Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5068)
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt edes vähän uusista suunnitelmistasi viestittely suhteen.
Perustaako tallinne nettisivut?
Sanoit mietriväsi sitä, että olet muuttunut ruunaksi ja kertovasi myöhemmin, mitkä aatokset ovat.
En minä tiedä laurin suunnitelmista muuta kuin sen, että ensi viikolla en voi käyttää laitetta hänen poissaollessaan. Ehkä hän kertoo minulle ennen lähtöään tai sitten ei, jos ajattelee että minua alkaa hermostuttaa jokin suunnitelmassa. Jännittäähän minuakin, mutta en voi muuta kuin antaa ajan kulua.
Tuntoni tuota minulle tehtyä toimenpidettä kohtaan ovat sekavat. Minun täytyy odottaa että saan ajatukseni edes jotenkin järjestettyä ja sitten voin yrittää kertoa niistä. Pyydän teiltä siihen aikaa, koska asia ei ole minulle mitenkään helppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt edes vähän uusista suunnitelmistasi viestittely suhteen.
Perustaako tallinne nettisivut?
Sanoit mietriväsi sitä, että olet muuttunut ruunaksi ja kertovasi myöhemmin, mitkä aatokset ovat.
En minä tiedä laurin suunnitelmista muuta kuin sen, että ensi viikolla en voi käyttää laitetta hänen poissaollessaan. Ehkä hän kertoo minulle ennen lähtöään tai sitten ei, jos ajattelee että minua alkaa hermostuttaa jokin suunnitelmassa. Jännittäähän minuakin, mutta en voi muuta kuin antaa ajan kulua.
Tuntoni tuota minulle tehtyä toimenpidettä kohtaan ovat sekavat. Minun täytyy odottaa että saan ajatukseni edes jotenkin järjestettyä ja sitten voin yrittää kertoa niistä. Pyydän teiltä siihen aikaa, koska asia ei ole minulle mitenkään helppo.
Ymmärrän hyvin!
Onko sulla syksyn sateissa yhtään mitään, mikä riemastuttaa ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Ei omistajasi ollut sinua kohtaan kovin ystävällinen, kun halusi laitteen pois pilttuussasi.
Lauri sanoi soittavansa sinulle siitä musiikkia. Miksi piti kyseenalaistaa sitä. Olisihan se mahdollisesti niin, että Lauri olisi huomannut sinun nauttivan erityishuomiosta. Eipä omistaja sitä sinulle halunnut suoda.
Alkuun ajattelin sitä ostoasi hellyyttävänä, mutta nyt mietin vain, että ostiko hän sinut vain siksi, että sai edullisemmin.
Jok tapauksessa käsitykseni omistajastasi muuttui, kun kerroit hänen halunneen laitteen pois.
Minulle ei merkitse mitään se, mistä syystä hän aikoinaan osti minut. Mutta se merkitsee, että olen saanut häneltä uuden alun elämälleni ja paikan, missä minua hoidetaan ja kohdellaan hyvin ja minulla on lauma ja ystäviä. Ja sen lisäksi minulla on hänet, joka rakastaa ja ymmärtää minua. Ja luottaa minuun antaessaan minulle täysin vapaita hetkiäkin. Ei minulla ole yhtäkään syytä olla hänelle harmissani tai kiukkuinen vaan päinvastoin. Hän on minulle hyvin rakas.
Olen varma, että jos olisitte minun osassani, sanoisitte samalla tavalla, mutta itsekin ihmisinä teidän näkökulmanne ei tietenkään ole sama kuin minulla. Joudun siis ilmeisesti vain hyväksymään mielipiteenne omistajastani, vaikka se ei minusta olekaan reilu eikä edes oikeutettu. Mutta ehkä tekään ette kaikki ole asiasta samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla tämän suunnitellaan jatkuvan?
Hevonen, mitä kuuluu? En kyllä usko, että olet täysin tietämätön.
