Nyt puhuvat työttömät: "Ei soittoa, ei sähköpostia, siinä teille työvoimapulaa"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008247215.html
Kummallinen on tämä kuuluisa ns. huutava työvoimapula, jos hakijoiden hakemuksiin ei viitsitä edes vastata mitään.....
Oliskohan vikaa muissakin tahoissa kuin pelkästään työttömissä itsessään? Varmaan vikaa voi olla heissäkin, mutta miksi media yleensä pyrkii antamaan kuvan, että vikaa olisi ainoastaan työttömissä?
Kommentit (127)
Eräs tuttu ammattilainen tuli ulkomailta Suomeen koronan takia. Ei ole saanut töitä, vaikka aktiivisesti on hakenut. Ikää 60v. Unelmatyöntekijä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 52 v, n 20 vuotiaana työskentelin grillillä.
Laitoin Heselle viestiå. Ei tullut edes sitä kuuluisaa kiitos, mutta ei kiitos viestiäEikö muuta ttökokemusta kuin yli 30v sitten? Jos on niin vähän ollut töissä, on se ymmärrettävästi epäilyttävää.
Käsitin lainaamasi tekstin siten, että kirjoittaja on ollut muissakin töissä mutta hänelle kelpaisi työttömäksi jäätyään myös grilli- tai pikaruokaladuuni. Mutta hän ei kelpaa työnantajille.
Tai sitten ollut viineksi töissä yli 30v sitten. Tällaiset työttömät on niitä jotka ei nyt työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömissä suuri osa on sellaisia, jotka ei työllisty koskaan. Om mt-, päihdeongelmsaa ja hyvin erikoisia persoonallisuuksia ja heikkolahjaisia.
Narsistit työllistyy hyvin. Perhe heillä yleensä katkaisee välit.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömissä suuri osa on sellaisia, jotka ei työllisty koskaan. Om mt-, päihdeongelmsaa ja hyvin erikoisia persoonallisuuksia ja heikkolahjaisia.
Olen palkkatukityössä ja meillä on englanninkielinen asiakaspalvelu. Olen suorittanut ylioppilastutkinnon, ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun.
Vuoden työttömänä ollut luokitellaan pitkäaikaistyöttömäksi.
Työttömät myös vaihtuvat. Moni on myös palkkatukityössä 2 vuoden välein esim. tarhassa lapsia hoitamassa, koulussa koulunkäyntiavustajana, kaupungin puutarhatoimessa puutarhatöissä, uimahallissa uimavalvojana jne.
Minä olen ollut pariin otteeseen työttömänä, pitkäaikaisestikin jos vuosi on tuo raja. Olen korkeakoulutettu, paljon kokemusta omaava, kielitaitoinen ja tunnollinen työntekijä. Opiskelen työttömyysaikoina niin paljon kuin pystyn ja kaksi tutkintoa olisi näyttöä vaille valmiita. Olen asunut ja työskennellyt myös Suomen ulkopuolella, mutta nyt en perheellisenä haluaisi sinne hakeutua.
Minusta nuo lehtijutun tiedot piti hyvin paikkansa. Viimeisen kymmenen vuoden sisään työpaikat, mitä olen saanut, ovat löytyneet suhteilla (mitä onneksi on joitakin, vaikken hirveän aktiivisesti osaa verkostoitua). Suurimmaksi osaksi hakemuksiin ei vastata, tai joskus kuukausien päästä tulee joku ”ei kiitos” -sähköposti. Edes ilmaista harjoittelijaa ei haluta. Usein kuulen olevani liian fiksu ja liian kokenut hakemaani työhön, jos jaksan kysyä syytä. Ei ole helppoa työnhaku tänä päivänä, mutta ei sitä oikein ymmärrä jos ei itse ole joutunut kokemaan.
Hain erään vuokrafirman kautta alani töitä omalta asuinpaikkakunnaltani, mutta en saanut niihin mitään vastausta. Mutta parin kuukauden päästä sieltä tuli sähköpostia, että "koska olet meidän työnhakijarekisterissä, niin tässä olisi haettavana osa-aikatyö jostain ihan peräreiästä päin Suomea (olin ilmoittanut että olen autoton) ja aivan toiselta alalta". Tarkistin työkkärin sivuilta, niin samalla vuokrafirmalla oli haussa sillä hetkellä ihan oman alanikin töitä, mutta eivät niitä tehtäviä sitten minulle tarjonneet jostain syystä. ":)"
Kehoitan kaikkia, jotka olette kokeneet ettei niitä työpaikkoja niin vain oteta, laittamaan kokoomuksen ja keskustan kansanedustajille viestiä tosiasioista.
Vierailija kirjoitti:
Kehoitan kaikkia, jotka olette kokeneet ettei niitä työpaikkoja niin vain oteta, laittamaan kokoomuksen ja keskustan kansanedustajille viestiä tosiasioista.
Saisi Yle ja Maikkarikin kertoa näitä tosiasioita välillä vähän enemmän....
Vierailija kirjoitti:
Ja ilmoittamaan mihin firmaan ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisi Yle ja Maikkarikin kertoa näitä tosiasioita välillä vähän enemmän....
Parempi vain syyllistää työttömät. Jotka hakevat töitä mutteivät kelpaa mihinkään.
Kapitalistit vastusti lapsityövoiman käytön lakkauttamista.
Kapitalistit vaati, että työläisten on itse ajettava omia etujaan. Kun työläiset alkoi tehdä niin, kapitalistit suuttui ja vaati koko homman lakkauttamista.
Kapitalistit vastusti 5 päiväiseen työviikkoon siirtymistä.
