Pahimmat mokanne ruoanlaitossa?
Näin alkuillasta olisi kiva lukea teidän toilailuja kokkaukseen tai leipomiseen liittyen. :D
No, minä kerran sulatin vahingossa osan muovikauhasta kastikkeen joukkoon ja tokalla kerralla avocadopastastani tuli ihan peston makuista, kun jostain syystä lisäsin ruohosipulituorejuustoa lähes paketillisen. Ja lapsena leipoessani leivinpaperi syttyi tuleen, kun osui vahingossa grillivastukseen.
Mutta onneksi sentään tekemällä oppii! ;) mites te muut?
Kommentit (157)
Kerran opiskeluaikoina olin kaapinut kaiken, siis kaiken mahdolliset ruoan kaapista pizzaan. Tein itse viimeisistä jauhoista pohjan, laitoin viimeiset juustot ja kaiken minkä kaapista löysin päälliseksi. Ajattelin, että lepään hetken. No, kuten arvata saattaa heräsin palohälyttimen ääneen 1,5 tuntia myöhemmin. Pizza oli pieni musta käryävä kasa uunissa. Oli lauantai päivä, opintotuki tilille vasta maanantaina. Ja siihen aikaan eivät kaupatkaan olleet sunnuntaisin auki, puhumattakaan netistä (90-luvun loppu). Itku tuli. Kauraryynivellillä elelin 2 päivää.
Suurimmalla osalla tämän ketjun vastaajista ei ongelma ole se, etteikö osaisi laittaa ruokaa, vaan siitä ettei osata yhtään keskittyä tai kiinnittää huomiota niihin tekemisiin. "ahihi tää palo pohjaan omg!11" "emmä viitti mittaa daa" "täs ohjees on ziiz jotain vikaa, eiku hihi laitoinki suolaa sokerin sijaan lol!11!!" "vähänx mä mogaan keittiös!"
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:39"]
Suurimmalla osalla tämän ketjun vastaajista ei ongelma ole se, etteikö osaisi laittaa ruokaa, vaan siitä ettei osata yhtään keskittyä tai kiinnittää huomiota niihin tekemisiin. "ahihi tää palo pohjaan omg!11" "emmä viitti mittaa daa" "täs ohjees on ziiz jotain vikaa, eiku hihi laitoinki suolaa sokerin sijaan lol!11!!" "vähänx mä mogaan keittiös!"
[/quote]
Ja hirvee kiire ladata naamakirjaan kuva epäonnistuneista kokkailuista. "OMG, vähäx mä oon höpsö gotigocci xD"
"We don't make mistakes, we do... variations!"
Mutta muutamaa variaatiota en kyllä toiste kokeile:
- Sitruunakana. Kanat pannulle, paista, heitä joukkoon sitruunamehua... ja voilà! Mikropitsasi on valmis!
- Sitruunalohi, kun ei sitä kerrasta voi oppia. ÄLÄ heitä pannulle sitruunamehua. Ikinä.
- Pitsa lohella. Enkä oppinut silloinkaan. Lohen päälle hieman sitruunamehua. Ja nauti oluestasi.
Luonteenpiirteisiini ei kuulu oppia kerrasta. Mutta olenpahan ainakin sitkeä kuin terrieri!
+ Bonus: tuli täälläkin todettua, että sulatejuusto EI ole tuorejuustoa, ja JOS se jossakin leivontaohjeessa mainitaan, sen täytyy olla virhe. Tein porkkanakakun, joka onnistui erinomaisesti. Kuorrutteessa mainittiin sulatejuusto. Kyllä. Vaikka epäilykseni olivat taivaissa, ajattelin kuitenkin noudattaa tarkasti ohjetta. Siitä kuorrutteesta tuli aivan sanoinkuvaamaton. Ja sen kakun piti olla vieläpä lahja anopille.
Ehkä ihan hyvä, että kieltäydyin koskaan antamasta sitä. Korkkasin kaljan.
Oltiin miehen kanssa tapailtu reilu kuukausi, kun oli mun synttärit. Mies kutsui luokseen ja sanoi, että on tiedossa yllätys. Se oli tehnyt mulle juustokakun, koska olin jossain vaiheessa sanonut, että tykkään niistä tosi paljon. Kakku näytti hienolta, siinä oli päällä sellainen vadelmamehusta ja vadelmista tehty kiillekin ja kaikkea, itse kakku oli valkosuklainen. Paitsi että lähemmässä maistelussa kävi ilmi, että kakku olikin valkosuklaa-valkosipulinen. Ei ihan parasta. Säälitti hirveästi, kun oltiin molemmat rutiköyhiä opiskelijoita ja se oli ostanut kakkua varten vaikka mitä aineita ja nyt se meni roskiin. Yritettiin urheasti syödä sitä, mut ei pystynyt.
