Nyt on pakko avautua kaverista, olen pöyristynyt!
Kaveri oli kahden lapsensa kanssa syyslomaviikon meillä vierailulla. Ollaan tunnettu pitkään, meitä on kuuden tytön porukka, jotka olemme jo ala-asteelta pitäneet yhtä. Melkein kaikki muutkin ovat käyneet meillä, mutta mitään tällaista ei ole koskaan ollut!
Kaveri ei koko matkan aikana tehnyt meillä kotona mitään eikä maksanut mitään. No, saapui kyllä oman maan perunapussin ja marjojen kanssa. Minä kävin kaupassa ja maksoin, laitoin ja siivosin kaikki ruuat. Myös silloin, kun satuin lapseni kanssa olemaan 39 asteen kuumeessa. Justiin sille päivälle olin ostanut sirkusliput koko konkkaronkalle, minne sitten pääsikin vain kaverini kastensa kanssa. Eipä hän sitten koskaan maksanut mitään siitä sirkuksesta, eikä suostunut myymään lippuja siellä paikan päällä, vaikka pyysin. Lippuja ei siis voinut palauttaa. Sinne menivät minun rahat kuin kaivoon, vaan miksipä se kaveria häiritsee.
Lisäksi kaveri ei puhunut kanssani lähes mitään koko viikkoon, vaan pysyi "omassa" (lapseni) huoneessa lähes koko ajan. Tuli tunne, että jotenkin ärsytän häntä tai en kiinnosta. Voihan se ollakin, mutta jonkinlaisia käytöstapoja pitäisi kyllä olla, jos asuu viikon toisen nurkissa. Olen tosi järkyttynyt ja näyttää kyllä siltä, että ystävyys on ohi, mutta en vaan tiedä, miten selitän asian muille kavereille jotenkin siististi.
Kommentit (85)
Ei kai kenelläkään voi olla sellaista käsitystä, että jos ollaan toisen kotona vieraana, ollaan kuin ilmaisessa hotellissa?
ap
Erityisen ihmeellistä tuossa on se, että sulkeutuu omaan huoneeseensa (paitsi jos te ootte 39 asteen kuumeessa, nin ette silloin varmaan jaksa seurustella, jolloin vieraana harkitsisin aikaistettua kotiin lähtöä) ja se, että ei maksanut omia sirkuslippujaan. Sen ymmärrän, että ei ole hänen vikansa, jos teidän liput jää teidän sairastumisen takia käyttämättä.
Ap olisi voinut kuumeisena hyvin sanoa kaverille, että laitatko itse teille ruokaa, mä en nyt tässä tilanteessa pysty tekemään mitään. Muuten tuo kaveri vaikuttaa aika moukalta, käyttää vieraanvaraisuuttanne hyväksi ja elää kuin hotellissa.
Yllättävän monella on käytöstavat hukassa. Mua on viime aikoina todella alkanut nyppiä joidenkin kavereiden huonot käytöstavat. Kyseessä on terveet, työssäkäyvät tavalliset ihmiset, joilta voi ihan hyvin odottaa normaalia sosiaalisuutta ja käytöstapoja.
Yksi asia on kylässä seuruteleminen. Jos minut kutsutaan esim. kummilapseni syntymäpäiville (olen siis alunperin isän tai äidin kaveri) ja siellä on paikalla muitakin, esim. vanhempien siskoja ja veljiä, lapsen isovanhempia tms. niin minusta hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehtiä muita ja keskustella edes hetki jotain. Vaikka säästä, jos ei muuta keksi. En ymmärrä sitä, että kellekään ei sanota mitään. Kyse ei ole superujoista ihmisistä.
Toinen asia on ihan vaan tervehtiminen. Jos tavataan jossain tilaisuudessa, niin olettaisin edes tervehdittävän. Näin hiljattain hyvän ystäväni eräässä tilaisuudessa, jossa hän oli lapsensa kanssa. Sanoin iloisesti moi, mutta kumpikaan ei sanonut mitään. Äiti puhui vaan lapselleen. Emme ole riidoissa ja myöhemmin kyllä jutteli, mutta joku käytöstavoissa on pahasti pielessä. Kiinnitin asiaan tämän jälkeen enemmänkin huomiota ja totesin, että ne lapset ovat sosiaalisempiam joiden vanhemmatkin ilolla tervehtivät tuttujaan ja huomioivat toisiaan. Jos vanhemmat ei tätä tee, myös lapset on juroja ja antavat itsestään tylyn ja huonotapaisen kuvan.
Olipa kummallinen tarina. Nuo kaksi muuta lisäviestiäsi teki tarinasta aina vain oudomman. Ei ihme, että olet hämmentynyt ja pettynyt.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:09"]
Näin hiljattain hyvän ystäväni eräässä tilaisuudessa, jossa hän oli lapsensa kanssa. Sanoin iloisesti moi, mutta kumpikaan ei sanonut mitään. Äiti puhui vaan lapselleen. Emme ole riidoissa ja myöhemmin kyllä jutteli, mutta joku käytöstavoissa on pahasti pielessä.
