Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt on pakko avautua kaverista, olen pöyristynyt!

Vierailija
19.10.2014 |

Kaveri oli kahden lapsensa kanssa syyslomaviikon meillä vierailulla. Ollaan tunnettu pitkään, meitä on kuuden tytön porukka, jotka olemme jo ala-asteelta pitäneet yhtä. Melkein kaikki muutkin ovat käyneet meillä, mutta mitään tällaista ei ole koskaan ollut!

Kaveri ei koko matkan aikana tehnyt meillä kotona mitään eikä maksanut mitään. No, saapui kyllä oman maan perunapussin ja marjojen kanssa. Minä kävin kaupassa ja maksoin, laitoin ja siivosin kaikki ruuat. Myös silloin, kun satuin lapseni kanssa olemaan 39 asteen kuumeessa. Justiin sille päivälle olin ostanut sirkusliput koko konkkaronkalle, minne sitten pääsikin vain kaverini kastensa kanssa. Eipä hän sitten koskaan maksanut mitään siitä sirkuksesta, eikä suostunut myymään lippuja siellä paikan päällä, vaikka pyysin. Lippuja ei siis voinut palauttaa. Sinne menivät minun rahat kuin kaivoon, vaan miksipä se kaveria häiritsee.

Lisäksi kaveri ei puhunut kanssani lähes mitään koko viikkoon, vaan pysyi "omassa" (lapseni) huoneessa lähes koko ajan. Tuli tunne, että jotenkin ärsytän häntä tai en kiinnosta. Voihan se ollakin, mutta jonkinlaisia käytöstapoja pitäisi kyllä olla, jos asuu viikon toisen nurkissa. Olen tosi järkyttynyt ja näyttää kyllä siltä, että ystävyys on ohi, mutta en vaan tiedä, miten selitän asian muille kavereille jotenkin siististi.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä kutsut kaverin kylään ja keksit, että mennään sirkukseen ja sanot, että käyt ostamassa liput, silloin sinä maksatkin. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Oli päiviä yksi tai kymmenen, isäntäväki maksaa ruuat. "Hei täällä ois sirkus silloin, käynkö ostamassa liput?" kuulostaa siltä, että sinä haluat viedä vieraasi sirkukseen. Jos sinä itse sairastut juuri sirkuspäivänä, miksi kaikkien muidenkin pitäisi jäädä kotiin sinua surkuttelemaan, varsinkin jos lapsille on jo ehditty kertoa, että sirkukseen mennään?

Jos vieraasi halusi viettää aikaa myös lapsensa (+sinun lastesi) kanssa leikkien siellä lastenhuoneessa, miksi sinä siitä loukkaannut? Pitäisikö kaverin jättää lapsensa oman onnensa nojaan kyläpaikassa ja seurustella vain sinun kanssasi? Kyllä noin pitkän vierailun aikana haluaa hiukan omaakin aikaa.

Vastaavasti jos kaverisi kutsuu sinut kylään, hän tietysti maksaa sitten sinun ruokasi.

Jos sinä olet monta kertaa sanonut, että tulkaa ihmeessä meille kylään, ja sitten kaverisi yhtenä päivänä sanoo, että no nyt me sitten voisimme tulla teille, kun olet monta kertaa pyytänyt, se on sama kuin sinä kutsuisit.

Vierailija
42/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset antanut sun lapsia kaverin mukaan sinne sirkukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:46"]

Jotenkin tarinasta tuli mieleen, ettette ole enää kovin hyviä ystäviä. Varmaan olette joskus olleet, mutta nyt ystävääsi ei kovin kiinnostanut sinun seurasi etkä sinäkään saanut sanottua ystävällesi asioista, jotka harmittivat. Ottaisin etäisyyttä.

