Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ÄLKÄÄ OSTAKO LAHJAKORTTEJA LAHJAKSI

Vierailija
20.10.2014 |

Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla. Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän. Näin ei pitäisi olla, ainakin itse koin lahjakorttiasiakkaiden olevan erittäin helppoja koska he myös usein ostivat tuotteita. Suurin osa naisyrittäjistä ei tätä kuitenkaan hyödynnä, vaan kohtelevat lahjakorttiasiakkaita huonoiten. Pahin piikki tulee tammikuulle tai äitienpäivän aikaan, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja pyritään saamaan mahdollisimman iso kassavirta. Ahneuksissa sitten varataan parhaat ajat uusille maksajille, ja lahjakorttiasiakkaille on ohjeistus että tarjotaan niitä aikoja joita ei muuten saada "myytyä".

Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle. Suosittelenkin että lahjakorttien sijaan pyydätte käteistä, ja menette rahatukon kanssa palveltavaksi. Kampaamoissa sama asia, lahjakorttiasiakkaat eivät saa alennuksia tai tarjouksista ei mainita, esimerkkinä asiakas varasi lahjakortilla ajan ja hänelle annettiin mahd. huono aika ja ei mainittu olemassa olevasta tarjouskampanjasta mitään. Asiakas ei tosiaankaan ymmärrä kysyä että tekeekö tuo toinen kampaaja halvemmalla, soitetaan vaan liikkeeseen ja varataan aika hyväuskoisena.

Laskin, että jos sama asiakas tulee 200e lahjakortilla palveltavaksi, hän häviää käytännössä 50e keskimäärin. Siihen vaikuttaa palveluun käytetty aika, ja se että tarjouksista ei mainita.

Ja pahoittelen yleistystä, varmasti on hoitoloita joissa ymmärretään tämä, itse mm. toimin aina niin että lahjakorttiasiakkaat olivat potentiaalisia uusia vakkariasiakkaita ja heitä palvelin "ensin". Siihen on syy miksi he ovat lahjakorttiasiakkaita, haloo! Olen saanut kuunnella tuskaiste lahjakorttiasiakkaiden valituksia siitä että vapaita aikoja ei tunnu olevan ollenkaan. On niitä, niitä ei vaan anneta sulle.

Jos joku ahne yrittäjä tämän lukee ja tunnustaa edes itselleen toimivansa vastoin asiakkaan tarpeita, niin mene itseesi ja muuta toimintatapaasi. Ja lahjakorttien saajat, VAATIKAA oikeasti palvelua. Vaikka yrittäjä on saanut rahansa jo aiemmin, teille kuuluu palvelu.

Kommentit (219)

Vierailija
201/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se lahjakorttiasiakas vielä kertoo huonon kokemuksensa tutuilleen. Todella lyhytnäköistä toimintaa yrityksiltä kohdella p.skasti lahjakorttiasiakkaita.

Vierailija
202/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näkyy todella se syy, miksi yrittäjät kituuttavat. Se ei ole korona, vaan kehno palvelulaatu ja bisnesälyn puute. Sama käy mielessä, kun katsoo näitä Kuppilat kuntoon -ohjelmia, missä Sukula tai Välimäki käyvät katsomassa, miksei ravintola kannata. Syynä on aina tyhmyys: hankitaan pakastin ja jääkaappi täyteen pilaantumaan jäävää tavaraa (hävikki), tarjotaan asiakkaille pakasteesta sulatettua laadutonta einestä eikä ymmärretä taloushallinnosta tai bisneksestä yhtään mitään. Siis yhtään mitään. Ja sitten isoon ääneen uhriudutaan yrittäjyydestä netissä. Sama pätee näihin kosmetologeihin ja hierojiin, jotka luulevat, että asiakas maksoi sen 150 euroa siitä pahvinpalasta eikä suinkaan siitä että saisi 150 euron edestä palvelua! Miten kehtaatte antaa huonoa palvelua! Turha itkeä koronaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka onkin vanha ketju niin hyvin kiinnostava! En olisi siis itse voinut kuvitella että tämmöinen käytäntö koetaan joillain aloilla lähes hyväksytyksi! Ihan maalaisjärjellä voi päätellä että jos uusi asiakas tulee paikkaan jossa saa ala-arvoista palvelua, ei hän koskaan palaa sinne. Tämä on pienin murhe kuitenkin, sillä on luultavaa että hän haukkuu paikan tuttavilleen, ja ehkä jopa lahjakortin antajalle, joka jatkossa ostaa palvelunsa ja lahjakorttinsa muualta. Eli totaalisen lyhytnäköistä toimintaa myyjältä!!!