[/quote]
Mä en tajua tätä edes käytöstapojen puutteeksi. Jos näen ystäväni, en tsemppaa itseäni käyttäytymään hyvin (!!), vaan tietenkin haluan tavata ja jutella ja olen spontaanin ilahtunut. En tajua tuollaista, en vaikka mikä olisi. Ei sitä minusta voi millään käytöstavalla sellittää vaan muuten täytyy olla hyvin omituinen ihminen, jos noin tekee.
Minä en kyllä ymmärrä tuollaista lapastaotetta sinussa ap. Olisin itse kyllä huomauttanut ruokalaskuun osallistumisesta ja lisäksi vaatinut ne sirkuslipun rahat. Voit ne sirkuslipun rahat vaatia vieläkin.
Puhukaa ihmiset keskenänne, puhukaa, niin ei sitten tarvitse pestä jälkipyykkiä av:lla.
Ihmettelen noita sirkuslippuja: ettekö olleet mitään sopineet etukäteen niiden maksamisesta? Jos sinä ap ostit kaikki liput ns. ylläriksi vieraille, niin silloinhan kyseessä ON ikäänkuin lahja, enkä ymmärrä miksi vieraiden pitäisi ne sinulle maksaa, jos satutkin sairastumaan etkä itse pääse. Itse varmaan vieraasi asemassa olisin ne maksanut ihan kohteliaisuudesta. Jos taas olitte sopineet etukäteen että jokainen maksaa omat lippunsa, niin sitten on tietenkin täysin törkeää että jätti maksamatta, mutta olet sinäkin aika kynnysmatto jos et saa asiasta suoraan sanottua...
Niin, olen kyllä vähän lapanen varmasti, mutta toisaalta ei ole minun tehtäväni opettaa käytöstapoja aikuiselle ihmiselle. Ei hän ole minun kumppanini, ei meillä ole mitään parisuhdetta. Tuo visiitti osoitti niin täydellistä piittaamattomuutta minua kohtaan, että en vaan voi antaa sitä anteeksi edes pitkän ystävyyden nojalla.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:17"]
Ihmettelen noita sirkuslippuja: ettekö olleet mitään sopineet etukäteen niiden maksamisesta? Jos sinä ap ostit kaikki liput ns. ylläriksi vieraille, niin silloinhan kyseessä ON ikäänkuin lahja, enkä ymmärrä miksi vieraiden pitäisi ne sinulle maksaa, jos satutkin sairastumaan etkä itse pääse.asiasta suoraan sanottua...
[/quote]
Ap:n viestistä lainattua: "En muista kumpi tuosta sirkuksesta ensin puhu, mutta sovimme, että minä ostan liput, kun ne piti lunastaa paikan päällä etukäteen."
Itselläni identtinen tapaus, aamiaispöydässä vieraat pyysivät käymään kaupassa kun tuo leipämargariini ja leikkele uhkaa loppua!! Tämän vierailun jälkeen ollut kymmenkunta vuotta aikas rauhallista sillä sektorilla.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:19"]
Niin, olen kyllä vähän lapanen varmasti, mutta toisaalta ei ole minun tehtäväni opettaa käytöstapoja aikuiselle ihmiselle. Ei hän ole minun kumppanini, ei meillä ole mitään parisuhdetta. Tuo visiitti osoitti niin täydellistä piittaamattomuutta minua kohtaan, että en vaan voi antaa sitä anteeksi edes pitkän ystävyyden nojalla.
ap
[/quote]
Ymmärrän hyvin pointtisi. Ei minuakaan huvittaisi alkaa selostaa vieraalleni, miten kylässä ollaan ja ojentamaan hänen käytöstapojaan. Vierailun veisin läpi ja varmaan vannoisin ettei ikinä enää! Mutta että alkaisin siellä huomautella, että nyt näin ja nyt noin....
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:08"]
Ei kai kenelläkään voi olla sellaista käsitystä, että jos ollaan toisen kotona vieraana, ollaan kuin ilmaisessa hotellissa?
ap
[/quote]
Jos kutsun vieraita, en odota heidän maksavan syömisistään ja tekevän kotitöitä. Kyllä meillä vieraat saa nauttia vieraanvaraisuudesta. Jos haluan työvoimaa, silloin tilaan palkallisen työntekijän.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:14"]Minä en kyllä ymmärrä tuollaista lapastaotetta sinussa ap. Olisin itse kyllä huomauttanut ruokalaskuun osallistumisesta ja lisäksi vaatinut ne sirkuslipun rahat. Voit ne sirkuslipun rahat vaatia vieläkin.
