Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen olit 90-luvun laman aikana? Mitä muistat lamasta ja sen vaikutuksista elämään?

Vierailija
07.09.2021 |

?

Kommentit (1614)

Vierailija
1601/1614 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että aina kun Suomella on  oikeistohallitus, Suomen ja sen kansalaisten talous sukeltaa pohjamutiin saakka, vaikka muu eurooppa olisi noususuhdanteen huipulla?!

Suomella ei ole ollut talouskasvua vuoden 2007 jälkeen. Siinä on aika monta hallitusta ollut..

Vierailija
1602/1614 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika purkaa oleskeluyhteiskunta jotta ihmiset alkavat laiskottelun sijaan hakeutumaan töihin ja alkamaan yrittäjiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/1614 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 30 ja risat. Oli kamalaa! Ihmiset teki konkursseja ja itsemurhia. Lapsiperheiltä vietiin elämänilo, ainakin toinen vanhemmista oli työtön. Pätkätyöt alkoi tuolloin yleistyä, palkkoja ei välttämättä saanut ulos firmoista. Loppupuolella 1990-lukua avioerot lisääntyivät... kovasti kouluttaudhuttiin uusiin ammatteihin, mutta siltikään töitä ei löytynyt. 

Työttömyysturva oli kuitenkin parempi kuin nyt käsittääkseni. Psyk. sairastuminen alkoi lisääntyä...

Nythän historia oikeistohallituksineen toistaa itseään. Iirokin oli kova rokottamaan lapsiperheiltä.

Juu, ihan vaan aateen vuoksi ja ihmisten kiusaksi Iiro leikkeli kansalaisilta rahat...

Oikeasti tilanne oli pahimmillaan se, että valtion kassassa oli rahat muutaman seuraavan päivän menoihin. Jos uutta lainaa ei olisi jostain saatu, niin julkinen sektori olisi mennyt kiinni, kaikkien etuuksien maksatukset olisi lopetettu ja Suomen valtio olisi ajautunut velkojen suhteen maksukyvyttömäksi. Todennäköisesti markan arvonkin olisi ollut pakko antaa syöksyä ja sehän olisi tehnyt hyvää niille, jotka vielä jotekin pystyivät hoitamaan valuttaluottojensa maksuja.

Tätä ei tietysti paniikin välttämiseksi voinut suoraan sanoa vaan piti esiintyä ilkiönä. Oikeasti Aho ja Viinanen ansaitsevat hatunnoston siitä, että Suomi selvisi edes jotenkin kuiville.

Nykytilanteessa on vähän harmi, että vaikka tilanne (vakava rakenteellinen alijäämä, joka on kasvamassa) on yleisesti tiedossa, niin moni edelleen kuvittelee, että vanhaa menoa voisi jatkaa ja että leikkaukset pitäisi perua.

Aina tätä samaa. Hyvin on oikeiston propaganda toiminu. Valtion budjetista menee häviävän pieni summa toineentulotukiin tai tylttömyystukiin. Ja nekin leikkaukset eivät hyödyttäneet yhtään mitään kun samalla toisella kädellä annettin rikkaille. Itse asiassa niin kuin tyhmimlällekin alkaa valheta niin turvaverkon tuhoaminen on aiheuttanut massiivisen konkurssi- ja tylttömyysaallon. 

Tuollaisessa tilanteessa on ihan se ja sama ovatko leikkaukset turhia tai jopa haitallisia - uutta lainaa kun ei olisi tippunut, jos ulkomaiset lainanantajat eivät olisi uskoneet, että hallitus tekee jotain vuotavan kirstunpohjan tilkitsemiseksi. No, olisihan vaihtoehtona ollut laittaa setelikoneet laulamaan, mutta kuten lukuisat esimerkit Weimarin Saksasta moniin Etelä-Amerikan maihin osoittavat, niin se vaihtoehto vastaa lähinnä omiin housuihin kusemista tulipalopakkasilla.

Fiksua valtiontalouden pitoa olisikin välttää viimeiseen asti sitä, että leikkauset tehdään pakon edessä ja ilman vaihtoehtoja. Nyt  ollaan taas jo tilanteessa, jossa leikkauksia on pakko tehdä - mutta vielä sentään voimme itse valita leikkausten kohteet. Vasemmalta laidalta tuntuu kuitenkin löytyvän edelleen halua ajaa valtiontalous siihen tilaan, ettei vaihtoehtoja anneta vaan kaikki on pakko ajaa minimiin.

