Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääketieteen opiskelija vastaa (asiallisiin) kysymyksiin

Vierailija
19.10.2014 |

amanuenssina nyt päivystämässä, hiljaista on.

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:53"]

Onko lääkiksessä keskivertoa komeampia miehiä?

[/quote]

En ole kyllä huomannut että olisi. Olen kyllä itse keskivertoa vanhempi opiskelija ja lisäksi parisuhteessa niin ei ehkä tule sillä lailla kiinnitettyä huomiota noihin nuorempiin miehiin näin varattuna :D Keskimääräistä vähemmän tupakoidaan kyllä, sen olen ilokseni huomannut. Omalta kurssilta (n. 125 hlö) muistaakseni jossain gallupissa ehkä 5-10 myönsi polttavansa satunnaisesti juhlissa tupakkaa ja kukaan ei säännöllisesti. Enkä ole kyllä kenenkään nähnytkään polttelevan. Alkoholia kuluu kyllä sitten varmaan vähintään yhtä paljon kuin yleensäkin opiskelijapiireissä ellei enemmänkin. Ehkä miehet lääkiksessä ovat keskimääräistä symppiksempiä kuitenkin? En nyt kovin hyvin ole kovinkaan moneen tutustunut että luonteesta sillä tavalla osaisin sanoa mutta kaikki kehen nyt näinä vuosina olen tutustunut, ovat olleet todella kilttejä ja mukavia ja tuntuvat oikeasti välittävän potilaista ja yleensäkin ihmisistä.

t. ap

Vierailija
82/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persreikä-kyselijä kyselee vielä että ajatteletko kliinisesti? Ajatteletko ihmisen jotenkin osina, fyysisesti et kokonaisuutena. Vaikea selittää, mutta... siis tässä on nyt se persereikä ja tämän minä tutkin. Persereikä on irrallinen eikä kuulu tuohon ihmiseen ollenkaan.

No ei kai, sen takia varmaan tuttuja ei juuri tutkita.

Joistakin lääkäreistä vaan saa niin kliinisen kuvan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:12"]amanuenssina nyt päivystämässä, hiljaista on. [/quote] pitääkö persreikää uskaltaa katsoa, ronkkia,

[/quote]

Pitää tietysti jos siellä joku vaiva on tai on syytä olettaa että siellä olisi joku vaiva. Tai että sitä ronkkimalla vaiva selviäisi. Minua ei henkilökohtaisesti ole koskaan ällöttäneet ihmisen aukot tai eritteet eivätkä esim. haavat yms. niin en näe tässä ongelmaa, jollekin se tuseeraus voi olla hankalampaa vaikka olisi lääkärikin.

t. ap

[/quote] Eli ei ole sinänsä este alalle lähtöön. :)

[/quote]

No ei ole este. Tai kyllä varmaan kannattaa valmistautua siihen että sitäkin joutuu tekemään, mutta ihan hyvin voi luottaa siihen että tilanteen tullessa eteen se ei ole niin kamalaa kuin miltä se ehkä etukäteen kuulostaa. Kyllä täällä on kurssikavereita pyörtynyt ruumiinavauksessa, leikkaussalissa ja ihan haavaa ommellessa ja yksikin joka kerta meinaa pyörtyä kun leikkuriin menee. Hän vaan aina muistuttaa että onneksi ei tarvi ruveta kirurgiksi ja hän tekee vaan pakolliset harjoittelut ja sitten jotain muuta. Lääkärinä on kuitenkin valmistumisen jälkeen niin paljon uravaihtoehtoja että varmasti löytyy kaikille sellainen ala mistä tykkää ja mitä voi tehdä jos muuten siis ala kiinnostaa. Kaikkeen myös tottuu, eli moni sellainen jota on veri ja eritteet alkuun ällöttäneet, eivät niistä sitten jonkun ajan kuluttua enää niin hätkähdä.

Ja nyt on siis 5 vuosi minulla menossa ja olen näinä vuosina työntänyt sormeni alle 10 kertaa jonkun peräsuoleen, että ei sitä ainakaan näin opiskeluvuosina ihan joka kulman takaa tule. Ehkä sitten ensi kesänä kun menen terveyskeskukseen :D

t. ap

Vierailija
84/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on ihminen, ei Jumala. Ihmiset tekevät virheitä.

Vierailija
85/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:04"] Missä mun laskimessa on potenssi-nappi?   Tämä laskin http://www.laskimet.net/naytatuote.php?tuoteid=134 [/quote]   Ei mitään hajua, käytin tuonkaltaista laskinta viimeksi pääsykokeissa.   t. ap [/quote] En nyt ihan laita päätäni pantiksi, mutta olisiko tuossa, missä on tuo x ja sen oikeassa ylänurkassa sitten se laatikko?