Puhukaa ihmiset keskenänne, puhukaa, niin ei sitten tarvitse pestä jälkipyykkiä av:lla.
[/quote]
Minusta taas on moukkamaista pyytää vieraalta ruokalaskuun osallistumista. Vieraan kuuluu itse huomioida asia, tarjoutua maksamaan välillä tai viedä isäntäväki syömään.
Helpointa varmaan jos ap:n vieras lukee tätä palstaa. Niin ei tarvitse naamatusten selitellä ettei haluta enää nähdä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:08"]
ap[/quote]
Viikon vierailu on liian pitkä. Minulla on usein käynyt hyviä ystäviäni pitkän viikonlopun ajan, usein kaksikin ystävää yhtäaikaa, kerran kävi nelihenkinen perhe. Joka kerran minä maksan kotona kaikki tarjoilut, ruoat sekä juomat, ja mielestäni näin sen kuuluu ollakin.
Vierailun aikana käymme usein ravintolassa illlalla, jolloin jokainen maksaa omansa. Jos joku tarjoutuu maksamaan minun osuuden, olen siitä ilahtunut. Mutta kaikki se, mitä meillä kotona ollessamme syödään ja juodaan, on pelkästään minun pussista pois. En koskaan pyytäisi vieraitani maksamaan mitään.
Ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:19"]
ap
[/quote]
Se on kaksisuuntainen kanava tuo ihmissuhdetoiminta. En nyt syyttäisi pelkästään ystävän käytöstapoja, vaan olisit sinäkin voinut ottaa asioita puheeksi, esim ihan ronskisti sanonut lippujen hinnasta. Ja ruuasta. Kyllä noista voi etukäteen puhua niin ei jää epäselvyyksiä. Vaikka, että kun tulette niin laitetaan ruokakulut puoliksi viikon jälkeen ja liput maksoi niin ja niin paljon euroja. Voihan ystävä vaikka luulla, että tarjosit liput heille? Halusivatko he mennä sirkukseen? Oliko sinun idea? Meidän lapset ei tykkää sirkuksesta, mutta jos joku olisi ostanut liput, niin kyllä me mentäis kohteliaisuuden vuoksi.
Monta kysymystä: kaveri + lapset koko viikon yhdessä huoneessa? Eivät katsoneet televisiota tms. vaan olivat siellä läppärin ja kännyköiden kera? Eivät syöneet samaan aikaan kanssasi? Sinä olit kipeä vain yhden päivän, silloinkin 39 astetta kuumetta - ihanko oikeasti et ollut koko lomaa sairaana ja siksi kaveri lapsineen pyrki olemaan sinusta loitolla?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:08"]Ei kai kenelläkään voi olla sellaista käsitystä, että jos ollaan toisen kotona vieraana, ollaan kuin ilmaisessa hotellissa?
ap
[/quote]
Ikävä kyllä, on sellaisiakin ihmisiä. Itse tosiaan kestitsin ja majoitin aikani joitakin tuttuja, mutta aloin laittaa rajoja.
Olen nyt tarkka siitä, etten enää ala sanoa "olette tosi tervetulleita milloin vaan". Sen kun voi tulkita niin, että sitten tullaan lomailemaan vaikka viikoksi.
Itse en kyllä ajattele niinkään, että vieraiden pitäisi maksaa siitä, että ovat luonani. Sen sijaan olen ehdottanut, että mennäänkin sitten vaikka yhdessä sunnuntaibrunssille tai jonain iltana porukalla syömään. Ravintolassa sitten jokainen vastaa omista kuluistaan. Fiksut yövieraat ovat kyllä jo tullessaan kysyneet, että mitä voivat tuoda mukanaan.
Olen nyt myös sanonut, että luokseni voi tulla, mutta pariksi yöksi korkeintaan. Lisäksi olen tarvittaessa sanonut, mikäli vierailun ajankohta ei sovi.
-7-
Vaikea uskoa koko tarinaa. Asuvatko ulkomailla vai miksi kutsuit porukan teille KOKO viikoksi? En minä jaksais ketään lapsiperhettä koko viikkoa enkä jaksais olla kylässäkään. Ja miksi sirkusliput pitää ostaa etukäteen?
Mitä ihmettä, kuka edes vaatii että vieraan pitää lähteä myymään sinun lippujasi? Voin kuvitella että vieras on ollut tosi ahdistunut kun olet painostanut tuollaiseen. Omat lippunsa olisi toki pitänyt maksaa, JOS olitte siitä etukäteen sopineet.
Käsitin tekstistä että olivat ensimmäistä kertaa pidemmän aikaa perheen kanssa kylässä? Ehkä teillä oli vasn eri näkemykset asiasta ja vieraana olosta. Jos kuitenkin hän on pitkäaikainen hyvä ystävä ja osa porukkaa niin puhu asiasta tai jos tulee vastaava tilanne päälle niin älä anna luistaa velvollisuuksista.