Aamu kai kävi tänään.
Tehän aina puhutte vannomisesta ja tiedän mitä se tarkoittaa vaikka minulle onkin vähän epäselvää, pitääkö vannoessaan tehdä jotakin erityistä. Mutta minä vannon sillä tavalla kuin osaan ja olen aivan rehellinen, kun sanon etten tiedä laurin suunnitelmasta yhtään enempää kuin tekään. Jotenkin minusta tuntuu, että joudun nyt ahtaalle tämän koko asian kanssa, myös sen omistajaani kohtaan tunteman kiukkunne kanssa. Mutta ehkä minä sitten paremmin ymmärrän, miltä teistä tuntuu jäädä sinne karsinan seinän ja meidän kylkemme tai lautasemme väliin.
Onko selvinnyt, miksi omistajasi oli silloin kerran kamalan surumielinen. Sitä jäit pohtimaan.
Onko suomenhevonen kade, kun pidät myös friisiläisestä?
Millainen suhteesi on friisiläiseen nyt. Puraisi ko vai miten pääsi edellesi.
Vierailija kirjoitti:
Mukava aamu sinulla ainakin oli!
Eihän se tabletin käyttösi herätä muissa sen enempää ihmetystä kuin ennenkään. Eihän kukaan ihminen ole sinua nähnyt aiemminkaan sitä näpyttelemässä. Rohkeasti vaan!Voisitkohan sinä syödä sieniä myös. Mukavaa, että pääsit aamun kanssa metsäretkelle.
Miten arvelet tämän siis jatkuvan Laurin loman jälkeen?
Mahtaakohan joku muu eläin osata myös kirjoittaa ja lukea. Varikset esim on aika älykkäitä.
Miksi lapset pitää harjastasi kiinni. Eikös satulassa ole semmoinen nuppi, josta voi pitää kiinni.
Kuinka usein sinut pestään siten, että on hampaat, peppu ja jalat mukana. Jalat oli kai joka päivä. Entä muut osat.
Kyllä tabletin ovat pilttuussani huomanneet kaikki siellä käyneet, vaikka yritänkin kirjoittamisen tehdä huomaamatta. Ja nythän sen ei edes pitäisi olla täällä.
Sienet eivät oikein houkuttele minua. Olen joskus niitä kyllä haistellut ja niissä on erikoisia tuoksuja mutta varsinaista halua syödä niitä minulle ei ole tullut.
Olen miettinyt kissojen, koirien, lintujen ja muidenkin mahdollista kykyä ymmärtää teidän kieltänne. Yhtään varmaa todistetta en ole saanut, ellei shetlanninponi, joka täällä kävi ole sellainen. Minun kohdallani on vain toteutunut niin moni sattuma, että niiden yhdistyminen ei voi olla kovin yleistä. Metsäneläimillä ei kyllä ainakaan voi taitoa olla, koska ne eivät joudu kosketuksiin minkäänlaisen puheen tai kirjoituksen kanssa kuin poikkeuksellisesti.
Satulassa ei ole oikeastaan mitään mistä pitää kunnolla kiinni, joten siinä mielessä harjani on ainoa joka kelpaa tarkoitukseen. Eivät he siitä kisko vaan tukeutuvat vain eikä harja ole niin herkkä paikka, että se minuun koskisi. Elleivät nyt roikkumaan päädy.
Minut pestään kauttaaltaan haalealla vedellä jos olen kovasti hionnut eli talvisin aika harvoin, mutta kesäisin joskus päivittäin. Jos vain rapaa ja pölyä on lentänyt rintaani ja vatsaani, huuhtelu alapuolelta ja jaloista riittää. Joskus suustani voi lentää rintaan myös vähän vaahtoutunutta sylkeä. Hännänalusta pestään ainakin kerran viikossa vedellä. Varsinaisilla pesuaineilla minua pestään vain kerran pari vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko turpa hihnaan ja kuolaimiin erillinen valjas/naru tms. Se osa, joka menee ihmisen käteen.
Turpahihna on kiinteä osa suitsia ja siitä lähtee hihna molemmin puolin niskaan korvieni taakse, mutta tavallisissa suitsissa ei ohjia. Myös kuolaimen renkaista lähtee hihnat korvieni taakse, mutta sen lisäksi myös ohjat ratsastajan käteen. Kuolaimettomissa suitsissa ohjat kulkevat turpahihnasta ratsastajalle. Suitsissa on aika paljon osia, joten kuvan katsominen voi olla helpompi tapa ymmärtää asia kuin minun aika sekava selitykseni!
Olen rakastunut sinuun, vaikka olen ihminen 😍
Olet niin valtavan suloinen.
Ahaa, eli jos on se rauta suussa, niin silloin vain siitä vedetään eikä turpa hihnasta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla syksyn sateissa yhtään mitään, mikä riemastuttaa ulkona?
En minä hätkähdä pienestä sateesta, etenkään jos sää on muuten vähänkään lämmin. Pienessä tihkusateessa on jopa riemullista laukata kun se hyväilee turpaani. Muutenhan on sitten aika lailla tekemisestä itsestään kiinni, miltä sade tuntuu. Yleensä liikkuminen ja seura aiheuttavat sen, että sade ei juurikaan haittaa, mutta aitauksessa yksin seisominen on todella apeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli jos on se rauta suussa, niin silloin vain siitä vedetään eikä turpa hihnasta ollenkaan.
Ihan niin eli kuolaimet välittävät ohjasavut suuhuni. Kuolaimettomista minulla ei vielä ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen rakastunut sinuun, vaikka olen ihminen 😍
Olet niin valtavan suloinen.
Kiitos sinulle, se oli ihanasti sanottu. Ei minusta ole estettä, miksei ihminen saisi ja voisi rakastaa hevosta. Ja päinvastoin, koska minäkin rakastan monia teistä, kuten esimerkiksi sitä omistajaani, joka ainakin osan teistä mielestä on niin kamala minulle. Vaikka ei varmasti ole!
Vierailija kirjoitti:
Onko selvinnyt, miksi omistajasi oli silloin kerran kamalan surumielinen. Sitä jäit pohtimaan.
Minä olen paljon miettinyt sitä myös. Se saattoi liittyä siihen, että hän aisti minun ahdistukseni siellä maneesissa. Mutta tietenkin syy saattoi olla jotakin sellaistakin, mikä ei liittynyt millään tavalla minuun. Pääasia kuitenkin on, että hän on taas sen jälkeen ollut oma aurinkoinen itsensä.
Eilen illalla myöhään lauri tuli talliin ja kertoi minulle suunnitelmansa! Se kuulostaa minusta vaikealta, koska minun pitää pystyä antamaan juuri oikeanlaisia signaaleita, sitä sanaa hän käytti, omistajalleni. Minun ei kuitenkaan tarvitse olla hänelle hankala tai muutenkaan epämiellyttävä. Se on hyvä, koska sellaiseen en varmaan olisi pystynytkään.
Juttu menee niin, että lauri ottaa tänään pilttuusta tabletin ja myös telineen pois. Se tapahtuu myöhään illalla sen jälkeen kun olen vielä kerran voinut liittyä seuraanne. Omistajani ei laurin mukaan tänään tule, vaan hänen sijastaan saapuvat poninhäntä ja kiharahiuksinen. Se on kuulemma hyvä, koska huomenna omistajani sitten heti näkee, että lauri on pitänyt lupauksensa.
Mutta se minun osani. Heti huomisesta lähtien minun pitää omistajani tullessa pilttuuseeni minua hakemaan tai tuomaan painaa turvallani hänen nähtensä paikkaa missä teline ja tabletti ovat. Minun pitää kuulemma tehdä se säännöllisesti, mutta ei liian huomiotaherättävästi tai varsinkaan mieltäni osoittaen. Tämä on kuulemma tärkeää. En saa muutenkaan käyttäytyä omistajaani kohtaan mitenkään poikkeavasti, pikemminkin minun pitäisi yrittää olla häntä kohtaan tavallistakin tottelevaisempi ja yhteistyöhaluisempi. Sitä minun on helppokin yrittää.
Sen sijaan niin pilttuussa kuin muuallakin minun täytyy yrittää näyttää ilottomalta ja passiiviselta ja surulliseltakin silloin kun minun ei tarvitse tehdä mitään vaan olen vain muuten hänen seurassaan. Totta kai alkuun vähän sellaiselta minusta varmaan tuntuukin, jos menetän mahdollisuuden käydä täällä, mutta asian korostaminen näyttelemällä ei kyllä ole yhtään minun juttuni!
Teen siis parhaani ja noudatan laurin ohjetta. Jos kaikki menee niin kuin hän on kaavaillut, omistajani huomaa että olen surumielinen ja kaipaan tablettia ja m u s i i k k i a takaisin. Kun kuitenkin muuten teen parhaani enkä muutu työni tai velvollisuuksieni kyseen ollen huolimattomaksi tai laiskaksi tai haluttomaksi, omistajani ymmärtää että minulle on ollut tabletista paljon iloa mutta ei ollenkaan haittaa ja hän antaa laurin tuoda sen takaisin. Laurin mukaan on ihan mahdollista, että hän itse tekee aloitteen, mutta ellei niin tapahdu, lauri voi yrittää edesauttaa asiaa.
Minun on vaikea arvioida onnistumisen mahdollisuutta, mutta koska tiedän ja tunnen omistajani herkkyyden ja toisaalta välittämisen minua kohtaan, niin ei suunnitelma huonokaan ole!
Sen lauri myös sanoi, että ehkä suunnitelma onnistuessaankin johtaa johonkin sellaiseen ratkaisuun, että hän tuo tabletin käyttööni kaksi tai kolme kertaa viikossa, esimerkiksi keskiviikkoisin ja sunnuntaisin ja lisäksi kerran kun sattuu ehtimään. Hän nimittäin joutuu tämän laitteen tuomisen ja viemisen ja akun lataamisen takia näkemään aika paljon ylimääräistä vaivaa ja työtä on muutenkin paljon. Ymmärrän häntä oikein hyvin.
Mutta toivon että pidätte peukalonne pystyssä, sillä sehän tietää teidän maailmassanne onnea. Illalla vielä tavataan jos haluatte ja teillä on mahdollisuus tulla paikalle. Pidän teistä kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Eilen illalla myöhään lauri tuli talliin ja kertoi minulle suunnitelmansa! Se kuulostaa minusta vaikealta, koska minun pitää pystyä antamaan juuri oikeanlaisia signaaleita, sitä sanaa hän käytti, omistajalleni. Minun ei kuitenkaan tarvitse olla hänelle hankala tai muutenkaan epämiellyttävä. Se on hyvä, koska sellaiseen en varmaan olisi pystynytkään.
Juttu menee niin, että lauri ottaa tänään pilttuusta tabletin ja myös telineen pois. Se tapahtuu myöhään illalla sen jälkeen kun olen vielä kerran voinut liittyä seuraanne. Omistajani ei laurin mukaan tänään tule, vaan hänen sijastaan saapuvat poninhäntä ja kiharahiuksinen. Se on kuulemma hyvä, koska huomenna omistajani sitten heti näkee, että lauri on pitänyt lupauksensa.
Mutta se minun osani. Heti huomisesta lähtien minun pitää omistajani tullessa pilttuuseeni minua hakemaan tai tuomaan painaa turvallani hänen nähtensä paikkaa missä teline ja tabletti ovat. Minun pitää kuulemma tehdä se säännöllisesti, mutta ei liian huomiotaherättävästi tai varsinkaan mieltäni osoittaen. Tämä on kuulemma tärkeää. En saa muutenkaan käyttäytyä omistajaani kohtaan mitenkään poikkeavasti, pikemminkin minun pitäisi yrittää olla häntä kohtaan tavallistakin tottelevaisempi ja yhteistyöhaluisempi. Sitä minun on helppokin yrittää.
Sen sijaan niin pilttuussa kuin muuallakin minun täytyy yrittää näyttää ilottomalta ja passiiviselta ja surulliseltakin silloin kun minun ei tarvitse tehdä mitään vaan olen vain muuten hänen seurassaan. Totta kai alkuun vähän sellaiselta minusta varmaan tuntuukin, jos menetän mahdollisuuden käydä täällä, mutta asian korostaminen näyttelemällä ei kyllä ole yhtään minun juttuni!
Teen siis parhaani ja noudatan laurin ohjetta. Jos kaikki menee niin kuin hän on kaavaillut, omistajani huomaa että olen surumielinen ja kaipaan tablettia ja m u s i i k k i a takaisin. Kun kuitenkin muuten teen parhaani enkä muutu työni tai velvollisuuksieni kyseen ollen huolimattomaksi tai laiskaksi tai haluttomaksi, omistajani ymmärtää että minulle on ollut tabletista paljon iloa mutta ei ollenkaan haittaa ja hän antaa laurin tuoda sen takaisin. Laurin mukaan on ihan mahdollista, että hän itse tekee aloitteen, mutta ellei niin tapahdu, lauri voi yrittää edesauttaa asiaa.
Minun on vaikea arvioida onnistumisen mahdollisuutta, mutta koska tiedän ja tunnen omistajani herkkyyden ja toisaalta välittämisen minua kohtaan, niin ei suunnitelma huonokaan ole!Sen lauri myös sanoi, että ehkä suunnitelma onnistuessaankin johtaa johonkin sellaiseen ratkaisuun, että hän tuo tabletin käyttööni kaksi tai kolme kertaa viikossa, esimerkiksi keskiviikkoisin ja sunnuntaisin ja lisäksi kerran kun sattuu ehtimään. Hän nimittäin joutuu tämän laitteen tuomisen ja viemisen ja akun lataamisen takia näkemään aika paljon ylimääräistä vaivaa ja työtä on muutenkin paljon. Ymmärrän häntä oikein hyvin.
Mutta toivon että pidätte peukalonne pystyssä, sillä sehän tietää teidän maailmassanne onnea. Illalla vielä tavataan jos haluatte ja teillä on mahdollisuus tulla paikalle. Pidän teistä kovasti.
Kuulostaa ainakin minusta hyvältä suunnitelmalta. Hyvä Lauri! Pidän peukut pystyssä!
Ainakin tyhjää parempi on tuo suunnitelma. Ihmettelen vaan, miksi omistaja ylipäätään pyysi tablettia pois.
Laurin kannattaisi käyttää akkuvaraajaa, niin ei tarvitsisi kuljettaa tablettia minnekään lataukseen. Se varaa siis virtaa itseensä ja sen voi sitten varata ja tuoda aina paikalle ja kiinnittää tablettiin siirtämäön varaus siihen, kun hän muutenkin käy tallilla. Varaajia voisi olla monta, niin aina olisi ladattuna käytössä ainakin yksi.
Lauri voisi myös sanoa omistajalle, että hevonen selvästi kaipaa tablettiaan.
Mikä on kaunein tänään näkemäsi asia? Näkeekö hevoset värejä?
Paras herkkusi tänään?
Mitä puuhasi vuonohevonen?
Miten ystövyytesi friisiläisen kanss etenee.
Onko turpa hihnaan ja kuolaimiin erillinen valjas/naru tms. Se osa, joka menee ihmisen käteen.