Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Sinun hiuksesi eivät ole sinun - kokemuksia kun nainen leikkaa hiuksensa lyhyeksi

Vierailija
05.09.2021 |

Hesarissa mielenkiintoinen juttu siitä miten ympäristö suhtautuu naisten lyhyeksi leikkattuun tukkaan. Naisten omia kokemuksia siitä miten heitä lähestytää ja mitä heistä oletetaan.

Itselleni miehenä tuntui käsittämättömältä, kun en itse suhtaudu naisen lyhyisiin hiuksiin mitenkään muuten kuin tyyliseikkana.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008228678.html

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimittaja teki parhaansa näyttääkseen kaljulta telaketjulesbolta ja on sitten aidosti hämmästynyt kun esim yökerhossa hänen oletetaan olevan telaketjulesbo?

Täh? Asiattomasta käytöksestähän tuossa puhuttiin. Tämä saattaa tulla yllätyksenä, mutta se että oletat itsellesi tuntemattoman ihmisen olevan telakrtjulesbo, ei oikeuta sinua ahdistelemaan tuota henkilöä, taikka muuten kohtelemaan häntä yhtään sen asiattomammin kuin toisenlaisilla hiuksilla varustettuja naisia. Kaikkia ihmisiä voi kohdella normaalisti kuten ihmisiä kohdellaan. Myös mahdollisia telaketjulesboja.

Vierailija
102/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pitkät hiukset enkä aio ikinä leikata niitä. Pitkä tukka on helppohoitoinen, se näyttää hyvälle aamulla heti kun vaan kampaat sen. Lettikampaukset ovat upeita, lisäksi helppoja ja nopeita tehdä. Pesen hiukset 2krt viikossa. Kuivashampoo pelastaa rasvaisen tukan hetkessä ja sitä käytän ehkä kerran viikossa.

Olen pitänyt lyhyttä kananpersetukkaa ikävuosien 15-20 välillä. Tukkaa piti laittaa joka ainoa päivä vähintään puoli tuntia aamuisin, muuten se sojotti joka suuntaan. Todella rasittavaa!

Enkä ole vielä tavannut ketään miestä joka haluaisi mielummin lyhyttukkaisen naisen.

Miten sinä saat letit pysymään? Minun hiukset on niin liukkaat, että letittäminenkin on hankalaa eikä letit pysy, kun hiukset karkaavat siitä pois.

Teen lettikampauksen aina kaksi tai kolme päivää jälkeen hiustenpesun, jolloin tukka on jo rasvainen. Silloin ei ole niin liukas, kuivashampoo ainakin pistää kuriin liukkaat hiukset jos se on ongelma. Hiuslakka auttaa tuohon vaivaan myös.

Juuri pestyssä tukassa lettikampaus ei pysy ellei laita paljon muotovaahtoa ja hiuslakkaa, enkä halua käyttää niitä lainkaan.

Yök, minun hiukset haisevat jo kahden päivän pesuvälillä pahalle, kun ne on klähmäisen rasvaiset latvoja myöten. Ne tuntuu ja näyttää kuin olisivat märät. Tuo sinun keino ei toimi minulla, harmi.

Käytä laadukasta kuivashampoota niin pääset tuosta haju- ja rasvaisuusongelmasta. Peset hiukset kyllä todella usein jos peset ne joka toinen päivä. Oletko kokeillut pidentää pesuväliä? Sekin onnistuu kuivashampoolla hyvin. Itse kun laitan kuivashampoota tukka näyttää hyvälle ja rasvattomalle ainakin kaksi päivää sen jälkeen. Sitten se kyllä alkaa kutista niin paljon että se on pakko pestä.

Joka toinen päivä on ihan normaali pesuväli. Hiukset voi pestä vaikka joka päivä eikä siitä ole mitään haittaa, eikä pesuväliä tarvitse väkisin yrittää pidentää. (päinvastoin nämä jotka kehuskelevat pesevänsä vain kerran viikossa tai harvemmin yleensä haisevat ummehtuneelta)

Tuo kahden päivän pesuväli on varmasti yleisesti käytössä oleva.. En ymmärrä miksi pitkä tukka pitäisi pestä kahden päivän välein, se näyttää hyvälle kyllä ponnarillakin tai letillä vielä kahden päivän jälkeen. Jos ei ole todella hyvät aineet käytössä niin tukka kärsii kyllä tuosta jatkuvasta pesusta.

Itse olen pessyt hiuksiani kerran päivässä alle kaksikymppisenä ja nyt vanhemmiten pidentänyt pesuvälin siihen että pesen sen noin 4-5 päivän välein. Tukkani on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin silloin kun pesin ne joka päivä, ja ihan markettituotteilla vielä mennään.Tämä on minulle sopivin pesuväli. Toki jokaisella on omansa mutta suosittelen ainakin kokeilemaan pesuvälin pidennystä varsinkin jos tukka on huonokuntoinen. Mainittakoon vielä että ihan markettituotteilla myös itse raidoitan hiukseni parin kuukauden välein, joten mitään hellävaraisia kampaajakäyntejä en käytä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/et-kai-pese-paivittain-parturi-palj…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä tukka on huomattavasti helpompi kuin lyhyt, joten helppohoitoisuus on typerin mahdollinen syy lyhyelle tukalle. Pitkän kanssa riittää pesu ja harjaus, latvojen leikkaus vaikka itse pari kertaa vuodessa. Lyhyet pitää leikkauttaa muutaman viikon välein ja pakko käyttää muotoilutuotteita. Ihan hirveä vaiva, jota ei kyllä mitenkään kompensoi se että tukka kuivuu vähän nopeammin.

Riippuu ihan hiuslaadusta ja -mallista, kumpi on työläämpi ylläpitää.

Juuri näin.

Itselle on pari pitkähiuksista ystävätärtä mainostanut, miten kätevää on pitää pitkiä hiuksia ja että ne näyttävätkin paremmilta kuin lyhyet. Minulla on yleensä ollut lyhyet, koska hiuslaatu on ohut, pitkänä se muistuttaa rotanhäntää ja aiheuttaa kutinaa osuessaan silmien eteen. Lyhyet hiukset on minulle kätevät ja kivat.

Tämä. Minullakin on ohuet ja lasimaiset hiukset, joten pitkät hiukset eivät ole minulle edes vaihtoehto. Yritän hoitaa hiuksiani hyvin ja pidän polkkatukkaa. Ihan lyhyttä en halua. Te, joilla on paksut hiukset, olkaa niistä onnellisia.

Vierailija
104/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pitkät hiukset enkä aio ikinä leikata niitä. Pitkä tukka on helppohoitoinen, se näyttää hyvälle aamulla heti kun vaan kampaat sen. Lettikampaukset ovat upeita, lisäksi helppoja ja nopeita tehdä. Pesen hiukset 2krt viikossa. Kuivashampoo pelastaa rasvaisen tukan hetkessä ja sitä käytän ehkä kerran viikossa.

Olen pitänyt lyhyttä kananpersetukkaa ikävuosien 15-20 välillä. Tukkaa piti laittaa joka ainoa päivä vähintään puoli tuntia aamuisin, muuten se sojotti joka suuntaan. Todella rasittavaa!

Enkä ole vielä tavannut ketään miestä joka haluaisi mielummin lyhyttukkaisen naisen.

Miten sinä saat letit pysymään? Minun hiukset on niin liukkaat, että letittäminenkin on hankalaa eikä letit pysy, kun hiukset karkaavat siitä pois.

Teen lettikampauksen aina kaksi tai kolme päivää jälkeen hiustenpesun, jolloin tukka on jo rasvainen. Silloin ei ole niin liukas, kuivashampoo ainakin pistää kuriin liukkaat hiukset jos se on ongelma. Hiuslakka auttaa tuohon vaivaan myös.

Juuri pestyssä tukassa lettikampaus ei pysy ellei laita paljon muotovaahtoa ja hiuslakkaa, enkä halua käyttää niitä lainkaan.

Yök, minun hiukset haisevat jo kahden päivän pesuvälillä pahalle, kun ne on klähmäisen rasvaiset latvoja myöten. Ne tuntuu ja näyttää kuin olisivat märät. Tuo sinun keino ei toimi minulla, harmi.

Käytä laadukasta kuivashampoota niin pääset tuosta haju- ja rasvaisuusongelmasta. Peset hiukset kyllä todella usein jos peset ne joka toinen päivä. Oletko kokeillut pidentää pesuväliä? Sekin onnistuu kuivashampoolla hyvin. Itse kun laitan kuivashampoota tukka näyttää hyvälle ja rasvattomalle ainakin kaksi päivää sen jälkeen. Sitten se kyllä alkaa kutista niin paljon että se on pakko pestä.

Joka toinen päivä on ihan normaali pesuväli. Hiukset voi pestä vaikka joka päivä eikä siitä ole mitään haittaa, eikä pesuväliä tarvitse väkisin yrittää pidentää. (päinvastoin nämä jotka kehuskelevat pesevänsä vain kerran viikossa tai harvemmin yleensä haisevat ummehtuneelta)

Tuo kahden päivän pesuväli on varmasti yleisesti käytössä oleva.. En ymmärrä miksi pitkä tukka pitäisi pestä kahden päivän välein, se näyttää hyvälle kyllä ponnarillakin tai letillä vielä kahden päivän jälkeen. Jos ei ole todella hyvät aineet käytössä niin tukka kärsii kyllä tuosta jatkuvasta pesusta.

Itse olen pessyt hiuksiani kerran päivässä alle kaksikymppisenä ja nyt vanhemmiten pidentänyt pesuvälin siihen että pesen sen noin 4-5 päivän välein. Tukkani on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin silloin kun pesin ne joka päivä, ja ihan markettituotteilla vielä mennään.Tämä on minulle sopivin pesuväli. Toki jokaisella on omansa mutta suosittelen ainakin kokeilemaan pesuvälin pidennystä varsinkin jos tukka on huonokuntoinen. Mainittakoon vielä että ihan markettituotteilla myös itse raidoitan hiukseni parin kuukauden välein, joten mitään hellävaraisia kampaajakäyntejä en käytä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/et-kai-pese-paivittain-parturi-palj…

No kun ne pitkät hiukset voivat olla likaiset jo kahden päivän päästä. Ja likaiset hiukset ponnarilla on silti likaiset - eivät todellakaan näytä tai tuoksu hyviltä. Jokapäiväisestä pesusta ei ole haittaa, hiukset saa ja pitää pestä kun ne ovat likaiset. Pesuvälin keinotekoinen harventaminen ei muuta päänahan toimintaa millään tavalla.

Vierailija
105/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jo useamman vuoden lyhythiuksisena naisena olleena voin sanoa, että ärsyttää suunnattomasti juuri täälläkin vastauksissa  olevat stereotypiat "kukaan mies ei pidä lyhyistä hiuksista naisilla"-kyllä pitää, omani on jopa toivonut  minun pitävän hiukseni lyhyenä.  Tykkään toki niistä itsekin enemmän näin.

"jos on lyhyet hiukset, on ohut hiuslaatu, jonka takia hiukset on ollut PAKKOleikata"..ei ainakaan aina, oma hiuslaatuni on paksu , siksi se tuntuukin paremmalta ja kevyemmältä näin lyhyenä. "lyhyet hiukset eivät sovi naiselle".. sopivat ainakin itselle paremmin, kun entinen pitkä ja raskas tukka. Nykyinen hiusmallini on chelsea. Antakaa hyvät ihmiset naistenkin rauhassa pitää sellaisia hiuksia kun haluavat, oli ne sitten pitkät tai lyhyet.

Vierailija
106/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologinen faktahan nyt vaan on että naisella kuuluu olla pitkät naiselliset hiukset. Viehättävät uroksia. Luonnon laki. Lyhyet on lesboilla että tunnistavat toisensa ja miesten ei tarvii tuhlata aikaansa heihin

Vierailija
107/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suomalaiset miehet ovat niin munattomia (epävarmoja miehuudestaan, pelokkaita, rajut defenssit päällä, aggressiot pinnassa) että heidän mielenrauhansa järkkyy kun he näkevät naisen jolla on lyhyet hiukset. Lyhythiuksinen nainen on UHKA, koska lyhyet hiukset ovat viesti siitä, että nainen ei välitä miesten mielipiteistä. Hän valitsee itse hiustyylinsä (pitkä, lyhyt, kalju) eikä alistu patriarkaalisen setämieskerhon määrittelemiin kauneusnormeihin. "Kauniilla naisella on pitkät hiukset. Lyhythiuksiset naiset ovat rumia, lesboja ja vanhuksia."

Vierailija
108/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologinen faktahan nyt vaan on että naisella kuuluu olla pitkät naiselliset hiukset. Viehättävät uroksia. Luonnon laki. Lyhyet on lesboilla että tunnistavat toisensa ja miesten ei tarvii tuhlata aikaansa heihin

Eikös biologinen fakta ole, että kaiken sukupuolisilla hiukset kasvavat, jos niitä ei leikkaa. Kertovathan tuuheat hiukset miehellläkin siitä että ei olla vielä kovin vanhoja ja siittiöt ovat laadukkaita.

Vierailija
109/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta että hiukseni ei ole minun. En oo koskaan saanut leikkauttaa hiuksiani lyhyeksi koska aina on joku ollut kieltämässä.. vanhemmat, kaverit tai poikaystävä.

Vierailija
110/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ja sama, minkälaisia hiuksia kukakin pitää naisilla kauneimpina, jokaisella saa olla omat mieltymyksensä asian suhteen. Onhan meillä ihmisillä mieltymyksiä vaikka minkä asioiden suhteen, se on ihan ok. Hiusten pituutta ja kampausta ei kuitenkaan saa päättää kukaan muu kuin se, kenen päässä ne hiukset keikkuvat, eli jokainen huolehtikoon omista hiuksistaan. Kenellekään ei myöskään sovi mennä aiheuttamaan pahaa mieltä arvostelemalla tämän hiuksia, siihen ei ole oikeutta, eli turvat tukkoon. 

Naisten on myös ihan turha puolustella lyhyitä hiuksiaan selittämällä, että ne ovat lyhyet, koska ovat iän myötä ohentuneet jne. Ei tarvitse puolustella omia valintojaan. Sen nyt luulisi olevan ihan itsestäänselvyys, että aikuinen saa itse valita niinkin henkilökohtaisen asian kuin kampauksensa. 

Vierailija
111/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ja sama, minkälaisia hiuksia kukakin pitää naisilla kauneimpina, jokaisella saa olla omat mieltymyksensä asian suhteen. Onhan meillä ihmisillä mieltymyksiä vaikka minkä asioiden suhteen, se on ihan ok. Hiusten pituutta ja kampausta ei kuitenkaan saa päättää kukaan muu kuin se, kenen päässä ne hiukset keikkuvat, eli jokainen huolehtikoon omista hiuksistaan. Kenellekään ei myöskään sovi mennä aiheuttamaan pahaa mieltä arvostelemalla tämän hiuksia, siihen ei ole oikeutta, eli turvat tukkoon. 

Naisten on myös ihan turha puolustella lyhyitä hiuksiaan selittämällä, että ne ovat lyhyet, koska ovat iän myötä ohentuneet jne. Ei tarvitse puolustella omia valintojaan. Sen nyt luulisi olevan ihan itsestäänselvyys, että aikuinen saa itse valita niinkin henkilökohtaisen asian kuin kampauksensa. 

En oo saanu. Aina yrittänyt miellyttää kavereita.

Vierailija
112/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, pahoittelen jos tämä on jo mainittu, mutta itse ihmettelen sitä miksi naisella EI saa olla pitkät hiukset jos ne ovat ohuet/ohuehkot? Näinhän todella moni ajattelee ja sen myös julkituo.

Yhtälailla ne ohuet tai ei niin runsaat hiukset ovat kantajansa omia, jos ko nainen ei tykkää itsellään lyhyistä hiuksista ei sekään muille kuulu.

Vierailija
113/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että mies ei suhteessa uskalla kertoa omaa mielipidettään edes hiuksista, kertoo jotain ihan muuta voimasuhteista.

Vierailija
114/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, häh? Monta kymmentä vuotta olen tottunut näkemään keski-ikäisillä ja vanhemmilla naisilla lyhyitä hiuksia. Miten tämä on uusi asia ja siitä tehty ongelma?

Vierailija
115/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmekymppinen ja teinistä asti ollut lyhyet hiukset. Olen kuullut kauhistelua ja suoranaista suuttumusta siitä, että miksen pidä pitkiä hiuksia kun minulla on kuitenkin luonnostaan paksut hiukset. Nämä kaikki vanhemmilta naisilta, valitettavasti.

Samoin on kyllä oletettu lesboksi useaan otteeseen, mutta eipä se nyt niin haitannut. Siinähän olettavat. Kyllä miesseuraa on kuitenkin aina löytynyt, enkä itseasiassa edes muista miesten kommentoineen hiuksiani negatiivisesti, ennemminkin moni on tuntunut tykkäävään siitä että erottuu vähän joukosta.

Vierailija
116/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että miehet tykkäävät pitkistä hiuksista silloinkin, kun niskassa roikkuu lyijykynän paksuinen ohut luiro ja päänahka vilkkuu hiusten lomasta. Pääasia, että hiukset on pitkät.

Vierailija
117/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen hiukset joka päivä, koska päänahka rasvoittuu niin nopeasti. Olen perinyt tämän isältäni, hänen hiukset on rasvaiset seuraavana päivänä vaikka pesee ne illalla. Ikää isällä on 80+. Päänahan rasvaisuuteen ei voi itse vaikuttaa ja joku kuivashampoo saa talin vain tarttumaan päähän kiinni. Olen pariin otteeseen koettanut pidentää pesuväliä, mutta se ei toimi.

Vierailija
118/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä tukka on huomattavasti helpompi kuin lyhyt, joten helppohoitoisuus on typerin mahdollinen syy lyhyelle tukalle. Pitkän kanssa riittää pesu ja harjaus, latvojen leikkaus vaikka itse pari kertaa vuodessa. Lyhyet pitää leikkauttaa muutaman viikon välein ja pakko käyttää muotoilutuotteita. Ihan hirveä vaiva, jota ei kyllä mitenkään kompensoi se että tukka kuivuu vähän nopeammin.

Pitkien hiusten pesu joka päivä ei ole helppoa, kun latvat eivät kestä niin tiheää pesua, mutta rasvoittuva päänahka saa päätä pitkin valuvat hiukset hetkessä rasvaisiksi. Näyttää ihan hirveän rumalle.

Vierailija
119/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan hiusalan asiantutija suosittele tuota joka päiväistä pesua,

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000005257494.html

Vierailija
120/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen hiukset joka päivä, koska päänahka rasvoittuu niin nopeasti. Olen perinyt tämän isältäni, hänen hiukset on rasvaiset seuraavana päivänä vaikka pesee ne illalla. Ikää isällä on 80+. Päänahan rasvaisuuteen ei voi itse vaikuttaa ja joku kuivashampoo saa talin vain tarttumaan päähän kiinni. Olen pariin otteeseen koettanut pidentää pesuväliä, mutta se ei toimi.

Pariin otteeseen olet koettanut? Just.. Kauanko jaksoit yrittää? itse olen päivittäisestä pesusta pidentänyt neljän päivän välein pestäväksi ja kyllä siihen varmaan puoli vuotta meni. Shampoolla pesen hiukset ehkä joka kolmas pesukerta, muuten hoitoaineella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän