Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5068)
Vierailija kirjoitti:
Roosa, eihän isabel ole missään vaiheessa puhunut Roosa-nimisestä hevosesta!
Miksi ihmeessä juuri Isabel olisi vaarassa ratsastaessaan. Amadeus sitä paitsi on maailman rauhallisin ja älykkäin hevonen. Sen kanssa ei ole mitään vaaraa. Isabelin äitikin on sillä moneen kertaan ratsastanut. Ei kai Isabelin äiti, joka tuntee hevosasiat todella hyvin, antaisi tyttärensä ratsastaa, jos se olisi vaarallista jollain tavalla.
Sinun kantaasi asiaan on hyvin vaikeaa ymmärtää. Ymmärtääkö Isabelkaan?
Minä en ymmärrä teitä täällä. Sen sijaan ymmärrän oikein hyvin ystävääni, jonka tunnen henkilökohtaisesti, toisin kuin te. Tiedän myös asioita hänen nuoruudestaan. En vain viitsi avautua niistä täällä, mutta Isan ratsastaminen on aivan eri juttu kuin hänen äitinsä ratsastaminen. Riskit ovat aivan eri luokkaa, paljon suuremmat. Haluan suojella häntä, mutta ilmeisesti se on teille liikaa? Ja kiitos epäilyksistä esiintyä nimettömänä sekopäänä!
Luin Isan kirjoitukset vielä uudelleen, koska tämä palsta hämmästyttää minua ja herättää epäilyksiä. Katsopa itse hänen viestinsä numero 3578. Ja kerro sitten, olenko oikeassa. R
Kyllä Isabelin äiti osaa arvioida, onko ratsastus turvallista hänen tyttärelleen vai ei.
Isabelin äiti tietää paremmin Isabelin terveyden.
Aprillipäivän viesti ei ollut millään tavalla sellainen, mistä heräisi mitään epäilyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Roosa ja pelottelija on sama henkilö. Kumpikaan ei halua Idabelin ratsastavan.
Tätä viestiä minä tarkoitin. Ja niitä on ollut muitakin. Väitetään aivan suoraan, että minä olen kirjoittanut tänne ne pelotteluviestit. En ole. En ikinä tekisi sellaista.
Ja siinä aprillipäivän kirjoituksessa, joka oli Isan, puhuttiin Roosasta ja jostain toisesta hevosesta. Ehkä sellainen hevonen sitten vain on ollut siinä perheessä, en tiedä. Mutta pisti vain silmääni, kun näistä muistakin nimistä moni on Isan ja minun ystäväpiiristä, esim. Helmi ja Olivia. Mutta kumpikaan heistä ei ratsasta eli tuntuu kuin heidän nimiään olisi vain lainattu näihin hevosen juttuihin.
Mutta ehkä minä yksinkertaisesti kuvittelen liikaa. Ja kun minulla ei muutenkaan ole tänne mitään annettavaa niin tuskin luen tätä tai kirjoitan tänne enää. Luulen, että sinäkin Isa toivot niin. Ei minun olisi alun perin edes pitänyt tänne, kun oli enemmänkin kai vahinko, että tulit tämän maininneeksi.
Ole rakas ystäväni varovainen. Sekä hevosen selässä, että siinä kuinka paljon tänne itsestäsi kirjoitat. T. Roosa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roosa ja pelottelija on sama henkilö. Kumpikaan ei halua Idabelin ratsastavan.
Tätä viestiä minä tarkoitin. Ja niitä on ollut muitakin. Väitetään aivan suoraan, että minä olen kirjoittanut tänne ne pelotteluviestit. En ole. En ikinä tekisi sellaista.
Ja siinä aprillipäivän kirjoituksessa, joka oli Isan, puhuttiin Roosasta ja jostain toisesta hevosesta. Ehkä sellainen hevonen sitten vain on ollut siinä perheessä, en tiedä. Mutta pisti vain silmääni, kun näistä muistakin nimistä moni on Isan ja minun ystäväpiiristä, esim. Helmi ja Olivia. Mutta kumpikaan heistä ei ratsasta eli tuntuu kuin heidän nimiään olisi vain lainattu näihin hevosen juttuihin.
Mutta ehkä minä yksinkertaisesti kuvittelen liikaa. Ja kun minulla ei muutenkaan ole tänne mitään annettavaa niin tuskin luen tätä tai kirjoitan tänne enää. Luulen, että sinäkin Isa toivot niin. Ei minun olisi alun perin edes pitänyt tänne, kun oli enemmänkin kai vahinko, että tulit tämän maininneeksi.
Ole rakas ystäväni varovainen. Sekä hevosen selässä, että siinä kuinka paljon tänne itsestäsi kirjoitat. T. Roosa
Huoli pois. Amadeus kysyi ihan tavalliselta palstalla kirjoittavalta, että millä nimimerkillä hän kutsuisi tuota mukavaa tyttöä, joka käy tallilla maanantaisin, kun hän on niin huono keksimään nimiä eikä viitsi oikeita laittaa. No, minä ehdotin nimeä Helmi.
Ihan sen takia ehdotin sitä, kun tuo maanantaityttö oli niin ihastuttava.
No ainakin se pelottelija ja Roosa molemmat haluavat voimakkaasti, että Isabel ei ratsastaisi. Kummallakaan ei ole minkäänlaista syytä tuolle. (Muka jotain salaisia syitä).
Eikö tämä herätä epäluuloja, että kyseessä on sama henkilö.
Isabelin äidin mielestä ratsastaminen on hyvä idea ja oikein kannustaa ja opettaa Isabelia siihen.
Kyllä sen äidin mielipiteeseen kannattaa luottaa. Hän tuntee lapsensa parhaiten.
Perhonen, kerro sinäkin päiväsi tekemisistä. Missä kukissa olet lennellyt tänään ja missä lepäilet.
Perhoset on niin kauniita. Tänään näin vaaleansinisen ja pienen perhosen ja ajattelin heti sinua, joka olet toki erinäköinen.
Tätä ketjua luettuani vihdoin tajusin kuolainten idean.
Suurta eläintä saa paremmin ja turvallisemmin ohjailtua, kun kuolaimet on niin herkässä paikassa, että pienikin liike tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Perhonen, kerro sinäkin päiväsi tekemisistä. Missä kukissa olet lennellyt tänään ja missä lepäilet.
Perhoset on niin kauniita. Tänään näin vaaleansinisen ja pienen perhosen ja ajattelin heti sinua, joka olet toki erinäköinen.
Kiitos vaan kyselyistä. Vielä ei kovin paljoa kukkia luonnossa ole. Siksipä me perhoset tarvitsemme mm voikukkia. Ihmiset tuntuvat niitä vihaavan. Jopa kemiallisia aineita käyttävät niitä tuhotakseen. Voi, kun ette käyttäisi. Myös ystäväni kimalaiset tarvivat niitä. Somaa oli katsella sitruunaperhosten leikkiä orvokeissa.
Pihahaka alkaa vihertää, koskahan meidän hevoset saapuu?
Sitä odotellessa...
Ps
Se sininen oli varmaankin sinisiipi, eikö olekin kaunis
Katsoin heti netistä sinisiiven. Siellä sanottiin, että se on pieni. Se varmaan oli sitten sinisiipi. Mukavaa saada tietää.
Kovin levoton se oli. Lensi edes takaisin eikä istuutunut minnekään. Muutama orvokki olisi kyllä ollut tarjolla.
Juu, ja oli se sinisiipi myös kaunis.
Ehkä näin on paras, Roosa. Minä tosiaankin puhuin liikaa, tätä palstaa koskien nimenomaan. Tätä koko juttua on ehkä vaikea ymmärtää ja joitain asioita on vaikea myös uskoa. Mutta kyllä minä aivan järjissäni olen, ei sinun sitä tarvitse epäillä! En myöskään ole keksinyt asioita, vaan kaikki kirjoittamani pitää paikkansa tai joka tapauksessa olen itse siinä käsityksessä.
Sinä olet auttanut minua toipumaan. Olet auttanut enemmän kuin kukaan toinen ystäväni. Mutta myös Amadeuksella on paikka minun sydämessäni. Sen kanssa minulla on toisenlainen yhteys, mitä en ehkä voi kenenkään ihmisen kanssa edes muodostaa. Ja se yhteys on minun jaksamiseni kannalta juuri nyt aivan valtavan tärkeä. En kerta kaikkiaan pysty sitä katkaisemaan ja olen itse sitä mieltä ettei minun tarvitsekaan. Kiitos kuitenkin sinulle siitä, että ajattelet parastani. Minun ei ole hetkeäkään tarvinnut ajatella, ettet niin tekisi.
Äiti tietää myös, mitä minä olen kokenut. Te tiedätte, että pääsiäistä edeltänyt oli vain jäävuoren huippu. Ja uskon että ymmärrätte kuinka tärkeää minun on nyt keskittyä niihin asioihin, jotka ovat minulle merkitseviä. Amadeus on ja ratsastaminen on. Siksi minä tosiaan olen päättänyt jatkaa ja olen tiennyt sen jo jonkin aikaa kuten aivan oikein aavistit. Äiti tietää harrastuksen riskit ja sallii sen minulle, kuten joku fiksu täällä asian oivalsikin. Hän näkee, että minulle olisi nyt suurempi riski jäädä paikoilleni rypemään ikävissä tuntemuksissa tai yhtä lailla lähteä lohduttamaan itseäni uudella suhteella, joka pahimmassa tapauksessa muuttuisi taas samanlaiseksi kuin tämä viimeinen.
Me näemme taas huomenna rakas (ja paras) ystäväni. Perjantaina on sitten hevosystäväni vuoro. - Isabel
Hyvä Isabel menee perjantaina hevosystävän luo ja ei välitä muiden pelotteluista.
Ihanaa, kun olet löytänyt itsellesi mieluisaa puuhaa ja mukavaa, että voit tehdä sitä äitisi kanssa yhdessä.
Olisittepas nähneet meidät tänään - ja ehkäpä näittekin
Minä, Nokkosperhonen, ystäväni Kaaliperhonen, kaksi Sitruunaperhosta ja Sinisiipi lensimme pihalla voikukkasissa, orvokeissa...
Voi sitä lennon hurmaa ja keveyttä. Emme silti ota asioita kevyesti. Lentomme näyttää helpolta, mutta suuntaamme tarkasti ravinnon perässä, emme vain huviksemme lepattele. Välillä tuuli tarttuu vaarallisesti ohuisiin siipiimme.
Me niin rakastamme kevättä, ettekö tekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos uudesta tarinasta Amadeus! En olisi uskonut, että villiinnyt tuolla tavalla, kun olet niin järkevä hevonen.
Mutta suoloinen hevonen olet silti kerta kaikkiaan. Kaikin puolin. Selfie olisi mukava nähdä, mutta ymmärrän, että se ei ole sopivaa. Luonteesi on mitä parhain. Niin kauniisti juttelet tuolle perhosellekin.
Pelkäänpä, että kesän suhteen on aika vähän tehtävissä. Amadeuksen laidunpaikka on nimittäin Mikkelin lähistöllä eli hankalan kaukana täältä. Enkä tunne ketään sieltä suunnasta. Mutta katsotaan, tuleeko jotakin käyttökelpoista ideaa mieleen!
Kun Amadeus ei ole minun hevoseni, en laita siitä kuvaa tänne. Mutta jos osa teistä ei ole nähnyt paljon hevosia tai tunne rotuja, seuraavan linkin hevonen on todella paljon Amadeuksen näköinen. Siltä vain puuttuvat takajaloista Aman valkoiset sukat. 😊
L
Kaunis ja kiltin oloinen! Ihana! Tosi paljon sen näköinen millaiseksi olen Amadeuksen ajatellutkin!
Perhoselle: viestiesi ansiosta ole tarkkaillut perhosia. Olen jo nähnyt kaikki neljä mainittua. Siis nokkosperhosen, sinisiiven, sitruunaperhosen ja kaaliperhosen.
Tänään tulee varmaan isabelin päivitys.
Sitä tässä odottelen.
Kiirettä meillä piisaa, kaikenmoiset ihanat lentelemme alas ja minne sun sattuu.
Perimä ohjaa kulkuamme...