Mies näytti ohjetta ja siinäkin luki, että maustamaton tuorejuusto. Kaivoin purkin roskiksesta ja se tosiaan oli sitä valkosipuliversioo. Miehen mielestä valkosipulituorejuusto on sama asia kuin maustamaton tuorejuusto, koska se on tavallaan se perusmaku johon ei ole lisätty mitään ylimääräistä kuten vaikka ruohosipulia. Se vertasi sitä siihen, että sen mielestä vaniljajäätelö on maustamatonta jäätelöä, koska se on jäätelöissä perusmaku. :)
Tää tapahtui 16 vuotta sitten, jolloin juustokakkuja ei tehty ihan niin paljoa kuin nykyään, joten mies oli kaikin puolin kakkua tehdessään ihan uuden asian äärellä. Siihen nähden hyvä suoritus, ja monet kerrat ollaan saatu nauraa tuolle jutulle. Lähdettiin lopulta synttärikaljalle. Yhdessä ollaan edelleen, ja nykyään mies osaa tehdä tosi hyviä juustokakkuja ja todellakin tietää eron maustetun ja maustamattoman tuorejuuston välillä. :D
Paistoin kotona etanoita ja ilmeisesti voita tuli laitettua aika reilulla kädellä. Kumarruin ja vedin etanapannut pois uunista, kun yksi etana räjähti(?) ja loikkasi ulos kolostaan suoraan mun rintakehälle oikean solisluun alle. Kuuma voi poltti ihan helvetisti, kun rintakehän iho on muutenkin niin ohut. Siinä näkyi monta viikkoa epämääräinen palovamma, joka yhdessä paranemisen vaiheessaan näytti erehdyttävästi fritsulta. Olipas tosi kiva käydä töissä kuumina päivinä poolopaita päällä.
En tosiaan tiedä mitä sille etanalle tapahtui ja johtuiko se siitä voin määrästä vai mistä, mut en oo sen jälkeen enää paistanut etanoita.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:37"]Paistoin kotona etanoita ja ilmeisesti voita tuli laitettua aika reilulla kädellä. Kumarruin ja vedin etanapannut pois uunista, kun yksi etana räjähti(?) ja loikkasi ulos kolostaan suoraan mun rintakehälle oikean solisluun alle. Kuuma voi poltti ihan helvetisti, kun rintakehän iho on muutenkin niin ohut. Siinä näkyi monta viikkoa epämääräinen palovamma, joka yhdessä paranemisen vaiheessaan näytti erehdyttävästi fritsulta. Olipas tosi kiva käydä töissä kuumina päivinä poolopaita päällä.
En tosiaan tiedä mitä sille etanalle tapahtui ja johtuiko se siitä voin määrästä vai mistä, mut en oo sen jälkeen enää paistanut etanoita.
[/quote]
Ei hitsi kun meinasin kuolla nauruun ton etanan räjähdyksestä XD
Onhan näitä kommelluksia käynyt vähän paremmallekin kotikokille:
- unohdin voidella leivinpaperin pannaritaikinaa varten. Voihan kauhistuksen kananhäkki! Leivinpaperihan jäi ikävästi kiinni pannukakkuun ja jouduttiin syömään paperilla höystettyä pannaria.
- leivoin käpykakkua joulupöytään tarjottavaksi ja join vanhingossa kakun kostuttamiseen tarkoitetun rommin siinä leipomisen tuoksinnassa. Jouduin kostuttamaan kakun sitten kraanavedellä, koska ukonretale oli juonut muut liköörit. Hävetti niin paljon tarjota herkkua vieraille, että nimisen kakun vitsikkäästi "häpykakuksi", koska rommi hävisi parempiin suihin niin hävyttömästi. Vielä viidentoista vuoden jälkeenkin muistamme jouluaterialla nauraa tälle kommellukselle.
Unohdin mokkapalapohjasta kaakaon. That's it.
Kännissä ja hirveässä nälässä laitoin patongin uuniin, malttamattomana odottelin milloin se valmistuu ja sammutin uunin. Otin patongin ja haukkasin, oli vielä keskeltä jäässä. Suutuin, heitin patongin jälkilämpöön uuniin ja sammuin sohvalle. Aamulla kuivunut käntty uunissa ja mulla paha mieli. Kännissä myös kalapuikot käräyttänyt mustiksi jne... Selvinpäin osaan kokata!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:36"]Unohdin mokkapalapohjasta kaakaon. That's it.
Kännissä ja hirveässä nälässä laitoin patongin uuniin, malttamattomana odottelin milloin se valmistuu ja sammutin uunin. Otin patongin ja haukkasin, oli vielä keskeltä jäässä. Suutuin, heitin patongin jälkilämpöön uuniin ja sammuin sohvalle. Aamulla kuivunut käntty uunissa ja mulla paha mieli. Kännissä myös kalapuikot käräyttänyt mustiksi jne... Selvinpäin osaan kokata!
