Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt on pakko avautua kaverista, olen pöyristynyt!

Vierailija
19.10.2014 |

Kaveri oli kahden lapsensa kanssa syyslomaviikon meillä vierailulla. Ollaan tunnettu pitkään, meitä on kuuden tytön porukka, jotka olemme jo ala-asteelta pitäneet yhtä. Melkein kaikki muutkin ovat käyneet meillä, mutta mitään tällaista ei ole koskaan ollut!

Kaveri ei koko matkan aikana tehnyt meillä kotona mitään eikä maksanut mitään. No, saapui kyllä oman maan perunapussin ja marjojen kanssa. Minä kävin kaupassa ja maksoin, laitoin ja siivosin kaikki ruuat. Myös silloin, kun satuin lapseni kanssa olemaan 39 asteen kuumeessa. Justiin sille päivälle olin ostanut sirkusliput koko konkkaronkalle, minne sitten pääsikin vain kaverini kastensa kanssa. Eipä hän sitten koskaan maksanut mitään siitä sirkuksesta, eikä suostunut myymään lippuja siellä paikan päällä, vaikka pyysin. Lippuja ei siis voinut palauttaa. Sinne menivät minun rahat kuin kaivoon, vaan miksipä se kaveria häiritsee.

Lisäksi kaveri ei puhunut kanssani lähes mitään koko viikkoon, vaan pysyi "omassa" (lapseni) huoneessa lähes koko ajan. Tuli tunne, että jotenkin ärsytän häntä tai en kiinnosta. Voihan se ollakin, mutta jonkinlaisia käytöstapoja pitäisi kyllä olla, jos asuu viikon toisen nurkissa. Olen tosi järkyttynyt ja näyttää kyllä siltä, että ystävyys on ohi, mutta en vaan tiedä, miten selitän asian muille kavereille jotenkin siististi.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:53"]

Lapsi oli myös kipeä, siksi.

ap

[/quote]

No ei juma...

Jos sinä ja lapsi olitte sairaita, olisitte sanonut vieraalle, että mene kotiisi!!

PROVO!!!

Vierailija
2/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:39"]

Yhtä jänniä on nää protestikuumeet, jotka nousee, kun seura ei miellytä. EN sano, että ystäväsi olisi hyvä, sanon vain, että tajuatko itse, että et pystynyt alun alkaen ilmaisemaan mielipahaasi ystäväsi tökeröstä käytöksestä. Sen sijaan kehitit passiivis-aggressiivisen tavan ilmaista mielipahasi ja hankkiuduit kuumeeseen, jotta voisit jättäytyä sirkusretkestä pois. Samalla velvoitit ystävästi todella hankalaan välikäteen myymään sirkuslippuja. Mitä ihmettä? Onko siis ihme, että hän omalla passiivis-aggressiivisella protestillaan yritti näyttää sinulle että fuck you (ja protesti siis oli sulkeutua huoneeseen yksin kuin väärinkohdeltu lapsi).

Voi vittu, siinäpä taas sokea talutti kuuroa. Upeita nämä naisten kommunikaatiotaidot!

[/quote]

Hyvä keittiöpsykologi. Kuume oli tuloillaan samaan aikaan kuin kaveri, ja sirkus oli seuraavana päivänä. Tuskin se kaveri siitä lippujen myynnistä ahdistui, kun ihan suoraan sanoi, ettei viitsi.

ap

[/quote]

seliseliseliseli. Vaikka miten selittelisit, olet selvästi sellainen nainen, joka karttelee kaikkia hankalia tilanteita, suoraan sanomista ja vastuunottoa. Sen sijaan hösäät kasaan kaikenlaista muilta etukäteen kysymättä ja TOIVOT MIELESSÄSI, että ihmiset älyävät toimia sinun ajatuksissasi heiltä odottaman käytöksen mukaan.

Seuraukset ovat sitten tällaisia eli kataostrofaalisia viestintätilanteita, joissa kaikki tallovat toistensa varpaille, ensin vahingossa, lopussa jo kostoksi. Sitten kaikki syyttelevät toisaan, kun kukaan ei ymmärtänyt käyttäytyä oikein (= sillä tavalla kuin toinen ajatustensa tasolla toivoi mutta ei koskaan, vahingossakaan, sanonut ääneen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:46"]

Jotenkin tarinasta tuli mieleen, ettette ole enää kovin hyviä ystäviä. Varmaan olette joskus olleet, mutta nyt ystävääsi ei kovin kiinnostanut sinun seurasi etkä sinäkään saanut sanottua ystävällesi asioista, jotka harmittivat. Ottaisin etäisyyttä.

