Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt on pakko avautua kaverista, olen pöyristynyt!

Vierailija
19.10.2014 |

Kaveri oli kahden lapsensa kanssa syyslomaviikon meillä vierailulla. Ollaan tunnettu pitkään, meitä on kuuden tytön porukka, jotka olemme jo ala-asteelta pitäneet yhtä. Melkein kaikki muutkin ovat käyneet meillä, mutta mitään tällaista ei ole koskaan ollut!

Kaveri ei koko matkan aikana tehnyt meillä kotona mitään eikä maksanut mitään. No, saapui kyllä oman maan perunapussin ja marjojen kanssa. Minä kävin kaupassa ja maksoin, laitoin ja siivosin kaikki ruuat. Myös silloin, kun satuin lapseni kanssa olemaan 39 asteen kuumeessa. Justiin sille päivälle olin ostanut sirkusliput koko konkkaronkalle, minne sitten pääsikin vain kaverini kastensa kanssa. Eipä hän sitten koskaan maksanut mitään siitä sirkuksesta, eikä suostunut myymään lippuja siellä paikan päällä, vaikka pyysin. Lippuja ei siis voinut palauttaa. Sinne menivät minun rahat kuin kaivoon, vaan miksipä se kaveria häiritsee.

Lisäksi kaveri ei puhunut kanssani lähes mitään koko viikkoon, vaan pysyi "omassa" (lapseni) huoneessa lähes koko ajan. Tuli tunne, että jotenkin ärsytän häntä tai en kiinnosta. Voihan se ollakin, mutta jonkinlaisia käytöstapoja pitäisi kyllä olla, jos asuu viikon toisen nurkissa. Olen tosi järkyttynyt ja näyttää kyllä siltä, että ystävyys on ohi, mutta en vaan tiedä, miten selitän asian muille kavereille jotenkin siististi.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:01"]

ap ei edes tiedä, mitä noin korkea kuume on. Liioittelu liian paljon ei lisää tarinan uskottavuutta! Todennäköisesti sinulla oli pientä lämmönnousua, ehkä vain tunne siitä, jotta sait itsellesi tekosyyn kieltäytyä lähtemästä sirkukseen.

Oikeassa elämässä 39 kuume on todella kova ja silloin ollaan niin kipeitä, että ollaan jo aivan sänkykamaa, taju lähes pois ja tilassa, jossa pyydetään miestä tai ketä tahansa auttamaan lapsen kanssa, koska itse ei pysty muuta kuin makaamaan. Siinä vaiheessa yleensä pyydetään vieraat pois tai keskustellaan ainakin tilanteesta. Ei niin, että ollaan kuin ennenkin kaiken muun suhteen paitsi sirkuskäynnin :D

[/quote]

Ei toi ihan pidä paikkaansa, yksilökohtasta! Mulla oli 3 vuotta sitten 39,5 asteen kuume ja (hulluna) menin kouluun monena päivänä. Hyvin pysyin kärryillä kaikesta mutta kipeyden huomasi siitä että nukahdin jo joskus seitsemältä illalla kun normaalisti vasta puolenyön kieppeillä. 

Vierailija
22/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:27"]Ehkä se ei vaan halunnut sitä teidän 39 asteen kuumeen nostattavaa tautia, ja siksi vältteli teitä?
[/quote]

Miksei lähtenyt kotiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ap:n kaveri ajattelee syyslomaviikostaan, että olipa mukava käydä lomailemassa viikon verran. Monesti vieraat eivät tiedosta, että heistä edes olisi mitään vaivaa.

Toivottavasti tämä kaveri kutsui vastavuoroisesti ap:n lapsineen kylään. Silloin on ap:lla lupa olla ihan rennosti vieraana.

Vierailija
24/85 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika moukan kuuloinen kaveri kieltämättä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pitää pitää puhua suunsa puhtaaksi jos joku riepoo. Tämä kaverihan ei nyt välttämättä tajua tehneensä mitään väärää.

Mulle ei yks sukulainen puhunut 3 vuoteen, yhtään en tiennyt mitä olen tehnyt. Ilmeisesti olin pahasti jotenkin loukannut häntä, mutta vaikea on pyytää anteeksi kun toinen ei edes moikkaa tavatessa.