Kävin tänään Amadeuksen luona. Taukoa edellisestä kerrasta taisi tulla kuusi viikkoa. Minä voisin olla jo päässyt hyvään alkuun ellei olisi käynyt niin kuin kävi. No, minä kaikesta huolimatta päätin aloittaa opettelun äidin johdolla. Kun ehdin jo ostaa kypärän ja saappaat ja housut ja raipankin. Huomenna hän ei vielä ehdi, mutta ensi viikolla sitten. Harmillista, että sitten ei mene enää kauan ja Ama viedään kesälaitumelle aivan toiselle puolelle maata. Mutta ehdimme me nyt ainakin ottaa vähän tuntumaa.
Äiti oli kiltti kun antoi tänään ajastaan melkein puolet minun käyttööni. Ensin hoidin Amalle sen varusteet päälle ja muistin kyllä kaiken oleellisen. Saatuani Aman valmiiksi äiti meni vielä autolle hakemaan jotakin ja pyysi minua taluttamaan sen pihalle. Ennen kuin lähdin sitä viemään, ehdin kertoa sille tietäväni, mitä viime viikolla tapahtui, siis että se oli karannut. Sitten kysyin, että voinko minä jatkaa sen kanssa ilman, että minun tarvitsee pelätä jotain vastaavaa tapahtuvan. Että se takuuvarmasti käyttäytyy minun kanssani kiltisti ja tottelevaisesti. En tiedä, ehkä se ihan pienen hetken ajan empi, mutta nyökkäsi sen jälkeen kaulallaan kaksi kertaa syvään. Silitin sitä otsasta kiitokseksi vastauksesta, jonka halusinkin nähdä ja sen perään Ama antoi minulle turpapusun. Nyrpistin sille vähän nenää samalla kun hymyilin ja pyyhin kämmenellä kasvojani. Aman tervehdyshän se vain oli.
Äidin tultua tavallista lyhyemmältä lenkiltään kohtasimme ehkä kilometrin päässä tallilta ja minä pääsin hänen auttamanaan hakemaan tuntumaa. Nyt minulla oli jo oma kypäräkin mukana ja sen lisäksi housut. Ratsastussaappaat olin jättänyt autoon, koska en halunnut niiden kävellessä pölyyntyvän. Äiti auttoi minut selkään ja antoi taas tutut istuntaa koskevat ohjeet. Lisäksi hän opetti minulle perusteet liikkeelle lähdöstä, pysähtymisestä ja yleisesti avuista. Mitä ikinä ohjien ja pohkeiden avulla halusinkaan viestittää, tärkeää oli olla turruttamatta hevosta niihin. Heti kun liikkeisiin reagoitiin haluamallani tavalla, minun tuli hellittää paine ja antaa hevosen toimia ohjeiden mukaan häiritsemättä sitä. Tämäkin yksinkertainen neuvo tuntui aluksi vaikealta. Mutta koska Ama on niin osaava ja seurasi tarkkaan mitä siltä pyysin, vähitellen aloin paremmin ja paremmin hallitsemaan liikkeitäni. Mutta ihan helppoa ei ole samaan aikaan koordinoida molempia käsiään, molempia jalkojaan, istumistaan, ryhtiään, tasapainoaan ja vielä liikkeittensä rytmiä. Onneksi olen nuorempana harrastanut tanssia. Siitä tuntui tänään olevan hyötyä. Ensimmäistä kertaa minulle tulikin tunne, että todella saattaisin oppia ratsastamaan! Ja niinhän minä jo ensimmäistä kertaa ratsastinkin, itsenäisesti ja vain äidin sanallisesti auttaessa.
Voi ei, loppuosa kirjoituksestani meni hyväksyntään. Mahtaako se ilmestyä tänne ollenkaan.
Isabel
Roosa, eihän isabel ole missään vaiheessa puhunut Roosa-nimisestä hevosesta!
Miksi ihmeessä juuri Isabel olisi vaarassa ratsastaessaan. Amadeus sitä paitsi on maailman rauhallisin ja älykkäin hevonen. Sen kanssa ei ole mitään vaaraa. Isabelin äitikin on sillä moneen kertaan ratsastanut. Ei kai Isabelin äiti, joka tuntee hevosasiat todella hyvin, antaisi tyttärensä ratsastaa, jos se olisi vaarallista jollain tavalla.
Sinun kantaasi asiaan on hyvin vaikeaa ymmärtää. Ymmärtääkö Isabelkaan?