Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pahimmat mokanne ruoanlaitossa?

Vierailija
21.10.2014 |

Näin alkuillasta olisi kiva lukea teidän toilailuja kokkaukseen tai leipomiseen liittyen. :D

No, minä kerran sulatin vahingossa osan muovikauhasta kastikkeen joukkoon ja tokalla kerralla avocadopastastani tuli ihan peston makuista, kun jostain syystä lisäsin ruohosipulituorejuustoa lähes paketillisen. Ja lapsena leipoessani leivinpaperi syttyi tuleen, kun osui vahingossa grillivastukseen.

Mutta onneksi sentään tekemällä oppii! ;) mites te muut?

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:26"]Kerran yöllä aloin silmät ristissä keittelee makaronia, istahdin sitten sohvalle "toviks", ja lopputulos muistutti koiran oksennusta... :)
[/quote]
Sama.

Vierailija
102/157 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui opiskeluaikoina. Rupesin keittämään kananmunia. Unohdin jotenkin koko homman ja lähdin kaupungille. Palailin kotia päin 4-5 tunnin kuluttua, kunnes muutama sata metriä ennen kotia muistin yhtäkkiä ne kananmunat hellalla! Muistan sen hajun vieläkin. Ihme ettei kukaan ollut soittanut palokuntaa, sen verran vahva oli savu ja käry koko rapussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:35"]

Minä ainakin olen onnistunut pilaamaan muutaman muovisen Tupperware-kipon sillä, että olen sulattanut siinä voita mikrossa. Kippojen sisäpuolen pinta meni omituiseksi, ilmeisesti vähän suli. Tuon jälkeen en ole laittanut mikroon muovista kippoa. Yleensä sulatan voin kattilassa hellalla. Toinen vaihtoehto olisi laittaa se (mikronkestävässä) keraamisessa astiassa mikroon.

[/quote]

Ette vaan osaa. Itse meinaan sulatan jopa sellaisessa raejuustokipossa (isossa).

Vierailija
104/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:34"]

Luulin, että perunamuusi tehdään siten, että perunat keitetään ensin kuorineen, sitten kuoritaan ja sen jälkeen laitetaan soseeksi. Muussasin näin valmistetut perunat sähkövatkaimella maidon kanssa muusiksi. Tapahtui joku kemiallinen reaktio, ja perunamuusia tuli hirveästi ja se oli kuin hyvin painavaa liisteriä.

[/quote]

Teit siis tapettiliisteriä! Se varmaan kannattaisi tehdä veteen, mutta minua onkin kiinnostannut kuinka se valmistettaisiin.

Vierailija
105/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin kerran vahingossa unilääkkeen kattilaan jossa oli iso satsi ruokaa. Niin iso etten raaskinut heittää pois sitä, vaan tarjosin vieraille.Muistaakseni kysyin vielä joltain mammapalstalta neuvoja voinko tarjota sitä :D

Vierailija
106/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:50"]

tämä ei oo oma moka, mutta sopii niin hyvin sarjaan että pakko laittaa. kolmen kuvan sarjasta alin: "mikä ei kuulu joukkoon?"

http://www.feissarimokat.com/files/2013/12/piparit-ja-tortut.jpg

[/quote]

Hetken kesti, sitten huomasin että mitä tuossa pitää katsoa. "kulkuuset, kulkuuset..."

Voi h... :D

Vierailija
107/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 18:43"]39, en viitsi lainata kun tulee liian pitkä, mutta pääsi omien sanojensa mukaan nipinnapin peruskoulun ja ammattikoulun läpäisi koska oli paikalla aina. En tiedä mihin hän lähti ammattikoulun jälkeen. On nykyisin kai 22 vuotias. Haaveili joskus perhepäivähoitajaksi tulemisesta, mutta opo sanoi ettei kannata lähteä opiskelemaan lähäriksi. En tiedä lähtikö kuitenkin, toivottavasti ei tai tuskin olisi päässytkään :S
[/quote]

Kotitalousteknikkoopiskelijana pidin joskus köksän tuntia lähihoitajaopiskelijoille. Jälkiruokaa varten piti erotella kanamunan valkuaiset ja keltuaiset. Neiti 20 v. Onnistui tehtävässä mainiosti. Leuka meinasi tippua minulta kun hän erottelun jälkeen kysyi että kummassako kipossa on nyt ne keltuaiset..

Vierailija
108/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:29"]Mitä tapahtuu jos sulattaa voita muovikulhossa?alkaako kiehumaan helposti? En viitsi lähtee kokeilemaan. Vahingos oon aina sulattanu mukissa.
[/quote]ei tapahdu muuta kuin että voi sulaa. Ihmettelin tätä aloitusviestiä minäkin.

Vierailija
109/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä oikeasti ihan hyvä ja paljon kokannut perheenäiti, mutta:

- kerran unohdin munat tiikerikakusta. Oli vähän kuivaa, eikä yhtään kuohkeaa. Perhe söi sen silti, mä en.

- johonkin liharuokaan meni vahingossa kardemummaa, en muista olinko laittamassa mustapippuria. Lievästi karmea tulos... koirat söi.

- täytän joskus vuuan liian täyteen ja karjalanpaistiliemet tai makaroonilaatikon nesteet kiehuu uunin pohjalle.

Mäkin ihmettelin, miksei voita voisi sulattaa muovikulhossa mikrossa, missäs muussa?? Eihän metalliakaan voi mikroon laittaa. Mulla on voita varten sellaisia taikinatiinuja pienempiä kulhoja, muovisia.

Perunamuussin voi vatkata sähkövatkaimella, kunhan ei vatkaa liian kauaa, tulee kuohkeampaa. Mutta ei liian vähänkään saa vatkata, ettei mössöön jää sattumia.

Lasagnevuokaan (uunipannu) tietysti laitan pohjalle leivinpaperin (ja pannarin pohjalle yms joka paikkaan) - eihän se nyt mitenkään kiinni jää. Voipaperi jää.

Vierailija
110/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hirveän isoja mokia, mutta jotain muistuu mieleen kuitenkin. Yläasteen köksäntunnilla tehtiin omenakiisseliä ja katsoin taululta sokerin määrän väärin, tuli ruokalusikallisia desilitrojen sijaan tms. Lisäksi kiisseliä tuli jostain syystä kaksinkertainen määrä, siinä olevat (happamat) omenat olivat raakoja. Oli aika hapanta kiisselia.

Miehen kanssa tehtiin joskus hunajakakkua, joka paloi päältä ja lässähti jostain syystä. Taikinaan oli jäänyt jauhokönttejäkin. Päätettiin sitten repiä kakkutaikina paloiksi ja tarjota pappilan hätävarana marjojen ja hunajalla maustetun kerman kanssa. Notkistettiin kiinteää hunajaa mikrossa ja onnistuttiin siinä sulattamaan yksi muovikippo. Lopulta päädyimme maustamaan kerman juoksevalla hunajalla. Kokonaisuus oli itse asiassa todella onnistunut, vaikka prosessi ei sitä ollutkaan.

Joskus yritin tehdä piparitaikinasta sellaista rasiaa joululahjaksi. Käytin pyöreää metallirasiaa muottina ja levitin taikinan sen ulkoreunalle. En ottanut huomioon, että uunissa ollessaanhan piparitaikina löystyy melkoisesti ja se päätyikin uunipellille lösähtäneenä kasana.

Kerran melkein sulatin kännykkäni, kun otin peltiä uunista. Känny jäi hellan päälle vähän turhan lähelle peltiä, joka koski kännykkään. Kuori suli vähän, ja nyt kännyyn on painautunut pala mun sormenjälkeä, kun meni sörkkimään sulanutta muovia.

Vierailija
111/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin kokeilla onko leivänpaahtimessa lämmitetty suolakeksi hyvää.....syttyi palamaan :) Niin ja aikuisena tämä!

Vierailija
112/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:34"]

Halusin kokeilla onko leivänpaahtimessa lämmitetty suolakeksi hyvää.....syttyi palamaan :) Niin ja aikuisena tämä!

[/quote]

Me koitettiin joskus teininä paahtaa näkkileipää, sekin rupes savuttamaan!

Vierailija
113/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:29"]Mitä tapahtuu jos sulattaa voita muovikulhossa?alkaako kiehumaan helposti? En viitsi lähtee kokeilemaan. Vahingos oon aina sulattanu mukissa. [/quote]ei tapahdu muuta kuin että voi sulaa. Ihmettelin tätä aloitusviestiä minäkin.

[/quote]

Hellalla vai? Veikkaan että se kulho sulaa hellalle ennen kuin voi on sula. Voita voi sulattaa/pehmentää monella tavalla.

Vierailija
114/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joku fiksaatio isosti tekemiseen. Eivät sinänsä ole olleet mitään pahoja leivonnaisia, mutta uunin tilavuus on ollut vähän liian... öh, pieni. 

Muffinssit: jättikokoisia vuoria, jotka hipovat uunin  grillivastuksia.
Korvapuustit: yhtä hyvin voisin tehdä koko taikinasta yhden ison korvapuustin kuin monta "pientä", kun uhkaavat nekin grillivastuksia ja huokuvat pellin reunojen yli. 

Ja ehdottomasti paras: pannari. Löysin tosi hyvän ohjeen ja totutusta poikkeavan. Taikinaa tuli ja kaadoin sitä riemuissani uunipannulle... ja se lainehti lähestulkoon yli. No, ajattelin sen kuuluvan asiaan. Taikina uuniin. Ja se vasta vyöryikin pelliltä ulos, hipoi taas grillivastuksia, työnteli uuninlaitamia sivummalle ja hyvä ettei koko uuni poksahtanut. Mutta olihan se aivan h-tin hyvää. Olisihan harmittanut, jos olisi vähänkään pienemmän tehnyt!

Vierailija
115/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:29"]Mitä tapahtuu jos sulattaa voita muovikulhossa?alkaako kiehumaan helposti? En viitsi lähtee kokeilemaan. Vahingos oon aina sulattanu mukissa. [/quote]ei tapahdu muuta kuin että voi sulaa. Ihmettelin tätä aloitusviestiä minäkin.

[/quote]

Hellalla vai? Veikkaan että se kulho sulaa hellalle ennen kuin voi on sula. Voita voi sulattaa/pehmentää monella tavalla.
[/quote]tässä nyt oli kyse mikrossa sulattaminen. Suo anteeksi.

Vierailija
116/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi teki suolasienistä salaatin niin, että jätti sienet liottamatta. Kyllä meinasi yrjö lentää, kun maistoin. Se oli JÄRKYTTÄVÄN suolaista!

Vierailija
117/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären synttäreillä leivotutin lapsilla piparkakkuja ja en tiedä mitä ajattelin, mutta koristeltiin ne ensin uuniin laittoa. Oli kiva laittaa sellaiset piparit lapsille mukaan sitten kotiin vietäväksi. Hitto, että vieläkin harmittaa.

Vierailija
118/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
119/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran kun tein kiisseliä mustaherukka- tai mustikkamehusta (en enää muista kummasta, koska tapahtui siis n. 20v sitten) unohdin laimentaa mehun ensin vedellä. Tuli aika tymäkkää kiisseliä, ja varmasti superterveellistä, mutta ei sitä enää mikään määrä sokeria pelastanut :))

Vierailija
120/157 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:37"]

Paistoin kotona etanoita ja ilmeisesti voita tuli laitettua aika reilulla kädellä. Kumarruin ja vedin etanapannut pois uunista, kun yksi etana räjähti(?) ja loikkasi ulos kolostaan suoraan mun rintakehälle  oikean solisluun alle. Kuuma voi poltti ihan helvetisti, kun rintakehän iho on muutenkin niin ohut. Siinä näkyi monta viikkoa epämääräinen palovamma, joka yhdessä paranemisen vaiheessaan näytti erehdyttävästi fritsulta. Olipas tosi kiva käydä töissä kuumina päivinä poolopaita päällä.

En tosiaan tiedä mitä sille etanalle tapahtui ja johtuiko se siitä voin määrästä vai mistä, mut en oo sen jälkeen enää paistanut etanoita.

[/quote] Etanan kosto =D