ÄLKÄÄ OSTAKO LAHJAKORTTEJA LAHJAKSI
Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla. Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän. Näin ei pitäisi olla, ainakin itse koin lahjakorttiasiakkaiden olevan erittäin helppoja koska he myös usein ostivat tuotteita. Suurin osa naisyrittäjistä ei tätä kuitenkaan hyödynnä, vaan kohtelevat lahjakorttiasiakkaita huonoiten. Pahin piikki tulee tammikuulle tai äitienpäivän aikaan, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja pyritään saamaan mahdollisimman iso kassavirta. Ahneuksissa sitten varataan parhaat ajat uusille maksajille, ja lahjakorttiasiakkaille on ohjeistus että tarjotaan niitä aikoja joita ei muuten saada "myytyä".
Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle. Suosittelenkin että lahjakorttien sijaan pyydätte käteistä, ja menette rahatukon kanssa palveltavaksi. Kampaamoissa sama asia, lahjakorttiasiakkaat eivät saa alennuksia tai tarjouksista ei mainita, esimerkkinä asiakas varasi lahjakortilla ajan ja hänelle annettiin mahd. huono aika ja ei mainittu olemassa olevasta tarjouskampanjasta mitään. Asiakas ei tosiaankaan ymmärrä kysyä että tekeekö tuo toinen kampaaja halvemmalla, soitetaan vaan liikkeeseen ja varataan aika hyväuskoisena.
Laskin, että jos sama asiakas tulee 200e lahjakortilla palveltavaksi, hän häviää käytännössä 50e keskimäärin. Siihen vaikuttaa palveluun käytetty aika, ja se että tarjouksista ei mainita.
Ja pahoittelen yleistystä, varmasti on hoitoloita joissa ymmärretään tämä, itse mm. toimin aina niin että lahjakorttiasiakkaat olivat potentiaalisia uusia vakkariasiakkaita ja heitä palvelin "ensin". Siihen on syy miksi he ovat lahjakorttiasiakkaita, haloo! Olen saanut kuunnella tuskaiste lahjakorttiasiakkaiden valituksia siitä että vapaita aikoja ei tunnu olevan ollenkaan. On niitä, niitä ei vaan anneta sulle.
Jos joku ahne yrittäjä tämän lukee ja tunnustaa edes itselleen toimivansa vastoin asiakkaan tarpeita, niin mene itseesi ja muuta toimintatapaasi. Ja lahjakorttien saajat, VAATIKAA oikeasti palvelua. Vaikka yrittäjä on saanut rahansa jo aiemmin, teille kuuluu palvelu.
Kommentit (219)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:00"]
Joo kummasti hinnat pompsahtaa, kun maksaa lahjakortilla! Äidilläni oli 150 e lahjakortti kosmetologille. Hänelle tehtiin tunnin hoito, johon kuului alkupuhdistus, ultraäänihoito, naamio ja hoitovoiteet. 120 e ! EI kuulunut edes kuorintaa, kulmien siistimistä, tehoampulleja tai dekolteen kasvojen-kaula hierontaa.
[/quote]
Juu hyvin yleistä, että tehdään se kallein hoito. Normi asiakas joka saa lahjakortin ei ole aiemmin käynyt kasvohoidossa eikä osaa vaatia, eikä vertailla. Jos 100 euron hoitoon menisi normisti tunti ja vartti, LK asiakas saa lyhyemmän hoidon ja kaikki mahdolliset ampullit. Rahastuksen aikana sitten eritellään mitä on tehty, hierontaa, lymfaa, ampulleja, erikoisnaamioita (usein hoidon aikana kysytään että saanko laittaa, eikä hinnalla haluta "häiritä" asiakkaan rentoutumista) ja veloitetaan sen mukaan. Lahjakorttiasiakas on luottavainen ja kiitollinen, mutta poistuu maksun jälkeen epätietoisena siitä mitä maksoi. Itse olen kerran kampaamon lahjakortin saanut, ja maksoin kyllä kaikki mahdolliset lisät. Kampaaja myös asetteli tuotteitaan ja mainosti koko ajan "laitan sulle nyt tätä Tigin karkkituoksuista supersmoothie seerumia".. ok.. laita vaan. Ammattilaisen tehtävä olisi myös tunnistaa ne asiakkaat joille tarttee vääntää rautalangasta, nykyisin ihmiset on puudutettu tuolla oheismyynnillä ja asiakkaat tietää kyllä että kampaamo myy tuotteita ei sitä tarvitse julistaa. Ensin pitää olla kuitenkin tarve tuotteelle, ja on kökköä mainostaa rentouttavan hoidon aikana tuotteita. Ei kannata, jos vaikuttaa siltä että asiakas on ennestään stressaantunut. Ehkä tää taloustilanne ajaa yrittäjät niin ahtaille että yritetään sitten epätoivoisesti kaikkea, mutta kyllä tää lahjakorttimeno on jatkunut siitä saakka kun valmistuin (2003), aikaa ennen taantumaa. Ennen sillä keinoin maksimoitiin voittoja, nyt paikataan aukkoja.