Toki tekijöitä on monenlaisia, joten kaikkia ei pidä leimata tässä, mutta hyvä pitää mielessä. Itse aion jatkossa ainakin panna merkille jos palvelu on lahjakortin jälkeen huonoa, ja kuuluttaa asiasta kovaäänisesti jälkikäteen :) Näin saadaan käytäntö paremmin loppumaan.

Uskomatonta että korona-aikaan asiakkaat kehtaa vielä kirjoittaa tällaista pahantahtoista tekstiä! Meiltäkin ostettiin lahjakortteja loppukeväästä. Mikä ihmeen oletus on että paukahdetaan sitten 6 kk päästä tupaan ja pitäisi saada koko rahan edestä kalliita aineita ihoonsa ja mahdollisimman vaivalloinen hoitokokonaisuus? Tajuatteko, miten kalliiksi se tulee yrittäjälle! Muutenkin hirveää taistelua tämä korona-aika, eikä tähä kaivata ketään valittamaan palvelun laadusta. Kuten äitini tapasi sanoa "syö pask.a mättäältä, kunnes pihlajanmarjat on kypsiä" kun pentuna vinguttiin että lautasella oli epämieluisaa ruokaa. Ettette häpeä!

Tajuatko sinä, miten kalliiksi se lahjakortti on tullut ostajalle? Ja lämmöllä on haluttu muistaa tärkeää ihmistä ja sitten yrittäjän asenne on tuo! Voihan vee!

Vierailija
204/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin aikaa varatessani kovasti kysyttiin montako ihmistä kuvaan on tulossa.

Mitä se asiaan vaikuttaa?

Voi kuule, se vaikuttaa asiaan paljon, koska on ihan eri asia kuvata

-kaksi lasta

-yksi lapsi ja vanhemmat

-yksi lapsi ja isä

-viisi perhekuntaa + isovanhemmat

ja niin edelleen erilaisia variaaioita.

Kahden lapsen kuvaukseen varataan puoli tuntia, mutta viiden perhekunnan + isovanhemmat vähintään tunti.

Hah, ostitko eilen digikameran ja muutuit valokuvaajaksi, kun on varaa alapeukuttaa?

Ei, anteeksi, sun isi osti sulle kuuminta hottia olevan digijärkkärin ja sitten saat sanoa...

... olevasi ammattikuvaaja!

Onnea matkaa, vaikket sitä isn rahojes takia tarvitsekaan.

Vierailija
205/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka onkin vanha ketju niin hyvin kiinnostava! En olisi siis itse voinut kuvitella että tämmöinen käytäntö koetaan joillain aloilla lähes hyväksytyksi! Ihan maalaisjärjellä voi päätellä että jos uusi asiakas tulee paikkaan jossa saa ala-arvoista palvelua, ei hän koskaan palaa sinne. Tämä on pienin murhe kuitenkin, sillä on luultavaa että hän haukkuu paikan tuttavilleen, ja ehkä jopa lahjakortin antajalle, joka jatkossa ostaa palvelunsa ja lahjakorttinsa muualta. Eli totaalisen lyhytnäköistä toimintaa myyjältä!!!

Toki tekijöitä on monenlaisia, joten kaikkia ei pidä leimata tässä, mutta hyvä pitää mielessä. Itse aion jatkossa ainakin panna merkille jos palvelu on lahjakortin jälkeen huonoa, ja kuuluttaa asiasta kovaäänisesti jälkikäteen :) Näin saadaan käytäntö paremmin loppumaan.

Uskomatonta että korona-aikaan asiakkaat kehtaa vielä kirjoittaa tällaista pahantahtoista tekstiä! Meiltäkin ostettiin lahjakortteja loppukeväästä. Mikä ihmeen oletus on että paukahdetaan sitten 6 kk päästä tupaan ja pitäisi saada koko rahan edestä kalliita aineita ihoonsa ja mahdollisimman vaivalloinen hoitokokonaisuus? Tajuatteko, miten kalliiksi se tulee yrittäjälle! Muutenkin hirveää taistelua tämä korona-aika, eikä tähä kaivata ketään valittamaan palvelun laadusta. Kuten äitini tapasi sanoa "syö pask.a mättäältä, kunnes pihlajanmarjat on kypsiä" kun pentuna vinguttiin että lautasella oli epämieluisaa ruokaa. Ettette häpeä!

Tän täytyy olla Porvoolainen yrittäjä.. ei kukaan voi olla noin idiootti.

Vierailija
206/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulehan, yrittäjä: ÄLÄ MYY LAHJAKORTTEJA.

Tuskin tolla asenteella kukaan niitä tosin ostaiskaan.

Hirveetä taistelua se on lähes kaikkialla muualla paitsi ruokakaupassa, mutta koronavirus ei ole syy olla palvelematta, jos kerran palvelualalla olet.

Jos et halua olla, älä ole.

Moni on joutunut lähtemään ja tuolla mentaliteetilla pian sinäkin.

Vierailija
207/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:41"]

Miksi kukaan tulisi takaisin maksavana asiakkaana jos saa huonon kokemuksen lahjakortilla maksaessaan? Todella typerää ja huonoa bisnestä, etten sanoisi. Itse ainakin äänestän jaloillani.

Siinäpä se pointti onkin, kun asiakas ei aina saa tietää saavansa huonompaa palvelua tai vähemmän palvelua, kuin joku toinen asiakas.

Jos asiakas on saanut kilpailijalla parempaa palvelua, hän menee jatkossakin kilpailijalle.

Vierailija
208/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko, että lahjakortti on jotain köyhäinapua yrittäjälle? Älä syö niitä lahjakortista saatuja tuloja ennen kuin työ on tehty. Tämän takia ei pitäisi ikinä maksaa mitään palkkiota etukäteen.

Pitäisi kehittää sellainen lahjakorttisysteemi, jossa osto tehdään katevarauksena ja veloitetaan vasta sitten kun on maksun aika ja työ on tehty.

Vierailija
209/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pikkupuljussa töissä ja meidän ajatuksemme on melkein ylipalvella jokaista asiakasta juuri siksi, että tilanne on huono, rahat tiukassa.

"Myydään varastoon!"  sanoo esimies.

"Myydään" nyt huonona aikana se, että hyvän ajan koittaessa asiakas palaa meille takaisin, vaikkei tänään ostanut mitään.

Ajatus siitä, että jättäisimme palvelematta tai huijaisimme, on enemmän kuin vieras.

Vierailija
210/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut joissain ravintoloissa.

Ainoa huono lahjakorttikokemukseni liittyy juurikin ravintolaan (Ravintola Teatteri Helsingissä). Lahjakortilla maksamisesta piti ilmoittaa etukäteen joten tarjoilija tiesi alusta asti että tulemme maksamaan lahjakortilla. Saimme nyrpeää ja välinpitämätöntä palvelua. Olimme poikaystäväni kanssa melko nuoria (aikuisia kuitenkin) joten ehkäpä tarjoilija ajatteli ettemme kuitenkaan ilman lahjakorttia siellä kävisi. Huomasin että hän kohteli selvästi paremmin muita asiakkaita.

No, eipä ole tullut käytyä siellä uudestaan. Ravintoloissa tulee kyllä muuten käytyä (ja tuli tuolloinkin koska tuloni kuitenkin olivat ihan hyvät vaikka nuori olinkin) joten menettivät siinä sitten asiakkaan täysin.

No katsos, kun se tarjoilijan nyrpeä ilme tulee työnantajalle halvemmaksi kuin tarjoilijan iloinen ilme. Lisäksi niitä iloisia ilmeitä ja kohteliaita sanoja on vain rajallinen määrä käytettävissä. Ei niitä voi keneen tahansa satunnaiseen kävijään tuhlata. Ne on säästettävä vakioasiakkaille.

Vierailija
211/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittäjä ei motivoidu rahasta, niin ei kannata yrittäjänä olla. En tajua miten tässä on jollekin epäselvää.

Jos yrittäjä ei motivoidu tekemästään työstä, ei tosiaan kannata yritellä.

En tajua, mikä tässä on jollekin joku epäselvä asia.

Vierailija
212/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut joissain ravintoloissa.

Ainoa huono lahjakorttikokemukseni liittyy juurikin ravintolaan (Ravintola Teatteri Helsingissä). Lahjakortilla maksamisesta piti ilmoittaa etukäteen joten tarjoilija tiesi alusta asti että tulemme maksamaan lahjakortilla. Saimme nyrpeää ja välinpitämätöntä palvelua. Olimme poikaystäväni kanssa melko nuoria (aikuisia kuitenkin) joten ehkäpä tarjoilija ajatteli ettemme kuitenkaan ilman lahjakorttia siellä kävisi. Huomasin että hän kohteli selvästi paremmin muita asiakkaita.

No, eipä ole tullut käytyä siellä uudestaan. Ravintoloissa tulee kyllä muuten käytyä (ja tuli tuolloinkin koska tuloni kuitenkin olivat ihan hyvät vaikka nuori olinkin) joten menettivät siinä sitten asiakkaan täysin.

No katsos, kun se tarjoilijan nyrpeä ilme tulee työnantajalle halvemmaksi kuin tarjoilijan iloinen ilme. Lisäksi niitä iloisia ilmeitä ja kohteliaita sanoja on vain rajallinen määrä käytettävissä. Ei niitä voi keneen tahansa satunnaiseen kävijään tuhlata. Ne on säästettävä vakioasiakkaille.

Tarjoilijan ja kenen tahansa aasiakaspalvelijan hymy vie kyseistä yritystä eteen päin.

Olen ravintoloissa epätoivottu aasiakas itsekin, mutten tiedä miksi, koska maksan n. 200 € kerta, olen kohtelias, mutta ilmeisestikin aasiakas, koska niin huonosti Helsingin keskustassa mua seurueitteni kanssa kohdellaan.

Puhun nyt vuosista 2016-2019.

Tänä vuonna ei ole kovasti juhlittu.

Ja jos nyrppäilme jatkuu, ei juhlita teillä korona- ajan jälkeenkään.

Ai, eikö mua tarvita???

Mietipä ravintolaas.

Sori, kun olen nyt hyvin ylimieinen, mutta mä maksan, sä teet sen, mistä mä maksan.

Me tarvitaan toisiamme.

Vierailija
213/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa on syntinen laulu, sanon mä, kun luen näistä inisijä kosmetologeista. Syödään kuormasta ja kun tulee maksun aika niin vihataan asiakasta..

Vierailija
214/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle saa ostaa lahjakortteja lahjaksi.

Vierailija
215/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle saa ostaa lahjakortteja lahjaksi.

Niin mullekin.

Vierailija
216/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakorttiasiakkaat ovat meidän yrityksessämme ainakin todella toivottuja. Yleensä, jos he pitävät lahjaksi saamastaan hoidosta, he jatkavat hoidoissa käymistä omilla rahoillaan SEKÄ ostavat lahjakortteja edelleen omille läheisilleen (koska tietävät, että hoito tehdään meillä varmasti hyvin ja huolella). Enkä tunne kyllä ketään kollegaa, joka ei ajattelisi samoin.

Vierailija
217/219 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu totta. Olen ostanut paikalliseen kauneushoitolaan tähän Porvoon ja Mäntsälän väliseen minikunnan kirkonkylälle lahjakortteja. Aina sama kokemus. Tunnin hoitoaika alkaa myöhässä, loppuu aikaisessa ha välillä käydään vastaamassa luuriin ja palvelemassa sisääntulevia. Sori J, ei enää koskaan sun ”palveluita”.

Vierailija
218/219 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olen huomannut saman. Kauneushoito eräässä paikassa Helsingissä junaradan varrella kesti melkein 40 min vähemmän kuin oli ilmoitettu aika. Olisi varmaan pitänyt valittaa, mutta enpä osaa. Jatkossa pyydän sukulaista olemaan ostamatta lahjakorttia ko. Paikkaan. Toi on hyvä vinkki että kertoo maksutavan vasta jälkikäteen.

Vierailija
219/219 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ihan samanlainen tapaus minun kohdallani Tampereella. tyttäreni oli ostanut minulle lahjaksi

120 euron lahjakortin. Ihmettelin, että nytkö jo on valmista, kun tunti oli kulunut. Hoitoon kuului mielestäni muutama asia. Lopuksi hoitaja otti jonkin hoitokankaan pois kasvoiltani ja sanoi että nyt on valmista.

Kotona kokeilin kasvojani, tuntui ihan tahmealta, ikään kuin hoito olisi jäänyt kesken.

Minäkin näytin lahjakortin heti hoitajalle. Ilmeisesti lahjakortit eivät ole enää siinä vaiheessa yrittäjälle uutta tuloa. Nehän on jo esti ostettu jo monta kuukautta sitten. Silloin näköjään yrittäjä ajattelee vain,

Että pääsee nopeasti asiakkaasta eroo, koska ei saa häneltä tuloa. Jotenkin näin tämän hoitajan ilmeestä, että

Voitko mummo alkaa häipyä jo siitä. Ikään kuin, hän olisi joutunut

lmaiseksi minua hoitamaan. Toivottavasti se Tamperelainen kosmetologiyrittäjä tunnistaa tämän.