Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääketieteen opiskelija vastaa (asiallisiin) kysymyksiin

Vierailija
19.10.2014 |

amanuenssina nyt päivystämässä, hiljaista on.

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:20"]

Kuinka paljon teille opetetaan kilpirauhasen sairauksista? Tunnetko osaavasi hoitaa näitä sairauksia?

[/quote]

Sisätautien kurssilla käydään myös kilpirauhassairaudet läpi. Tietysti aikaa/sairaus ei nyt niin paljon oikeasti ehdi käyttää siinä luennointivaiheessa, mutta tuleehan niitä käytyä sitten käytännön kannalta läpi myöhempinä vuosina työharjoitteluissa kun tulee oikeita potilaita vastaan.

En tunne, että minulla olisi asiantuntemusta alkaa ottaa mitään kovin tiukkaa kantaa esim. nyt tapetilla olleeseen aiheeseen hypotyreoosin hoidosta enkä varmaan uskaltaisi mitään kovin radikaalisti hoitosuosituksista poikkeavia hoitoja alkaa ainakaan näin kandina omilla potilailla kokeilemaan. Välillä vähän harmittaakin kun tuntuu ettei vaan ole aikaa ja energiaa paneutua kaikkiin mahdollisiin kiistanalaisiin ilmiöihin niin hyvin kuin haluaisi tai edes niin että osaisi ottaa niihin tarpeeksi fiksusti kantaa. Niin paljon vaan menee aikaa ihan perusopiskeluun ja perusasioiden opetteluun. Ehkä sitten jos lähtee johonkin erikoistumaan tai muuten pääsee tästä jatkuvasta tenttiinluvusta eroon niin ehtii vapaa-aikaa käyttää muuhunkin.

Haluan kuitenkin olla sellainen lääkäri joka uskoo lähtökohtaisesti potilastaan ja hänen vaivojaan, eikä heti tyrmää että ei tuollaista voi olla kun käypä hoidossa ei niin lue. Koitan siis välttää kyynistymistä ja leipiintymistä, ei ainakaan vielä ole siitä merkkejä :)

t. ap

Vierailija
62/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:33"]

Mulla nyt koskee alavatsaan oikealle puolelle, onko umpilisäke vai sitä kun menkat on just nyt ?

[/quote]

Vaikea sanoa tämän perusteella, voi olla kumpaa vain. Umpilisäkekipu on kyllä yleensä todella kovaa (vaikka ei aina) ja pahenee ajan kanssa. Kuukautiskivut voivat myös tuntua vain toispuoleisesti. Jos kivut ei hellitä ja niiden kanssa ei pärjää kotona niin sitten tietysti lääkäriin. Alavatsakipu voi olla myös kystakipua tai vaikka munasarjan kiertymä, näissä kaikissa on vähän eri kipuprofiliit.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:33"]

Monennella kerralla pääsit lääkikseen?

[/quote]

Toisella yrityksellä.

t. ap

Vierailija
64/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:24"]

Ovatko kantasolusiirrot sinulle tuttuja? Entä allogeeniset kantasolusiirrot?

[/quote]

Eivät kovinkaan tuttuja, mitä nyt on luennoilla käyty käyttötarkoituksia läpi. En ole ollut käytännössä mukana sellaisessa.

t. ap

Vierailija
65/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruumiinavauksissa tehdään? Saako sille omalle operoinnin kohteena olevalle tehdä mitä vain vai tehdäänkö koko porukan kanssa sama homma kaikille ruumiille (sori, en taas osaa vaikeammin selittää :D)? Itse olen myös hakemassa lääkikseen kunhan lukion saan pois alta niin siksi kyselen. Kuinka yleisiä ne aiemmin mainitsemasi pyörtyilyt yms. ovat? Itseäni ei sillä tavalla edo mikään ja olenkin katsonut you tubesta jo vähän alkupalaa niistä niin ei ole niin iso järkytys sitten tosi tilanteessa. Sitten vielä lopuksi nämä: monennella päästi sisään? Millä luokalla niitä ruumiita aletaan tutkailemaan?

Vierailija
66/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:12"]amanuenssina nyt päivystämässä, hiljaista on.
[/quote] pitääkö persreikää uskaltaa katsoa, ronkkia,

Vierailija
67/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:15"]

Osaatko oikesti kuunnella ihmisen hengitysäänet ja sydämen niin että erotat sieltä ödeeman popcornit, sivuäänet ja vajaatoiminnat, keuhkokuumeen rahinat ja tulehdukset, vai teskenteletkö vain? Tulee nimittäin usein sellainen tunne, kun katselen moista vierestä.

[/quote]

No en varmaan osaa niin hyvin kuin voisi, mutta toisaalta varmasti paremmin kuin ei-lääkistä käyvät :) Nyt kun vihdoin on oikeasti kuullutkin jo jonkin verran niitä epänormaaleja ääniä normaaleiden lisäksi niin alkaa koko ajan paremmin erottamaan ne toisistaan. Joskus kun on 10 hengen kandiryhmä kuuntelemassa opettajan johdolla yhtä potilasta niin olen vaan pikaisesti kuunnellut vaikka en ole oikeasti kuullut sitä "löydöstä", ihan vaan koska en ole halunnut/voinut siinä kuuntelujonossa jäädä tuhraamaan iän kaiken että missä kohtaa se nyt parhaiten kuuluu.

t. ap

[/quote]

Mä luulen, että tehoilla ja valvonnoissa olevat sairaanhoitajat ovat pätevämpiä.

[/quote]

Voi olla, tarkoitin nyt lähinnä ns. maallikoita minkä ehkä tajusitkin mutta halusit vaan huviksesi saivarrella :)

t. ap

Vierailija
68/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:20"]

Kuinka paljon teille opetetaan kilpirauhasen sairauksista? Tunnetko osaavasi hoitaa näitä sairauksia?

[/quote]

Sisätautien kurssilla käydään myös kilpirauhassairaudet läpi. Tietysti aikaa/sairaus ei nyt niin paljon oikeasti ehdi käyttää siinä luennointivaiheessa, mutta tuleehan niitä käytyä sitten käytännön kannalta läpi myöhempinä vuosina työharjoitteluissa kun tulee oikeita potilaita vastaan.

En tunne, että minulla olisi asiantuntemusta alkaa ottaa mitään kovin tiukkaa kantaa esim. nyt tapetilla olleeseen aiheeseen hypotyreoosin hoidosta enkä varmaan uskaltaisi mitään kovin radikaalisti hoitosuosituksista poikkeavia hoitoja alkaa ainakaan näin kandina omilla potilailla kokeilemaan. Välillä vähän harmittaakin kun tuntuu ettei vaan ole aikaa ja energiaa paneutua kaikkiin mahdollisiin kiistanalaisiin ilmiöihin niin hyvin kuin haluaisi tai edes niin että osaisi ottaa niihin tarpeeksi fiksusti kantaa. Niin paljon vaan menee aikaa ihan perusopiskeluun ja perusasioiden opetteluun. Ehkä sitten jos lähtee johonkin erikoistumaan tai muuten pääsee tästä jatkuvasta tenttiinluvusta eroon niin ehtii vapaa-aikaa käyttää muuhunkin.

Haluan kuitenkin olla sellainen lääkäri joka uskoo lähtökohtaisesti potilastaan ja hänen vaivojaan, eikä heti tyrmää että ei tuollaista voi olla kun käypä hoidossa ei niin lue. Koitan siis välttää kyynistymistä ja leipiintymistä, ei ainakaan vielä ole siitä merkkejä :)

t. ap

[/quote]

Hieno vastaus, susta tulee varmasti hyvä lääkäri. Tsemppiä opiskeluihin!

Vierailija
69/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:12"]amanuenssina nyt päivystämässä, hiljaista on. [/quote] pitääkö persreikää uskaltaa katsoa, ronkkia,

[/quote]

Pitää tietysti jos siellä joku vaiva on tai on syytä olettaa että siellä olisi joku vaiva. Tai että sitä ronkkimalla vaiva selviäisi. Minua ei henkilökohtaisesti ole koskaan ällöttäneet ihmisen aukot tai eritteet eivätkä esim. haavat yms. niin en näe tässä ongelmaa, jollekin se tuseeraus voi olla hankalampaa vaikka olisi lääkärikin.

t. ap

Vierailija
70/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suhtaudut lihaviin potilaisiin? Inhottaako sinua nähdä heitä vähäpukeisina tai mietitkö että miksi eivät tee itselleen jotain? Olen itse ylipainoinen ja vältellyt lääkäriin menoa vuosia, kun ahdistaa ja pelottaa suhtautuminen.

Vierailija
71/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:04"]

Missä mun laskimessa on potenssi-nappi?

Tämä laskin http://www.laskimet.net/naytatuote.php?tuoteid=134

[/quote]

Ei mitään hajua, käytin tuonkaltaista laskinta viimeksi pääsykokeissa.

t. ap
[/quote]
En nyt ihan laita päätäni pantiksi, mutta olisiko tuossa, missä on tuo x ja sen oikeassa ylänurkassa sitten se laatikko?

Vierailija
72/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:16"]

Tunnetko kutsumusta tulevaan ammattiisi, vai arvostuksen, tai palkkauksenko tähden (alunperin) pyrit lääkärin ammattiin?

Mies salomailta

[/quote]

No kai minulla oli hieno ajatus että haluan tehdä työkseni jotain missä voin auttaa ihmisiä. Ei se hoitajaa parempi palkkaus tietysti huono asia ole. Minua myös kiinnostaa tiede ja tutkimus, voi olla että teen tulevassa työssäni osittain tätäkin. Teen mielelläni myös työtä hieman enemmän itsenäisesti kuin hoitajat esim. jossain osastolla, jos olisin alkanut hoitajaksi niin olisin varmaan halunnut neuvolantädiksi kun saisi pitää "omaa" vastaanottoa itsekseen.

t. ap

[/quote]

Kiitos !

Mies salomailta

Vierailija
73/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
74/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
75/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun tukka on ohentunut niin, että päänahka paistaa? On ohentunut reilun viiden vuoden aikana. Kilpirauhasarvot on katottu ja ne on täysin kunnossa. Mulla on keliakia, ja noudatan glut. ruokavaliota tarkasti. Olen atoopikko. Välillä olen koittnut syödä kaikenlaisia vitamiinikuureja, mutta ne ei auta.
Mistä voisi johtua? On siis tuossa takaraivon kohdalla harventunut tukka. Vähän samaan tyyliin kuin miehillä, mutta ei kuitenkaan ihan kaljua kohtaa ole. Ohimoilla ja muualla päässä kasvaa tukka hyvin.

Vierailija
76/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:50"]

Miten hoitaisit vakavaa osteoporoosia? Minulla on 7 murtumaa 4 eri selkänikamassa ja kamalat kivut. Lääkäri käskee vain odottamaan. Murtumia on vain tullut lisää, luutumista ei ole tapahtunut 2 kk yhtään.

[/quote]

Jos on selkämurtumia tullut mitättömästä rasituksesta nin silloin on osteoporoosi ja pitää aloittaa lääkitys. Tavallisesti aloitetaan kalsium-d-vitamiini ja spesifinen luustolääke. Asiaa olisi hyvä tutkia miksi murtumat ovat tulleet ellei osteoporoosia pidetä ilmilselvänä syynä. T: alalla työskentelevä

Vierailija
77/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkiksessä keskivertoa komeampia miehiä?

Vierailija
78/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:44"]

Miten suhtaudut lihaviin potilaisiin? Inhottaako sinua nähdä heitä vähäpukeisina tai mietitkö että miksi eivät tee itselleen jotain? Olen itse ylipainoinen ja vältellyt lääkäriin menoa vuosia, kun ahdistaa ja pelottaa suhtautuminen.

[/quote]

Ei inhota. Joskus olen ollut todella pahanhajuisen potilaan kanssa samassa huoneessa, siis oikeasti vedet melkein valuneet silmistä ja se on vähän inhottanut. Lihavuuteen se paha haju ei tietysti liity, laihakin voi haista yhtä pahalle jos ei käy pesulla (vaikka joskus lihavilla on tietysti liikuntarajoitteiden vuoksi enemmän hygieniaongelmia). Mutta siis, saa olla TODELLA pahanhajuinen että inhottaa ja silloinkaan en kyllä siitä potilaasta varsinaisesti pahaa ajattele sillä yleensä hänellä on kyllä joku syy siihen pahaan hajuunsa. Tulipas selittelyä.

Mutta siis, ihan rauhassa voi lihavanakin mennä lääkäriin. Kyllä lääkäreissäkin on lihavia ihmisiä ja itselläkin on paino-ongelmia ollut ja varmaan tulee aina olemaan vaikken hirmu lihava olekaan vaan lievästi ylipainoinen tällä hetkellä. Ymmärrän siis ettei se aina ole niin helppoa, ei vaikka kuinka olisi kaikki teoriatieto hyvästä ravitsemuksesta ja liikunnasta. Mielelläni tietysti auttaisin, jos mahdollista, ylipainoista potilasta pudottamaan painoaan mutta ei kyllä tule mieleen väheksyä tai halveksua lihavia potilaita. Lääkärit myös näkevät jatkuvasti niin monen näköisiä ja kokoisia ihmisiä vastaanotoillaan että ei ihan oikeasti sillä ole väliä onko lihava vai laiha tai muuten omituisen näköinen tai erinomaisen kaunis. Tärkeintä on että käyttäytyy asiallisesti ja kertoo rehellisesti kaikki vaivansa vaikka tuntuisi nololtakin. Ja muistaa painottaa sitä mikä on itselle tärkeintä, joskus vaan lääkäriltäkin voi mennä se pointti ohi jos on paljon asiaa yhdellä kertaa.

t. ap

Vierailija
79/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:12"]amanuenssina nyt päivystämässä, hiljaista on. [/quote] pitääkö persreikää uskaltaa katsoa, ronkkia,

[/quote]

Pitää tietysti jos siellä joku vaiva on tai on syytä olettaa että siellä olisi joku vaiva. Tai että sitä ronkkimalla vaiva selviäisi. Minua ei henkilökohtaisesti ole koskaan ällöttäneet ihmisen aukot tai eritteet eivätkä esim. haavat yms. niin en näe tässä ongelmaa, jollekin se tuseeraus voi olla hankalampaa vaikka olisi lääkärikin.

t. ap

[/quote] Eli ei ole sinänsä este alalle lähtöön. :)

Vierailija
80/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on helpoin ja kivottomin tapa tappaa ittensä