[/quote]

Näinhän se on. Ihan selvästi minun seurani ei kiinnostanut kaveria ja ehkä jopa ärsytti häntä, vaikka itse olen pitänyt hänestä. Siksi minua harmittaakin, että ylipäätään kehtasi tulla käymään ja vielä maksatti minulla kaiken. Koko reissusta jäi vain hyväksikäytetty olo.

ap
[/quote]

Tuo on kyllä kaveriltasi outoa, että hän tulee toisen kotiin ja käyttäytyy kuin toisen läsnäolo tämän omassa kodissa (!) ärsyttäisi häntä. Ihmetyttää, että miksei kaverisi vain lähtenyt pois? Eihän kenenkään vieraana ole pakko olla.

Onko kaversi ollut sinua kohtaan aina tuollainen? Eli onko kaverisuhteenne ollut sellainen, että sinä olet ollut se myötäilevämpi ja liiankin kiltti?

Toivottavasti et jää harmittelemaan tätä liian pitkäksi aikaa. Voit kuitenkin ajatella, että sinä olit hänelle vieraanvarainen, joten siltä osin hoidit osasi hyvin. Tosin luultavasti et häntä enää tulevaisuudessa vieraaksi otakaan.

Vierailija
44/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
45/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme yleensä käy yökylässä kuin parhaimman kaverini luona. Kun menemme, vien yleensä jotain erikoisempia herkkuja tai sitten kukkia ja viinipullon tuliaisiksi. Ystäväni tietää, ettemme ole kovin hyvissä varoissa ja heillä on paremmin palkatut työt. Olemme yleensä vain yhden, korkeintaan kahden yön yli, muuten alkaa jo puheenaiheetkin loppua ja tunnelma lässähtää. 

Jos olemme viikonlopun, ehdotan yleensä ulkona syömistä, jolloin kaikki maksavat omat ruokansa. Mielestäni on luonnollista, että jos hän on kutsunut, hän myös kustantaa kaikki muut ruoat. Vastavuoroisesti kutsumme heidät heti vierailun päätteeksi tervetulleiksi kesällä tms. Jos näyttää siltä, että käymme useammin heillä (asuvat pääkaupunkiseudulla), vien enemmän tuliaisia. Jos joku porukasta on sairaana (on käynyt kerran), lähdemme kyllä kotiin. Ei sairaana tarvitse toisia pää kainalossa passata. Jos joutuisin syystä tai toisesta olemaan tällaisessa sairaskodissa, yrittäisin olla kyllä mahdollisimman huomaamaton, mutta tarjoutuisin laittamaan ruokaa tai vaikka tilaamaan edes pizzat!

Jos järjestetään jotain ylimääräistä tekemistä, jokainen on kyllä mielestäni velvollinen itse maksamaan oman osuutensa, jollei toinen erityisesti mainosta tarjoavansa jostain hyvästä syystä (syntymäpäivä, palkankorotus tms.)

Vierailija
46/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä jänniä on nää protestikuumeet, jotka nousee, kun seura ei miellytä. EN sano, että ystäväsi olisi hyvä, sanon vain, että tajuatko itse, että et pystynyt alun alkaen ilmaisemaan mielipahaasi ystäväsi tökeröstä käytöksestä. Sen sijaan kehitit passiivis-aggressiivisen tavan ilmaista mielipahasi ja hankkiuduit kuumeeseen, jotta voisit jättäytyä sirkusretkestä pois. Samalla velvoitit ystävästi todella hankalaan välikäteen myymään sirkuslippuja. Mitä ihmettä? Onko siis ihme, että hän omalla passiivis-aggressiivisella protestillaan yritti näyttää sinulle että fuck you (ja protesti siis oli sulkeutua huoneeseen yksin kuin väärinkohdeltu lapsi).

Voi vittu, siinäpä taas sokea talutti kuuroa. Upeita nämä naisten kommunikaatiotaidot!

Vierailija
47/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja lienee hullu ainakin tekstin perusteella. Saittui vaan olemaan 39 asteen kuume lapsen kanssa...