ap
[/quote]
Ei kai noista tököteistä ja ampulleista tavallisesti tule lisähintaa, vai tuleeko? Jos kosmetologi tai kampaaja sanoo laittavansa jotain litkua päähän tai naamaan, niin oletan että se kuuluu siihen ennalta sovitun hoidon normaalihintaan ja sanon että laita vaan. Vai ainoastaan lahjakorttiasiakkaitako höynäytetään näin?
Meni kyllä maku hoitoloista ja kampaamoista. Kilpailu asiakkaista on kova, niin luulisi että hyvä palvelu kiinnostaisi ja olisi pidemmän päälle tuottoisampaa kuin huijaaminen ja lyhytnäköinen rahojen tiristys asiakkailta. Toisaalta nykyään vähän joka paikassa on pakkomyyntiä ja asiakkaan huijaamista ostamaan lisäpalveluja ym. Lisämyynti osataan vieläpä tehdä hyvin hienovaraisesti, joten tosi tarkkana pitää olla.
En susotu uskomaan, että oikeasti kampaajat ja kosmetologit sentään noin epäluotettavia ovat. Jos ovat niin miten niihin sitten voi luottaa muutenkaan? Toki kai pitäisi voida luottaa, että hoitoihin käytetyt aineet on turvallisia eikä mitään sekundaa lykätä asiakkaan naamaan.
Ja onhan se lajakorttiasiakaskin asiakas, joka voi tulla toisenkin kerran jos saa hyvää palvelua. Mutta jos sa aheti huonoa palvelua niin ei tule toistamiseen eikä sen lahjkaortin ostaja ja sen tuttavapiirikään sitten enää siihen liikkeeseen mene. Onko yrittäjillä muka varaa menettää kerralla useampia mahdollisia asiakkaita?
Tämä on kyllä naurettavaa. Lahjakortista on maksettu ja tämä lahjakortin käyttäjä voi olla uusi asiakas! Yrittäjät näköjään unohtaa hyvän markkinoinnin PUSKARADION. Kun palvelu on hyvää tämä tyyppi jo mainostaa seuraaville 5, kun on Paskaa siitä kuuleekin jo 15.
Kannattaa kirjoittaa tästä aiheesta ihan lehteenkin. Saapahan kaikki tietoon totuuden.
Olen kokenut muutaman kerran tuon huonon palvelun lahjakortilla. Äänestän yleensä tällöin jaloillani, enkä itse mene tuohon liikkeeseen enää omine rahoineni. Tuo lahjakorttikäynti on ikään kuin testikäynti ja jos menee pieleen, en viitsi uudelleen vaivautua. Sen sijaan jos käynti on onnistunut, olen yleensä uskollinen paikalle ja vihjailen myös esim. miehelle mahdollisista lahjakorteista samaan paikkaan uudelleenkin (vaikka jalkahoito/hieronta tms.). Joten, jos yrittäjä ei tuota ymmärrä, voi vain hävitä liikevoitossa...
Ap:lle suuri kiitos, että kertoi, miten tuolla alalla asiat menee. Omalta kohdalta positiivinen kokemus eri alan firmasta: sain synttärilahjaksi 20 e lahjakortin pieneen erikoisliikkeeseen. Kun menin käyttämään sen, opasti myyjä valitsemaan mieluisat ostokset ja antoi minulle vielä muutamalla eurolla tarvitsemiani tuotteita kaupan päälle! Jäi niin hyvä maku tuosta käynnistä, että ostin itse toiselle ystävälle myöhemmin lahjakortin samaan putiikkiin. Hänkin sai asiallista palvelua.
Haistapa ap kukkanen! Olen kauneushoitolan omistaja ja lk-asiakkaat hoidetaan yhtä ammattitaidolla kuin muutkin! Erittäin usein käy vielä niin, että lahjakortilla 'maksanut' varaa ajan muihinkin hoitoihin kun on niin tyytyväinen. Että tervetuloa vaan lk ostoksille! T. Työnsä aina 100% hoitava
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 09:38"]
Eli ongelma on taloustaidottomat yrittäjät. Ensin riemuitaan joulunajan hyvästä myynnistä ja vedetään tili sieläksi... sitten ollaan katkeria kun tammikuussa pitää maksaa lasku (ts. hoitaa ne jo myydyt asiakkaat eikä kassavirtaa olekaan).
Kuulostaa ihan pikavipiltä asiakkailta yrittäjälle.
Fiksumpi yrittäjä "tilittäisi" rahat itselleen vasta kun lahjakortti on käytetty ja riemuitsee vasta kun se on mennyt lunastamatta vanhaksi.
[/quote]
Olen itse todella tympääntynyt naisyrittäjien marinaan siitä kuinka rankkaa se yrittäjyys on. Onhan se, kun toimitaan kuten toimitaan tässä lainaamassani tekstissä.
Fiksu yrittäjä toimii niin, että kun joulukuussa tulee hirmu myynti, niin ihan ensiksi lasketaan että paljon niistä menee ensi vuonna veroa, eikä niin että varataan kahden viikon Thaimaan matka ja lomaillaan tammikuu. Ehdottomasti yritetään TUPLATA myynti, tehdään lahjakorttiasiakkaat sitten mahdollisimman pian pois ja sellaisella intohimolla että varmasti tulevat takaisin. Yrittäjällä saattaa olla varauslistalla satoja potentiaalisia, uusia vakkariasiakkaita! Mutta ei, nämä pässit laittaa lk-asiakkaat jonnekin lista ö:lle ja yrittävät myydä vain käteisellä maksaville asiakkaille. Lisäksi ne joulukuun rahat on tuhlattu jo matkaan tai hoitolan sisustukseen tms. kun ei osata jaotella joulukuun tuottoja pitkin vuotta.
Joku ihmetteli täällä että miksi yrittäjä kohtelee lk-asiakkaita huonosti, niin johtuu siitä että se raha lahjakortista saadaan siinä ostohetkellä ja kun lk-asiakas tulee sitten kevään mittaan niin yrittäjästä tuntuu että se tulee hoitoon "ilmaiseksi" ja tekee työn huolimattomasti että saa "maksavan" asiakkaan ottaa sisään, siis sen joka maksaa käteisellä.
Moni yrittäjä saattaa tienata joulukuussa lahjakorttien ansiosta kymmeniä tuhansia (jos on tuolivuokralaisia) eivätkä laita sitä rahaa säästöön, vaan hassaavat ne samantien vaikka se raha pitäisi jakaa seuraavalle vuodelle tasaisesti.
Lisäksi verotusta ei saada kohdilleen, vaan ihmetellään kun taas tuli mätkyt.
Joku voisi ryhtyä tarjoamaan yritysneuvontaa naisyrittäjille, hirvittää katsoa sitä poukkoilua. Ja sori yleistys, on kovia naisyrittäjiäkin mutta kauneudenhoitoalalla ollaan kyllä usein kuin vapaat kanat.
Onhan se selvää, että jos nainen on 19 vuotias ja perustaa suoraan amiksesta oman yrityksen, ei välttämättä ole käsitystä siitä mitä se yrittäjyys on. Se ei ole Susanna Penttilä-yrittäjyyttä, missä firman luottokortilla ostetaan Louis Vuittoneita tai edes Guessia, se on oikeasti aika raakaa duunia ja vaikka se hoitola olisi kiva sisustaa kristalleilla ja tehdä työpäivää 9-16, se ei vaan onnistu.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:00"]
Joo kummasti hinnat pompsahtaa, kun maksaa lahjakortilla! Äidilläni oli 150 e lahjakortti kosmetologille. Hänelle tehtiin tunnin hoito, johon kuului alkupuhdistus, ultraäänihoito, naamio ja hoitovoiteet. 120 e ! EI kuulunut edes kuorintaa, kulmien siistimistä, tehoampulleja tai dekolteen kasvojen-kaula hierontaa.