[/quote]
Eiku! Tein pestoa itse, ohjeessa luki oliiviöljy, sitä ei ollut niin laitoin rypsiöljyä. Hyi helv........
Veljeni teki kerran voileipiä ja luuli käsivoidetta ( joka oli tiskipöydällä) majoneesiksi ja söi leivät ja ihmetteli aamulla kun on vähän huono olo ja paha maku suussa ja äiti ihmetteli minne käsivoide on tyhentyny :D ja se oli vielä joku persikantuoksunen voide...
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:29"]
Onhan näitä kommelluksia käynyt vähän paremmallekin kotikokille:
- unohdin voidella leivinpaperin pannaritaikinaa varten. Voihan kauhistuksen kananhäkki! Leivinpaperihan jäi ikävästi kiinni pannukakkuun ja jouduttiin syömään paperilla höystettyä pannaria.
- leivoin käpykakkua joulupöytään tarjottavaksi ja join vanhingossa kakun kostuttamiseen tarkoitetun rommin siinä leipomisen tuoksinnassa. Jouduin kostuttamaan kakun sitten kraanavedellä, koska ukonretale oli juonut muut liköörit. Hävetti niin paljon tarjota herkkua vieraille, että nimisen kakun vitsikkäästi "häpykakuksi", koska rommi hävisi parempiin suihin niin hävyttömästi. Vielä viidentoista vuoden jälkeenkin muistamme jouluaterialla nauraa tälle kommellukselle.
[/quote]
Häpykakku :D
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:37"]Paistoin kotona etanoita ja ilmeisesti voita tuli laitettua aika reilulla kädellä. Kumarruin ja vedin etanapannut pois uunista, kun yksi etana räjähti(?) ja loikkasi ulos kolostaan suoraan mun rintakehälle oikean solisluun alle. Kuuma voi poltti ihan helvetisti, kun rintakehän iho on muutenkin niin ohut. Siinä näkyi monta viikkoa epämääräinen palovamma, joka yhdessä paranemisen vaiheessaan näytti erehdyttävästi fritsulta. Olipas tosi kiva käydä töissä kuumina päivinä poolopaita päällä.
[/quote]
Etanan viimeinen kosto :D
Poikaystäväni teki juustokakkua ja hän ei löytäny tuorejuustoa joten luuli että tuore mozzarella (eli sellanen palloliemessä) hoitaa homman, hyi :D
Toisenkerran teki lasangea ja laitto leivinpaperin uunivuokaan, ei ollu kivaa syödä paperia lasangnen seassa :D
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:29"]Kerran tirautin indonesialaista soijakastiketta kiinalaiseen ruokaan, kun pullot oli kaapissa vierekkäin ja saman kokoiset. Kyllä hävetti, mutta kukaan ei ilmeisesti huomannut ruoassa mitään outoa.
[/quote]
heh
Eka tekemäni pullasatsi oli katastrofi. En millään meinannut saada pullaa irtoamaan kulhon reunoista. Lopulta sain jonkinlaiset pullat uuniin. Olivat niin kovia ja sitkeitä, ettei edes terävin keittiöveitseni leikannut niitä. Raastoin pullat korppujauheeksi.
Leivoin pullia, mutta unohdin lisätä taikinaan sokeria. Tuloksena sämpylät, joissa raesokeria päällä. Toisella kertaa loppui vehnäjauhot kesken, jatkoin sämpyläjauhoilla. Tuli makeita sämpylöitä.
Tein mokkapaloja ja unohdin leivinjauheen, tuloksena paperinohut pohja, johon vielä levitin kuorrutuksen. Sitten kaavin lusikalla lopputulosta pahimpaan makeanhimoon :D
Kerran ajattelin, että porkkana pehmenee ja lämpenee kivasti mikrossa, oli niin jääkaappikylmä että hampaita vihloi. Noh, se porkkana syttyi palamaan; löi kipinää ja mustui.
Tein itse simaa muovipulloihin, jotka poksahtelivat jääkaapissa. Oli kiva arpoa, että uskaltaako loppuihin koskea, kun ensimmäinen oli pamahtanut.
paistoin tiikerikakkua n. 3 tuntia uunissa...enpä kehdannut tarjota vieraille:)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:24"]
Oli tarkoitus paistaa ruokaa vain, en edes muista enää, joku uunilohi se oli jonka alastomana saunan jälkeen kävin nostamassa uunista. Näillä ryntäillä kuulu vaan tsssssssh ja auts, tissit ku osu tulikuumalle pellille. Sen jälkeen en ole alasti kokkaillut :)
[/quote]
:D :D :D :D kiitos!! :D