[/quote]

ei tarvitse pantteja laittaa, siellä on kolme potenssi nappia. Yksi on x2, toinen x3 ja kolmas juuri mainitsemasi.

Vierailija
86/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:01"]

Persreikä-kyselijä kyselee vielä että ajatteletko kliinisesti? Ajatteletko ihmisen jotenkin osina, fyysisesti et kokonaisuutena. Vaikea selittää, mutta... siis tässä on nyt se persereikä ja tämän minä tutkin. Persereikä on irrallinen eikä kuulu tuohon ihmiseen ollenkaan.

No ei kai, sen takia varmaan tuttuja ei juuri tutkita.

Joistakin lääkäreistä vaan saa niin kliinisen kuvan. 

[/quote]

Olen joskus huomannut että tuollainen kuvailemasi kaltainen kliininen osa-ajattelu yrittää vallata alaa, varsinkin kirurgian jaksolla kun joskus meni leikkaukseen mukaan eikä koko homman aikana nähnyt potilaan kasvoja! Kyllä sitä normaalisti silti pystyy ajattelemaan ihmisen ihmisenä, mutta tietyllä tavalla varmaan on niin että se kliininen ajattelu myös estää sitä ällötystä. Että se peräsuoli ja aukko on vaan aukko eikä tarvi alkaa miettimään mitä sieltä työntyy vessassa ollessa ulos tms. Siinä on limakalvoa ja ihoa ihan niin kuin muuallakin ja sitä voi tutkia ja hoitaa niin kuin muitakin kohtia ihmisessä. En minäkään osaa tätä järkevästi selittää, mutta ehkä tässä on tullut jotenkin sellainen ajatus että ihminen on kokonaisuus joka koostuu pienistä osista ja paras tilanne on kun pystyy ottamaan kaikki huomioon.

Sairauksista ja ongelmista puhuttaessa tietysti se kliininen ajattelu helposti tulee enemmän esille, jos vaikka alkaa miettiä peräpukaman syntyä ja kliinistä kuvaa, ei siinä ehkä niin aleta keskustelemaan koko elämänkaaresta vaan siitä että hirtetäänkö ne vai koitetaanko voidetta ensin.

t. ap

Vierailija
87/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko aina kympin oppilas peruskoulussa ja lukiossa?

Vierailija
88/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat hyvältä tyypiltä : ) Mukavaa uraa, t. 35...47

Vierailija
89/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä tämänpäiväisessä ketjussa väitetään miesgynekologien käyttävän potilaitaan seksuaalisesti hyväksi jollain tasolla. Itse en millään sitä usko, sillä meille hoitajillekin tehtiin koulutuksen alussa jo selväksi, että tällaisesta palkanmaksu loppuu. 

Kai lääkäreille painotetaan samaa asiaa?

Vierailija
90/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut, että eri tyyppiset ihmiset erikoiistuvat eri alojen lääkäreiksi? Onko stereotypioita? Potilaana olen ollut erittäin järkyttynyt kirurgien tylystä ja jopa pöyristyttävästä tavasta kohdella sairaalapotilaita (yksityispuolella tätä ei ole tapahtunut). Olen ollut yllätyynyt, sillä olen kunnioittanut kirurgeja aikaisemmin. Ja oletko itse jo ajatellut erikoistumisalaasi?

Vierailija
91/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv25 ja kihomatoja. Uskallanko syödä Pyrvin kuurin?

Vierailija
92/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lekurit ovat pääsääntöisesti niin helvetin itseriittoisia? 

Vierailija
93/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:22"]

Unohtaminen ja anteeksi antaminen voi olla vaikeaa, varsinkin jos tuntuu että lääkäri teki hoitovirheen jotenkin välinpitämättömyyttään tai kylmyyttään. Onko mahdollista asiaa vielä hänen kanssaan käsitellä? Sairaalapelkoakin voisi olla hyvä käsitellä jonkun kanssa, vähän niin kuin synnyttäjät käyvät pelkopolilla. En kyllä tiedä kuka se voisi olla, mutta ehkä esim. potilasasiamies voisi olla sellainen henkilö joka osaisi neuvoa. Siis että löytyisikö omasta sairaalastasi joku psykologi tai hoitaja jonka kanssa voisit käydä niitä hoitovirheasioita läpi ja sitä kautta myös sairaalapelkoasi. Vaikka nykyään joka asiassa säästetäänkin niin uskon että tällaiseen kyllä löytyisi resursseja kunhan vaan uskaltaa pyytää. Usein ihan se että pääsee keskustelemaan asiasta jonkun kanssa voi auttaa. Myös sairaalapappi on vaihtoehto keskusteluavuksi jos on muuten sellainen että voi papin kanssa keskustella, he juttelevat mielellään ihan mistä vaan ja toimivat vähän kuin psykologeina myös :)

Olisi kuitenkin hyvä jotain apua varmaan saada, sillä useimmat ihmiset kuitenkin sairaalaan jossain vaiheessa joutuvat eikä silloin ole kiva olla siellä paniikissa.

t. ap

[/quote]

Esimerkiksi tässä - hyvää tarkoittaen - haluat korjata jotain jota olet juuri rikkonut. Aivan samoin kuin sinä jätät ne lääkkeet määräämättä habituksesta johtuen, jättävät monet lekurilla käymisen juuri habituksesta johtuen. Oikeastaan se ei ole sinun asiasi ilman näyttöä kieltää adekvaatti hoito perustuen omaan kuplaasi, vaan potilaskin on syytön kunnes toisin todistetaan.

Lekureiden kanssa ei voi keskustella tilanteesta riippumatta tasavertaisina, ei edes ollessaan omalla erityisalueellaan.

Vierailija
94/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:24"]

Yhdessä tämänpäiväisessä ketjussa väitetään miesgynekologien käyttävän potilaitaan seksuaalisesti hyväksi jollain tasolla. Itse en millään sitä usko, sillä meille hoitajillekin tehtiin koulutuksen alussa jo selväksi, että tällaisesta palkanmaksu loppuu. 

[/quote]Ei siellä tollasta yleistystä ole, vaan että miehet ovat miehiä vaikka voissa paistais. Eli haluja löytyy aina.

Vierailija
95/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän piakkoin 30v. Minulla on monirakkulaiset munasarjat, runsaat kuukautiset sekä todella kovat kuukautiskivut. Hoitona on kokeiltu ehkäisypillereitä, mutta ne eivät ole auttaneet. Saanko näillä perusteilla kohdunpoiston vai joudunko asiasta taistelemaan? Kiitos jo etukäteen, asia on minulle todella tärkeä. :)

Vierailija
96/158 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vastaajana oli Marika V Turusta?

Vierailija
97/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:24"]

[/quote]

No sen verran että naistentautien kurssin alussa tehtiin selväksi että potilaille ei naureta edes jälkikäteen eikä vitsailla mitään "hauskoja" vitsejä. Tietysti tällaiset potilaan kunnioittamis-asiat on käsitelty moneen otteeseen yleisellä tasolla jo aiempien vuosien aikana mutta nyt tällä kurssilla vielä erikseen mainittiin kun on kuitenkin intiimeistä asioista kysymys.

t. ap

Vierailija
98/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:26"]

Oletko huomannut, että eri tyyppiset ihmiset erikoiistuvat eri alojen lääkäreiksi? Onko stereotypioita? Potilaana olen ollut erittäin järkyttynyt kirurgien tylystä ja jopa pöyristyttävästä tavasta kohdella sairaalapotilaita (yksityispuolella tätä ei ole tapahtunut). Olen ollut yllätyynyt, sillä olen kunnioittanut kirurgeja aikaisemmin. Ja oletko itse jo ajatellut erikoistumisalaasi?

[/quote]

En ole varsinaisesti huomannut, vaikka itsekin olen muutamaan yllättävän tylyyn ja harvasanaiseen kirurgiin törmännyt. Kirurgeilla on myös erittäin lyhyet tekstit :D

Itse en ole vielä erikoistumisalaa päättänyt, menen ensin terveyskeskukseen töihin, teen pakolliset yek-koulutukseen kuuluvat sairaalapalvelut ja katson mikä vaikuttaa kiinnostavalta. Tällä hetkellä ehdokkaita olisi ehkä psykiatria, keuhkotaudit, naistentaudit ja yleislääketiede. Saa nähdä, voi olla etten erikoistu ollenkaan jos mukava työpaikka löytyy muuten.

t. ap

Vierailija
99/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:14"]

Olitko aina kympin oppilas peruskoulussa ja lukiossa?

[/quote]

En tosiaan ollut, ei silloin jaksanut niin kiinnostaa opiskelu. Tein kaiken vähän huolimattomasti ja lintsasinkin aika paljon. Keskiarvo oli jotain 8,5 alle hiukan koko ajan. Potentiaalia olisi siis kyllä varmaan ollut jonkin verran parempaankin jos olisin jaksanut panostaa, ei kuitenkaan mihinkään kympi arvosanoihin. Nyt tenttien ja kurssien arvosanat olleet eniten 3-4:sen luokkaa eli aika sellaista keskiarvoista kun muihin vertaa.

t. ap

Vierailija
100/158 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:18"]

Krebsin syklin metaboliitit ja tärkeimpien metaboliittien funktiot molekyyli-, solu- ja ihmiselimistötasolla? Tartten apua, en itse muista :(, onneksi on sentään asiantuntija-amanuenssi apuna!

[/quote]

En kyllä muista itsekään noita enää sieltä alkuvuosilta, sori vaan :D Katso wikipediasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitruunahappokierto

t. ap
[/quote]
tosi vakuuttava lähdeaineisto