[/quote]
Juu hyvin yleistä, että tehdään se kallein hoito. Normi asiakas joka saa lahjakortin ei ole aiemmin käynyt kasvohoidossa eikä osaa vaatia, eikä vertailla. Jos 100 euron hoitoon menisi normisti tunti ja vartti, LK asiakas saa lyhyemmän hoidon ja kaikki mahdolliset ampullit. Rahastuksen aikana sitten eritellään mitä on tehty, hierontaa, lymfaa, ampulleja, erikoisnaamioita (usein hoidon aikana kysytään että saanko laittaa, eikä hinnalla haluta "häiritä" asiakkaan rentoutumista) ja veloitetaan sen mukaan. Lahjakorttiasiakas on luottavainen ja kiitollinen, mutta poistuu maksun jälkeen epätietoisena siitä mitä maksoi. Itse olen kerran kampaamon lahjakortin saanut, ja maksoin kyllä kaikki mahdolliset lisät. Kampaaja myös asetteli tuotteitaan ja mainosti koko ajan "laitan sulle nyt tätä Tigin karkkituoksuista supersmoothie seerumia".. ok.. laita vaan. Ammattilaisen tehtävä olisi myös tunnistaa ne asiakkaat joille tarttee vääntää rautalangasta, nykyisin ihmiset on puudutettu tuolla oheismyynnillä ja asiakkaat tietää kyllä että kampaamo myy tuotteita ei sitä tarvitse julistaa. Ensin pitää olla kuitenkin tarve tuotteelle, ja on kökköä mainostaa rentouttavan hoidon aikana tuotteita. Ei kannata, jos vaikuttaa siltä että asiakas on ennestään stressaantunut. Ehkä tää taloustilanne ajaa yrittäjät niin ahtaille että yritetään sitten epätoivoisesti kaikkea, mutta kyllä tää lahjakorttimeno on jatkunut siitä saakka kun valmistuin (2003), aikaa ennen taantumaa. Ennen sillä keinoin maksimoitiin voittoja, nyt paikataan aukkoja.
ap
[/quote]
Ei kai noista tököteistä ja ampulleista tavallisesti tule lisähintaa, vai tuleeko? Jos kosmetologi tai kampaaja sanoo laittavansa jotain litkua päähän tai naamaan, niin oletan että se kuuluu siihen ennalta sovitun hoidon normaalihintaan ja sanon että laita vaan. Vai ainoastaan lahjakorttiasiakkaitako höynäytetään näin?
Meni kyllä maku hoitoloista ja kampaamoista. Kilpailu asiakkaista on kova, niin luulisi että hyvä palvelu kiinnostaisi ja olisi pidemmän päälle tuottoisampaa kuin huijaaminen ja lyhytnäköinen rahojen tiristys asiakkailta. Toisaalta nykyään vähän joka paikassa on pakkomyyntiä ja asiakkaan huijaamista ostamaan lisäpalveluja ym. Lisämyynti osataan vieläpä tehdä hyvin hienovaraisesti, joten tosi tarkkana pitää olla.
[/quote]
Ampulli maksaa aina erikseen, ellei siitä mainita hoidon aikana. Se on ihan tosi simppeli lisämyyntitapa, ja harva lk-asiakas hoitotuolissa maatessaan kieltäytyy ampullista. Sisar hento valkoinen siinä kemikaalihuurin keskellä kuiskaa korvaasi: Jos mä laitan sulle tällasen hirrrrveeeeen tehokkaan super e-c-d-vitamiiniampullin tänne naamion alle, se tuo ihoon hehkua ja naamion teho tuplaantuu.
Asiakas: Mmmm maksaako se jotain.. Hoitaja: Muutaman euron,mutta sullahan on se lahjakortti niin sehän menee siihen.
Asiakas on tyytyväinen.
Joissain paikoissa muuten koko lahjakortti on käytettävä kerralla, eli et saa pilkottua sitä. Sitten siihen sadan euron pottiin lisäillään kaikkia mahdollisia lisäjuttuja että saadaan se summa täyteen.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:52"]
Minun työpaikallani (kaupanala tosin kyseesä) ainakin se lahjakortti ei ostohetkellä näy missään myynneissä vaan sitten vasta kun sitä käytetään :o Hassua ettei muualla ole näin.. Tämän takia meille lahjakorttiasiakkaat ovat aivan yhtä tärkeitä:)
[/quote]
Näin sen tulisi mennä. Vika on yrittäjien päässä, eivät ymmärrä. Mä olen ollut töissä hoitolassa missä lahjakorttisesonkina pomo häippäs kesäksi lomalle, ja jätti tuolivuokralaiset tekemään lahjakorttiasiakkaat, mutta ei kuitenkaan tilittänyt tekijöille osuutta lahjakorteista. Kesällä kaikkien listat oli täynnä lk-asiakkaita, eli palkkaa ei tullut eikä mahdollisuutta ottaa uusia asiakkaita, tyypit teki hirveetä päivää että saivat edes verot maksettua.
Syksyllä pomo oli pystyssä sitten kaikille tekijöille, jätti tilittämättä niitä lahjakortteja tuolivuokralaisille koska hänellä ei ollut rahaa enää. Lisäksi oli hirmu piikit kaikille maahantuojille, maksoi veromätkyt pankkilainalla yms.
Sama toistui aina sesonkina, erään kerran sisusti liikkeen uusiksi lahjakorttirahoilla, ja taas jätti palkat maksamatta. Kukaan ei valittanut, koska kosmetologeilla ei ole omaa liittoa. Kosmetologituolivuokralaisen duuni suuryrityksissä on yhtä palkitsevaa kuin teollisuussiivoojan.
Mä olin tuolla kuvailemassani firmassa töissä alle vuoden, ja häivyin kun yritti saada mut tekemään sopparia missä hän tilittää lahjakorteista jota teen, niin 40% ja pitää itse 60%. En suostunut, ja lähdin pois koska maksoi vielä palkkoja liian vähän.
Hoitola mainosti myös kalliita erikoishoitoja, mutta koska pomon velka maahantuojalle oli niin suuri, ei saanut enää tilattua uusia tuotteita joten halvemmista tuotteista laitettiin aineita niihin kalliisiin purkkeihin, ja asiakkaalle näyttää siltä että hoito tehdään kyseisen sarjan kalliilla tuotteilla.
Usein myös kestoripsiasiakkaalle käytiin paniikissa hakemassa ripsitupsut paikallisesta marketista, kun pomo ei raaskinut käyttää ammattilaissarjan ripsitupsuja. Asiakas maksoi 55e marketin ripsistä.
Myös hienot tekniset ihonhoitolaitteet oli huoltamatta ja rikki, asiakkaalle tehty ultraäänipuhdistus oli yhtä tehokas kuin olisi imurilla vedellyt, koska laite oli epäkunnossa. Firmassa ihan rehellisesti kusetettiin asiakkaita.
Erikoisvartalohoitoja markkinoitiin koulutetuilla hierojilla, ja kyseisiä hoitoja ei edes saisi tehdä ilman koulutusta, mutta pomo ei raaskinut lähettää koulutettavaksi joten koulutti itse ja unohti puolet liikkeistä, ja niitä vartalohoitoja tehtiin sitten improvisoiden ja omasta päästä. Hierontakaavat vaihtui siis joka kerta. Hoido-ohjeissa oli vielä että väärintehtynä hoito saattaa laukaista migreenin tms.
Tästäkin sanottiin pomolle tosi usein että laitteet ei toimi, mutta sen sijaan että olisi uusinut laitteet shoppaili kaikki rahansa.
Kuvottava ihminen, mutta tuollahan tuo näyttää porskuttavan edelleen firmansa kanssa, duunarit vaihtuu siellä koko ajan.
No niin ja voitaisko sitten alkaa listata niitä hyviä kauneushoitoloita kaupungeittain. Olisi hyödyllistä tietoa tähän aikaan vuodesta, jos lahjakortteja vielä harkitsee kuitenkin. Kuopio? Tampere? Lappeenranta? Kotka? Hämeenlinna?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:08"]
joten halvemmista tuotteista laitettiin aineita niihin kalliisiin purkkeihin, ja asiakkaalle näyttää siltä että hoito tehdään kyseisen sarjan kalliilla tuotteilla.
[/quote]
Tätä tekee melkolailla kaikki, ihan tiedoksi vain.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 09:42"]
Mitä eroa sillä on onko se raha lahjakortilla vai käteisenä? Onhan se korttikin jo maksettu.
Mä en ihan ymmärrä ap:n pointtia. Yleensähän sitä maksusta puhutaan sitten vasta kassalla muutenkin oli palvelu mikä tahansa.
[/quote]
Ei sillä pitäisikään olla eroa. Ap:n pointti on se, että kun sillä kuitenkin väliä, niin älkää kertoko lahjakortista etukäteen ja toisekseen älkää edes hommatko niitä lahjakortteja, koska niillä saa paskaa palvelua (vaikka ei pitäisikään saada).