ÄLKÄÄ OSTAKO LAHJAKORTTEJA LAHJAKSI
Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla. Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän. Näin ei pitäisi olla, ainakin itse koin lahjakorttiasiakkaiden olevan erittäin helppoja koska he myös usein ostivat tuotteita. Suurin osa naisyrittäjistä ei tätä kuitenkaan hyödynnä, vaan kohtelevat lahjakorttiasiakkaita huonoiten. Pahin piikki tulee tammikuulle tai äitienpäivän aikaan, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja pyritään saamaan mahdollisimman iso kassavirta. Ahneuksissa sitten varataan parhaat ajat uusille maksajille, ja lahjakorttiasiakkaille on ohjeistus että tarjotaan niitä aikoja joita ei muuten saada "myytyä".
Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle. Suosittelenkin että lahjakorttien sijaan pyydätte käteistä, ja menette rahatukon kanssa palveltavaksi. Kampaamoissa sama asia, lahjakorttiasiakkaat eivät saa alennuksia tai tarjouksista ei mainita, esimerkkinä asiakas varasi lahjakortilla ajan ja hänelle annettiin mahd. huono aika ja ei mainittu olemassa olevasta tarjouskampanjasta mitään. Asiakas ei tosiaankaan ymmärrä kysyä että tekeekö tuo toinen kampaaja halvemmalla, soitetaan vaan liikkeeseen ja varataan aika hyväuskoisena.
Laskin, että jos sama asiakas tulee 200e lahjakortilla palveltavaksi, hän häviää käytännössä 50e keskimäärin. Siihen vaikuttaa palveluun käytetty aika, ja se että tarjouksista ei mainita.
Ja pahoittelen yleistystä, varmasti on hoitoloita joissa ymmärretään tämä, itse mm. toimin aina niin että lahjakorttiasiakkaat olivat potentiaalisia uusia vakkariasiakkaita ja heitä palvelin "ensin". Siihen on syy miksi he ovat lahjakorttiasiakkaita, haloo! Olen saanut kuunnella tuskaiste lahjakorttiasiakkaiden valituksia siitä että vapaita aikoja ei tunnu olevan ollenkaan. On niitä, niitä ei vaan anneta sulle.
Jos joku ahne yrittäjä tämän lukee ja tunnustaa edes itselleen toimivansa vastoin asiakkaan tarpeita, niin mene itseesi ja muuta toimintatapaasi. Ja lahjakorttien saajat, VAATIKAA oikeasti palvelua. Vaikka yrittäjä on saanut rahansa jo aiemmin, teille kuuluu palvelu.
Kommentit (219)
Jep, kokemusta on. Mieheni antoi minulle lahjakortin läheisen kaupungin kosmetologin hoitoon kaikkine herkkuineen (oltiin menossa kaupunkiin viettämään "minilomaa" muutenkin, eikä meillä ollut omalla paikkakunnalla kosmetologipalveluita silloin). Hoidon oli tarkoitus kestää pari tuntia ja siihen piti kuulua mm. rentouttava päähieronta, kaksi erilaista naamiota, kaikenmaailman hionnat yms... Todellisuus: kosmetologi lopuksi hieman sormeili mun päänahkaa hyvin epämiellyttävästi, naamioiksi käsitettiin ilmeisesti lopuksi lisättävät rasvat (jotka naamassa siis ihan lähdettiin poiskin) ja syväpuhdistavat superteknologiset hionnat olikin mustapääraudan kanssa pelleillyä. Palautetta kyllä lähti tosi paljon perästä, mieheni itse soitti ja kysyi, että miten voi olla mahdollista, että hoitoon kuuluvista asioista ehkä yksi oli toteutettu asianmukaisesti. Hoitolasta sitten änkytettiin takaisin, että kiireessä voi joskus joutua oikomaan mutkia suoriksi ja jotain muuta, mieheni sitten vaan kipakasti totesi, että ihanko totta, ettei aikuiset ihmiset osaa kahden tunnin aikaa varten varata sitä kahta tuntia vai mistä mättää. Tarjosivat sitten "hyvityshoitoa", mutta lopulta mieheni sai neuvoteltua osan lahjakortin hinnasta takaisin. Ja mieheni soitti itse, koska hän oli maksaja ja minä olen vähän liikaa ystävällisyyteen taipuva tällaisissa tilanteissa, että olisin varmaan vaan lempeästi todennut "nojoo.. näitä sattuu" ja jälkikäteen kironnut.