Vierailija
1604/1614 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kumma kun yksikään hallitus ei tällä vuosituhannella ole miettinyt miten saataisiin talouskasvua aikaan. Ketään ei tunnu kiinnostavan yrittäjien huolet vaikka he ovat avainasemassa jotta maahan saadaan talouskasvua. Verotaso on niin korkea että mikään ei tunnu kannattavan tässä maassa. 

Ihmetyttää miksi mallia ei haeta Virosta, Tanskasta tai Irlannista joilla menee aika hyvin. Harva muistaa että Irlanti oli IMF:n valvonnassa finanssikriisin jälkeen mutta talousuudistuksilla se on pystynyt kaksinkertaistamaan bruttokansantuotteen mikä on kova suoritus. 

Nykyinen taloustilanne on itse aiheutettu ja on päivänselvää että vielä menee vuosia ennen kuin kasvu alkaa. Vielä kauemmin menee että työttömyys kääntyy laskuun mikä tarkoittaa että satoja tuhansia kansalaisia jää pitkäaikaistyöttömiksi. Onneksi Kela elättää ja antaa turvaa erilaisissa elämäntilanteissa.

Vierailija
1605/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppinen. Kaksi firmaa nurin ja ero. Velat saan maksettua 6/-32

Et sit tehnyt niinkuin eräs tuttu tyyppi. Meni kaverin rakennusfirma konkkaan. Erosi avovaimostaan, ts. muutti osoitteensa toisaalle ja oli ns. työtön. Avovaimo jatkoi toisella yrityksellä ja kaveri paiski duunia siellä, samoja rakennushommia. Viiden armahdetun vuoden jälkeen pääsi velkajärjestelystä. Muuttivat taas yhteen osoitteeseen avovaimon kanssa ja jonkin aikaa myöhemmin perusti uuden ja avovaimo lopetti tai siirtyi pois, en enää muista. Kas kummaa, ei vienyt mieheltä mitään. Paluu yrittäjäksi myöhemmin sujui paremmin kuin hyvin. Työttömänä paiski töitä mutta kierrätti tulonsa avovaimonsa kautta. Tällä hetkellä erittäin rikas mies. Se joka osasi kiertää kaikin keinoin, niin se pärjäsi. Kovasti sukulaiset kehuu kun osasi kiertää kaikki velanperinnän sudenkuopat. 

Vierailija
1606/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1981 eli teini-ikä meni ysärillä. Lama ei vaikuttanut yhtään mitenkään ja mä sentään olen yh-äidin muksu. Ihan samalla tavalla oli ruokaa, vaatteita, harrastuksia ja rahaa jo jopa kolme ulkomaan matkaa välillä 1990-1995.

Vierailija
1607/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut koko lamaa. Eihän me pahemmin käyty esim ravintoloissa tai ulkomailla kuten ei kasarillakaan mutta muuten elämä oli aika vakaata, en saanut jotain kalliimpia leluja ja ruoka oli aika yksinkertaista mutta sitä se oli kasarillakin. Aika moni lapsiperhe muutti lähiöihin kun nyt jengi pyrkii takaisin keskustaan. Moni keskustan alue oli edelleen tavisten aluetta ja joka paikassa oli yhä pultsareita jotka olivat paljon kivempiä kuin nykyiset sekopäät. Irttarit kallistuivat kiskoilla ja markalla sai enää neljä tai kolme jotain karkkia kun ennen sai viisi.

Lääkärille kyllä pääsi yhä tarvittaessa ja ilmapiiri ei ollut yhtä kielteinen ja köyhiä vihaava kuin nyt, tai ainakaan sitä ei skidinä huomannut. Tulevaisuudenuskoa oli. Yhteisöllisyyttäkin oli enemmän. 

Vierailija
1608/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1981 eli teini-ikä meni ysärillä. Lama ei vaikuttanut yhtään mitenkään ja mä sentään olen yh-äidin muksu. Ihan samalla tavalla oli ruokaa, vaatteita, harrastuksia ja rahaa jo jopa kolme ulkomaan matkaa välillä 1990-1995.

Minulla ja kavereilla meni lama aika lailla myös ohi, sillä olimme juuri siirtyneet opiskelemaan yliopistoon ja kaikilla oli silloin rahat loppu. 

Vierailija
1609/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kumma kun yksikään hallitus ei tällä vuosituhannella ole miettinyt miten saataisiin talouskasvua aikaan. Ketään ei tunnu kiinnostavan yrittäjien huolet vaikka he ovat avainasemassa jotta maahan saadaan talouskasvua. Verotaso on niin korkea että mikään ei tunnu kannattavan tässä maassa. 

Ihmetyttää miksi mallia ei haeta Virosta, Tanskasta tai Irlannista joilla menee aika hyvin. Harva muistaa että Irlanti oli IMF:n valvonnassa finanssikriisin jälkeen mutta talousuudistuksilla se on pystynyt kaksinkertaistamaan bruttokansantuotteen mikä on kova suoritus. 

Nykyinen taloustilanne on itse aiheutettu ja on päivänselvää että vielä menee vuosia ennen kuin kasvu alkaa. Vielä kauemmin menee että työttömyys kääntyy laskuun mikä tarkoittaa että satoja tuhansia kansalaisia jää pitkäaikaistyöttömiksi. Onneksi Kela elättää ja antaa turvaa erilaisissa elämäntilanteissa.

Ainakin tämä nykyinen hallitus ajaa järjestelmällisesti rahojen siirtoa rikkaille, eikä ajattele oikeasti koko Suomen etua. Kaikki mitä siellä tehdään on joko sitä tai köyhien haukkumista laiskoiksi. Vaikka olisi mikä lama niin pieni osa rikastuu, aina, joten heitä ei haittaa se miten taloudella menee. Ja jos taloudella menee paperilla hyvin, saattaa ihmisillä mennä huonosti. Ihan tarkoituksellista siis, tai sitten ovat oikeasti epäpäteviä ja tekevät vain huonoja ratkaisuja.

Yrittäjistä kyllä tykätään mutta vain jos ovat suuryrityksissä jotka tuottavat rahaa osakkeenomistajille. Pienyrittäjät halutaan ilmeisesti muihin töihin kun eihän se nyt kelpaa että työllistää vain muutaman ihmisen. Sitten taas vasemmisto taitaa nähdä kaikki yrittäjät eliittinä.

Vierailija
1610/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin tuolloin ja 1.5 v työttömänä. 

Vierailija
1611/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan saman ylimielisyyden mitä on nytkin. Eräs, oliko Holkeri, vetäisi, että syökää silliä, jos ei ole varaa ruokaan. Sama itsejulistettu maailmanmestaruus on sittemmin jatkunut poliitikoilla vakliokäytäntönä. Ja hyvähähn se on sillittää, jos itse oikein säätäävät lakeja oman palkkansa varmistamiseksi. On ironista, että työttämiä ja muita pidetään ongeolmana, vaikka tämä päättäjien porukka on pahin itse itsensä bileisiin kutsunut parasiittisakki koko yhteiskunnassa ja koko maailmassa.

Vierailija
1612/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin maanviljelyn, eli kanat ja lampaat teuraaksi ja siirrtyin kunnialliseksi työttömaksi, jota virkaa kestikin sitten mekein kymmenen vuotta, vasta muutto toiselle paikkakunnall  antoi pätkätöitä

Vierailija
1613/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pankissa ollut 30 v  Kenkää tuli. Pankkimme jaettiin herrojen pankkeihin. Yks tietty Aho kehtas viel valehdella- Ilmankos lähti USAAN pakoon,Alkoi kamala ravaaminen  työkkäris alistettavana. Ei sen kautta mitään 50 työtä löytynyt, Sitten kun pääsin eläkkeelle heitin sen sinisen kortin niitten roskikseen  ja sanoin et TCHAU: sen jälkeen ei ole tarttenut niitten lattiaa kurata,Itse löysin työpaikat ihan ilman  työvoimatoimistoa.Enpä ole paskemmassa paikassakäynyt,

Vierailija
1614/1614 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien määrä lähti nousuun todella vauhdilla.