[/quote]

Näinhän se on. Ihan selvästi minun seurani ei kiinnostanut kaveria ja ehkä jopa ärsytti häntä, vaikka itse olen pitänyt hänestä. Siksi minua harmittaakin, että ylipäätään kehtasi tulla käymään ja vielä maksatti minulla kaiken. Koko reissusta jäi vain hyväksikäytetty olo.

ap
[/quote]

Minä olen tästä eri mieltä. En minäkään viihtyisi 5 metriä lähempänä, jos olit 39 asteen kuumeessa. Itse miettisin miten välttäisin sairastumisen influenssaan loukkaamatta toista. Ehkä hän ei kehdannut lähteäkään, mutta ei halunnut sairastuakaan korkeakuumeiseen influenssan. Minä olisin heti sairastuttuani kysynyt, haluaisiko vieras lähteä ja välttää tartunnan. Se olisi ollut kohteliasta vierasta kohtaan,

Vierailija
4/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, olinpa ajattelematon, kun en potkinut vieraita pois ;)

ap

Vierailija
5/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei edes tiedä, mitä noin korkea kuume on. Liioittelu liian paljon ei lisää tarinan uskottavuutta! Todennäköisesti sinulla oli pientä lämmönnousua, ehkä vain tunne siitä, jotta sait itsellesi tekosyyn kieltäytyä lähtemästä sirkukseen.

Oikeassa elämässä 39 kuume on todella kova ja silloin ollaan niin kipeitä, että ollaan jo aivan sänkykamaa, taju lähes pois ja tilassa, jossa pyydetään miestä tai ketä tahansa auttamaan lapsen kanssa, koska itse ei pysty muuta kuin makaamaan. Siinä vaiheessa yleensä pyydetään vieraat pois tai keskustellaan ainakin tilanteesta. Ei niin, että ollaan kuin ennenkin kaiken muun suhteen paitsi sirkuskäynnin :D

Vierailija
6/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:59"]

Ok, olinpa ajattelematon, kun en potkinut vieraita pois ;)

ap

[/quote]

En nyt oikein tajua, kuinka joku sairaana voi laitella ruokia ja passata vieraita?

Mikset mennyt sänkyyn ja levännyt? Jos minulla on 39c kuume, en kyllä edes pysty passaamaan??!!

Vierailija
7/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:59"]Ok, olinpa ajattelematon, kun en potkinut vieraita pois ;)

ap
[/quote]

Jos minulla tai lapsella nousisi kuume vieraiden ollessa tulossa, soittaisin välittömästi ja varottaisin vierasta taudista. Samalla kertoisin, että jos vieras ei halua sairastua suosittelisin kääntymään takaisin ja tulemaan uudelleen joku toinen kerta. Törkeintä mitä voi tehdä on se, että vieraalle paljastuu ovella perheessä olevan flunssaa. Sama toisin päin, jos vieraalla on flunssaa. Me aina varoitamne, jos lapsella on esim. nuhaa ja kyselemme olisiko paras olla tulematta.

Vierailija
8/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ap vähän outoa toimintaa. Me kun mentiin sirkukseen, meillä oli hyvissä ajoin liput ostettuna. Ja sen mukaan mentiin sitten katsomaan näytöstä.

Jos sinulla uhkaa liput jäädä käyttämättä, sinun pitää olla sen verran fiksu että ekaksi alat tarjoamaan niitä FB.ssä, sitten huutiksessa ja torissa.

Mun mies ei ikimaailmassa yrittäis myydä lippuja ulkopuolella, minä voisin.

Älä syytä kaveria siitä ettet ole saanut muutamaa ilmoitusta tehdä. Niitä voi tehdä myös kuumeessa.

Vierailija
9/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:41"]

Ja tyttö 18v, kuten sanoin, me olemme aikuisia ihmisiä. Sinun iässäsi olisinkin huomauttanut kaverilleni, mutta ei se nelikymppisenä enää ole ihan sama juttu.

ap

[/quote]

Höpön höpön ap. Aikuisetkin osaa kyllä edelleen sanoa asiasta. Pitäisi osata peremminkin kuin 18v.

Kuuluu samaan sarjaan kun joku soittaa vaikka päivällisen aikaan, sille voi sanoa, että nyt me syödään, soitan kohta tai ei vastaa ollenkaan puhelimeen.

Vierailija
10/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Minulle oudointa oli tuo, että emäntä on 39 asteen kuumeessa, mutta vieraat eivät sittenkään lähde pois. Itse en haluaisi olla kylässä, missä emännällä on noin korkea kuume, saati että haluaisin hänen passaavan itseäni. Ap:na olisin ehkä sanonut vieraille, että sori vaan, olen nyt tosi kipeä, joten voisitteko mitenkään ajatella lähtevänne kotiin sovittua aiemmin ja mieluiten heti.

Toisaalta olen itsekin huono sanomaan muille ihmisille suoraan, mitä haluan ja toivon, joten ehkä en olisi sanonut mitään. Mutta en myöskään olisi passannut heitä ollessani kipeä.

Vierailija
11/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:49"]

Meillä menee se niin, että minä maksan kotona ruoat ja vieraat sitten aina minun ravintolaruoat. ei oll aerikseen sovittu noin, mutta niin se vaan on mennyt jo 15v.

USA

[/quote]

Ei tuota varten olisi tarvinnut toiselle puolelle maapalloa mennä. Noin se sujuu Suomessakin.

Vierailija
12/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme yleensä käy yökylässä kuin parhaimman kaverini luona. Kun menemme, vien yleensä jotain erikoisempia herkkuja tai sitten kukkia ja viinipullon tuliaisiksi. Ystäväni tietää, ettemme ole kovin hyvissä varoissa ja heillä on paremmin palkatut työt. Olemme yleensä vain yhden, korkeintaan kahden yön yli, muuten alkaa jo puheenaiheetkin loppua ja tunnelma lässähtää. 

Jos olemme viikonlopun, ehdotan yleensä ulkona syömistä, jolloin kaikki maksavat omat ruokansa. Mielestäni on luonnollista, että jos hän on kutsunut, hän myös kustantaa kaikki muut ruoat. Vastavuoroisesti kutsumme heidät heti vierailun päätteeksi tervetulleiksi kesällä tms. Jos näyttää siltä, että käymme useammin heillä (asuvat pääkaupunkiseudulla), vien enemmän tuliaisia. Jos joku porukasta on sairaana (on käynyt kerran), lähdemme kyllä kotiin. Ei sairaana tarvitse toisia pää kainalossa passata. Jos joutuisin syystä tai toisesta olemaan tällaisessa sairaskodissa, yrittäisin olla kyllä mahdollisimman huomaamaton, mutta tarjoutuisin laittamaan ruokaa tai vaikka tilaamaan edes pizzat!

Jos järjestetään jotain ylimääräistä tekemistä, jokainen on kyllä mielestäni velvollinen itse maksamaan oman osuutensa, jollei toinen erityisesti mainosta tarjoavansa jostain hyvästä syystä (syntymäpäivä, palkankorotus tms.)

Vierailija
13/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:49"]

Meillä menee se niin, että minä maksan kotona ruoat ja vieraat sitten aina minun ravintolaruoat. ei oll aerikseen sovittu noin, mutta niin se vaan on mennyt jo 15v.

USA

[/quote]

Ei tuota varten olisi tarvinnut toiselle puolelle maapalloa mennä. Noin se sujuu Suomessakin.

[/quote]

Ahaa, no kun nyt satun USA:ssa asumaan ja meille tulee lomalle Suomesta vieraita useammaksi viikoksi, ajattelin kertoa kuinka se meillä tapahtuu.

Mutta hei, hieno juttu, että noin se sujuu Suomessakin. Miksi sinulle oli USA punainen vaate?

USA

Vierailija
14/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta viikon kyläily on ihan normaalia ystävien kesken. Varsinkin jos puoliso on matkoilla ja on aikaa normiarjesta vähän eri tavalla. Voi olla, että on sen mukaan missä päin Suomea asuu. (Ainakin olen huomannut, että länsi-suomalilta puttuu ns.vieraan varaa. :p, sori vaan.)

Minulle ei tulisi mieleenikään alkaa vaatimaan vierailta ruokarahaa. Lippujen suhteen ap:n olisi pitänyt olla itse jämptimpi ja edes kysyä vieraaltaan: mitenkäs me tämä sovittiinkaan. Ainoa outo homma tuossa on vieraan omassa huoneessaan oleilu. Mutta toisaalta, ehkäpä hän ei enää tuntenut itseään tervetulleeksi. (Niin kuin ei ollutkaan?!)

Vierailija
15/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa, ettette olekaan niin hyviä ystäviä kuin alustuksessa kerroit.

Minä olen menossa ystäväni luokse muutamaksi päiväksi lapseni kanssa. Emme ole etukäteen sopineet kuluista tai muustakaan mitään. Ystäväni on kertonut, että voimme yöpyä heillä, joten en odota että minun pitäisi jotenkin "maksaa" siitä, työllä tai muulla. Matkat maksavat minulle jo aika paljon.

Ystävän lapselle vien tuliasia. Vieraana olen kohtelias ja noudatan talon tapoja. Omat jälkeni korjaan, mutta en katso aiheelliseksi alkaa tiskaamaan tai juoksemaan kaupassa. Yhtä lailla jos minä emännöin, niin siihen kuuluu tietynlainen ylläpito. Meiltä saa pyyhkeet ja lakanat. Vieraat saa nauttia vieraina olosta. On jopa ihan mukavaa laittaa vähän parempi aamupalakattaus tms.

Sitten vielä sellainen sivuhuomautus, että ei kaikkien kanssa tarvitse pitää yhteyttä. vaikka miten olisi lapsuudenystävä. Jos elämä vie erilleen eikä enää löydy yhteistä puhuttavaa, niin se oli sitten siinä.

Vierailija
16/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:09"]

Hmm. Minulle oudointa oli tuo, että emäntä on 39 asteen kuumeessa, mutta vieraat eivät sittenkään lähde pois. Itse en haluaisi olla kylässä, missä emännällä on noin korkea kuume, saati että haluaisin hänen passaavan itseäni. Ap:na olisin ehkä sanonut vieraille, että sori vaan, olen nyt tosi kipeä, joten voisitteko mitenkään ajatella lähtevänne kotiin sovittua aiemmin ja mieluiten heti.

Toisaalta olen itsekin huono sanomaan muille ihmisille suoraan, mitä haluan ja toivon, joten ehkä en olisi sanonut mitään. Mutta en myöskään olisi passannut heitä ollessani kipeä.

[/quote]

Sama kummeksutti. Vai olikohan ap:n kaverilla etukäteen ostetut matkaliput, joita ei voinut vaihtaa? Halusi sitten mieluummin olla koko viikon kyläilemässä, vaikkei jaksanut olla seurallinen. Tuo vierailu oli ihan liian pitkä, kuten moni on kommentoinut. Jos vieraasta alkaa tuntua, että tarvitsee "omaa aikaa", on se merkki siitä, että pitäisi jo ymmärtää lähteä kotiin. 

Olen itsekin joskus lähtenyt kyläpaikasta suunniteltua aiemmin, kun näytti, ettei vierailutunnelma ollut kovin onnistunut. Voihan olla niinkin, ettei ap:n kaveri edes tajunnut, että ap:ta harmitti, koska täysi ylöspito jatkui ja pääsivät vielä kyläpaikan emännän piikkiin sirkukseenkin! Luultavasti kaveri olisi voinut olla vieraana mielellään vaikka pidempäänkin.  

Vierailija
17/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:01"]

ap ei edes tiedä, mitä noin korkea kuume on. Liioittelu liian paljon ei lisää tarinan uskottavuutta! Todennäköisesti sinulla oli pientä lämmönnousua, ehkä vain tunne siitä, jotta sait itsellesi tekosyyn kieltäytyä lähtemästä sirkukseen.

Oikeassa elämässä 39 kuume on todella kova ja silloin ollaan niin kipeitä, että ollaan jo aivan sänkykamaa, taju lähes pois ja tilassa, jossa pyydetään miestä tai ketä tahansa auttamaan lapsen kanssa, koska itse ei pysty muuta kuin makaamaan. Siinä vaiheessa yleensä pyydetään vieraat pois tai keskustellaan ainakin tilanteesta. Ei niin, että ollaan kuin ennenkin kaiken muun suhteen paitsi sirkuskäynnin :D

[/quote]

Viimeksi kun olin 39 asteen kuumeessa menin vielä koululle luennolle koska muuten olisin suorittanut kurssin uudelleen (olin samassa taudissa jo edellisellä viikolla ja pois sai olla vain kerran). Toisella kertaa 39 asteen kuumeessa olin taas tosi naatti vaikka tauti oli alkanut samana päivänä. Riippuu ihan taudista ja ihmisestä kuinka sairas on. Jotkut ovat tosi sairaita kun lämpöä on 37, itse taas en välttämättä edes huomaa jos lämpö on noussut. 

Vierailija
18/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hyvä keittiöpsykologi. Kuume oli tuloillaan samaan aikaan kuin kaveri, ja sirkus oli seuraavana päivänä. Tuskin se kaveri siitä lippujen myynnistä ahdistui, kun ihan suoraan sanoi, ettei viitsi.

ap

[/quote]Missä vaiheessa kerroit että olet tulossa kipeäksi?? Itseäni olisi ärsyttänyt jos olen menossa kylään, että isäntäväki ei kerro olevansa kipeänä! Olisin varmaan sulkeutunut huoneeseen ja ollut mahdollisimman paljon pois, jos kokonaan peruminen ei enää onnistuisi. Olit kipeänä jo heidän tulopäivänä ilmeisesti? Olisin myös lähtenyt pois heti kun sulavasti mahdollista. Tosin jos olisi esim lentoliput ostettu tietyille päiville niin sitten niiden mukaan.

Miksi ihmeessä nämä vieraat tuli ja jäi noin pitkäksi aikaa? Ap, et taida kertoa kaikkea? Miten päätitte vierailun pituuden?

Vierailija
19/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:28"]

Minusta viikon kyläily on ihan normaalia ystävien kesken. Varsinkin jos puoliso on matkoilla ja on aikaa normiarjesta vähän eri tavalla. Voi olla, että on sen mukaan missä päin Suomea asuu. (Ainakin olen huomannut, että länsi-suomalilta puttuu ns.vieraan varaa. :p, sori vaan.)

Minulle ei tulisi mieleenikään alkaa vaatimaan vierailta ruokarahaa. Lippujen suhteen ap:n olisi pitänyt olla itse jämptimpi ja edes kysyä vieraaltaan: mitenkäs me tämä sovittiinkaan. Ainoa outo homma tuossa on vieraan omassa huoneessaan oleilu. Mutta toisaalta, ehkäpä hän ei enää tuntenut itseään tervetulleeksi. (Niin kuin ei ollutkaan?!)

[/quote]

Mullakin on ollut joitakin ihmisiä jopa viikon vieraana ja joku jopa pidempään. Olin tuolloin vasta muuttanut pääkaupunkiseudulle ja olikin kiva saada kotiin vieraita. Hyvien kavereiden kanssa se kyllä toimiikin. Tosin kyllä se sitten alkoi hieman rasittamaankin, kun eihän ne vierailut sitten vastavuoroisesti menneet ja monesti kutsuivat itse itsensä, kun todellisuudessa jokin tietty tapahtuma kiinnosti heitä ja tarvitsivat lähinnä yösijaa. Sitten aloin kyllä jo toppuutteleman noiden tulijoiden kanssa. 

Hupaisa tapaus oli, kun eräs viikonlopun yli ollut vieras alkoi "laskeskelemaan", että hän oli sitten käyttänyt rahaa matkalippuihin niin ja niin paljon (olisikohan ollut noin 80 euroa). Oli kuitenkin kutsunut itse itsensä kylään, mutta antoi ymmärtää, että hänellä oli mennyt todella paljon rahaa siihen, että tavattiin. Luonnollisesti tarjosin kaikki ateriat kotonani hänen vierailuaikanaan ja hankin myös leffaliput, joten yhtä lailla itselleni tuli hänen vierailustaan kuluja, vaikken sellaista tosiaan käynyt hänelle korostamaan. Silloin jäi kyllä hieman outo maku tästä vieraasta...  

Vierailija
20/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se ei vaan halunnut sitä teidän 39 asteen kuumeen nostattavaa tautia, ja siksi vältteli teitä?