Mutta pikkupaikkakunnilla en menisi sanomaan, että on pelkoa tällaisesta, kun esim. kosmetologillakin voi olla sen verta hintsusti asiakkaita, ettei ole vara menettää yhtäkään -> kaikkia potenttiaalisia asiakkaita on palveltava mahdollisimman hyvin. Jos täällä lähtisi sana kiertämään surkeasta palvelusta, niin aika nopeaa ei olisi ko. kosmetologilla muuta kuin vapaita aikoja. Itse olen saanut loistavaa palvelua lahjakortin kanssa ja ilman. :) Tänne siis tohtisin antaa lahjakortin jollekin, mutta en ehkä isompiin paikkoihin, siellä ei se yks tai kaks asiakasta niin ehkä merkitse, eikä sana kierrä samalla tavalla kuin täällä.
Huomasin itsekin, äitini osti jalkahoitoon lahjakortin. Äitini käy samassa paikassa jalkahoidossa, niin kysyin paljonko aikaa varaan parkkikiekkoon. Sanoi hänellä kestää aina 1t30min, kävin hoidossa ja kesti tosiaan 40min rasvan jätti paksuksi kerrokseksi sääriin ja pisti pihalle...
Minulla on hieno kokemus Pink kauneushoitolasta. Vaikka kävin jo kolmatta kertaasamalla lahjakortilla, kosmetologi kertoi että pääsen vielä kerran kun kasvohoito on tarjouksessa. Nyt käyn jo käteisasiakkaana aina kun on tarvetta!!!
Minä en koskaan mainitse aikaa varatessani lahjakortista, enkä hoitoon saapuessa. Päinvastoin, kyselen uutuuksista ja esitän kiinnostuntutta asiakasta, jolle voi myydä vaikka mitä. Kassalla vetäisen lahjakortin laukustani ja kiitän ilmaisista näytteistä. Toimii joka kerta. Vain kerran kassalla oltiin selkeästi närkästyneitä ja minulle sanottiin oikein, että en maininnut lahjakorttia kysyttäessä. Totesin vain, että unohdin että multa löytyikin sellainen. Kyllähän se tiesi, että valehtelin. Vaan niin tiesin minäkin miksi oli närkästynyt.
Tarkistakaa, ettette osta lahjakorttia paikasta, jossa korttiin tulee maininta "kerro lahjakortista aikaa varatessasi". Näin ajan voi varata ilman mainintaa eikä tarvitse väitellä kassalla.
Ja kertoohan tuo maininta suoraan myös siitä, aiotaanko asiakasta kusettaa vai ei. Ei ole sattumaa, että esim. grouponin korteilla lukee tuo.
Hyvä avaus ap! Ja kiitos kun kerroit. En ole tajunnut tuota asiaa, mutta luettuani tämän, muistin että minultakin on aikaa varattaessa kysytty maksutapa. Olenpa nyt tarkkana tästä lähin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 21:48"]
Minulla on hieno kokemus Pink kauneushoitolasta. Vaikka kävin jo kolmatta kertaasamalla lahjakortilla, kosmetologi kertoi että pääsen vielä kerran kun kasvohoito on tarjouksessa. Nyt käyn jo käteisasiakkaana aina kun on tarvetta!!!
[/quote]
Pink, Imatra??
Kiitos tästä infosta, oli oikeasti hyvä kuulla tämmöisestä.
Olen huomannut saman, mutta nykyään sanon maksavani rahalla jos kysyvät ja kassalla ojennan sitten lahjakortin :D Kyllä naama venähtää ja joskus jopa tokaistaan, että eikös sinun rahalla pitänyt maksaa, niin vastaan että eikös tämä ole rahaa kortin muodossa, aivan kuten setelikin jolle on määritelty jokin arvo ;)
Nyt vasta tajusin, miksi kosmetologi lähetti minut kotiin juuri rasvatuilla jaloilla ja oli vähän tympeän oloinen. En silloin nuorempana hoksannut. :/ Syvä kiitos, ap! Tästä lähtien olen tarkkana.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 21:01"]
Olen huomannut täysin saman asian enkä enää ikinä mainitse maksavani lahjakortilla. Uskomattomin huijaus tapahtui joskus äitienpäivän jälkeen, mieheni oli ostanut 1h30minuuttia kestävän rentouttavan jalkahoidon minulle lahjaksi. Erehdyin aikaa varatessani paljastamaan että minulla on lahjakortti. Hoito kesti todellisuudessa 45minuuttia, hoitaja puhui puolet ajasta puhelimessa, käsittely oli kaikkea muuta kuin rentouttavaa. Minut suunnilleen työnnettiin ulos ovesta kauhialla kiireellä, kynsilakat ei kerenny kuivua ja menivät pilalle. Vasta kotona tajusin kunnolla, kuinka lyhyeksi koko hoito oli jäänyt. Mieheni oli aivan raivona asiasta, hän oli nimenomaan halunnut ostaa minulle mahdollisimman pitkään kestävän rentouttavan hoidon. Hän myös soitti heti tälle kosmetologille asiasta. Kosmetologi ei ymmärtänyt ollenkaan, että mikä on ongelma. Hänen mielestään hän voi aivan hyvin myydä 1h30mun.hoidon ja tehdä sen 45minuutissa. Hän on kuulemma vain niin tehokas ammattilainen ja kerkiää tehä hoidon nopeampaa. Tämä eräässä liikkeessä Oulun seudulla. Tähän firmaan ei tarvi toista kertaa astua.
[/quote]
Minulla hyvin samankaltainen kokemus Tampereelta. Pitkä jalkahoito kesti kyllä sen luvatun aikaa, mutta suurimman aikaa istuin jalat saavissa. Hieronta oli paljon lyhyempi kuin siellä missä yleensä käyn ja aika onneton oli koko paketti. Kynnet lakattu tosi huonosti (maksoi vielä ekstraa). Eikä hoitaja esim osannut kertoa käyttämistään tuotteista mitään. Pyysi katsomaan netistä.
Eipä tullut käytyä Seitsemännessä taivaassa enää uudestaan, enkä tosiaankaan ole suositellut kenellekään.
Harmitti myös mieheni puolesta, joka lahjakortin oli minulle antanut
Ps. lahjakortissa oli teksti: Mainitse lahjakortista aikaa varatessasi
Kiitos vinkistä, en ole tullut ajatelleeksikaan. Kosmetologini on todella mukava, hoidot ovat kestäneet asianmukaisen kauan ja lopuksi on saanut ihan rauhassa "heräillä" ja nauttia suklaa- ja mehutarjoilusta, vaikka olen jo puhelimessa paljastanut itseni lahjakorttiasiakkaaksi. Tästedes en kyllä aio paljastaa, jos joskus saan lahjakortin johonkin toiseen hoitolaan!
Pitääkö lahjakortissa siis olla maininta siitä, että maksutavaksi on etukäteen kerrottava lahjakortti, jos tällainen käytäntö on? Ettei närkästynyt huijari yritä kassalla vedota esim. nettisivuilla olevaan ilmoitukseen?
Ilmankos mulla oli harjoittelijan oloinen parturi, kun kävin lahjakortilla asioimassa. Lopputulos oli surkea. Kiitos ap!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:42"]
Sain lahjakortin kauneushoitolaan, ja muistin lahjakortin vasta, kun sen vanhentumiseen oli kaksi viikkoa aikaa. Soitin kauneushoitolaan ja jostain syystä mainitsin lahjakortin - ehkä sitä kysyttiin? Joka tapauksessa aikoja ei löytynyt ainuttakaan, vaikka sanoin, että minulle käy ihan mihin aikaan hyvänsä.
Olin tietysti tosi pettynyt mutta epäluuloni heräsivät myös kauneushoitolan töykeiden vastausten takia. Kaveri oli vieressä, ja keksimme tehdä pienen testin. Kaveri soitti siis melkein heti perään, kysyi aikoja samaan hoitoon eikä maininnut lahjakorttia. Hän pystyi valitsemaan useammasta ajasta, ja valitsi minulle ajan heti seuraavaksi päiväksi. Eivät selvästikään ilahtuneet, kun yllätykseksi maksoin lahjakortilla. En mennyt toiste eikä mennyt lahjakortin antajakaan, kun hänelle kerroin.
[/quote]
Tästä voisi kyllä kysyä kuluttaja-asiamiehen mielipidettä. Olen aika varma, että jos lahjakortin käyttäjille on varattu vain tietyt ajat kalenterista, siitä pitäisi mainita lahjakortissa. Kyseessä on melkeinpä jo jonkinasteinen huijaus - myydään lahjakortteja mutta ei anneta mahdollisuutta käyttää niitä.
[/quote]
Siis aivan törkeä juttu tuo, että lahjakorttiasiakkaalle "ei löydy aikoja"! Silkkaa huiputusta!!
Onneksi jokainen palstalainen muistaa sitten jatkossa varata hoitoajat normaalisti eikä hiiskua sanaakaan esim. jouluna saaduista lahjakorteista!
Jaa, en osannut ajatellakaan, että saamani huono palvelu johtui lahjakortista. En ole ikinä käynyt ko. hoitolassa sen jälkeen, ja olen kertonut kaikille tutuillekin huonosta kokemuksestani. Eli, jos asiakas tulee lahjakortilla ensimmäisen kerran, hän on niin huono asiakas, ettei häntä jatkossakaan haluta millään rahalla maksavana asiakkaana, eikä hänen tutuillaankaan ole tarvetta sinne tulla.
Mutta hyvä esimerkki: En kerro kaupunkia, koska en mainosta. Mutta ostin musiikkiharrastusta aloittelevalle, lainasoittimella lupaavaki soittajan aluksi havaitulle, lapselle lahjakortin musiikkiliikkeeseen, koska varsinkin ensimmäistä käteen sopivaa soitinta on vaikea ostaa lahjaksi. Siitä se harrastus lähti ja kyseisessä perheessä toinenkin lapsi innostui vanavedessä soittamisesta. Kun palvelu oli hyvää, on siinä perheessä soittimet aina ostettu ko. liikkeestä, vaikka ne jostain Thomannilta saisikin halvemmalla. Kun se ensimmäinen palvelu lahjakortin saajalla oli hyvää, on tuo nyt jo taitavaksi kehittynyt soittaja vienyt liikkeeseen tuhansia euroja.
Ei ole kaukonäköistä antaa huonoa palvelua asiakkaalle, joka on kuitenkin etukäteen maksetulla summalla tullut. Eikä se huono kokemus aiheuta ainostaan sitä, että ei itse tule toisen kerran, vaan huono kello kauas kuuluu.
No en todellakaan enää osta!
Ostin kerran kaverille lahjaksi lahjakortin kasvohoitoon eikä ikinä käyttänyt sitä. Ajattelin hieman hemmotella yh-äitiä. Vitutti kun 70 e meni taivaan tuuliin.
Eli ongelma on taloustaidottomat yrittäjät. Ensin riemuitaan joulunajan hyvästä myynnistä ja vedetään tili sieläksi... sitten ollaan katkeria kun tammikuussa pitää maksaa lasku (ts. hoitaa ne jo myydyt asiakkaat eikä kassavirtaa olekaan).
Kuulostaa ihan pikavipiltä asiakkailta yrittäjälle.
Fiksumpi yrittäjä "tilittäisi" rahat itselleen vasta kun lahjakortti on käytetty ja riemuitsee vasta kun se on mennyt lunastamatta vanhaksi.
Mitä eroa sillä on onko se raha lahjakortilla vai käteisenä? Onhan se korttikin jo maksettu.
Mä en ihan ymmärrä ap:n pointtia. Yleensähän sitä maksusta puhutaan sitten vasta kassalla muutenkin oli palvelu mikä tahansa.
Kyllä mä lahjakortti asiakkaana olen saanut mitä tilaan. Varaan ajan vaikka tunnin hierontaan,mua hierotaan tunti ja kassalla annan lahjakortin. Olipas vaikeeta.