Vierailija
48/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tässä jutussa on erikoisinta tuo viikon (!) kyläily. Joku kirjoittikin, että kala ja vieraat alkaa haisemaan kolmen päivän jälkeen ja niinhän se kyllä on. Miksi ihmeessä tuo vierailu oli noin pitkä? Asuuko ap jossain hienossa paikassa, missä oli tarkoitus sitten kierrellä nähtävyyksissä ym? Ettekö etukäteen miettineet, että mitä ihmettä te teette tuon vierailun aikana? Viikko!

Mä en ole ollut koskaan (en edes lapsena) vierailulla missään kavereilla tai sukulaisilla noin montaa päivää. Kerran oltiin 3 yötä serkuilla Kööpenhaminassa kun olin 13v. Silloin kierreltiin nähtävyyksissä.

Vierailija
49/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vain toimisi samoin, jos joku on kovassa kuumeessa. Ykkösvaihtoehto lienee lähteä heti kotiin ja toivoa, että influenssa ei tartu. Siis tavallisessa flunssassa aikuisella ei ole 39 kuumetta. Jos pikainen poistuminen ei onnistu, niin vielä terveenä olevat pyrkivät luonnollisesti pysymään toisessa päässä taloa tai olemaan ulkona (sirkuksessa). Samalla miettivät toki, miten välttää tartunta loukkaamatta toista. Meillä kylässä olleet eivät koskaan ole mitään ostaneet eivätkä kotitöitä tehneet, paitsi lasten kanssa leikkineet.

Vierailija
50/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:08"]

Ei kai kenelläkään voi olla sellaista käsitystä, että jos ollaan toisen kotona vieraana, ollaan kuin ilmaisessa hotellissa?

ap[/quote]

Viikon vierailu on liian pitkä. Minulla on usein käynyt hyviä ystäviäni pitkän viikonlopun ajan, usein kaksikin ystävää yhtäaikaa, kerran kävi nelihenkinen perhe. Joka kerran minä maksan kotona kaikki tarjoilut, ruoat sekä juomat, ja mielestäni näin sen kuuluu ollakin.

Vierailun aikana käymme usein ravintolassa illlalla, jolloin jokainen maksaa omansa. Jos joku tarjoutuu maksamaan minun osuuden, olen siitä ilahtunut. Mutta kaikki se, mitä meillä kotona ollessamme syödään ja juodaan, on pelkästään minun pussista pois. En koskaan pyytäisi vieraitani maksamaan mitään.

Ulkosuomalainen

[/quote]

Meillä menee se niin, että minä maksan kotona ruoat ja vieraat sitten aina minun ravintolaruoat. ei oll aerikseen sovittu noin, mutta niin se vaan on mennyt jo 15v.

USA

Vierailija
51/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:39"]

Yhtä jänniä on nää protestikuumeet, jotka nousee, kun seura ei miellytä. EN sano, että ystäväsi olisi hyvä, sanon vain, että tajuatko itse, että et pystynyt alun alkaen ilmaisemaan mielipahaasi ystäväsi tökeröstä käytöksestä. Sen sijaan kehitit passiivis-aggressiivisen tavan ilmaista mielipahasi ja hankkiuduit kuumeeseen, jotta voisit jättäytyä sirkusretkestä pois. Samalla velvoitit ystävästi todella hankalaan välikäteen myymään sirkuslippuja. Mitä ihmettä? Onko siis ihme, että hän omalla passiivis-aggressiivisella protestillaan yritti näyttää sinulle että fuck you (ja protesti siis oli sulkeutua huoneeseen yksin kuin väärinkohdeltu lapsi).

Voi vittu, siinäpä taas sokea talutti kuuroa. Upeita nämä naisten kommunikaatiotaidot!

[/quote]

Hyvä keittiöpsykologi. Kuume oli tuloillaan samaan aikaan kuin kaveri, ja sirkus oli seuraavana päivänä. Tuskin se kaveri siitä lippujen myynnistä ahdistui, kun ihan suoraan sanoi, ettei viitsi.

ap

Vierailija
52/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:24"]

Mikset antanut sun lapsia kaverin mukaan sinne sirkukseen?

[/quote]

Samaa mietin minäkin??!!

Vierailija
53/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli myös kipeä, siksi.

ap

Vierailija
54/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan käsittämättömältä. Siis hän tuli luoksesi kylään ja on sulkeutunut yhteen huoneeseen ovi kiinni? Onko mt-ongelmainen??

Vierailija
55/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ottanut asiaa esille kaverisi kanssa? Tai sanonut että kuule meillä tulikin nyt äkillinen meno, voisitko lähteä? Kuulostaa vähän sekopäiseltä tuo kaverisi, tuskin menetät mitään jos välit menee poikki. Itse lähettäisin nyt laskun sirkuslipuista :)

Vierailija
56/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat muihin ystäviin heti yhteyttä ja kerrot tästä eristäytyneenä olemisesta ja kysyt ovatko muut havainnut samaa.

Vierailija
57/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mt-ongelmainen, ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen, joka käsittääkseni tulee ihan hyvin ihmisten kanssa toimeen ja jolla on läheisiä ystäviä. Ei ollut välttämättä ovi kiinni, mutta huone on vähän syrjemmässä meillä, ei sen ohi yleensä tule kuljettua, enkä sitten halunnut mennä häiritsemään, jos sinne meni.

ap

Vierailija
58/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vierailusta sovittiin, olitko kutsujana ja suunnittelijana yksin vai yhdessä teitte suunnitelman ohjelmasta (sirkus) ja muusta? Oletteko yhteydessä enemmän sinun vai hänen aloitteestaan? Kuinka usein tapaatte muuten? Missä tapaatte yleensä?

Voitko itse edes hiukan keksiä, mistä olisi voinut olla kyse? Suhtautuiko miehesi jotenkin niuvasti viikon ajan teillä vierailevaan ystävään ja näyttikö sen jotenkin (esim. harvasanaisuutena)? Tulivatko lapset juttuun keskenään?

Vierailija
59/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen sanonta on, että vieraat ja tuore kala alkavat haista kolmessa päivässä. Vierailu oli liian pitkä.

Kumman aloitteesta vierailu oli? Mulla oli joskus sellaisia tuttuja, jotka mielellään kutsuivat itse itsensä kotiini. Olin tuolloin liiankin vieraanvarainen ja tarjosin tietenkin kotonani kaikki ateriat eikä vieraiden tarvinnut tuoda petivaatteita tai pyyhkeitäkään mukanaan. Sitten menikin maku muutamaan tuttuun, kun vastavuoroisuutta ei juuri ollut kyläilyssä. Niinpä vaan vähensin yhteydenpitoa ja keksin muita menoja, kun olisivat olleet tulossa taas.

Vierailija
60/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli koko viikon työmatkalla, joten hänestä tuo nyt ei voi johtua. Kaveria tapaan säännöllisen epäsäännöllisesti, asumme kaukana, mutta kun käyn vanhempieni luona, tapaan yleensä kaveriani (asuu 300 metrin päässä).

Kaveri oli itse ehdottanut tuota tulemista, mutta tiesi kyllä olevansa tervetullut, olen kutsunut kaikki kylään ja muut ovat olleetkin jo. En muista kumpi tuosta sirkuksesta ensin puhu, mutta sovimme, että minä ostan liput, kun ne piti lunastaa paikan päällä etukäteen.

En voi yhtään mitenkään tajuta, mistä oli kyse, paitsi huonosta käytöksestä. Lapset tulivat hyvin juttuun, ja minäkin olen tätä ennen tullut kaverini kanssa. Ja oli mikä oli, tuota raha-asiaa en vaan voi tajuta. Jos minä tarjoan majoituksen viikoksi kolmelle ihmiselle, olisi minusta vähintäänkin kohtuullista osallistua ruokakuluihin, vaikka koko tuota sirkusepisodia ei olisi ollutkaan.

ap