Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt puhuvat työttömät: "Ei soittoa, ei sähköpostia, siinä teille työvoimapulaa"

Vierailija
11.09.2021 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008247215.html

Kummallinen on tämä kuuluisa ns. huutava työvoimapula, jos hakijoiden hakemuksiin ei viitsitä edes vastata mitään.....

Oliskohan vikaa muissakin tahoissa kuin pelkästään työttömissä itsessään? Varmaan vikaa voi olla heissäkin, mutta miksi media yleensä pyrkii antamaan kuvan, että vikaa olisi ainoastaan työttömissä?

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulalla tarkoitetaan, että ei ole työssä jo olevia hakijoita. Työttömiä ei lasketa hakijoiksi. Luulisi, että jos parissa päivässä opittavaan, suorittavaan työhön oikeasti tarvitsee tekijän, niin sitten olisi valmis ottamaan sen työttömän.

Vierailija
42/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma on Suomessa mennyt aivan naurettavaksi. Määräaikaiseen hanttihommaankin saattaa olla useampi haastattelukierros.

Pulaa ei ole kuin ilmaistyöntekijöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homma on Suomessa mennyt aivan naurettavaksi. Määräaikaiseen hanttihommaankin saattaa olla useampi haastattelukierros.

Tuttu joutui tekemään varastohommiin hakeutumisen takia 3kpl videopuheluita ennen kuin edes pääsi varsinaiseen haastatteluun. Ei valittu.

Vierailija
44/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinoilla haetaan vain huippuosaajia. Jos ei kuulu top 20 prosenttiin nii se on voi voi.

Eikös se yksi vuokratyöfirman edustaja kehunut miten "riittää kun silmät liikkuu"? Vai pitääkö siinäkin olla silmienliikuttelun huippuosaaja?

Vierailija
45/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömissä suuri osa on sellaisia, jotka ei työllisty koskaan. Om mt-, päihdeongelmsaa ja hyvin erikoisia persoonallisuuksia ja heikkolahjaisia.

Olen palkkatukityössä ja meillä on englanninkielinen asiakaspalvelu. Olen suorittanut ylioppilastutkinnon, ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun.

Vuoden työttömänä ollut luokitellaan pitkäaikaistyöttömäksi.

Nyt on kyse niistä jotka ovat löhellä 40v eivätkä ole ikinä olleet töissä.

Sellaisiakin löytyy vaikka kuinka ja kuntouttavissa olen heitä tavannut, näkee jo käyttäytymisestä aina vaatetukseen, etteivät tule sopeutumaan mihinkään nykyaikaiseen työelämään.

Pyörivät kuntsareissa pieneen eläkkeeseen asti.

Hyvin harvat heistä pääsevät eläkkeelle. Olen yksi heistä. Eikä kuntsareissa kovin montaa vuosikymmentä jaksa pyöriä kukaan.

Vierailija
46/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulalla tarkoitetaan, että ei ole työssä jo olevia hakijoita. Työttömiä ei lasketa hakijoiksi. Luulisi, että jos parissa päivässä opittavaan, suorittavaan työhön oikeasti tarvitsee tekijän, niin sitten olisi valmis ottamaan sen työttömän.

Noin se taitaa todellakin olla. Työttömillä ei enää tarkoiteta työttömiä.

Newspeak.

Vierailija
47/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi näistä Suomen suurista konepajakonserneista ainakin johdonmukaisesti irtisanoo YT-neuvotteluissa yli 50-vuotiaat.  On todella harvinaista, että siellä eläkekahveja juodaan, joitakin johtajia lukuunottamatta.

Samantien irtisanomisten jälkeen rekrytoidaan uusia, välittämättä takaisinottovelvollisuudesta. Kannattaa kiertää ko. firma kaukaa, eikä ainakaan vaihtaa mistään työpaikasta sinne.

Vierailija
48/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut pariin otteeseen työttömänä, pitkäaikaisestikin jos vuosi on tuo raja. Olen korkeakoulutettu, paljon kokemusta omaava, kielitaitoinen ja tunnollinen työntekijä. Opiskelen työttömyysaikoina niin paljon kuin pystyn ja kaksi tutkintoa olisi näyttöä vaille valmiita. Olen asunut ja työskennellyt myös Suomen ulkopuolella, mutta nyt en perheellisenä haluaisi sinne hakeutua.

Minusta nuo lehtijutun tiedot piti hyvin paikkansa. Viimeisen kymmenen vuoden sisään työpaikat, mitä olen saanut, ovat löytyneet suhteilla (mitä onneksi on joitakin, vaikken hirveän aktiivisesti osaa verkostoitua). Suurimmaksi osaksi hakemuksiin ei vastata, tai joskus kuukausien päästä tulee joku ”ei kiitos” -sähköposti. Edes ilmaista harjoittelijaa ei haluta. Usein kuulen olevani liian fiksu ja liian kokenut hakemaani työhön, jos jaksan kysyä syytä. Ei ole helppoa työnhaku tänä päivänä, mutta ei sitä oikein ymmärrä jos ei itse ole joutunut kokemaan.

Tismalleen, samat sanat!

t. Pitkäaikaistyötön filosofian maisteri jolla opettajan pätevyys plakkarissa

Vierailija
49/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia muita lääkkeitä työvoimapulaan on kokeiltu, paitsi palkanmaksua. Tai kokeilihan se yksi firma hiljakkoin ja sai heti rekrytoitua hoitajat.

Vierailija
50/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten työnantajista jotka uskaltais palkata työntekijän ensimmäisellä kerralla kun näkee. Nythän sitä vetkutetaan viikkokausia ja palkataan kalliita rekrytyyppejä analysoimaan vajavaisilla taidoilla psykologisia testejä ja ominaisuuksia. Ja jos ei työntekijä valikoi joka sanaansa juuri oikein, vedetään hernettä nenään ja diagnosoidaan hankalaksi ihmiseksi, jota ei voi palkata :D Silti kaikkien testien läpäisijä voi olla surkein palkattu työntekijä. Ketä silloin syytetään? Hakijaa valehtelusta, rekrytyyppiä osaamattomuudesta vai työnantajaa huonosta rekrytoinnista? Samaan aikaan kukaan ei kyseenalaista työnantajan ja esimiehen johtamistaitoja ja käytöstapoja. Kuitenkin on monilla aloilla 6 kk koeaika jolloin irtisanoa voi syystä mistä tahansa. Työntekijällä ei ole sinä aikana juuri paljonkaan oikeuksia. Yhtään virhettä et saa tehdä etkä sanoa poikkipuolista sanaa vakituisille etkä varsinkaan esimiehelle, vaikka kuinka epäreilusti kohdeltaisiin.

Vierailija
51/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat myös vastuuseen jos ei työntekijä kelpaa. Mikä voisi olla este ja mitenkä ongelma ratkotaan? Koulutus? Oppisopimus? Eihän kaikki työnhakijat voi olla täysin surkimuksia jos kumminkin uskaltavat työtä hakea.

Tämä. Nyt kaikki vastuu pyritään siirtämään työttömälle ja tämä on väärin. Totta kai vastuuta on myös työttömällä itsellään, tämähän on täysin selvä asia. Mutta meiltä puuttuu täysin poliittinen tai yhteiskunnallinen keskustelu siitä, miten vastuuta olisi sen lisäksi enemmän myös työnantajilla, jotta työllisyysongelmaa voitaisiin paremmin ratkaista. Muissa maissa puhutaan siitä paljon enemmän kuin Suomessa. Suomessa edes vasemmistopuolueet eivät ole pitäneet tätä asiaa nykypäivänä kovin paljon esillä.

Vierailija
52/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten työnantajista jotka uskaltais palkata työntekijän ensimmäisellä kerralla kun näkee. Nythän sitä vetkutetaan viikkokausia ja palkataan kalliita rekrytyyppejä analysoimaan vajavaisilla taidoilla psykologisia testejä ja ominaisuuksia. Ja jos ei työntekijä valikoi joka sanaansa juuri oikein, vedetään hernettä nenään ja diagnosoidaan hankalaksi ihmiseksi, jota ei voi palkata :D Silti kaikkien testien läpäisijä voi olla surkein palkattu työntekijä. Ketä silloin syytetään? Hakijaa valehtelusta, rekrytyyppiä osaamattomuudesta vai työnantajaa huonosta rekrytoinnista? Samaan aikaan kukaan ei kyseenalaista työnantajan ja esimiehen johtamistaitoja ja käytöstapoja. Kuitenkin on monilla aloilla 6 kk koeaika jolloin irtisanoa voi syystä mistä tahansa. Työntekijällä ei ole sinä aikana juuri paljonkaan oikeuksia. Yhtään virhettä et saa tehdä etkä sanoa poikkipuolista sanaa vakituisille etkä varsinkaan esimiehelle, vaikka kuinka epäreilusti kohdeltaisiin.

Itsekin ihmettelen tätä.

Olen kuullut että Suomesta ulkomaille on päässyt ihmisiä töihin joissain tapauksissa jopa pelkkien papereiden perusteella. Siis ihan hyviin töihin vieläpä.

Suomessa on jokaiseen hanttihommaankin kohta kaiken maailman useat haastattelukierrokset. 

Täysin ylimitoitettua jotenkin. Luulisi että tuollainen vain söisi turhaan firman resursseja ja maksaisi aikaa ja rahaa heille?

Vierailija
53/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 55 vuotiaat pitäisi jättää rauhaan, jos he niin haluavat. Ainakin sellaiset, joilla on takanaan pitkä työura. 

Antakaa ne työt nuorille, jos niitä nyt niin kamalasti on tarjolla.

Toki luulempa, että kyse on enemmän siitä palkanmaksusta. Ihmiset haluavat tehdä oikeita töitä oikealla palkalla. Työnantajat itkevät melkein ilmaisen työvoiman perään. Niitä halutaan nyt tänne muista maista.

Vierailija
54/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut pariin otteeseen työttömänä, pitkäaikaisestikin jos vuosi on tuo raja. Olen korkeakoulutettu, paljon kokemusta omaava, kielitaitoinen ja tunnollinen työntekijä. Opiskelen työttömyysaikoina niin paljon kuin pystyn ja kaksi tutkintoa olisi näyttöä vaille valmiita. Olen asunut ja työskennellyt myös Suomen ulkopuolella, mutta nyt en perheellisenä haluaisi sinne hakeutua.

Minusta nuo lehtijutun tiedot piti hyvin paikkansa. Viimeisen kymmenen vuoden sisään työpaikat, mitä olen saanut, ovat löytyneet suhteilla (mitä onneksi on joitakin, vaikken hirveän aktiivisesti osaa verkostoitua). Suurimmaksi osaksi hakemuksiin ei vastata, tai joskus kuukausien päästä tulee joku ”ei kiitos” -sähköposti. Edes ilmaista harjoittelijaa ei haluta. Usein kuulen olevani liian fiksu ja liian kokenut hakemaani työhön, jos jaksan kysyä syytä. Ei ole helppoa työnhaku tänä päivänä, mutta ei sitä oikein ymmärrä jos ei itse ole joutunut kokemaan.

Tismalleen, samat sanat!

t. Pitkäaikaistyötön filosofian maisteri jolla opettajan pätevyys plakkarissa

Minkä alan (pääaineen) ope? Voin vinkata työpaikkaa

Vierailija
55/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52 v, n 20 vuotiaana työskentelin grillillä.

Laitoin Heselle viestiå. Ei tullut edes sitä kuuluisaa kiitos, mutta ei kiitos viestiä

Eikö muuta ttökokemusta kuin yli 30v sitten? Jos on niin vähän ollut töissä, on se ymmärrettävästi epäilyttävää.

Tietenkin on.

30 v hotellialalla. Koronan vuoksi irtisanottu vuosi sitten.

Vierailija
56/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan ulkomaalaisia halpa(orja-)työntekijöitä, jotka tekevät ilman etuja huonolla palkalla ahkerasti hommia 24/7/365.

Tätä hinkuvat niin marjatilat, asiakaspalvelupaikat, tehtaat, vanhustenhoito, lastenhoito, ravintolat ja monet muut alat. Olisihan se kivaa, kun ei tarvitsisi maksaa tekijälle oikein mitään, pelkkä työnilo riittää. Ja Kela maksaa heidän elämisensä valtion piikkiin - kätevää!

Kun verrataan työntekijäkuluja vastaaviin kiinalaisiin tai afrikkalaisiin, niin onhan täällä työntekijöillä aivan liian isot palkat!!!

Vierailija
57/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät myös vaihtuvat. Moni on myös palkkatukityössä 2 vuoden välein esim. tarhassa lapsia hoitamassa, koulussa koulunkäyntiavustajana, kaupungin puutarhatoimessa puutarhatöissä, uimahallissa uimavalvojana jne.

Tiedän että 9 euron orjuus pätevöittää vaikka mihin. Työkokeilussa olin erään piip sohva ja sälää firman varastossa. Fyysistä silleen että joidenkin koottavien osat painoi jopa 30 kg per paketti. Niitä kun liikutti ja lakski 8 h päivässä niin ei tarvinut muuta liikuntaa. 

Samassa paikassa on ollut muitakin työkokeilussa. Heh ilmainen orja on aina hintansa väärtti.

Tarhan tädiksikin olen päätynyt 9 euron pätevyydellä: Onneks sentään sain pitää pallit tätinäkin. Kerran piti pyyhkiä kersan pylly. Vakkari käski että vedä kumihanskat käteen ja pyyhi. Mä tein työtä käskettyä ja sanoin etten ole varma saanko tehdä tällaista? 

Hennosti siellä muutenkin suhtauduttiin lasten kaitsemiseen. Useana iltapäivänä meitä olin minä 9 e setätäti ja lähihoitajaksi opiskeleva tyttö jolla oli koulunsa harjoittelu jakso. Mikään meriselitys ei mene läpi miksi meidät jätettiin kahdestaan niiden lasten kanssa. 

Onneksi mitään ei tapahtunut. Vastaava tilanne ei varmasti ole ainoa. Jos huonosti käy niin joku sen shitin saa niskaan. Orjuuksissa on vaarakin. Miettikää jos se tarhan setätäti olisikin jokin pipipää. Sanonpa vaan että vaikka työttömiä hyödynnetään niin kannattais kuitenkin vähän tsekata taustat. Mistä sitä oikeasti tietää vaiika itse olisin jokin hörhö? Viallinen ainakin kun työtön.

Vierailija
58/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen tätä.

Olen kuullut että Suomesta ulkomaille on päässyt ihmisiä töihin joissain tapauksissa jopa pelkkien papereiden perusteella. Siis ihan hyviin töihin vieläpä.

Suomessa on jokaiseen hanttihommaankin kohta kaiken maailman useat haastattelukierrokset. 

Täysin ylimitoitettua jotenkin. Luulisi että tuollainen vain söisi turhaan firman resursseja ja maksaisi aikaa ja rahaa heille?

Todellakin on ulkomaihin verrattuna järjetöntä. Suomessa hanttihommiin on useat haastattelukierrokset ja kaikenlaista videovaatimusta siksi, että hakijoita on liikaa ja rekrytoivalla taholla on varaa ja jostain syystä myös tahtoa pelleillä. Mitään työvoimapulaa ei Suomessa ole kuin hyvin rajallisesti.

Verraten vähällä on päässyt tohtorintutkintoa vaativiin töihin ympäri Eurooppaa, olisi päässyt myös mm. Yhdysvaltoihin. Päätavoitteena näissä rekrytoinneissa ei ole ollut hakijan ajan tuhlaaminen. Ensin lyhyt haastattelu videoyhteydellä, jonka jälkeen esitys ja keskustelua tulevien kollegojen kanssa. Seuraava vaihe onkin jo palkkaneuvottelu. Niin ja palkka on jotain muuta kuin Suomessa saisi. Varsinkaan jossain Hesburgerissa. Myös koeajat ovat monessa maassa lyhyemmät kuin Suomessa.

Vierailija
59/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työvoimapulaa tiettyjen alojen osaavista ammattihenkilöistä. Meillä on myös kai noin 250 000 työtöntä. Osalla heistä ei valitettavasti ole ammatitaitoa hoitaa työvoimapulasta kärsiviä ammattialoja. Lisäksi he saattavat asua aivan väärällä paikkakunnalla, eivätkä voi, tai halua, muuttaa paikkakuntaa. Valitettavasti, kuten Ahtisaari sanoisi.

Vierailija
60/127 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tulee rekrytarjouksia jatkuvasti. Ansiosidonnasista on vielä 6 kk jäljellä, joten en varmasti mene töihin ennenkuin loppuu ja senkin jälkeen lasken tarkasti kanattakko, vaikka palkkaa tarjotaan yli 6000 € /kk. Vapaa-aika on vain työtä tärkeämpää.  Olen työvoimapula-alalla oelva osaaja, jota ei kiinnosta enää raataa valtion hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi