ÄLKÄÄ OSTAKO LAHJAKORTTEJA LAHJAKSI
Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla. Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän. Näin ei pitäisi olla, ainakin itse koin lahjakorttiasiakkaiden olevan erittäin helppoja koska he myös usein ostivat tuotteita. Suurin osa naisyrittäjistä ei tätä kuitenkaan hyödynnä, vaan kohtelevat lahjakorttiasiakkaita huonoiten. Pahin piikki tulee tammikuulle tai äitienpäivän aikaan, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja pyritään saamaan mahdollisimman iso kassavirta. Ahneuksissa sitten varataan parhaat ajat uusille maksajille, ja lahjakorttiasiakkaille on ohjeistus että tarjotaan niitä aikoja joita ei muuten saada "myytyä".
Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle. Suosittelenkin että lahjakorttien sijaan pyydätte käteistä, ja menette rahatukon kanssa palveltavaksi. Kampaamoissa sama asia, lahjakorttiasiakkaat eivät saa alennuksia tai tarjouksista ei mainita, esimerkkinä asiakas varasi lahjakortilla ajan ja hänelle annettiin mahd. huono aika ja ei mainittu olemassa olevasta tarjouskampanjasta mitään. Asiakas ei tosiaankaan ymmärrä kysyä että tekeekö tuo toinen kampaaja halvemmalla, soitetaan vaan liikkeeseen ja varataan aika hyväuskoisena.
Laskin, että jos sama asiakas tulee 200e lahjakortilla palveltavaksi, hän häviää käytännössä 50e keskimäärin. Siihen vaikuttaa palveluun käytetty aika, ja se että tarjouksista ei mainita.
Ja pahoittelen yleistystä, varmasti on hoitoloita joissa ymmärretään tämä, itse mm. toimin aina niin että lahjakorttiasiakkaat olivat potentiaalisia uusia vakkariasiakkaita ja heitä palvelin "ensin". Siihen on syy miksi he ovat lahjakorttiasiakkaita, haloo! Olen saanut kuunnella tuskaiste lahjakorttiasiakkaiden valituksia siitä että vapaita aikoja ei tunnu olevan ollenkaan. On niitä, niitä ei vaan anneta sulle.
Jos joku ahne yrittäjä tämän lukee ja tunnustaa edes itselleen toimivansa vastoin asiakkaan tarpeita, niin mene itseesi ja muuta toimintatapaasi. Ja lahjakorttien saajat, VAATIKAA oikeasti palvelua. Vaikka yrittäjä on saanut rahansa jo aiemmin, teille kuuluu palvelu.
Kommentit (219)
Miksi kukaan tulisi takaisin maksavana asiakkaana jos saa huonon kokemuksen lahjakortilla maksaessaan? Todella typerää ja huonoa bisnestä, etten sanoisi. Itse ainakin äänestän jaloillani.
Sain joskus lahjakortin hierontaan. Oli ihana kokemus, varasin heti "omalla rahalla" uuden käynnin. Jälleen kokemus oli hyvä. Tätä jatkui siihen saakka kunnes olin varannut kuumakivihieronnan, ja paikan päällä selvisi ettei hieroja ollut muistanut laittaa kiviä lämpenemään. Hieroi sitten tavallisesti, mutta petyin niin että seuraavalla kerralla päätin kokeilla toista paikkaa. Luulisi ettei yrittäjien olisi kannattavaa kohdella asiakkaitaan huonosti, sana kiertää eikä kukaan palaa huonon palvelun paikkaan.
Ap, vihjaa vähän, missäpäin työnantajasi hoitola on?
Käyn useita kertoja vuodessa jalkahoidossa lahjakortilla. Maksutapaa ei yleensä kysytä enkä sitä juuri tästä syystä mainosta. Näen kyllä selvästi kuinka kosmetologin naama ihan aina venähtää kun ojennan kassalla lahjakorttini.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:41"]
Miksi kukaan tulisi takaisin maksavana asiakkaana jos saa huonon kokemuksen lahjakortilla maksaessaan? Todella typerää ja huonoa bisnestä, etten sanoisi. Itse ainakin äänestän jaloillani.
[/quote]
Siinäpä se pointti onkin, kun asiakas ei aina saa tietää saavansa huonompaa palvelua tai vähemmän palvelua, kuin joku toinen asiakas.
Toinen juttu lahjakortteihin liittyen on se, että niitä jää paljon käyttämättä. Liikkeet saavat ilmaista rahaa, ja lahja menee kankkulankaivoon jos ei lahjakorttia saa käytettyä voimassaoloaikana. Itselläni niitä ainakin on unohtunut jonnekin laatikonpohjille, ja muistan lukeneeni lehtijutunkin siitä kuinka isoista summista on kyse. Mulla on myös kokemusta siitä, kuinka aikaa hierojalle ei millään tahtonut löytyä kun lahjakortin voimassaoloaikaa oli vain kuukausi jäljellä. Saattoi se hieroja tietysti olla täysin buukattu, mutta kyllä musta tuntui ettei sitä juurikaan kiinnostanut lahjakorttiasiakas. Jäi käyttämättä se lahjakortti, kun en päässyt tulemaan juuri silloin kun olisi ollut se ainoa vapaa aika.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:42"]
Ap, vihjaa vähän, missäpäin työnantajasi hoitola on?
[/quote]
Olen ollut tekemisissä useissa eri hoitoloissa (opiskeluaikana työharjoitteluissa eri paikkakunnilla) ja sellaisissa keskuksissa joissa toimii myös kampaamoja. Lisäksi pari hyvää ystävääni pyörittävät ko. yrityksiä ja sama meininki kaikissa. Myönnän että otantani on kovin pieni suhteutettuna yrityksiin, mutta jos omat kokemukseni tästä ovat sen että kaikki tuntemani tekevät niin, en usko että ilmiö on vieras muillekin..
Joku tuolla ihmetteli että miksi kohdellaan huonosti lahjakorttiasiakkaita että se on typerää, niin kyllä samaa mieltä. Lyhytnäköistä ja typerää, ja tulisi tehdä juuri päinvastoin. Siksi koenkin että ei oikeasti älytä bisneksestä mitään, koska kaikki faktat puhuvat sen puolesta että juuri lahjakorttiasiakas on otollisin kohde tehdä lisämyyntiä tai saada jäämään kanta-asiakkaaksi, koska hoito on hänelle ilmainen. Jos palvelu on huonoa, niin aivan varmasti eivät tule takaisin. Itse sain omista lahjakorttiasiakkaista kanta-asiakkaita, koska olin aloitteleva tuolivuokralainen ja JOKAINEN asiakas oli minulle aarre. Kait siinä sokeutuu sitten vanha yrittäjä, kun kuvittelee että ne vanhat kantikset pystyy pyörittämään firmaa. :(
Moittisin tässä suhteessa myös oman alani opettajia, jotka tuntuvat keskittyvän opetuksessaan siihen mikä on TUOTTAVINTA ja mikä myy eniten, unohdetaan se että lähtökohta tulisi olla asiakkaan tarve eikä se mikä kampanja on milloinkin menossa. On myös täysin hyväksyttävää antaa tuntuva alennus jos asiakkaan maksukyky on heikko, se ei ole huonoa bisnesvainua. Kaksi kantista sain sitä kautta, että tein hoidot puoleen hintaan kun palkka ei ollut tullut tilille ja toisella oli pysäköintisakko tullut edellisen hoidon aikana. Olisin toki voinut olla tarjoamatta, mutta menisittekö itse hoitolaan jos olisitte maksaneet hoidosta 100e ja parkkisakon? Vaikka minun ei sitä olisi tarvinnut maksaa, niin koin että asiakas varmasti tulee takaisin. Tuli se. :)
ap
Täytyypä sanoa, että kyseessä on sitten yrittäjä, joka ei tajua markkinoinnista yhtään mitään. Ei taatusti asiakas astu toista kertaa liikkeeseen.
Itse rakastan lahjakorttiasiakkaita siitä syystä, että yleensä lahjakortin ostaja kokee minun kauneussalonkini suosittelemisen arvoiseksi (useimmiten lahjakortin ostaja käy asiakkaanani muutenkin) ja ostaa tästä syystä lahjakortin liikkeeseeni toiselle lahjaksi annettavaksi. Miksi olisin niin tyhmä, että pilaisin mahdollisuuteni uuteen asiakassuhteeseen sillä, että kohtelisin lahjakortin käyttänyttä huonommin? Päinvastoin, tarjoan aivan yhtä hyvää palvelua kuin muillekin asiakkaille, lahjakortilla käyneenkin hoito on maksettu, eikä hän ole mikään vapaamatkustaja. Aika usein uuteen paikkaan ekaa kertaa tullut lahjakorttiasiakas varaa seuraavankin ajan, mikäli kokee palvelun hyväksi :)
Joo kummasti hinnat pompsahtaa, kun maksaa lahjakortilla! Äidilläni oli 150 e lahjakortti kosmetologille. Hänelle tehtiin tunnin hoito, johon kuului alkupuhdistus, ultraäänihoito, naamio ja hoitovoiteet. 120 e ! EI kuulunut edes kuorintaa, kulmien siistimistä, tehoampulleja tai dekolteen kasvojen-kaula hierontaa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:54"]
Toinen juttu lahjakortteihin liittyen on se, että niitä jää paljon käyttämättä. Liikkeet saavat ilmaista rahaa, ja lahja menee kankkulankaivoon jos ei lahjakorttia saa käytettyä voimassaoloaikana. Itselläni niitä ainakin on unohtunut jonnekin laatikonpohjille, ja muistan lukeneeni lehtijutunkin siitä kuinka isoista summista on kyse. Mulla on myös kokemusta siitä, kuinka aikaa hierojalle ei millään tahtonut löytyä kun lahjakortin voimassaoloaikaa oli vain kuukausi jäljellä. Saattoi se hieroja tietysti olla täysin buukattu, mutta kyllä musta tuntui ettei sitä juurikaan kiinnostanut lahjakorttiasiakas. Jäi käyttämättä se lahjakortti, kun en päässyt tulemaan juuri silloin kun olisi ollut se ainoa vapaa aika.
[/quote]
Meillä ajat klo 15-19 oli varattu maksaville, ja ajat keskipäivällä töiden aikaan annettiin lahjakorttiasiakkaille. Meinaa moni tulla linjoista läpi kun aika menee jopa kuukauden päähän. Mitä iloa on lahjakortista kun sitten joudut olemaan töistä pois, tai käyttämään ainoan viikkovapaan siihen kun samana päivänä pitäisi ehtiä pankkiin yms. asioihin? Rentoudu siinä sitten kun tiedät että naama laikukkaana joudut menemään suoraan hoidosta kaupungille. Usein vielä lahjakorttiasiakkaat ostavat kalleimpia hoitoja koska muuten ei olisi varaa, ja mielestäni yrityksen tulisi huomioida se aikoja annettaessa. JOS asiakas valitsee pitkäkestoisen rentouttavan hoidon, on väärin antaa aika aamupäivällä, koska oikein tehtynä rentouttava hoito oikeasti laukaisee jännityksiä, rentouttaa ja sitten asiakkaan pitäisi vielä autoilla kotiin ja selviytyä päivästä. Koko hoito menee hukkaan. Mä varaan nämä rentouttavat hoidot aina päivän loppuun, että asiakas pääsee tyyliin suoraan kotiin siitä. Mutta etsikääpä joku hoitolan yrittäjä joka ajattelee samoin, en ole yhteenkään törmännyt. Perustaisin oman hoitolan jos olisi varmaa että se kannattaa.
ap
Voisitko varoittaa tästä paikasta? Paikkakunta?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:59"]
Täytyypä sanoa, että kyseessä on sitten yrittäjä, joka ei tajua markkinoinnista yhtään mitään. Ei taatusti asiakas astu toista kertaa liikkeeseen.
Itse rakastan lahjakorttiasiakkaita siitä syystä, että yleensä lahjakortin ostaja kokee minun kauneussalonkini suosittelemisen arvoiseksi (useimmiten lahjakortin ostaja käy asiakkaanani muutenkin) ja ostaa tästä syystä lahjakortin liikkeeseeni toiselle lahjaksi annettavaksi. Miksi olisin niin tyhmä, että pilaisin mahdollisuuteni uuteen asiakassuhteeseen sillä, että kohtelisin lahjakortin käyttänyttä huonommin? Päinvastoin, tarjoan aivan yhtä hyvää palvelua kuin muillekin asiakkaille, lahjakortilla käyneenkin hoito on maksettu, eikä hän ole mikään vapaamatkustaja. Aika usein uuteen paikkaan ekaa kertaa tullut lahjakorttiasiakas varaa seuraavankin ajan, mikäli kokee palvelun hyväksi :)
[/quote]
Ammattiylpeys, sitä sinulla on ja lahjakorttiasiakkaista tulisi olla ylpeä. Joku on googlettanut tai saanut suosituksia, ja minun hoitolani on valittu. Pitäisi tehdä jopa enemmän duunia näiden eteen mitä maksavien, koska kyseessä on LAHJA. Vastuu on suurempi, joku on luottanut minuun. Mikään ei ole ankeampaa kuin antaa lahjakortti liikkeeseen, ja kuulla kaverilta että olipahan paska paikka en mene toiste. Sama kun antaisi raaputetun voittamattoman veikkauskupongin. :(
ap
ei multa ole koskaan etukäteen kyselty että onko lahjakorttia, joten en ole sitä edes maininnut. vasta maksaessa asia tulee ilmi.
Mulle on käynyt näin, oli lahjakortti kosmetologille. Ja olen vasta valmistuneelta kosmetologiltakin kuullut samaa että lahjakortilla maksavia höynäytetään näin, ikinä enää en kerro onko lahjakortti vai maksanko itse, itseltäni kysyttiin heti onko lahjakortti ja joulu oli juuri ollut.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:03"]
Voisitko varoittaa tästä paikasta? Paikkakunta?
[/quote]
Pitäisi varoittaa niin monesta paikasta että taidan jättää väliin. Ihan useammalta eri paikkakunnalta olen tätä samaa kuullut, ja ilmeisesti aika yleinen käytäntö. Uskoisin että Helsingissä ei välttämättä ole niin yleinen, koska kilpailu on järjetöntä ja sana leviää nopeammin, ja tarjonnan vuoksi paikanvaihto on helppoa. Toisaalta taas mitä enenmmän tekijöitä, sitä enemmän hasardeja välissä. :(.
Itse valitsisin paikan suositusten perusteella, enkä sen perusteella kenellä on kivoimmat websivut. Myös usein vaihtuvat työntekijät ovat merkki siitä, että asiat ei suju tai jos jatkuvasti on supertarjouksia tai opiskelijatöitä. Usein opiskelijat laitetaan tekemään lahjakorttiasiakkaita, koska yrittäjälle jää sitten aikaa tehdä maksavia, tuplarahat, nääs.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:28"]
no onko se pakko mainita etukäteen että maksaa lahjakortilla?
[/quote]
Ei tosiaankaan, ei kannata mainita. Lähes aina ihmiset kuitenkin sanovat niin, ja usein myös kysytään että miten aiot maksaa. Kysytään juuri siksi, että tiedetään mitä aikaa tarjotaan. Muutaman kerran joku fiksu mummeli varasi ajan kokovartalohoitoon (ovh.300e) ja sanoi maksavansa "ihan käypällä rahalla", omistaja varasi asiakkaan itselleen (kuten kaikki kalliita hoitoja varaavat) ja nuoli suurinpiirtein mummelin päästä varpaisiin rahankiilto silmissä, ja mummeli kaivoi sitten maksuhetkellä kaksi nippanappa voimassa olevaa lahjakorttia taskustaan (rahat siis firma saanut niistä vuotta aiemmin). Nauratti kyllä kamalasti se pomon ilme. Kuultiin tästä kyllä kahvihuoneessa ja haukkui sen mummon maanrakoon selän takana, mutta itse koin suurta nautintoa kun osui omaan nilkkaan. :D Ihana mummeli. :) Itse kyllä kyselemättä varailen aikoja myös lahjakorttiasiakkaille, mutta siitä tulee aina sanomista.
ap
[/quote]
Korjaan että kerran teki yksi mummeli noin, mutta muutaman kerran pääsi asiakas yllättämään ja lahjakorttiasiakkuus selvisi vasta kassalla. Ajanvarauslistassakin lukee punaisella aina että LK ASIAKAS!!!
ap
Ja vaikka yritys kysyisi onko lahjakorttia, niin sanon aina, että ei. Saan sen sitten vasta päivää ennen, buhahaa.
Prisman lahjakortissa ei ole tuota ongelmaa. Ihan samaa olutta sillä saa kuin rahallakin.
Kiitos AP:lle asian informoimisesta. :)
Ei ole tullut itselleni mieleenkään tuollainen ja aika usein ostan lahjakortteja lahjaksi, erityisesti jouluna, mutta tänä jouluna ei aio ostaa yhtään!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:28"]
no onko se pakko mainita etukäteen että maksaa lahjakortilla?
[/quote]
Ei tosiaankaan, ei kannata mainita. Lähes aina ihmiset kuitenkin sanovat niin, ja usein myös kysytään että miten aiot maksaa. Kysytään juuri siksi, että tiedetään mitä aikaa tarjotaan. Muutaman kerran joku fiksu mummeli varasi ajan kokovartalohoitoon (ovh.300e) ja sanoi maksavansa "ihan käypällä rahalla", omistaja varasi asiakkaan itselleen (kuten kaikki kalliita hoitoja varaavat) ja nuoli suurinpiirtein mummelin päästä varpaisiin rahankiilto silmissä, ja mummeli kaivoi sitten maksuhetkellä kaksi nippanappa voimassa olevaa lahjakorttia taskustaan (rahat siis firma saanut niistä vuotta aiemmin). Nauratti kyllä kamalasti se pomon ilme. Kuultiin tästä kyllä kahvihuoneessa ja haukkui sen mummon maanrakoon selän takana, mutta itse koin suurta nautintoa kun osui omaan nilkkaan. :D Ihana mummeli. :) Itse kyllä kyselemättä varailen aikoja myös lahjakorttiasiakkaille, mutta siitä tulee aina sanomista.
ap