on myös kai noin 250 000 työtöntä. Osalla heistä ei valitettavasti ole ammatitaitoa hoitaa työvoimapulasta kärsiviä ammattialoja. Lisäksi he saattavat asua aivan väärällä paikkakunnalla, eivätkä voi, tai halua, muuttaa paikkakuntaa. Valitettavasti, kuten Ahtisaari sanoisi.

Tiettyjen alojen osaavia ammattihenkilöitä saisi sillä, että ottaisi niitä vastavalmistuneita oppimaan siinä työssä osaavien konkarien kanssa. Millä muullakaan tavalla työntekijästä tulee osaava? Eivät he taivaasta valmiina lahjana putoa. Suomessa yllättävän yleisesti luullaan, että putoavat.

Vierailija
65/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulalla tarkoitetaan, että ei ole työssä jo olevia hakijoita. Työttömiä ei lasketa hakijoiksi. Luulisi, että jos parissa päivässä opittavaan, suorittavaan työhön oikeasti tarvitsee tekijän, niin sitten olisi valmis ottamaan sen työttömän.

Välillä olen ajatellut, että väärentäisin tieteellisen kokeen vuoksi työhakemukseen ikäni (s. -74), työttömän statuksen työssäkäyväksi sekä palkkatoiveen todella alhaiseksi.

Katselisin sitten, alkaako puhelimeni soida tietyn määreen muuttuessa työnantajaa miellyttäväksi.

Vierailija
66/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettyjen alojen osaavia ammattihenkilöitä saisi sillä, että ottaisi niitä vastavalmistuneita oppimaan siinä työssä osaavien konkarien kanssa. Millä muullakaan tavalla työntekijästä tulee osaava? Eivät he taivaasta valmiina lahjana putoa. Suomessa yllättävän yleisesti luullaan, että putoavat.

Kyllä osaajilla tarkoitetaan nuoria. Kukaan ei halua palkata konkateita (lue vanhoja).

Vierailija
67/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinoilla haetaan vain huippuosaajia. Jos ei kuulu top 20 prosenttiin nii se on voi voi.

Eikös se yksi vuokratyöfirman edustaja kehunut miten "riittää kun silmät liikkuu"? Vai pitääkö siinäkin olla silmienliikuttelun huippuosaaja?

Ei taida kannattaa oikein muut yritykset kuin vuokratyöfirmat, niillä menee lujaa. Riittää paljon porukkaa välitettäväksi isoon hintaan, palkka itse työn tekijälle on surkea.

Nämä ovat oikea syöpä. Vuokratyöfirma toimi erään määräaikaisen kiinnostavan työpaikan välittäjänä. Hoiti haastattelut jne. Laitoin rastin valmiiseen hakulomakkeeseen, että olen kiinnostunut v a i n tästä tehtävästä.

Parin päivän kuluttua tuli ”kiitos et tullut valituksi” -meilin mukana viesti, että ”olet meillä kirjoilla ja tarjoamme sinulle muita vastaavia tehtäviä niiden tullessa hakuun”.

WTF?! En minä miksikään vuokratyöfirman välitettäväksi halunnut. Etsivät kiinnostavalla työpaikkailmoituksella näköjään välitettäviä työläisiä rekisteriinsä. Olikohan tuota avointa työpaikkaa edes olemassa, herää kysymys.

Vierailija
68/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osaajilla tarkoitetaan nuoria. Kukaan ei halua palkata konkateita (lue vanhoja).

Kokemattomat nuoret eivät kelpaa, pitäisi olla paljon kokemusta ja erikoistaitoja. On myös totta, että konkarit mielellään irtisanotaan yt-neuvotteluissa. Silloin yllättäen ei ole niitä osaajia. Lyhytnäköistä ja tyhmää, mutta Excelissä ehkä tuli hetkellistä säästöä.

Vierailija
69/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah,

nuori osaaja= halpa, nöyrä ja uskoo firman paskajargonit. Täynnä teoriaa. Helppo potkia pois, kun tulee vanhaksi.

vanha osaaja = osaa kokemuksensa perusteella kaiken ja oppii lisää, kun koulutetaan. Joskus vaan kallis.

Vierailija
70/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun ei tarvitse hakea töitä, sillä onnistun jotenkuten elättämään itseni yrittäjänä. Mutta minulla on muutaman vuoden takaa hauska kokemus, kun yritin hakea töitä aika epätoivoisestikin, tyyliin melkein mikä tahansa työ kelpaa. Ilmeisesti minulla oli jokin taito kirjoittaa dynaamisia ja kiinnostavia hakemuksia, sillä minut kutsuttiin haastatteluihin lähes jokaiseen työpaikkaan, jota hain - myös niihin, joihin minulla ei ollut vaadittavaa kokemusta *eikä* kaikkiin edes vaadittavaa koulutusta! Useampiin olin myös selkeästi ylikoulutettu, mutta haastatteluun tuli silti kutsu.

No, ettei menisi ihan itsekehuksi tämä, niin yhteenkään työpaikkaan en silti kelvannut. :D Itse asiassa tajusin jälkeenpäin, että lennokkaat hakemukseni toimivat minua vastaan, sillä loin mielikuvan siitä kuuluisasta "hyvästä tyypistä", ja sitten haastatteluun ilmestyikin ujo ja tylsä möllö. Joidenkin haastattelijoiden naamasta näkyi selkeästi, että "mitä v*ttua TUO täällä tekee". Varsinkin trendikkäämmissä ja nuorekkaammissa firmoissa.

Vierailija
71/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homma on Suomessa mennyt aivan naurettavaksi. Määräaikaiseen hanttihommaankin saattaa olla useampi haastattelukierros.

Pulaa ei ole kuin ilmaistyöntekijöistä.

Tai sitten työnantajista jotka uskaltais palkata työntekijän ensimmäisellä kerralla kun näkee. Nythän sitä vetkutetaan viikkokausia ja palkataan kalliita rekrytyyppejä analysoimaan vajavaisilla taidoilla psykologisia testejä ja ominaisuuksia. Ja jos ei työntekijä valikoi joka sanaansa juuri oikein, vedetään hernettä nenään ja diagnosoidaan hankalaksi ihmiseksi, jota ei voi palkata :D Silti kaikkien testien läpäisijä voi olla surkein palkattu työntekijä. Ketä silloin syytetään? Hakijaa valehtelusta, rekrytyyppiä osaamattomuudesta vai työnantajaa huonosta rekrytoinnista? Samaan aikaan kukaan ei kyseenalaista työnantajan ja esimiehen johtamistaitoja ja käytöstapoja. Kuitenkin on monilla aloilla 6 kk koeaika jolloin irtisanoa voi syystä mistä tahansa. Työntekijällä ei ole sinä aikana juuri paljonkaan oikeuksia. Yhtään virhettä et saa tehdä etkä sanoa poikkipuolista sanaa vakituisille etkä varsinkaan esimiehelle, vaikka kuinka epäreilusti kohdeltaisiin.

Itsekin ihmettelen tätä.

Olen kuullut että Suomesta ulkomaille on päässyt ihmisiä töihin joissain tapauksissa jopa pelkkien papereiden perusteella. Siis ihan hyviin töihin vieläpä.

Suomessa on jokaiseen hanttihommaankin kohta kaiken maailman useat haastattelukierrokset. 

Täysin ylimitoitettua jotenkin. Luulisi että tuollainen vain söisi turhaan firman resursseja ja maksaisi aikaa ja rahaa heille?

Todellakin on ulkomaihin verrattuna järjetöntä. Suomessa hanttihommiin on useat haastattelukierrokset ja kaikenlaista videovaatimusta siksi, että hakijoita on liikaa ja rekrytoivalla taholla on varaa ja jostain syystä myös tahtoa pelleillä. Mitään työvoimapulaa ei Suomessa ole kuin hyvin rajallisesti.

Verraten vähällä on päässyt tohtorintutkintoa vaativiin töihin ympäri Eurooppaa, olisi päässyt myös mm. Yhdysvaltoihin. Päätavoitteena näissä rekrytoinneissa ei ole ollut hakijan ajan tuhlaaminen. Ensin lyhyt haastattelu videoyhteydellä, jonka jälkeen esitys ja keskustelua tulevien kollegojen kanssa. Seuraava vaihe onkin jo palkkaneuvottelu. Niin ja palkka on jotain muuta kuin Suomessa saisi. Varsinkaan jossain Hesburgerissa. Myös koeajat ovat monessa maassa lyhyemmät kuin Suomessa.

Tämä on totta, tätä olen itsekin ihmetellyt. Olen tuonne aiemmin kirjoittanut työtön/pätkätöitä tekevä korkeakoulutettu. Olen siis työskennellyt myös ulkomailla (Britannia, Belgia) eikä näissä paikoissa ollut koskaan mitään älyttömiä rekryvaatimuksia ja haastattelukierroksia. Riitti kun cv:n kokemus tai koulutus olivat asianmukaisia ja haastattelussa piti käydä lähinnä osoittamassa että on selväjärkinen ja asiallinen ihminen. Vaatimatonta asennettani ihailtiin siellä. Suomessa minun pitäisi olla superinnokas, asialle omistautunut, ”dynaaminen tiimipelaaja” ja jotenkin osoittaa, että elämäntyökseni haluaisin heille työskennellä. Palkka on vaatimaton, tietysti, toisin kuin ulkomailla. Ja tavallisia toimistotöitä teen, assaritasolla enkä kaipaa enempää vastuuta. Teen rutiinihommia enkä myyntiä tai edes markkinointia. Silti minun pitäisi olla joku elämää suurempi multitaskaaja joka hyppää minkä tahansa vanteen läpi pyydettäessä.

Vierailija
72/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, työntekijä tulee osaamaton sillä hetkellä, kun hänestä tulee työtön. Siinä vaiheessa ei enää auta alan työkokemus eikä alan koulutus. Näin ainakin työnantajien mielestä.

Vierailija
73/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52 v, n 20 vuotiaana työskentelin grillillä.

Laitoin Heselle viestiå. Ei tullut edes sitä kuuluisaa kiitos, mutta ei kiitos viestiä

Eikö muuta ttökokemusta kuin yli 30v sitten? Jos on niin vähän ollut töissä, on se ymmärrettävästi epäilyttävää.

Käsitin lainaamasi tekstin siten, että kirjoittaja on ollut muissakin töissä mutta hänelle kelpaisi työttömäksi jäätyään myös grilli- tai pikaruokaladuuni. Mutta hän ei kelpaa työnantajille.  

Tai sitten ollut viineksi töissä yli 30v sitten. Tällaiset työttömät on niitä jotka ei nyt työllisty.

On kyllä äärimmäisen harvinaista, ettei tekisi työtä 30 vuoteen. Muutama vuosi kun lapset on pieniä, ehkä. Mutta jos mies on niin rikas että on elättänyt vaimon 30 vuotta, niin miksi hän menisi ylipäätään ollenkaan enää töihin, varsinkin johonkin paskaduuniin Heseen? Ei voi pitää paikkaansa.

Vierailija
74/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut pariin otteeseen työttömänä, pitkäaikaisestikin jos vuosi on tuo raja. Olen korkeakoulutettu, paljon kokemusta omaava, kielitaitoinen ja tunnollinen työntekijä. Opiskelen työttömyysaikoina niin paljon kuin pystyn ja kaksi tutkintoa olisi näyttöä vaille valmiita. Olen asunut ja työskennellyt myös Suomen ulkopuolella, mutta nyt en perheellisenä haluaisi sinne hakeutua.

Minusta nuo lehtijutun tiedot piti hyvin paikkansa. Viimeisen kymmenen vuoden sisään työpaikat, mitä olen saanut, ovat löytyneet suhteilla (mitä onneksi on joitakin, vaikken hirveän aktiivisesti osaa verkostoitua). Suurimmaksi osaksi hakemuksiin ei vastata, tai joskus kuukausien päästä tulee joku ”ei kiitos” -sähköposti. Edes ilmaista harjoittelijaa ei haluta. Usein kuulen olevani liian fiksu ja liian kokenut hakemaani työhön, jos jaksan kysyä syytä. Ei ole helppoa työnhaku tänä päivänä, mutta ei sitä oikein ymmärrä jos ei itse ole joutunut kokemaan.

Sama juttu, olen korkeasti koulutettu ja minulle on hyvin työkokemustakin. Olen myös aivan työkykyinen ja tervejärkinen. Oma virheeni oli hankkia näitä yhteiskunnankin toivomia lapsia. Nyt olen kai sitten kelvoton, koska en pääse edes työhaastatteluihin.

Vierailija
75/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään työvoimapulaa. Työttömiä työnhakijoita on monta kertaa enemmän kuin avoimia paikkoja.

Työpaikkapula Suomessa on ja työantajat eivät palkkaa ainakaan jos ei ole kokemusta. Syyttävä sormi pitää osoittaa työanantajiin päin ja työnantajat täytyy velvoittaa alentamaan kriteereitään.

Ongelma ei ole työttömissä. Moni yrittää asian kääntää työttömien syyksi mutta se ei muuta sitä faktaa että syy on työnantajissa.

Vierailija
76/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut pariin otteeseen työttömänä, pitkäaikaisestikin jos vuosi on tuo raja. Olen korkeakoulutettu, paljon kokemusta omaava, kielitaitoinen ja tunnollinen työntekijä. Opiskelen työttömyysaikoina niin paljon kuin pystyn ja kaksi tutkintoa olisi näyttöä vaille valmiita. Olen asunut ja työskennellyt myös Suomen ulkopuolella, mutta nyt en perheellisenä haluaisi sinne hakeutua.

Minusta nuo lehtijutun tiedot piti hyvin paikkansa. Viimeisen kymmenen vuoden sisään työpaikat, mitä olen saanut, ovat löytyneet suhteilla (mitä onneksi on joitakin, vaikken hirveän aktiivisesti osaa verkostoitua). Suurimmaksi osaksi hakemuksiin ei vastata, tai joskus kuukausien päästä tulee joku ”ei kiitos” -sähköposti. Edes ilmaista harjoittelijaa ei haluta. Usein kuulen olevani liian fiksu ja liian kokenut hakemaani työhön, jos jaksan kysyä syytä. Ei ole helppoa työnhaku tänä päivänä, mutta ei sitä oikein ymmärrä jos ei itse ole joutunut kokemaan.

Sama juttu, olen korkeasti koulutettu ja minulle on hyvin työkokemustakin. Olen myös aivan työkykyinen ja tervejärkinen. Oma virheeni oli hankkia näitä yhteiskunnankin toivomia lapsia. Nyt olen kai sitten kelvoton, koska en pääse edes työhaastatteluihin.

Ohis, mutta jos teillä on Netflix, kannattaa katsella korealainen draama Romance is a Bonus Book. Todella samaistuttava tarina :) (Enemmänkin työpaikkadraamaa, romanssi on nimen mukaan pelkkä sivujuonne. Mutta feelgood-tarina kuitenkin.)

Vierailija
77/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 55v joutuu roskikseen. Työssäkäyvä, työn ohessa tutkinnon suorittanut. Eivät vastaa edes.

Roikutaan nykyisessä sitten.

Näkyy olevan niin että viekää tuet, älkää palkatko. Kiitos jy rille

Vierailija
78/127 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homma on Suomessa mennyt aivan naurettavaksi. Määräaikaiseen hanttihommaankin saattaa olla useampi haastattelukierros.

Tai sitten työnantajista jotka uskaltais palkata työntekijän ensimmäisellä kerralla kun näkee. Nythän sitä vetkutetaan viikkokausia ja palkataan kalliita rekrytyyppejä analysoimaan vajavaisilla taidoilla psykologisia testejä ja ominaisuuksia. Ja jos ei työntekijä valikoi joka sanaansa juuri oikein, vedetään hernettä nenään ja diagnosoidaan hankalaksi ihmiseksi, jota ei voi palkata :D Silti kaikkien testien läpäisijä voi olla surkein palkattu työntekijä. Ketä silloin syytetään? Hakijaa valehtelusta, rekrytyyppiä osaamattomuudesta vai työnantajaa huonosta rekrytoinnista? Samaan aikaan kukaan ei kyseenalaista työnantajan ja esimiehen johtamistaitoja ja käytöstapoja. Kuitenkin on monilla aloilla 6 kk koeaika jolloin irtisanoa voi syystä mistä tahansa. Työntekijällä ei ole sinä aikana juuri paljonkaan oikeuksia. Yhtään virhettä et saa tehdä etkä sanoa poikkipuolista sanaa vakituisille etkä varsinkaan esimiehelle, vaikka kuinka epäreilusti kohdeltaisiin.

Syy lienee siinä, että ulkomailla korkeakoulututkinto maksetaan itse eikä kaikilla ole sitä. Suomessa joka toinen on korkeakoulutettu ja hakijoita riittää. Työnantajilla on varaa täällä vaatia JUST sitä osaamista, mitä keksii haluta ja silti tehtävään on kymmeniä, jopa satoja hakijoita.

Ja nyt päättäjät sitten suunnittelevat, että koulutusta pitää lisätä ja vielä useammalla pitää olla korkeakoulututkinto. Mitä järkeä tässä on? Kaikki suomalaiset ovat sitten työttömiä työnhakija-valkokaulustyöläisiä ja ulkomailta tuodaan ne muut työntekijät, vai?

Olen kuullut että Suomesta ulkomaille on päässyt ihmisiä töihin joissain tapauksissa jopa pelkkien papereiden perusteella. Siis ihan hyviin töihin vieläpä.

Suomessa on jokaiseen hanttihommaankin kohta kaiken maailman useat haastattelukierrokset. 

Täysin ylimitoitettua jotenkin. Luulisi että tuollainen vain söisi turhaan firman resursseja ja maksaisi aikaa ja rahaa heille?

Todellakin on ulkomaihin verrattuna järjetöntä. Suomessa hanttihommiin on useat haastattelukierrokset ja kaikenlaista videovaatimusta siksi, että hakijoita on liikaa ja rekrytoivalla taholla on varaa ja jostain syystä myös tahtoa pelleillä. Mitään työvoimapulaa ei Suomessa ole kuin hyvin rajallisesti.

Verraten vähällä on päässyt tohtorintutkintoa vaativiin töihin ympäri Eurooppaa, olisi päässyt myös mm. Yhdysvaltoihin. Päätavoitteena näissä rekrytoinneissa ei ole ollut hakijan ajan tuhlaaminen. Ensin lyhyt haastattelu videoyhteydellä, jonka jälkeen esitys ja keskustelua tulevien kollegojen kanssa. Seuraava vaihe onkin jo palkkaneuvottelu. Niin ja palkka on jotain muuta kuin Suomessa saisi. Varsinkaan jossain Hesburgerissa. Myös koeajat ovat monessa maassa lyhyemmät kuin Suomessa.

Tämä on totta, tätä olen itsekin ihmetellyt. Olen tuonne aiemmin kirjoittanut työtön/pätkätöitä tekevä korkeakoulutettu. Olen siis työskennellyt myös ulkomailla (Britannia, Belgia) eikä näissä paikoissa ollut koskaan mitään älyttömiä rekryvaatimuksia ja haastattelukierroksia. Riitti kun cv:n kokemus tai koulutus olivat asianmukaisia ja haastattelussa piti käydä lähinnä osoittamassa että on selväjärkinen ja asiallinen ihminen. Vaatimatonta asennettani ihailtiin siellä. Suomessa minun pitäisi olla superinnokas, asialle omistautunut, ”dynaaminen tiimipelaaja” ja jotenkin osoittaa, että elämäntyökseni haluaisin heille työskennellä. Palkka on vaatimaton, tietysti, toisin kuin ulkomailla. Ja tavallisia toimistotöitä teen, assaritasolla enkä kaipaa enempää vastuuta. Teen rutiinihommia enkä myyntiä tai edes markkinointia. Silti minun pitäisi olla joku elämää suurempi multitaskaaja joka hyppää minkä tahansa vanteen läpi pyydettäessä.

Vierailija
79/127 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen tätä.

Syy lienee siinä, että ulkomailla korkeakoulututkinto maksetaan itse eikä kaikilla ole sitä. Suomessa joka toinen on korkeakoulutettu ja hakijoita riittää. Työnantajilla on varaa täällä vaatia JUST sitä osaamista, mitä keksii haluta ja silti tehtävään on kymmeniä, jopa satoja hakijoita.

Ja nyt päättäjät sitten suunnittelevat, että koulutusta pitää lisätä ja vielä useammalla pitää olla korkeakoulututkinto. Mitä järkeä tässä on? Kaikki suomalaiset ovat sitten työttömiä työnhakija-valkokaulustyöläisiä ja ulkomailta tuodaan ne muut työntekijät, vai?

Vierailija
80/127 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemattomat nuoret eivät kelpaa, pitäisi olla paljon kokemusta ja erikoistaitoja. On myös totta, että konkarit mielellään irtisanotaan yt-neuvotteluissa. Silloin yllättäen ei ole niitä osaajia. Lyhytnäköistä ja tyhmää, mutta Excelissä ehkä tuli hetkellistä säästöä.

Kyllä vaan, juuri näin. Lisäksi viime vuosien kovat leikkaukset koulutuksen ja tutkimuksen rahoihin varmistavat, ettei niitä nuoria mahdollisia osaajia enää löydy kovin helposti. Ammattikoulutuksen suhteen tämä katastrofi on jo käsillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan