Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Sinun hiuksesi eivät ole sinun - kokemuksia kun nainen leikkaa hiuksensa lyhyeksi

Vierailija
05.09.2021 |

Hesarissa mielenkiintoinen juttu siitä miten ympäristö suhtautuu naisten lyhyeksi leikkattuun tukkaan. Naisten omia kokemuksia siitä miten heitä lähestytää ja mitä heistä oletetaan.

Itselleni miehenä tuntui käsittämättömältä, kun en itse suhtaudu naisen lyhyisiin hiuksiin mitenkään muuten kuin tyyliseikkana.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008228678.html

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miespuoliset ystävät kertonut, et pitkät hiukset naisella, on heille tärkeä juttu. ymmärtävät  sairauden takia puuttuvat hiukset kyllä.

luulen et naisten olis hyvä ymmärtää, miesten esteettinen puoli ja se et pitävät pitkiä hiuksia kauniina.

puolikalju naisella, kun on kauneinmillaannoin  19-30 vuotiaana, niin, onhan se karua, jos valokuvat itsestä on ainoastaan puolikaljuja, kun vois olla hiukset kauneinmillaan.

itellä puhkes sairaus vanhemmal iällä, voi lähtee hiukset,tuntuu hyvältä kun on itestä valokuvia nuorena, jois hiukset.

- minua ei naisena kiinnosta mitä miehet lvat hiuksistani mieltä

- jotkut miehet tosiaan tykkäävät pitkistä, jotkut lyhyistä, joitain ei kiinnosta lainkaan - ihan sama

- puolikaljussa ei ole mitään karua, ja jollekulle se on se "hiukset kauneimmillaan"

- en koskaan katsele vanhoja valokuvia ja mieti että onpa hyvä että minulla oli pitkät hiukset

Uskomattoman ahdasmielinen ja tuomitseva kommentti.

Nääh, kirjoitusasusta jo näkee ettei ole penaalin terävin kynä kirjoittamassa. Yksinkertaisuus ja ahdasmielisyys kulkevat käsi kädessä lähes aina, niin myös tässä tapauksessa. Todennäköisesti joku keskimääräistä matalaälyisempi miesoletettu päästänyt tuon näppikseltään. Täällä hengaa joitain miehiä, jotka yrittävät aina silloin tällöin esittää naista mutta huonoin tuloksin.

Vierailija
62/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukan pitää olla nätisti ja siisti mikä usein tarkoittaa, että se pitää laittaa ylös kuten suomenkielessä sanotaan...

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? En pidä koskaan hiuksiani "ylhäällä", mutta siistit ne ovat aina ja erittäin kauniit. En ihan oikeasti ole ikinä kuullutkaan että hiukset pitäisi pitää kiinni (vai mitä ylhäällä tarkoittaa). Siis Suomessa ainakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vähättele kirjoittajan kokemuksia, mutta eivät ihmisten kuvitelmat oikeuksisaan puuttua toisten ulkonäköön koske vai naisten lyhyitä hiuksia. Itselläni on luonnonkihara tukka ja kehtaan pitää sitä pitkänä. On se vaan joillekin ongelma. Luonnonkihara kun ei ole semmoinen kiiltävä ja sileä, sitä pitäisi kuulemma pitää lyhyenä. On epäsiisti, liian iso, liian sitä, liian tätä. Varsinkin, kun muija lähestyy 50 v. Värjätäkään ei kuulemma saa, kun sekin on valehtelua, itsepetosta ja liian jotain.

En ota kuuleviin korviini mutinoita. Hiukseni ovat kuollutta sarveisainetta, joka sijaitsee minun päässäni, joten ne ovat minun asiani. Eikä näytä tyttärelläkään olevan paineita. Oli 15 v, kun ajoin hänet kaljuksi ja siilitukalla menee edelleen. Noh, myönnettäköön, että joittenkin kauhuksi. Mutta erotan kyllä hänet kaveriporukasta :D

Jatkan vielä, että Curly Girl -facebookryhmässä en kestänyt montaa viikkoa, kun en jaksanut sitä valitusta että sielläkin kihara hius oli joidenkin ryhmäläisten mielestä koko ajan jotenkin vääränlainen eikä sen kanssa kehdannut mennä edes ulos roskia viemään saatika töihin. Yleensä näillä valittajilla oli jokseenkin samanlainen tukkatyyli, jolla itse olen käynyt akateemisessa asiantuntijatyössä vuosikausia.  Mutta siis vain tietynlaiset kiharat olivat toivottuja. Hei kamoon, se on vaan tukkaa!

Täällä toinen ex-curlywurlyryhmäläinen eli kultista karannut kiharapää. :D

Kamalaa lukea siitä, kuinka ihmisiä ryöpytetään hiusten vuoksi. Minä luulen säästyneeni tuolta ehkä sen vuoksi, että harteikkaalle 180-senttiselle ei uskalleta ryhtyä huutelemaan tänne yläviistoon. Ne ihmiset, joilla on ollut otsaa huomautella, ovat poikkeuksetta olleet ohut- ja liukashiuksisia ihmisiä, joiden varjokuvasta hiukset eivät edes erottuisi. Olen ollut kohteliaasti sanomatta, että jos heidän hiuksensa ilmestyisivät yhtäkkiä minun päähäni, kyseessä olisi katastrofi ja peruukin hankkimisen paikka.

Ajatellahan saa, mitä ikinä haluaa, mutta on aika omahyväistä kuvitella, että joku lähtisi huomauttelemisen seurauksena kampaajalle itkemään, että leikataan nyt semmoinen standarditukka, joka ei ulkopuolisia harmita. (= "Muiden mieltymykset ovat minulle tärkeämpiä kuin omani.")

Minulla on aikamoinen kiharapörrö, jonka latvat lepäävät olkapäilläni. Hyvin hoidettu mutta lennokas 2C/3A. Lopetin värjäämisen pari vuotta sitten ja olen luomassa kiharapörrön turbomallia: hopeanharmaata kiharapörröä, kaiken lisäksi peittelemättä oman ja vieraan värin rajaa. Tämä on ylivoimaisesti hauskin hiusmalli, joka minulla on koskaan ollut. :)

55+

Vierailija
64/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pitkät hiukset enkä aio ikinä leikata niitä. Pitkä tukka on helppohoitoinen, se näyttää hyvälle aamulla heti kun vaan kampaat sen. Lettikampaukset ovat upeita, lisäksi helppoja ja nopeita tehdä. Pesen hiukset 2krt viikossa. Kuivashampoo pelastaa rasvaisen tukan hetkessä ja sitä käytän ehkä kerran viikossa.

Olen pitänyt lyhyttä kananpersetukkaa ikävuosien 15-20 välillä. Tukkaa piti laittaa joka ainoa päivä vähintään puoli tuntia aamuisin, muuten se sojotti joka suuntaan. Todella rasittavaa!

Enkä ole vielä tavannut ketään miestä joka haluaisi mielummin lyhyttukkaisen naisen.

Mulla on ollut kahdesti lyhyt tukka nuorena ja kolmatta kertaa ei enää tule. Ihan yksi lysti tykkääkö joku mies pitkästä tukasta tai onko pitkä tukka +40-vuotiaalla mauton koska mulle tämä on kaikista helpoin ja mieluisin. Pituus vaihtelee sitten oman fiiliksen mukaan eli välillä leikkaan pitkäksi polkaksi ja välillä tasaan vaan latvoja ja annan hiusten kasvaa vyötärölle.

Vierailija
65/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut lyhythiuksinen nainen, enkä ole koskaan kuullut haliustua sanaa hiuksistani.

Vierailija
66/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vähättele kirjoittajan kokemuksia, mutta eivät ihmisten kuvitelmat oikeuksisaan puuttua toisten ulkonäköön koske vai naisten lyhyitä hiuksia. Itselläni on luonnonkihara tukka ja kehtaan pitää sitä pitkänä. On se vaan joillekin ongelma. Luonnonkihara kun ei ole semmoinen kiiltävä ja sileä, sitä pitäisi kuulemma pitää lyhyenä. On epäsiisti, liian iso, liian sitä, liian tätä. Varsinkin, kun muija lähestyy 50 v. Värjätäkään ei kuulemma saa, kun sekin on valehtelua, itsepetosta ja liian jotain.

En ota kuuleviin korviini mutinoita. Hiukseni ovat kuollutta sarveisainetta, joka sijaitsee minun päässäni, joten ne ovat minun asiani. Eikä näytä tyttärelläkään olevan paineita. Oli 15 v, kun ajoin hänet kaljuksi ja siilitukalla menee edelleen. Noh, myönnettäköön, että joittenkin kauhuksi. Mutta erotan kyllä hänet kaveriporukasta :D

Jatkan vielä, että Curly Girl -facebookryhmässä en kestänyt montaa viikkoa, kun en jaksanut sitä valitusta että sielläkin kihara hius oli joidenkin ryhmäläisten mielestä koko ajan jotenkin vääränlainen eikä sen kanssa kehdannut mennä edes ulos roskia viemään saatika töihin. Yleensä näillä valittajilla oli jokseenkin samanlainen tukkatyyli, jolla itse olen käynyt akateemisessa asiantuntijatyössä vuosikausia.  Mutta siis vain tietynlaiset kiharat olivat toivottuja. Hei kamoon, se on vaan tukkaa!

Kamalaa lukea siitä, kuinka ihmisiä ryöpytetään hiusten vuoksi. Minä luulen säästyneeni tuolta ehkä sen vuoksi, että harteikkaalle 180-senttiselle ei uskalleta ryhtyä huutelemaan tänne yläviistoon. Ne ihmiset, joilla on ollut otsaa huomautella, ovat poikkeuksetta olleet ohut- ja liukashiuksisia ihmisiä, joiden varjokuvasta hiukset eivät edes erottuisi. Olen ollut kohteliaasti sanomatta, että jos heidän hiuksensa ilmestyisivät yhtäkkiä minun päähäni, kyseessä olisi katastrofi ja peruukin hankkimisen paikka.

Ajatellahan saa, mitä ikinä haluaa, mutta on aika omahyväistä kuvitella, että joku lähtisi huomauttelemisen seurauksena kampaajalle itkemään, että leikataan nyt semmoinen standarditukka, joka ei ulkopuolisia harmita. (= "Muiden mieltymykset ovat minulle tärkeämpiä kuin omani.")

Minulla on aikamoinen kiharapörrö, jonka latvat lepäävät olkapäilläni. Hyvin hoidettu mutta lennokas 2C/3A. Lopetin värjäämisen pari vuotta sitten ja olen luomassa kiharapörrön turbomallia: hopeanharmaata kiharapörröä, kaiken lisäksi peittelemättä oman ja vieraan värin rajaa. Tämä on ylivoimaisesti hauskin hiusmalli, joka minulla on koskaan ollut. :)

55+

Tervehdys kohatlotoveri! Minulla on ryhmän mukaan "nuudelikihara", mikä on ilmeisesti jotenkin huono juttu. Mutta 2C/3A myös. Olen itsekin kasvattamassa kokoharmaata esiin ja kun pääsen siihen, otan siihen pinkit raidat :D

Vierailija
67/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen ja ruma 42 v nainen. Hiukset ovat pitkät, paksut ja vaaleat, ei ole varaa kampanjaan. Kestävät kuivua koko päivän, n 12 tuntia. Lapsillani on samanlaiset hiukset, tuuheus kulkee suvussa. Hiuksia ei voi koskaan pitää auki. Veikkaan että on ihan sama millaiset hiukseni ovat kun olen muutenkin ruma ja näkymätön. Tämä keskustelu koskee kauniita nuoria naisia, meillä vanhemmilla on ihan sama millaiset hiukset ovat.

Vierailija
68/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen koko kropan mittasuhteet määrittävät, mikä pituus sopii hänelle parhaiten. Se on yksilöllistä. Tukan tehtävä on kuitenkin saada ihminen näyttämään hyvältä, se ei ole itseisarvo.

Onko sekään loppujen lopuksi tukan tehtävä? Miksi (varsinkin naisen) pitää yrittää näyttää kauniilta tai nuorelta? Nelikymppisenä pitkähiuksisena naisena on tietysti tutuinta hiuksiin puuttumista vanhempien naisten kommentit siitä, milloin hiukset pitää jo ”ymmärtää” leikata lyhyemmiksi. Kauneus on katsojan silmässä, enkä ole hiuksillani velkaa kenellekään. Ei tulisi mielenkään kertoa jollekin, millaiset hiukset hänellä pitää olla.

Olen vanhempi nainen, enkä ole kenellekään sanonut, että tukka pitäisi leikata lyhyeksi, enkä ole muuten kuullut edes IRL, että näin sanotaan. Nämä on jotain ihme juttuja, mitä vanhempien naisten oletetaan tekevän. En ole lihavakaan, vaikka olen kyllä kuullut, että vanhemmiten ihminen kuulemma lihoo. En silti aio.

Vierailija
69/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen koko kropan mittasuhteet määrittävät, mikä pituus sopii hänelle parhaiten. Se on yksilöllistä. Tukan tehtävä on kuitenkin saada ihminen näyttämään hyvältä, se ei ole itseisarvo.

Onko sekään loppujen lopuksi tukan tehtävä? Miksi (varsinkin naisen) pitää yrittää näyttää kauniilta tai nuorelta? Nelikymppisenä pitkähiuksisena naisena on tietysti tutuinta hiuksiin puuttumista vanhempien naisten kommentit siitä, milloin hiukset pitää jo ”ymmärtää” leikata lyhyemmiksi. Kauneus on katsojan silmässä, enkä ole hiuksillani velkaa kenellekään. Ei tulisi mielenkään kertoa jollekin, millaiset hiukset hänellä pitää olla.

Olen vanhempi nainen, enkä ole kenämä ellekään sanonut, että tukka pitäisi leikata lyhyeksi, enkä ole muuten kuullut edes IRL, että näin sanotaan. Nämä on jotain ihme juttuja, mitä vanhempien naisten oletetaan tekevän. En ole lihavakaan, vaikka olen kyllä kuullut, että vanhemmiten ihminen kuulemma lihoo. En silti aio.

Tämä keskustelu ei koske enää sinua, halusit tai et olet näkymätön tuon ikäisenä. Ketään ei enää kiinnosta hiustesi pituus.

Vierailija
70/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhempi nainen, enkä ole kenämä ellekään sanonut, että tukka pitäisi leikata lyhyeksi, enkä ole muuten kuullut edes IRL, että näin sanotaan. Nämä on jotain ihme juttuja, mitä vanhempien naisten oletetaan tekevän. En ole lihavakaan, vaikka olen kyllä kuullut, että vanhemmiten ihminen kuulemma lihoo. En silti aio.

Tämä keskustelu ei koske enää sinua, halusit tai et olet näkymätön tuon ikäisenä. Ketään ei enää kiinnosta hiustesi pituus.

....Luojan kiitos.

N42, 1B/M/ii, TBL, blunt hem

Vierailija
71/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee. Koska minun, ryhmäni edustajana, oletetaan sanovan jollekin, että leikkaa hiukset. Se näemmä on totta, että huomattava osa nuorista valmistuu peruskoulusta lukutaidottomina.

Vierailija
72/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei tuon otsikon sijaan otsikkoa "hiuksesi eivät ole sinun"?

Vierailija
73/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkasin lyhyeksi tukan tosi nuorena, ja heti tuli kommentteja sekä tutuilta että tuntemattomilta esim. "Kasvata nyt äkkiä pitkä tukka takaisin!" "Onkohan toi tyttö vai poika?" ja vieläpä naurettiin. Nykyään on pitkä tukka josta kyllä pidän, mutta tuntui tosi raskaalta silloin. 

Vierailija
74/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, äiti pakotti säännöllisesti leikkaamaan lyhyen polkan otsatukalla. Kampaamokäyntien välissä tukka ehti venähtää hartiamitaiseksi, ja äiti aina yökötteli ja haukkui, miten epäsiisti luonnonkiharani on. No olihan se, kun sitä ei mitenkään hoidettu tai laitettu. Olisin halunnut vaikka ranskanletit.

Lukiossa kasvatin hiukset pitkäksi (ja hankin suoristusraudan - nykyään annan pitkien hiusteni olla luonnonkiharat), ja kun aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa, hän sanoi heti alussa, että ethän vain leikkaa hiuksia lyhyeksi. Ärähdin takaisin melko napakasti, että teen hiuksilleni mitä haluan, ja joskus hiukset voi joutua leikkaamaan olosuhteiden pakosta, vaikka ei haluaisikaan (oheneminen, päänahkaongelmat, pesun ja hoitamisen työläys...), enkä todellakaan halua kumppaniltani tämän kaltaisia vaatimuksia. Tiedän, että miestä harmittaisi todella paljon, jos lyhentäisin hiukseni vaikkapa solisluumittaan, puhumattakaan siitä jos leikkauttasin oikeasti lyhyen tukan. Toistaiseksi haluan itsekin pitää hiukseni pitkinä, mutta aion leikkauttaa hiukset lyhyemmäksi jos joskus tekee mieli - ja kasvattaa ne takaisin pitkäksi sillä ehdolla että mieskin kasvattaa omansa ;)

Vierailija
75/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, millaiset kiharat ovat curly curlaajien mielestä hyväksytyt ja millaiset ei? Itse en ole noihin ryhmiin jaksanut liittyä, kun olen saanut sen käsityksen, että on aika fanaattista touhua. Minä en esimerkiksi ole huomannut mitään eroa sulfaatillisen ja sulfaatittoman shampoon käytössä kiharoille, ja pieni määrä silikoniakin tuntuu tekevän hiuksille vain hyvää, ja luulempa etteivät kokemukseni saisi kovin hyvää vastaanottoa kiharayhteisössö :P

Vierailija
76/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55+

Tervehdys kohatlotoveri! Minulla on ryhmän mukaan "nuudelikihara", mikä on ilmeisesti jotenkin huono juttu. Mutta 2C/3A myös. Olen itsekin kasvattamassa kokoharmaata esiin ja kun pääsen siihen, otan siihen pinkit raidat :D

Juu, koskaan ei ole hyvä, mutta silti pitäisi onnistua miellyttämään kaikkia.

Olen parissa pohjoisamerikkalaisessa harmaidenkasvattajien FB-ryhmässä ja yhdessä, jossa kasvatetaan luonnonkiharoita harmaita. Ongelmat ovat ihan eri kierroksissa kuin täällä meillä. Monille ryhmä ei ole pelkkää viihdettä ja uteliaisuutta vaan totinen vertaistukiryhmä, kun tutut, tuntemattomat ja koko yhteiskunta katsovat karsaasti normista poikkeavaa - ja se normi on niinkin outo kuin se, että hiukset saavat olla minkä väriset tahansa, kunhan niissä ei ole harmaata.

Olen katsellut paljon YouTube-videoita nähdäkseni, millaisina muiden ihmisten hiukset tulevat esiin värjäyksen alta. Melkeinpä jokainen vlogisti tähdentää sitä, että kaikilla on tosi vaikeita kausia kasvatuksessa, ja kertoo tapoja peitellä hiuksia kasvatuksen aikana. Siis jopa vuosikausien ahdistus ja häpeä sen vuoksi, että oma keho tuottaa väärän värisiä ja muotoisia hiuksia.

Suomalaista FB-ryhmää en ole löytänyt. Ehkä se kertoo siitä, että meillä ongelma ei ole kovin vakava eivätkä harmaat hiukset omaa yhteisöä kaipaava juttu.

55+

Vierailija
77/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, millaiset kiharat ovat curly curlaajien mielestä hyväksytyt ja millaiset ei? Itse en ole noihin ryhmiin jaksanut liittyä, kun olen saanut sen käsityksen, että on aika fanaattista touhua. Minä en esimerkiksi ole huomannut mitään eroa sulfaatillisen ja sulfaatittoman shampoon käytössä kiharoille, ja pieni määrä silikoniakin tuntuu tekevän hiuksille vain hyvää, ja luulempa etteivät kokemukseni saisi kovin hyvää vastaanottoa kiharayhteisössö :P

Imeisesti kiharankin tukan pitäisi olla kiiltävä ja asettuva ja kiharoiden "klimppiintyä" kauniisti. Ei siis millään tavoin pörheä tai karhea saatika nuudeli :D Meno on tosiaan melko fanaattista ja vaatinee enemmän omistautumista kuin vastasyntyneen hoito. Tukkaa pitäisi olla jatkuvasti puunaamassa, freesaamassa ja pyörittelemässä sormikiharoita. Näin maalaisjärjellä tuppaisi ajattelemaan, että jos tukka vaatii kihartuakseen tuollaisia toimenpiteitä, se ei ole luonnonkihara eikä siihen varsinkaan kannata tuupata afrohiuksille tarkoitettuja tuotteita ja sitten ihmetellä, miksi kuontalo on litteä ja kähmäinen...

Menee jo vähän ohi ketjun aiheen, mutta menihän se näin nuudelipäällä vähän tunteisiin :D Samaa mieltä tuotteista! Sulfaattishampoo tosiaan puhdistaa päänanan paremmin ja silikoni taltuttaa pahimman pörrön.

Vierailija
78/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut lyhythiuksinen nainen, enkä ole koskaan kuullut haliustua sanaa hiuksistani.

Mistähän mahtaa johtua?

Vierailija
79/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä tukka on huomattavasti helpompi kuin lyhyt, joten helppohoitoisuus on typerin mahdollinen syy lyhyelle tukalle. Pitkän kanssa riittää pesu ja harjaus, latvojen leikkaus vaikka itse pari kertaa vuodessa. Lyhyet pitää leikkauttaa muutaman viikon välein ja pakko käyttää muotoilutuotteita. Ihan hirveä vaiva, jota ei kyllä mitenkään kompensoi se että tukka kuivuu vähän nopeammin.

Vierailija
80/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kolme vuotta sitten kalju tai siilitukkainen syöpähoitojen takia. Itseä kaljuus ei haitannut, kuljin julkisilla paikoillakin kaljuna.

Minua hämmästytti se, miten paljon ihmiset voivottelivat ja harmittelivat kaljua. Itse kun joutui pohtimaan sitä, selviääkö hengissä, joten siinä ei yhdet hiukset merkinneet mitään. Hämmästyin vain ihmisten reaktioita.