Miksi alapeukutat perusteluja sisältävän viestit muttet kommentoi?
Se vaan on niin rassaavaa, kun joku yrittää oikeasti perustella asioita asiallisesti ja saada aikaan keskustelua, niin alapeukkua pukkaa mutta ei mitään sellaista viestiä, jossa olisi vastaperusteluja. Ymmärrän kyllä, jos jotain täysin asiattomia viestejä alapeukutetaan ilman kommentointia, mutta sitä en ymmärrä että asiallisia ja keskustelevia viestejä alapeukutetaan, mutta ei kommentoida. Mikä virka sillä pelkällä alapeukuttamisella on tuossa tilanteessa?
Kommentit (160)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:27"]
Mikä se on se asiallinen perustelu? Ainakin rasisteilla ne ns. perustelut on usein niin ufoja etten viitti alkaa vääntämään, se on niin kuin seinille puhuis muutenkin.
[/quote]
Siis en mä puhu nyt mistään asiattomuuksista vaan ihan tavallisista asioista, en tosiaan mistään vihapuheesta tai rasistien keskusteluista.
Siis ihan yksinkertaisimmillaan sellaiset tilanteet, kun joku vaikka väittää, että X=Y. Sitten siihen tulee joku, joka sanoo täysin asiallisesti, että ei X kyllä itse asiassa ole Y, koska (ja tähän faktatietoa + lähde). Sitten tuohon tulee miinuspeukkuja kasa mutta ei mitään vastaperustelua sille, miksi tämä koko ketjun ainut asiallisesti perustellut olisi väärässä.
Voin linkittää tänne jonkin esimerkkiketjun, kun tulee vastaan.
ap
[/quote]
Joitain ärsyttää besserwisseröinti. Eikä linkitys takaa sitä, että perustelu on oikea ja totta.
[/quote]
Voi jeesus, mä niin tiedän ihmistyypin joiden mielestä normaali asioiden perusteleminen on besserwisseröintiä :D Ihana tuokin perustelu, että "ei linkitys takaa, että perustelu on oikea ja totta". Pelkkä alapeukkuko sen takaa? Takaa se perustelu ja linkitys nyt aika helkkarin paljon enemmän kuin joku mysteeripeukku.
[/quote]
Peukun tarkoituskaan ei ole taata mitään, se ei ole perustelu, vaan mielipiteen ilmaus.
Et taida ymmärtää peukutuksen hienoutta.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:02"]
39, kun nimenomaan ei puhu. Vain alapeukuttaja tietää mitä ajattelee. Jos ajattelee.
[/quote]
Kaikille ei ole yhtä vaikeaa ymmärtää kuvallista viestintää, kuin sinulla. Jatka sinä kirjoittelua, me sitten peukutellaan.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:02"]
39, kun nimenomaan ei puhu. Vain alapeukuttaja tietää mitä ajattelee. Jos ajattelee.
[/quote]
Kaikille ei ole yhtä vaikeaa ymmärtää kuvallista viestintää, kuin sinulla. Jatka sinä kirjoittelua, me sitten peukutellaan.
[/quote]
Alapeukkujen kohdalla ei voi puhua ymmärtämisestä, koska niiden merkitys on niin tulkinnanvarainen. Ne voivat tarkoittaa mitä vaan. Siksi alapeukut eivät puhu muille kuin kriittiseen ajatteluun kykenemättömille ja peukuttajalle itselleen. Peukuttaja varmaan kuuluu niihin, jotka kuvittelevat että muut osaavat telepaattisesti lukea hänen ajatuksensa, vaikkei hän niitä ole ilmaissutkaan.
Voi teitä peukkupakkomielteisiä. Alapeukkuihin on monta syytä. Esim. se, että viesti ei liity aiheeseen, se on ärsyttävästi kirjoitettu tai (yleisin) eli olen eri mieltä. Jos olen eri mieltä, ja joku toinen on jo ilmaissut ajatukseni, en jaksa kirjoittaa samaaa uudestaan. Niinpä osoitan mielipiteeni peukulla. Kaikki jankuttamiset ja kelvotonta kieltä olevat kommentiy saavat myös alapeukun. Esim. jankutus siitä, miksi joku kommentti on saanut alapeukun riippumatta itse kommentista muuten.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 18:18"]
Voi teitä peukkupakkomielteisiä. Alapeukkuihin on monta syytä. Esim. se, että viesti ei liity aiheeseen, se on ärsyttävästi kirjoitettu tai (yleisin) eli olen eri mieltä. Jos olen eri mieltä, ja joku toinen on jo ilmaissut ajatukseni, en jaksa kirjoittaa samaaa uudestaan. Niinpä osoitan mielipiteeni peukulla. Kaikki jankuttamiset ja kelvotonta kieltä olevat kommentiy saavat myös alapeukun. Esim. jankutus siitä, miksi joku kommentti on saanut alapeukun riippumatta itse kommentista muuten.
[/quote]
Voi kun sä oot nyt ymmärtänyt tämän ihan väärin. Tässähän oltiin kiinnostuneita juuri niistä tilanteista, kun mitään ajatusta sen alapeukun takana ei ole ilmaistu.
Olen ihmetelley erittäin monesti samaa kuin ap!
Minusta olisi kiva kuulla perusteluja miksi XX on eri mieltä, mutta ei...10 alapeukkua vaan, mutta eo yhtään tekstiin lainaamista plus perustelua sille, miksi alapeukuttaa. (Tähän se kaksplussan päänhakkaushymiö)
Ps. Alapeukuttakaa niin saatanasti!!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 18:18"]
[/quote]
Voi kun sä oot nyt ymmärtänyt tämän ihan väärin. Tässähän oltiin kiinnostuneita juuri niistä tilanteista, kun mitään ajatusta sen alapeukun takana ei ole ilmaistu.
[/quote]
Lisäksi se "pakkomielteisyys" ei liity peukkujen olemassaoloon tai peukuttamiseen vaan keskustelun puuttumiseen.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:05"]
Koska olen eri mieltä viestin sisällön kanssa. Alapeukun painaminen on helpompaa kuin siteerata koko keskustelu ja sanoa: "Olen eri mieltä." Se vain hankaloittaa muiden keskustelua.
[/quote]
Tietenkään kenenkään ei tarvitse osallistua keskusteluun ollenkaan. Mutta eipä tuollaisellakaan ole välttämättä mitään arvoa, sillä toisin kuin yläpeukulle, alapeukulle on yleensä monia keskenään ristiriidassa olevia tulkintoja.
"Kissa on nisäkäs" -viestin alapeukku voi tarkoittaa esim. "eipäs, vaan se on matelija", "idioottikin tietää tuon, luuletko että me muut ollaan ihan tyhmiä?", "Minua ärsyttää välimerkkien puuttuminen, onko se niin vaikeaa laittaa sitä pistettä virkkeen perään, prkl!?", "Tylsä aihe...", "Tämä sama asia on sanottu tässä ketjussa jo kymmenen kertaa, ota nyt silmä käteen ja lue ketju ennen kuin kommentoit!", "En tykkää kissoista enkä kissanomistajista, menkää jo lemmikkipalstalle puhumaan nisäkkäistänne" tai "Oletpa tosikko, vedä se kissa päähäs."
Tai vaikka mitä muuta. Mutta emme saa tietää, koska alapeukuttaja ei halua osallistua keskusteluun.
ei ap
[/quote]Tätä tarkoitin sillä että en osaa lukea rivien välistä mitä ihmettä mahdetaan tarkoittaa. Ja keskusteluun kuuluu mielestäni perustelu ja kysymykseen vastaaminen. Onhan tämä kai kuitenkin enemmän keskustelu- kuin peukutuspalsta?
No minä alapeukutan tosi monesti myös tyyliä, jos viestin kirjoittajan tyyli ärsyttää saatan alapeukuttaa.
Myös nämä itsestäänselvyydet ärsyttää. Eli en esim. alapeukuttaisi siksi, että "kissa on nisäksä" vaan koska kirjoittajan tyyli voi olla rasittava, sekä typerä itsestäänselvyys lauseessa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 18:29"]
Eli en esim. alapeukuttaisi siksi, että "kissa on nisäksä" vaan koska kirjoittajan tyyli voi olla rasittava, sekä typerä itsestäänselvyys lauseessa.
[/quote]
Ei, vaan nisäkäs.
HO HO HO HOH!
Koittakaa nyt ymmärtää että se "kissa on nisäkäs" ja "Suomessa on presidentti" olivat äärimmäisyyteen asti yksinkertaistettuja esimerkkejä jotta kaikki varmasti tajuaisivat mitä tarkoitetaan faktalla josta ei luulisi kenenkään voivan olla erimieltä. Ei näköjään onnistunut, liian vaikeasti ymmäerrettävää joillekin.
Minä ainakin käsitin sen näin, että esimerkin antaja ratakiskosta väänsi esimerkin ettei tulisi väärinkäsityksiä. Ja silti niitä tuli..
Jos oikein lähdetään pohtimaan alapeukun syvintä olemusta, niin lopultahan sen ainut todellinen funktio on toimia sen alapeukuttajan itsensä purkautumiskanavana. Moni alapeukuttaja kuvittelee voivansa pelkällä peukulla voivansa viestittää muille ajatuksensa/tunteensa/mielipiteensä/arvomaailmansa/lapsuudentraumansa/kiinnostuksenkohteensa/erimielisyytensä/samanmielisyytensä jne, mikä ikinä onkaan milloinkin alapeukun kimmokkeena. Todellisuudessa, kuten yllä näkyvässä viestissä on ansioituneesti esitetty, alapeukun syitä voi olla niin monia, että oikeasti sillä ei ole minkäänlaista merkitystä muuna kuin peukuttajan itsensä purkautumiskanavana. Sillä ei voi viestiä sen oman pään ulkopuolelle, pelkkä alapeukku vaan ei riitä siihen.
Tähän asti ketjua lukeneena alan epäillä etten olisi tyytyväinen keskustelun sujuvuuteen näiden selittämättömien alapeukkujen puoltajien kanssa todellisessakaan elämässä. Voin kuvitella että jos kysyisin "Miksi?" niin vastaus olisi tasoa "Siksi kun siinä on niksi!"
Suomi24.ltä poistivat alapeukutuksen käytöstä. Nyt siellä voi peukuttaa vain ylöspäin. Paraniko keskusteluiden taso? Ei.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:37"]
Sitten sen toisen on syytä perustella, miksi hänen mielestään Suomessa ei ole presidenttiä tai kissa ei ole nisäkäs. Jos ei kerran pidä totuutena totuutta.
[/quote]
Mut ei ole pakko. Peukku puhuu enemmän kuin tuhat sanaa.
[/quote]
No mut tää on just mielenkiintoista, on nää ihmiset, joille "peukku puhuu enemmän kuin tuhat sanaa". Eli jos joku kommentti saa paljon peukkuja, he ovat heti sen puolella, koska haluavat enemmistön kannan taakse ja itse taas eivät ajattele, mitä kommentissa sanotaan.
Älyttömimpiä nämä peukkuäänestykset ovat aiheissa, jotka jatkuvasti aiheuttavat kiistaa palstalla. Ja peukutus vaan yksinkertaistaa asioiden käsittelyä, kun mitään ei tarvitse perustella. Kuinkahan monta kertaa olen pyytänyt perusteluja johonkin kommenttiini, ja niitä ei vaan kuulu?
Parhaassa tapauksessa vielä pitkään kommenttiin, että on mahdotonta tietää, mistä alapeukku tulee, jos joku ei sitä kerro.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:37"]
Sitten sen toisen on syytä perustella, miksi hänen mielestään Suomessa ei ole presidenttiä tai kissa ei ole nisäkäs. Jos ei kerran pidä totuutena totuutta.
[/quote]
Mut ei ole pakko. Peukku puhuu enemmän kuin tuhat sanaa.
[/quote]
No mut tää on just mielenkiintoista, on nää ihmiset, joille "peukku puhuu enemmän kuin tuhat sanaa". Eli jos joku kommentti saa paljon peukkuja, he ovat heti sen puolella, koska haluavat enemmistön kannan taakse ja itse taas eivät ajattele, mitä kommentissa sanotaan.
Älyttömimpiä nämä peukkuäänestykset ovat aiheissa, jotka jatkuvasti aiheuttavat kiistaa palstalla. Ja peukutus vaan yksinkertaistaa asioiden käsittelyä, kun mitään ei tarvitse perustella. Kuinkahan monta kertaa olen pyytänyt perusteluja johonkin kommenttiini, ja niitä ei vaan kuulu?
Parhaassa tapauksessa vielä pitkään kommenttiin, että on mahdotonta tietää, mistä alapeukku tulee, jos joku ei sitä kerro.
[/quote]
Niin, kerro vain ihmeessä, mitä tarkalleen tässä viestissä alapeukutit?:-)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:37"]
Niin, kerro vain ihmeessä, mitä tarkalleen tässä viestissä alapeukutit?:-)
[/quote]
Turha toivo, ei ne osaa...
Alapeukuttajat ovat sekopäitä. Plus heidän ns. mielipiteensä ovat perseestä. Ihme että peukutus onnistuu heiltä, ilmeisesti sekin kuitenkin tuottaa melkoisia ongelmia. Ehkä heitä pitäisi vain yrittää ymmärtää, heillä lienee raskasta jo muutenkin arjessa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:20"]
Suomi24.ltä poistivat alapeukutuksen käytöstä. Nyt siellä voi peukuttaa vain ylöspäin. Paraniko keskusteluiden taso? Ei.
[/quote]
No se nyt on ihan tuhoon tuomittu foorumi muutenkin :D keskustelujen tasoa jos mietitään. Av:ssa on sentään jotain taikaa...
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:53"]
Joo aina totuus ei miellytä. Mullakin on tullut eteen asioita, jotka ei miellytä, mutta jotka kuiteski on totta. Mutta vaikka totuus ei miellytä aina, niin se kuiteski vapauttaa.
J-P
[/quote]
vapauttaa peukuttamaan