Että ei tuollainen hiljainen viha ole mielestäni yhtään sen oikeutetumpaa käytöstä.

Vierailija
25/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:08"]Ei kai kenelläkään voi olla sellaista käsitystä, että jos ollaan toisen kotona vieraana, ollaan kuin ilmaisessa hotellissa?

ap
[/quote]
Niinhän sitä luulisi. Niitä ihmisiä on jotka ihan tarkoituksella tulet toisten nurkkiin säästämään. Laskevat miten sähköä ja vettä ei kulu kotona kun on poissa ja lisäksi ei tarvitse maksaa ruoasta kun muut maksaa. Meillä tuollaisia sukulaisia ja ihan tahallaan tekivät niin että eivät tuoneet mitään ja olivat meidän ruokittavana. Kun sitten väsyttiin asiaan niin suuttuivat. Ei ole otettu heitä enää meille kylään ollenkaan.

Vierailija
26/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänellä ei ollut varaa maksaa mitään? Hävetti?

Vierailija
27/85 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään kylään pyytäminen ei tarkoita automaattisesti että isäntä/emäntä maksaa ruuat ja juhlinnat. Siitä mainitaan erikseen tyyliin että "tulkaa vaan meille viikoksi, ei tarvitse huolehtia ruuista ja juomista, mä maksan, sen kun ootte vaan" 

Jostain syystä tämä ei mene näköjään kaikkien kaaliin. Ensisijaisesti se on vieraan eikä emännän tehtävä selvittää kuka maksaa. 

Vierailija
28/85 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:25"]

Pelkästään kylään pyytäminen ei tarkoita automaattisesti että isäntä/emäntä maksaa ruuat ja juhlinnat. Siitä mainitaan erikseen tyyliin että "tulkaa vaan meille viikoksi, ei tarvitse huolehtia ruuista ja juomista, mä maksan, sen kun ootte vaan" 

Jostain syystä tämä ei mene näköjään kaikkien kaaliin. Ensisijaisesti se on vieraan eikä emännän tehtävä selvittää kuka maksaa. 

[/quote]

Näin juuri! Vieras on vaikka sen viikon verran isäntien luona ilmaiseksi ja vielä isäntäväen pitäisi laittaa itsensä siihen noloon tilanteeseen, että pyydetään rahaa ruokailusta? Mikään vierailun alussa tuotu Iittala-kuppi ei sitten korvaa ruokailua ja lakanoiden pesua, ellei vieras osallistu kotitöihin tai ruokakuluihin, niin tuo ensi kerralla pussi ruokaa eikä mitään turhaa romua. 

HYVÄ NYRKKISÄÄNTÖ VIERAILUUN: KYLÄILY ON VASTAVUOROISTA. JOS OLET OLLUT YÖKYLÄSSÄ KERRAN, KAKSI, ET SAA MENNÄ UUDELLEEN ELLET KUTSU ISÄNTÄVÄKEÄ OMAAN KOTIISI ENSIN. 

JOS ISÄNTÄVÄKI EI TULE TEILLE HE EIVÄT PIDÄ SINUSTA JOTEN ÄLÄ SINÄKÄÄN TUNGE ITSEÄSI HAISEMAAN TOISTEN NURKKIIN VÄKISIN. 

Vierailija
29/85 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti suoraan avaukseen, muita lukematta.

Kaverisi käyttäytyi huonosti, ei siitä muuta voi sanoa. Jos ollaan viikko kylässä, on ihan selvää, että osallistutaan sekä henkisesti että konkreettisesti yhdessäoloon. Se, joka ei halua tulla kylään, ei tule - niin yksinkertaista se on. 

Tuosta kaverin eristäytymisestä tuli mieleen, että onko hänellä joku aviokriisi meneillään? Ei se mikään syy ole, hänhän olisi voinut pohtia tilannettaan sinun kanssasi. Tai vähintään kertoa, että miehen kanssa on vaikeaa. Silloin tuskin olisit miettinyt hänen vetäytymistään, vaan antanut hänen olla mietteissään. 

Juttele muiden kaveriporukan naisten kanssa, onko heillä tästä tyypistä samankaltaisia kokemuksia? 

Vierailija
30/85 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös joistakin vieraista jäänyt tosi hyväksikäytetty olo. Muutama vuosi sitten miehen opiskelukaveri tuli perheineen meille viikonlopuksi kylään. Tämän miehen tunsin hyvin, olemme kyläilleet puolin ja toisin vuosia, mutta vaimo ja hänen lapsensa olivat uusia tuttavuuksia, pari kertaa olimme tavanneet. Minä tykkään myös laittaa ruoat ja tarjoilut ylipäänsä ajatuksella kun vieraita tulee, meillä oli siis ihan kunnon illallinen viineineen, jälkiruokineen jne, hyvät aamupalat jne. En todellakaan odota, että vieraat tarjoaisivat mitään maksua ruoista tai muusta mitä teemme, mutta yleensä on ollut tapana kavereiden kesken, että tuodaan jotain tuliaisia kun viikonloppuvierailulle tulllaan, vaikka kahvia, viiniä, leipää tms. Tai joidenkin kanssa käydään yhdessä kaupassa ja jotekin puoliksi ostetaan esim. lauantai-illan herkut tms. On siis selvää, että vieraiden kestitseminen on pääasiassa meidän vastuulla, mutta he osallistuvat itse menoihin jollain lailla. Nämä vieraat toivat tuliaisiksi pullon kaupan salaatinkastiketta. Lauantaina piti poiketa kaupassa hakemassa täydennystä. Kävin tämän naisen kanssa, hän ei tarjoutunut maksamaan mitään, mutta pyysi kyllä ostamaan tiettyä juustoa ja jotakin tiettyä kaurahiutalemerkkiä, kun ne meidän kaurahiutaleet eivät oikein sovi heidän vauvalleen. Samoin kun kävimme kaupungilla shoppailemassa ja syömässä, hän ei tarjoutunut maksamaan ruokia eikä edes parkkihallissa kaivanut kuvettaan. No, parkkimaksuihin nyt ei mun elämä todellakaan kaadu, mutta ihmettelin ihan todella miten kehtaa tulla tyhjin käsin kolmeksi päiväksi täysihoitoon, kaupassa ostattaa itselleen mieluisia ruokia jne. Olin jotenkin niin pöyristynyt, etten saanut suutani auki. Viime kesänä kun soittivat, että tulisivat taas käymään, olin jo ehtinyt tehdä omat lomasuunnitelmat lasten kanssa, mies oli töissä. En todellakaan alkanut muuttamaan meidän suunnitelmia, mies sitten kestitsi heitä yhden illan, lähtivät jatkamaan matkaa sitten aamulla, kun mies oli jo lähtenyt töihin.

Vierailija
31/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään mitään työvoimaa kotiini halua, mutta on minusta kohteliasta, että ruoan jälkeen autetaan emäntää esim. kantamaan astioita ja ruokia pöydästä keittiöön (kantoivat kyllä omat lautasensa tiskipöydälle, mutta siinä se). Enkä oleta tai toivo, että vieraat maksavat olemisestaan, mutta jonkinlaista vastinetta odotan vieraanvaraisuudestani saavani. Tällä kertaa en saanut edes seuraa tai kiitosta, vaikka energiaa, aikaa ja rahaa paloi. Sen takia tuo harmittaa niin paljon. Itsekin tarjoan vierailleni auliisti kaiken, mutta noin pitkän vierailun aikana ei minusta voi mitenkään olettaa täydellistä ylöspitoa, johon kuuluu huvitustenkin kustantaminen. Ei tosiaan olisi pitänyt pyytää heitä niin pitkäksi aikaa, mutta jäipä sitten toisaalta heille viimeiseksi visiitiksi.

Ja edelleen siitä sirkuksesta, oltiin kauan etukäteen puhuttu siitä kaverin kanssa ja minä olin ehtinyt unohtaa koko jutun, mutta kaveri sitten otti vähän ennen saapumista asian puheeksi. Sanoin, että minä voin käydä ostamassa ne liput, koska ne piti lunastaa paikan päällä. Olisimme myös voineet ostaa ne juuri ennen esitystä, mutta vaarana olisi ollut, ettei paikkoja olisi jäljellä. Missään vaiheessa rahasta ei ollut puhetta, ennen kuin sitten esityspäivänä (sairaana, siis) vihjaisin siitä kaverille kysymällä, voisiko hän myydä liput mennessään. Ei sitten voinut, muttei myöskään tarjoutunut maksamaan omia lippujaan. Siinä tarina kokonaisuudessaan.

ap

Vierailija
32/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tyttö 18v, kuten sanoin, me olemme aikuisia ihmisiä. Sinun iässäsi olisinkin huomauttanut kaverilleni, mutta ei se nelikymppisenä enää ole ihan sama juttu.

ap

Vierailija
33/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:17"]

Ihmettelen noita sirkuslippuja: ettekö olleet mitään sopineet etukäteen niiden maksamisesta? Jos sinä ap ostit kaikki liput ns. ylläriksi vieraille, niin silloinhan kyseessä ON ikäänkuin lahja, enkä ymmärrä miksi vieraiden pitäisi ne sinulle maksaa, jos satutkin sairastumaan etkä itse pääse.asiasta suoraan sanottua...

[/quote]

Ap:n viestistä lainattua: "En muista kumpi tuosta sirkuksesta ensin puhu, mutta sovimme, että minä ostan liput, kun ne piti lunastaa paikan päällä etukäteen."
[/quote] Niin? Ei tuosta tule ilmi sovittiinko siitä kuka liput maksaa.

Vierailija
34/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tarinasta tuli mieleen, ettette ole enää kovin hyviä ystäviä. Varmaan olette joskus olleet, mutta nyt ystävääsi ei kovin kiinnostanut sinun seurasi etkä sinäkään saanut sanottua ystävällesi asioista, jotka harmittivat. Ottaisin etäisyyttä.

Vierailija
36/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että otsikossa lukee: olen pyöristynyt. (Ajattelin, että kaverisi on kommentoinut pyöristynyttä ulkomuotoasi).

Eipä mulla muuta.

t. lukihäriö

Vierailija
37/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhdessä sovitaan, että mennään sirkukseen, niin kyllä mun mielestä oletus ilman muuta on, että jokainen maksaa omat lippunsa, ei siitä tarvitse aikuisten kesken erikeseen sopia. Itse en olisi ikinä tuossa tilanteessa vieraana kehdannut jättää maksamatta.

Vierailija
38/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:46"]

Jotenkin tarinasta tuli mieleen, ettette ole enää kovin hyviä ystäviä. Varmaan olette joskus olleet, mutta nyt ystävääsi ei kovin kiinnostanut sinun seurasi etkä sinäkään saanut sanottua ystävällesi asioista, jotka harmittivat. Ottaisin etäisyyttä.

[/quote]

Näinhän se on. Ihan selvästi minun seurani ei kiinnostanut kaveria ja ehkä jopa ärsytti häntä, vaikka itse olen pitänyt hänestä. Siksi minua harmittaakin, että ylipäätään kehtasi tulla käymään ja vielä maksatti minulla kaiken. Koko reissusta jäi vain hyväksikäytetty olo.

ap

Vierailija
39/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:41"]

Ja tyttö 18v, kuten sanoin, me olemme aikuisia ihmisiä. Sinun iässäsi olisinkin huomauttanut kaverilleni, mutta ei se nelikymppisenä enää ole ihan sama juttu.

ap

[/quote]

Tämä jäi kyllä ihmetyttämään. Olen nyt 20 ja minä mainitsisin asiasta vierailleni. Miksi asia toimisi erilailla 20 vuoden päästä? Vai onko vanhemmilla naisilla (minua vanhemmilla siis) joku kulttuuri jossa pitää olla tossun alla eikä kehdata puhua asioista suoraan? Olen hämmentynyt.

Vierailija
40/85 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, että mihin sirkukseen pitää ostaa liput etukäteen? Kun tuolla nimenomaan luki että PITI?