HS: Sinun hiuksesi eivät ole sinun - kokemuksia kun nainen leikkaa hiuksensa lyhyeksi
Hesarissa mielenkiintoinen juttu siitä miten ympäristö suhtautuu naisten lyhyeksi leikkattuun tukkaan. Naisten omia kokemuksia siitä miten heitä lähestytää ja mitä heistä oletetaan.
Itselleni miehenä tuntui käsittämättömältä, kun en itse suhtaudu naisen lyhyisiin hiuksiin mitenkään muuten kuin tyyliseikkana.
Kommentit (136)
Kyllä vamhemmat naisihmiset järkyttyy jos nuori nainen vetää hiukset millin siileksi. Onhan se outoa että ihmiset järkyttyy jostain hiuksista. Tai jos miehellä on pitkät hiukset, se on epäsiisti hippi tai hevari. Harvalla lakimiehellä esim on pitkät hiukset tai lakinaisella siilitukka. Siihen vielä joku yllättävä väri niin ei ole mahdollista. Sen verran kivikautista porukkaa ollaan yhä.
Minä kasvatan takaisin pitkiä hiuksia, omalla värillä. Nyt hiukset ovat noin kaulan alaosaan, hieman solisluun yläpuolelle. Rehellisesti sanottuna en tunne kovin naiselliseksi itseäni. Olen tätä paljon miettiny, sillä rakastan tämän tukan pesemistä ja kuivaamista. Pesu on äärettömän helppoa ja nopeaa kun ei tarvitse hiusmassan vuoksi niin hirveästi nostella eri osioita näkyviin, että saa kunnolla pestyä. Nyt riittää kun laittaa sormet päänahkaan ja työstää sitä sormien päillä. Pitkillä hiuksilla en päässyt kunnolla päänahkaan pelkästään sormia työntämällä. Hoitoainetta ei mene kuin vähän. Olen myös rehellisesti miettinyt sitä, että kuinka miehet minut näkevät ja olen hieman kateellinen pitkähiuksisille naisille kun se on minulle tosiaan yksi naiseuden merkki. Tosin, olen myös nähnyt upeasti leikattuja lyhyitä hiuksia ja kantajilleen todella sopivat. Enkä heitä näe maskuliisiena. Joten ajatusmaailmani on todella sekaisin.
Omalla kohdalla kaipaan pidemmillä hiuksilla kunnolla kerrostettuna kun oli niin helppo laittaa tai enemmänkin olla laittamatta. Tukkani kasvaa laineille ja on kuin leijonan harja jos sen leikkauttaa oikein. Nyt siis vain odottelen muutaman vuoden, että se olisi lapaluiden alle.
Jotenkin vaikuttaa, että nimenomaan nuoremmilla naisilla on näitä hiussääntöjä muillekin. Vanhemmat naiset ovat eläneet läpi kaikenlaiset vuosikymmenet mitä erilaisimpine hiusmuoteineen eivätkä enää järkyty mistään.
T. Joskus yli kaksikymmentä vuotta sitten kaljua kokeillut nainen, ei kummempia reaktioita silloin keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa oli myös paljon esimerkkejä maailmalta. Lienee totta, että Suomessa lyhyeen tukkaan on totuttu aika laajasti. Monissa maailmankolkissa ollaan paaaljon konservatiivisempia ja netti tuo meidät tässäkin ihanasti yhteen.
Liekö osansa suomalaisten ohuella hiuslaadulla, eikä konservatiisuuden asteella.
Monella nuorellakin naisella lyhyet hiukset paljon paremman näköiset kuin pitkät. Toki riippuu paljon kasvopiirteistä/pään muodosta mutta suosittelen kokeilemaan, veikkaan että aika moni nuorikin pitkähiuksinen olisi paremman näköinen lyhyillä hiuksilla.
Eiköhän se naisten lyhyiden hiusten mollaaminen ole vain oman pahan olon purkua, kuten jotkut mollaa miesten kaljuja.
M33
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikuttaa, että nimenomaan nuoremmilla naisilla on näitä hiussääntöjä muillekin. Vanhemmat naiset ovat eläneet läpi kaikenlaiset vuosikymmenet mitä erilaisimpine hiusmuoteineen eivätkä enää järkyty mistään.
T. Joskus yli kaksikymmentä vuotta sitten kaljua kokeillut nainen, ei kummempia reaktioita silloin keneltäkään.
Itse olen kuullut näitä painavia mielipiteitä nimenomaan 50-> naisilta, eli varmaan joka ikäpolvessa löytyy näitä samoja hiusasiantuntijoita.
Itse olen aina pitänyt melko lyhyttä tukkamallia. Tykkään, kun se on helppohoitoinen, kun hiuksia joutuu kuitenkin pesemään päivittäin. Nyt korona-aikaan en ole käynyt kampaajalla ja hiukset yltävät puoliväliin lapaluita. Hiukset valuvat pitkin päätä, ne rasvoittuvat paljon nopeammin mitä ennen ja latvat on kuivaa hamppua ja jatkuvasti takussa. Hiuksia joutuu näpräämään koko ajan, kun mitkään ponnarit ei pysy liukkaissa hiuksissa. Haluaisin todellakin nähdä miehen, joka sanoo minulle päin naamaa, miten pitkät hiukset kaunistavat naista.
Vierailija kirjoitti:
Monella nuorellakin naisella lyhyet hiukset paljon paremman näköiset kuin pitkät. Toki riippuu paljon kasvopiirteistä/pään muodosta mutta suosittelen kokeilemaan, veikkaan että aika moni nuorikin pitkähiuksinen olisi paremman näköinen lyhyillä hiuksilla.
Eiköhän se naisten lyhyiden hiusten mollaaminen ole vain oman pahan olon purkua, kuten jotkut mollaa miesten kaljuja.
M33
Täysin samaa mieltä! Tiedän monta kaunista naista, joilla on lyhyt tukka. Enkä nyt tarkota siis mitään siiliä, vaan sellanen ettei mihinkään leuan alapuolelle kasva.
M38
Vierailija kirjoitti:
Toimittaja teki parhaansa näyttääkseen kaljulta telaketjulesbolta ja on sitten aidosti hämmästynyt kun esim yökerhossa hänen oletetaan olevan telaketjulesbo?
Sinäpä se oletkin ongelman ytimessä ja näemmä myös vahvasti osa ongelmaisesti käyttäytyviä (epä)ihmisiä.
En ole kuullut mitään arvostelua hiuksistani lyhyenä tai pitkänä, mutta viimeksi kun pyysin äitiäni leikkaamaan hiukseni olkapäämittaisiksi, hän yllättäen sanoi että mitähän se miehesi sanoo kun miehet tykkää pitkistä hiuksista. Ihmettelin vähän, ja kerroin miehelle asiasta. Hän tykkäsi hiuksistani ja ihmetteli myös.
Itsekin deittailin hetken miestä, keneltä kerran lipsahti, että älä sitten vaan leikkaa hiuksia lyhyeksi. Enkä silloin edes tajunnut, miten vahvasti se sotii omia arvoja vastaan, olla niin ulkonäkökeskeinen, että pitää sanomalla rajoittaa toisenkin valintoja tämän omassa ulkonäössä.
Kalastaja halusi rinnalleen "luonnollisen" kauniin missin (eli oikeastaan maalatut kulmat, ripsienpidennytkset, uhkeat huulet maalattuna, rinnat pompsahdellen esillä, mekko päällä alati ja aina korkkarit jalassa), ja jotenkin halusi tämän viihtyvän kalareissuilla ja eräretkillä. Ja aina ilmeni lisää ja lisää vaatimuksia. Yksinäinen elämä perusjampalla.
Olen omaakin suhdetta naiseuteeni ja hiuksiini pohtinut monesti. Leikkautin keväällä reippaasti lyhyemmäksi, lapapituudesta ei-olkapäihin ulottuviin, kun latvat olivat niin huonossa kunnossa. Pitkään oli hyvin alaston olo, epänaisellinenkin. Uusi miesystävä edes huomannut :D <3
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina pitänyt melko lyhyttä tukkamallia. Tykkään, kun se on helppohoitoinen, kun hiuksia joutuu kuitenkin pesemään päivittäin. Nyt korona-aikaan en ole käynyt kampaajalla ja hiukset yltävät puoliväliin lapaluita. Hiukset valuvat pitkin päätä, ne rasvoittuvat paljon nopeammin mitä ennen ja latvat on kuivaa hamppua ja jatkuvasti takussa. Hiuksia joutuu näpräämään koko ajan, kun mitkään ponnarit ei pysy liukkaissa hiuksissa. Haluaisin todellakin nähdä miehen, joka sanoo minulle päin naamaa, miten pitkät hiukset kaunistavat naista.
Mikset hoida sun tukkaasi, urpo? Ei toi ole mikään automaatio, että noin käy. Kuinka hölmö voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Tukan tehtävä on kuitenkin saada ihminen näyttämään hyvältä.
Miksi?
Olen (onneksi) elänyt sen verran turvallisessa ympäristössä, etten ole kokenut mitään vastaavaa. En edes itse aikanaan, kun leikkautin lyhyeksi. Lyhyttukkaisia naisia on suvussakin vaikka kuinka monta, eikä sitä ole sen kummemmin ajatellut että se olisi jotenkin kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa oli myös paljon esimerkkejä maailmalta. Lienee totta, että Suomessa lyhyeen tukkaan on totuttu aika laajasti. Monissa maailmankolkissa ollaan paaaljon konservatiivisempia ja netti tuo meidät tässäkin ihanasti yhteen.
Liekö osansa suomalaisten ohuella hiuslaadulla, eikä konservatiisuuden asteella.
Siis onko Suomessa muka jotenkin yhtenäinen hiuslaatu? Eikö meillä ole aika monenlaista tukkaa täällä, kun vertaa vaikka johonkin Aasian maihin, jossa kaikilla on paksu musta tukka.
Olen pitänyt lyhyen mallin tukassa (muutaman sentin mittainen) jo lähemmäs 10 vuotta. Lähes joka kerta sukulaisia tavatessa saan kuulla, miten rumat ja epänaiselliset hiukseni ovat. Kuulemma kukaan mies ei huoli lyhyttä tukkaa ja pilaan myös urani tällä hiustyylillä. Jännä vaan että ura on mennyt hyvin ja sama mies on pysynyt rinnalla vaikka leikkasinkin tukan lyhyeksi. En tule luopumaan lyhyestä tukasta, se on niin helppo ja mielestäni paremman näköinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hoida sun tukkaasi, urpo? Ei toi ole mikään automaatio, että noin käy. Kuinka hölmö voi olla.
Miksi nimittelet ja kirjoitat noin aggressiivisesti? Miksi minun olisi pitänyt tehdä tarkka selonteko mtien hoidan hiuksiani? Katso vaan omaa päätäsi, siellä pälvikalju jo pilkottaa.
Haaahhaahhaaavoivittu! kirjoitti:
Tukka pois ja saat lesbot kimppuun.
Ne kimppuun käyvät ovat ns. bi-curious-naisia, jotka kuvittelevat, että jokainen lyhyttukkainen=lesbo ja juuri heille tarkoitettu kokeilukappale. Kokemusta on. Ja ei, en lähde mukaasi naisten vessasta.
T. Lesbo, hiusten pituus vaihtelee
Mulla on pitkät hiukset enkä aio ikinä leikata niitä. Pitkä tukka on helppohoitoinen, se näyttää hyvälle aamulla heti kun vaan kampaat sen. Lettikampaukset ovat upeita, lisäksi helppoja ja nopeita tehdä. Pesen hiukset 2krt viikossa. Kuivashampoo pelastaa rasvaisen tukan hetkessä ja sitä käytän ehkä kerran viikossa.
Olen pitänyt lyhyttä kananpersetukkaa ikävuosien 15-20 välillä. Tukkaa piti laittaa joka ainoa päivä vähintään puoli tuntia aamuisin, muuten se sojotti joka suuntaan. Todella rasittavaa!
Enkä ole vielä tavannut ketään miestä joka haluaisi mielummin lyhyttukkaisen naisen.
Onko sekään loppujen lopuksi tukan tehtävä? Miksi (varsinkin naisen) pitää yrittää näyttää kauniilta tai nuorelta? Nelikymppisenä pitkähiuksisena naisena on tietysti tutuinta hiuksiin puuttumista vanhempien naisten kommentit siitä, milloin hiukset pitää jo ”ymmärtää” leikata lyhyemmiksi. Kauneus on katsojan silmässä, enkä ole hiuksillani velkaa kenellekään. Ei tulisi mielenkään kertoa jollekin, millaiset hiukset hänellä pitää olla.