ÄLKÄÄ OSTAKO LAHJAKORTTEJA LAHJAKSI
Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla. Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän. Näin ei pitäisi olla, ainakin itse koin lahjakorttiasiakkaiden olevan erittäin helppoja koska he myös usein ostivat tuotteita. Suurin osa naisyrittäjistä ei tätä kuitenkaan hyödynnä, vaan kohtelevat lahjakorttiasiakkaita huonoiten. Pahin piikki tulee tammikuulle tai äitienpäivän aikaan, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja pyritään saamaan mahdollisimman iso kassavirta. Ahneuksissa sitten varataan parhaat ajat uusille maksajille, ja lahjakorttiasiakkaille on ohjeistus että tarjotaan niitä aikoja joita ei muuten saada "myytyä".
Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle. Suosittelenkin että lahjakorttien sijaan pyydätte käteistä, ja menette rahatukon kanssa palveltavaksi. Kampaamoissa sama asia, lahjakorttiasiakkaat eivät saa alennuksia tai tarjouksista ei mainita, esimerkkinä asiakas varasi lahjakortilla ajan ja hänelle annettiin mahd. huono aika ja ei mainittu olemassa olevasta tarjouskampanjasta mitään. Asiakas ei tosiaankaan ymmärrä kysyä että tekeekö tuo toinen kampaaja halvemmalla, soitetaan vaan liikkeeseen ja varataan aika hyväuskoisena.
Laskin, että jos sama asiakas tulee 200e lahjakortilla palveltavaksi, hän häviää käytännössä 50e keskimäärin. Siihen vaikuttaa palveluun käytetty aika, ja se että tarjouksista ei mainita.
Ja pahoittelen yleistystä, varmasti on hoitoloita joissa ymmärretään tämä, itse mm. toimin aina niin että lahjakorttiasiakkaat olivat potentiaalisia uusia vakkariasiakkaita ja heitä palvelin "ensin". Siihen on syy miksi he ovat lahjakorttiasiakkaita, haloo! Olen saanut kuunnella tuskaiste lahjakorttiasiakkaiden valituksia siitä että vapaita aikoja ei tunnu olevan ollenkaan. On niitä, niitä ei vaan anneta sulle.
Jos joku ahne yrittäjä tämän lukee ja tunnustaa edes itselleen toimivansa vastoin asiakkaan tarpeita, niin mene itseesi ja muuta toimintatapaasi. Ja lahjakorttien saajat, VAATIKAA oikeasti palvelua. Vaikka yrittäjä on saanut rahansa jo aiemmin, teille kuuluu palvelu.
Kommentit (219)
Sain lahjakortin kauneushoitolaan, ja muistin lahjakortin vasta, kun sen vanhentumiseen oli kaksi viikkoa aikaa. Soitin kauneushoitolaan ja jostain syystä mainitsin lahjakortin - ehkä sitä kysyttiin? Joka tapauksessa aikoja ei löytynyt ainuttakaan, vaikka sanoin, että minulle käy ihan mihin aikaan hyvänsä.
Olin tietysti tosi pettynyt mutta epäluuloni heräsivät myös kauneushoitolan töykeiden vastausten takia. Kaveri oli vieressä, ja keksimme tehdä pienen testin. Kaveri soitti siis melkein heti perään, kysyi aikoja samaan hoitoon eikä maininnut lahjakorttia. Hän pystyi valitsemaan useammasta ajasta, ja valitsi minulle ajan heti seuraavaksi päiväksi. Eivät selvästikään ilahtuneet, kun yllätykseksi maksoin lahjakortilla. En mennyt toiste eikä mennyt lahjakortin antajakaan, kun hänelle kerroin.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:42"]
Sain lahjakortin kauneushoitolaan, ja muistin lahjakortin vasta, kun sen vanhentumiseen oli kaksi viikkoa aikaa. Soitin kauneushoitolaan ja jostain syystä mainitsin lahjakortin - ehkä sitä kysyttiin? Joka tapauksessa aikoja ei löytynyt ainuttakaan, vaikka sanoin, että minulle käy ihan mihin aikaan hyvänsä.
Olin tietysti tosi pettynyt mutta epäluuloni heräsivät myös kauneushoitolan töykeiden vastausten takia. Kaveri oli vieressä, ja keksimme tehdä pienen testin. Kaveri soitti siis melkein heti perään, kysyi aikoja samaan hoitoon eikä maininnut lahjakorttia. Hän pystyi valitsemaan useammasta ajasta, ja valitsi minulle ajan heti seuraavaksi päiväksi. Eivät selvästikään ilahtuneet, kun yllätykseksi maksoin lahjakortilla. En mennyt toiste eikä mennyt lahjakortin antajakaan, kun hänelle kerroin.
[/quote]
Tästä voisi kyllä kysyä kuluttaja-asiamiehen mielipidettä. Olen aika varma, että jos lahjakortin käyttäjille on varattu vain tietyt ajat kalenterista, siitä pitäisi mainita lahjakortissa. Kyseessä on melkeinpä jo jonkinasteinen huijaus - myydään lahjakortteja mutta ei anneta mahdollisuutta käyttää niitä.
Kannattaa varmaan tehdä lahjakortti itse ja viedä sitten lahjan saaja itse paikalle ja maksaa kassalla vasta homman jälkeen.
Moni yrittäjä on niin ahne ja tyhmä, että kokee jo myyneensä jotain, kun on myynyt palan pahvia viidelläkympillä. Jälkeenpäin tehtävä työ on sitten ikään kuin jotain rasittavaa ja ylimääräistä.
Vaikka oikeasti lahjakorttiin pitäisi suhtautua kuin tilaustyöhön. Joku tilaa ystävälleen, sukulaiselleen esim. tietyn hieronnan, joten "tuotteen" pitää sitten tulla ja vastata odotuksia.
Maailmalla näkee paljon sitä, että ikinä ei pidä maksaa työstä etukäteen. Suomessa sellaiseen ei ole jotenkin niin tottunut, mutta valitettavasti se taitaa pitää paikkansa nimenomaan palvelualojen kuten hoitojen ja ravintoloiden suhteen. :(
Kiitos ap kun kerroit tästä.
Minä sain mieheltäni sellaisen citydeal-lahjakortin 3h hoitoon Helsingin keskustaan. Mietin etukäteen, että voiko olla kovin laadukasta, kun sain niin edullisesti kokovaralohoidot. Jouduin kerran siirtämään aikaa, mutta he soittelivat alkuperäisenä ajankohtana perääni, että oletko tulossa. Jouduin vielä toisen kerran siirtämään aikaa ja taas sama juttu. Kauneushoitola oli mokannut ja varannut käyttämätöntä aikaa tässä vaiheessa 6h. Itse kasvo- ja vartalohoito kesti sen 3h, mutta toivoin sen loppuvan nopeammin. Esim. koko vartalohieronta oli hyvin erikoista, molempia jalkoja tai käsiä ei hierottu samalla tavalla, ei edes sinne päin. Eikä sitä edes voi hieronnaksi kutsua, kun reilu 20v. pimu suht kevyesti hivelee ihoa. Kun olin lähtemässä liikkestä ja puin ulkovaatteita päälle, tämä hoitoja ja toinen hoitaja vain naureskelivat tiskin takana. Jäi vähän tunne, että minulleko nauravat.
Eipä ole sinne tarvinnut enää toiste mennä eikä suositella kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:15"]Haistapa ap kukkanen! Olen kauneushoitolan omistaja ja lk-asiakkaat hoidetaan yhtä ammattitaidolla kuin muutkin! Erittäin usein käy vielä niin, että lahjakortilla 'maksanut' varaa ajan muihinkin hoitoihin kun on niin tyytyväinen. Että tervetuloa vaan lk ostoksille! T. Työnsä aina 100% hoitava
[/quote]
Hienoa, että teillä hoidetaan lahjakorttiasiakkaatkin kunnolla. Turhaan kuitenkin ap:lle haistattelit, kun ketjusta käy selvästi ilmi, ettei kaikkialla näin ole. Vai tunsitko sittenkin pienen piston sydämessä?!
Ihme jos ei joku keltainen sankari ole jo tätä ketjua poiminut jouluaiheisiin lööppeihin, "törkeä lahjakorttihuijaus - näin asiakkaita kohdellaan".
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:52"]
Ilmankos mulla oli harjoittelijan oloinen parturi, kun kävin lahjakortilla asioimassa. Lopputulos oli surkea. Kiitos ap!
[/quote]
Parturi? Partaasiko se lyhensi?
Kiitokset tästä keskustelusta - myös minä oivalsin tämän luettuani, miksi aikoinaan sain niin huonoa palvelua eräästä kauneushoitolasta. Olin tosi stressaantunut ja kärsin burnoutista. Mieheni halusi hemmotella minua, ja antoi joululahjaksi avokätisen, muistaakseni parin sadan euron lahjakortin kauneushoitolaan. Molemmat ajattelimme, että sillä pääsen käymään useammassakin hoidossa... Ja ajatus tuntui ihanalta jo etukäteen. Vähän harmitti, että mies oli etsinyt paikan netistä, eikä sieltä, missä olin aiemmin käynyt hoidoissa. Toisaalta edellisestä käynnistä oli niin paljon aikaa, että olisin vaikka voinut hankkia uuden "kantapaikan" ja innostua taas säännöllisemminkin käymään.
Kun sitten menin ensimmäiseen hoitoon, se osoittautui jotenkin hämmentävän kalliiksi. Omasta aiemmasta kantapaikastani olisin lahjakortin summalla saanut vaikka mitä, mutta nyt kaikesta kertyi jotain lisää, ja lahjakortti jotenkin "hupeni käsistä". Hoitokokemuskin oli jotain ihan muuta kuin aiemmat kokemukseni hemmottelusta. En enää edes muista muuta kuin sen hölmistyneen olon, joka jäi, kun tajusin, että se miehen kanssa juteltu "useamman hoidon setti" olikin lopulta se yksi ylihintainen kerta, josta jäi vielä etenkehtainen fiilis. Olin tosi pettynyt - ja kaikkein eniten mieheni puolesta. Hän oli ollut niin hellyyttävän iloinen siitä, että oli osannut hankkia lahjan, jonka varmasti piti minua ilahduttaa. En hennonnut kertoa hänelle rehellisesti, miten huono hoito oli ollut.
Kokemuksesta on nyt ainakin viisi vuotta, mutta tilanne palautui mieleeni tämän ketjun myötä. On todella törkeää kohdella huonosti lahjakorttiasiakkaita - siis juuri niistä, joita on lahjalla erityisesti haluttu ilahduttaa! Lahjakortti on usein todella rakkaudella ja ajatuksella annettu lahja. Lahjan saaja saattaa olla henkilö, jota harvoin hemmotellaan, ja tilaisuus saattaa olla siis todella harvinaislaatuinen, suoranainen juhlahetki sille hoitoon saapuvalle asiakkaalle. Lahjakortin hankkija odottaa myös laatua. Itse kerran todella hyvän hieroja löydettyäni halusin vilpittömästi saada mieheni ja äitini juuri hänen hierottavakseen.
Myös ystäväni tuli kerran kosmetologilta tosi vihaisena - hän oli saanut tosi huonoa palvelua. En silloinkaan tajunnut yhdistää kokemusta siihen, että hän oli maksanut joululahjaksi saamallaan lahjakortilla. Muistan vaan, että ystävä oli tosi pettynyt ja kertoi pyytävänsä perheenjäseniltään, etteivät nämä enää hankkisi hänelle lahjakorttia ko. yritykseen. Hemmottelun tarpeessa oli hänkin ollut, ja lahja oli vieläpä yhteislahja mieheltä ja aikuiselta tyttäreltä, ajatuksella annettu.
Olipa harmillista lukea tällainen ketju. Olen toiminut kauneushoitolayrittäjänä kohta 15 vuotta ja iloitsen aina, kun hoitolaani haetaan lahjakortti. Se on kunnianosoitus omalle työlle, että joku haluaa antaa nimenomaan minun tarjoaman palvelun lahjaksi itselleen tärkeälle ihmiselle.
Minä en myy lahjakorteiksi halpispaketteja, vaan myös lahjakortit mukailevat samaa laadukasta hoitolinjaa, kuin muukin yritykseni palveluvalikoima ja hoito tehdään aina hyvin, oli saaja lahjakorttiasiakas, nuori, mummo... tai mitä kaltoin kohdeltuja asiakasesimerkkejä tässä ketjussa on lueteltukaan.
Vinkkinä sanoisin, että lahja kannattaa ostaa paikasta, joka selkeästi kertoo nettisivuilla hoitosisällöt, luettelee hoidon eri vaiheet pelkän hoidon nimen ja hinnan lisäksi. Näin ei 1,5 h lahjahoito ole saajalleen 45 min. mittainen, kuten joillekin oli käynyt. Puolestaan kannattaa kuitenkin maksutilanteessa hyvissä ajoin kertoa, että aikoo maksaa lahjakortilla, jotta ostettavaa palvelua tai tuotetta ei syötetä kassajärjestelmään väärin. Mielestäni jokaisen oma asia on, haluaako kertoa aikaa varatessaan tulevansa lahjakorttihoitoon. Itse en sitä kysy, vaan kysyn onko hoito entuudestaan asiakkaalle tuttu, onko hän käynyt kyseisessä hoidossa aiemmin. Jos ei ole, niin kerron hoidosta ja hoitosisällöstä jo varaustilanteessa.
Hoitolahjakortti on toivottu lahja ja minun hoitolaani saadut lahjakortit kyllä käytetään. Ja jos epäilee, että saajalta voisi unohtua lahjakortin käyttäminen, niin ainahan lahjan antaja voi kysäistä ystävällisesti, että jokos on hemmoteltavana tullut käytyä.
Mielestäni on ihanaa, kun samat miehet kävelevät vuodesta toiseen hoitolaani hakemaan lahjakorttia vaimolleen ja haluavat aina yllättää vaimon "jollain ihanalla uudella hemmottelulla". Tämä kertoo varmasti myöskin sen, että kun lahjakortin hakee lämminhenkiseltä ammatilaiselta, niin lahjan saajakin on varmasti tyytyväinen.
"Lämminhenkinen ammattilainen""..todellakin! Pelkkää kusetusta koko lahjakorttibisnes. Miepä käynki Tallinnassa, siellä ei kuseteta ja työnjälki kauneushoitoloissa on vielä parempaa kuin Suomessa. Hinnasta nyt puhumattakaan...
Ohiksena sanon tässä, että olin eräässä ravintolassa töissä, jossa oli joku groupontarjous. Meille etukäteen annettu tieto oli siksi tärkeää, että se vaikutti meidän kirjaamiseemme. Kun tosiaan se grouponin tarjousraha ei ollut siellä kassassa, vaan jossain muualla. Joten tilityksen kannalta olimme tyytyväisiä etukäteen saadusta tiedosta. Ei ole kiva kiireessä lähteä korjaamaan asiakkaan mainitsemattomuuden takia virhettä. Yleensä sen takia naamani oli suorastaan norsun vitulla, ku olisi ollut parempaakin tekemistä, kuin korjata tarjoustilaukset oikein. Muutenkin se grouponin kanssa pelleily on aivan naurettavaa. Ei ollut kuin muutama ihminen, jotka olivat valmiita satsaamaan rahaa juomiinsa, kirjaaminen oli työlästä ja täyden hinnan maksavat asiakkaat piti kanssa palvella. Grouponin kautta saadut 1200 asiakasta olivat vain liukuhihnaduunia: yksi porukka sisään ja toinen ulos ja taas sama homma. En nauttinut työstäni, koska en kokenut voivani palvella asiakkaita kunnolla, kun koko ajan joku oli koputtelemassa olalle, varaamassa pöytää ja sitä ja tätä.
Ravintolan omista lahjakorteista ei tosin kukaan koskaan tullut maininneeksi mitään negatiivista. Siis työnantajan puolelta. Joten en koskaan kokenut normaaleja lahjakorttiasiakkaita mitenkään eriarvoisina. Mutta ei enää koskaan grouponhelvettiä!
Minä tulin täysin kusetetuksi kalastustarvikeliikkeessä, jonne poikani kummisetä antoi lapselle lahjakortin. Menin tyhmyyttäni heti kättelyssä paljastamaan, että en itse ymmärrä kalastustarvikkeista mitään ja minulla on lahjakortti jolla haluaisin ostaa jotain... Silmäillessäni toisella paikkakunnalla jonkin ajankuluttua samanlaista virveliä totesin, että tulin pahankerran huijatuksi. Mukanani oli vielä henkilö, joka osasi kertoa että ko. tuote on täysin vastaava kuin ylihinnalla ostamani.
Urheiluliikkeessä olen myös huomannut, että lahjakortista ei kannata mainita sillä kassalla ostosten hintaa helposti hiukan pyöristetään alaspäin - paitsi jos tiedossa on lahjakortti, silloin hinta on varmasti ns. apteekinhinta.
Kiitos ap, jäi lahjakortit äidille ja anopille ostamatta. Ihmekös he olivat viime joulun jälkeen vähän vaisuja. Ajattelin vaihtaa putiikkia, mutta taitaa olla turhaa. Kutimet käteen ja teen villapaidat mielummin molemmille:))
Saatiin joskus johonkin ravintolaan lahjakortti ja tosiaan annokset olivat pienempiä kuin ne normaaliannokset.
Vaatelahjakorteissa ei tapahdu tuollaista eriarvoista kohtelua. Vaatelahjakortteja minä ainakin arvostan. :) Samoin ruokakaupan.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:52"]
Minun työpaikallani (kaupanala tosin kyseesä) ainakin se lahjakortti ei ostohetkellä näy missään myynneissä vaan sitten vasta kun sitä käytetään :o Hassua ettei muualla ole näin.. Tämän takia meille lahjakorttiasiakkaat ovat aivan yhtä tärkeitä:)
[/quote]
Näin sen tulisi mennä. Vika on yrittäjien päässä, eivät ymmärrä. Mä olen ollut töissä hoitolassa missä lahjakorttisesonkina pomo häippäs kesäksi lomalle, ja jätti tuolivuokralaiset tekemään lahjakorttiasiakkaat, mutta ei kuitenkaan tilittänyt tekijöille osuutta lahjakorteista. Kesällä kaikkien listat oli täynnä lk-asiakkaita, eli palkkaa ei tullut eikä mahdollisuutta ottaa uusia asiakkaita, tyypit teki hirveetä päivää että saivat edes verot maksettua.
Syksyllä pomo oli pystyssä sitten kaikille tekijöille, jätti tilittämättä niitä lahjakortteja tuolivuokralaisille koska hänellä ei ollut rahaa enää. Lisäksi oli hirmu piikit kaikille maahantuojille, maksoi veromätkyt pankkilainalla yms.
Sama toistui aina sesonkina, erään kerran sisusti liikkeen uusiksi lahjakorttirahoilla, ja taas jätti palkat maksamatta. Kukaan ei valittanut, koska kosmetologeilla ei ole omaa liittoa. Kosmetologituolivuokralaisen duuni suuryrityksissä on yhtä palkitsevaa kuin teollisuussiivoojan.
Mä olin tuolla kuvailemassani firmassa töissä alle vuoden, ja häivyin kun yritti saada mut tekemään sopparia missä hän tilittää lahjakorteista jota teen, niin 40% ja pitää itse 60%. En suostunut, ja lähdin pois koska maksoi vielä palkkoja liian vähän.
Hoitola mainosti myös kalliita erikoishoitoja, mutta koska pomon velka maahantuojalle oli niin suuri, ei saanut enää tilattua uusia tuotteita joten halvemmista tuotteista laitettiin aineita niihin kalliisiin purkkeihin, ja asiakkaalle näyttää siltä että hoito tehdään kyseisen sarjan kalliilla tuotteilla.
Usein myös kestoripsiasiakkaalle käytiin paniikissa hakemassa ripsitupsut paikallisesta marketista, kun pomo ei raaskinut käyttää ammattilaissarjan ripsitupsuja. Asiakas maksoi 55e marketin ripsistä.
Myös hienot tekniset ihonhoitolaitteet oli huoltamatta ja rikki, asiakkaalle tehty ultraäänipuhdistus oli yhtä tehokas kuin olisi imurilla vedellyt, koska laite oli epäkunnossa. Firmassa ihan rehellisesti kusetettiin asiakkaita.
Erikoisvartalohoitoja markkinoitiin koulutetuilla hierojilla, ja kyseisiä hoitoja ei edes saisi tehdä ilman koulutusta, mutta pomo ei raaskinut lähettää koulutettavaksi joten koulutti itse ja unohti puolet liikkeistä, ja niitä vartalohoitoja tehtiin sitten improvisoiden ja omasta päästä. Hierontakaavat vaihtui siis joka kerta. Hoido-ohjeissa oli vielä että väärintehtynä hoito saattaa laukaista migreenin tms.
Tästäkin sanottiin pomolle tosi usein että laitteet ei toimi, mutta sen sijaan että olisi uusinut laitteet shoppaili kaikki rahansa.
Kuvottava ihminen, mutta tuollahan tuo näyttää porskuttavan edelleen firmansa kanssa, duunarit vaihtuu siellä koko ajan.
[/quote]
Huh huh!
Tämä oli hyvä vinkki. Olin juuri tilaamassa äidille hoitolaan lahjakorttia. Ostan sittenkin jotain muuta.