Nyt kapitalistit väittävät että meillä on työvoimapula, työntekijät saavat liikaa palkkaa ja lomia sekä työpäivät ovat liian lyhyitä.
Kapitalistit haluavat orjuuttaa kaikki: lapset, työikäiset, vanhukset. Heille ihminen ei ole elävä, tunteva olento vaan kulutushyödyke, jota käytetään ja joka heitetään pois kun se hajoaa.
Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko sanaakaan kokkareiden, persujen ja ek:n ihmiayyden tuhoavasta politiikasta.
He haluavat ainoastaan omat taskunsa täyteen rahaa. Te muut olette heille pelkkää merkityksetöntä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 52 v, n 20 vuotiaana työskentelin grillillä.
Laitoin Heselle viestiå. Ei tullut edes sitä kuuluisaa kiitos, mutta ei kiitos viestiä
Tarjoilijoiksi yms halutaan yleensä alle 25v nättejä tyttöjä varsinkin nykyään.
Vielä 20 vuotta sitten tarjoilija saattoi olla 50v nainen mutta nykyään... en ole itse ainkaan ikinä nähnyt.
Olen ollut työttömänä jonkun aikaa ja minulla on vankka ammattitaito eräältä alalta. Mietin jo, että pistäisinkö yrityksen pystyyn ja tekisin hulluna töitä.
Mutta pelkään etten jaksa sillä työuupumustausta.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistit vastusti lapsityövoiman käytön lakkauttamista.
Kapitalistit vaati, että työläisten on itse ajettava omia etujaan. Kun työläiset alkoi tehdä niin, kapitalistit suuttui ja vaati koko homman lakkauttamista.
Kapitalistit vastusti 5 päiväiseen työviikkoon siirtymistä.
Nyt kapitalistit väittävät että meillä on työvoimapula, työntekijät saavat liikaa palkkaa ja lomia sekä työpäivät ovat liian lyhyitä.
Kapitalistit haluavat orjuuttaa kaikki: lapset, työikäiset, vanhukset. Heille ihminen ei ole elävä, tunteva olento vaan kulutushyödyke, jota käytetään ja joka heitetään pois kun se hajoaa.
Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko sanaakaan kokkareiden, persujen ja ek:n ihmiayyden tuhoavasta politiikasta.
He haluavat ainoastaan omat taskunsa täyteen rahaa. Te muut olette heille pelkkää merkityksetöntä sontaa.
Norjassa ja Sveitsissä palkat paljon suuremmat. Sveitsissä matala verotus. Molemmissa maissa asuu tuttuja ja ihan normikoulutuksella tienaavat hyvin.
Työnantajat myös vastuuseen jos ei työntekijä kelpaa. Mikä voisi olla este ja mitenkä ongelma ratkotaan? Koulutus? Oppisopimus? Eihän kaikki työnhakijat voi olla täysin surkimuksia jos kumminkin uskaltavat työtä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palkkatukityössä ja meillä on englanninkielinen asiakaspalvelu. Olen suorittanut ylioppilastutkinnon, ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun.
Vuoden työttömänä ollut luokitellaan pitkäaikaistyöttömäksi.
Nyt on kyse niistä jotka ovat löhellä 40v eivätkä ole ikinä olleet töissä.
Sellaisiakin löytyy vaikka kuinka ja kuntouttavissa olen heitä tavannut, näkee jo käyttäytymisestä aina vaatetukseen, etteivät tule sopeutumaan mihinkään nykyaikaiseen työelämään.
Pyörivät kuntsareissa pieneen eläkkeeseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Itseä jäi vaivaamaan eräs rekryihminen. Oli silloin 23-vuotias JasminJenina. Kävin kurkkaamassa someprofiilin (Huoh). Varmaan todella hyvä työssään mutta Somen perusteella tuli lähinnä mieleen ihan jotain muuta.
Taidan tuntea tapauksen. Hän on kyllä nätti, ihan missitasoa, ja on myös toimelias. Mutta rekryssä ja vieläpä päällikkö tasolla, no way. Hommassa, jossa tuli tutuksi, oli tosi touhukas, mutta ei osannut selvittää asioita tarpeeksi etukäteen ja meni suuna päänä eikä kukaan saanut auttaa. Lopulta suuttui tulisesti, kun hänelle sanottiin, että homma olisi ehkä onnistunut, kun olisit pyytänyt apua muilta. Hänellä oli vain vahva tarve todistaa osaamistaan, joka meni pieleen. Varmasti hyvä tekijä jossain, mutta että valitsee työntekijöitä, ihan väärässä paikassa. Markkinointiin olisi takuulla hyvä, samoin johonkin messuille esittelemään. Hyvin on osannut siihen hommaansakin itsensä markkinoida, mutta en todellakaan ottaisi valitsemaan meille tekijää. Sen sijaan voisin ottaa messuille esittelemään tuotteitamme, kunhan kaverina olisi joku teknisen puolen osaaja.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat myös vastuuseen jos ei työntekijä kelpaa. Mikä voisi olla este ja mitenkä ongelma ratkotaan? Koulutus? Oppisopimus? Eihän kaikki työnhakijat voi olla täysin surkimuksia jos kumminkin uskaltavat työtä hakea.
Ikäsyrjintä.
Sanotaan että halutaan työntekijöitä mutta jos ikää on yli 40v niin eivät kuitenkaan kelpuuta vaikka tarvetta muka on, mutta todellisuudessa eivät edes halua paikallisia, näillä jutuilla pedataan ulkomaalaisen työvoiman palkkausta.
Käsitin lainaamasi tekstin siten, että kirjoittaja on ollut muissakin töissä mutta hänelle kelpaisi työttömäksi jäätyään myös grilli- tai pikaruokaladuuni. Mutta hän ei kelpaa työnantajille.