Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Sinun hiuksesi eivät ole sinun - kokemuksia kun nainen leikkaa hiuksensa lyhyeksi

Vierailija
05.09.2021 |

Hesarissa mielenkiintoinen juttu siitä miten ympäristö suhtautuu naisten lyhyeksi leikkattuun tukkaan. Naisten omia kokemuksia siitä miten heitä lähestytää ja mitä heistä oletetaan.

Itselleni miehenä tuntui käsittämättömältä, kun en itse suhtaudu naisen lyhyisiin hiuksiin mitenkään muuten kuin tyyliseikkana.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008228678.html

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymmpinen nainen täällä, useimmiten pitkillä hiuksilla, joskus lyhyemmillä. En muista koskaan kommentoineen hiuksiani muutoin kuin äitini, joka joskus kommentoinut tyyliin "onpa sun hiukset ohuentuneet" ja puolisoni, joka kehuu hiuksiani ja toivoo mun pitävän ne ainakin olkapäille ulottuvan pitkinä. Muutoin en ole kuullut suoraan sanottuna itselleni enkä ystävilleni mitään siitä, millaiset hiukset pitäisi olla eli ei oikein resonoinut tuo Hesarin juttu, vaikka en suinkaan kiistä siinä kirjoitettujen ilmiöiden olemassaoloa. Suurin osa esimerkeistähän oli ulkomailta. Ja mitä tulee baarihäirintään, niin känniääliöillä on huonoon käytökseen lukemattomia eri syitä, eikä hiukset edes ole sieltä pahimmasta päästä. 

Mutta jännästi kolumnisti unohti "sinun hiuksesi eivät ole sinun"-kirjoituksessaan pohtia ehkä kaikkein näkyvintä naisten hiuksiin kohdistuvaa kontrollointia mikä liittyy erään uskonnon pukeutumiskäytäntöihin. Se olisikin ollut vissiin liian rankka ja epäkorrekti aihe käsiteltäväksi. Helpompi puuttua korealaisen toimittajan aivopieruun kun kokonaisten valtioiden lainsäädäntöön, joilla määritellään naisten hiusten peittämistä.

Vierailija
122/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään jo useamman vuoden lyhythiuksisena naisena olleena voin sanoa, että ärsyttää suunnattomasti juuri täälläkin vastauksissa  olevat stereotypiat "kukaan mies ei pidä lyhyistä hiuksista naisilla"-kyllä pitää, omani on jopa toivonut  minun pitävän hiukseni lyhyenä.  Tykkään toki niistä itsekin enemmän näin.

"jos on lyhyet hiukset, on ohut hiuslaatu, jonka takia hiukset on ollut PAKKOleikata"..ei ainakaan aina, oma hiuslaatuni on paksu , siksi se tuntuukin paremmalta ja kevyemmältä näin lyhyenä. "lyhyet hiukset eivät sovi naiselle".. sopivat ainakin itselle paremmin, kun entinen pitkä ja raskas tukka. Nykyinen hiusmallini on chelsea. Antakaa hyvät ihmiset naistenkin rauhassa pitää sellaisia hiuksia kun haluavat, oli ne sitten pitkät tai lyhyet.

Kirjoitin muutama sivu sitten pixien leikkaamisen mukavuudesta ja voin allekirjoittaa joka kohdan. Paksu tukka voi olla jopa kamala. Joku muu voi kasvattaa pitkän tukan helposti ja se näyttää hyvältä vaikka vain silloin tällöin itse leikkaisi latvan.

Minulla näyttää kunnolla hyvältä vain kerrostusten kanssa. Latva myös "hiutuu" nopeasti kaikista jätettävistä hoitoaineista huoĺimatta. Minulla meni esim. vuosia saada tukasta pitkä kun latvaa oli leikkautettava joka toinen kuukausi vähintään.

Siihen päälle jokapäiväinen pesu ja kuivaus, koska urheilen. Nyt kävi vielä niin hassusti, että sain kilpirauhasen vajaatoiminnan joka kuivattaa tätä lyhyttäkin vaikka edelleen käytän hoitoaineita. Pesun lykkääminen myös lisää kutinaa.

Sitten jos tuota pitkää tukkaa ei myöskään laita se ei näytä miltään. Ja aina on jotenkin "ei hyvä", hipeltelen sitä ja mietin mille letille väännän koko rötkön. Ei vain toimi tässä päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin hiljattain päivystysosastolle sairaalaan ja siellä oli eräs sairaanhoitaja, joka oli kalju. Tuo tyyli oli tosi makea ja sopi hänen piirteisiinsä hyvin. Mielestäni rohkea veto, moni varmaan oudoksuu kyseistä tyyliä.

Vierailija
124/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologinen faktahan nyt vaan on että naisella kuuluu olla pitkät naiselliset hiukset. Viehättävät uroksia. Luonnon laki. Lyhyet on lesboilla että tunnistavat toisensa ja miesten ei tarvii tuhlata aikaansa heihin

Biologinen fakta on se, että miehillä hiukset kasvavat kunnes mies kaljuuntuu. Miesten ei tarvitse siis leikata hiuksiaan vaan antakaa tekin pitkien hiusten hulmuta!

Vierailija
125/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pitkät hiukset enkä aio ikinä leikata niitä. Pitkä tukka on helppohoitoinen, se näyttää hyvälle aamulla heti kun vaan kampaat sen. Lettikampaukset ovat upeita, lisäksi helppoja ja nopeita tehdä. Pesen hiukset 2krt viikossa. Kuivashampoo pelastaa rasvaisen tukan hetkessä ja sitä käytän ehkä kerran viikossa.

Olen pitänyt lyhyttä kananpersetukkaa ikävuosien 15-20 välillä. Tukkaa piti laittaa joka ainoa päivä vähintään puoli tuntia aamuisin, muuten se sojotti joka suuntaan. Todella rasittavaa!

Enkä ole vielä tavannut ketään miestä joka haluaisi mielummin lyhyttukkaisen naisen.

Miten sinä saat letit pysymään? Minun hiukset on niin liukkaat, että letittäminenkin on hankalaa eikä letit pysy, kun hiukset karkaavat siitä pois.

Teen lettikampauksen aina kaksi tai kolme päivää jälkeen hiustenpesun, jolloin tukka on jo rasvainen. Silloin ei ole niin liukas, kuivashampoo ainakin pistää kuriin liukkaat hiukset jos se on ongelma. Hiuslakka auttaa tuohon vaivaan myös.

Juuri pestyssä tukassa lettikampaus ei pysy ellei laita paljon muotovaahtoa ja hiuslakkaa, enkä halua käyttää niitä lainkaan.

Yök, minun hiukset haisevat jo kahden päivän pesuvälillä pahalle, kun ne on klähmäisen rasvaiset latvoja myöten. Ne tuntuu ja näyttää kuin olisivat märät. Tuo sinun keino ei toimi minulla, harmi.

Käytä laadukasta kuivashampoota niin pääset tuosta haju- ja rasvaisuusongelmasta. Peset hiukset kyllä todella usein jos peset ne joka toinen päivä. Oletko kokeillut pidentää pesuväliä? Sekin onnistuu kuivashampoolla hyvin. Itse kun laitan kuivashampoota tukka näyttää hyvälle ja rasvattomalle ainakin kaksi päivää sen jälkeen. Sitten se kyllä alkaa kutista niin paljon että se on pakko pestä.

Pesen hiukset joka päivä, koska päänahka rasvoittuu niin nopeasti. Olen perinyt tämän isältäni, hänen hiukset on rasvaiset seuraavana päivänä vaikka pesee ne illalla. Ikää isällä on 80+. Päänahan rasvaisuuteen ei voi itse vaikuttaa ja joku kuivashampoo saa talin vain tarttumaan päähän kiinni. Olen pariin otteeseen koettanut pidentää pesuväliä, mutta se ei toimi.

Pariin otteeseen olet koettanut? Just.. Kauanko jaksoit yrittää? itse olen päivittäisestä pesusta pidentänyt neljän päivän välein pestäväksi ja kyllä siihen varmaan puoli vuotta meni. Shampoolla pesen hiukset ehkä joka kolmas pesukerta, muuten hoitoaineella.

Teininä mummolassa yhden kesän aikana. Kun keski-ikäiset, tyyliin kerran viikkoon saunassa käyvät, keski-ikäiset sedät yökki minun hiusten hajua ja inho kasvoillaan käskivät pesulle, niin tottelin. Se kutina päässä oli niin kauhea. Aikuisena muutamaan otteeseen silloin, kun olen ollut pitkään pois kotoa. Kun kutinan vuoksi pitää päänahka raapia verille, niin sitä ei vaan jaksa.

Kiva, että sinulla toimi hyvin. Sinulla ei oikeasti ole rasvoittuva päänahka, joten sinun neuvot ei toimi.

Vierailija
126/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologinen faktahan nyt vaan on että naisella kuuluu olla pitkät naiselliset hiukset. Viehättävät uroksia. Luonnon laki. Lyhyet on lesboilla että tunnistavat toisensa ja miesten ei tarvii tuhlata aikaansa heihin

Biologinen fakta on se, että miehillä hiukset kasvavat kunnes mies kaljuuntuu. Miesten ei tarvitse siis leikata hiuksiaan vaan antakaa tekin pitkien hiusten hulmuta!

Miehet voi päättää, että eivät kaljuunnu. Kaljut miehet eivät vaan ole yrittäneet tarpeeksi.

Vierailija
127/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse olen päivittäisestä pesusta pidentänyt neljän päivän välein pestäväksi ja kyllä siihen varmaan puoli vuotta meni. Shampoolla pesen hiukset ehkä joka kolmas pesukerta, muuten hoitoaineella.

Kuka jaksaa sietää puoli vuotta öljylähmäistä, haisevaa ja sietämättömästi kutisevaa päänahkaa, joka ehkä alkaa rasvoittua vähemmän jos sitkeästi jatkaa? Pahimmillaan vähääkään taliköhnään taipuvainen päänahka äityy kokeilun aikana seborreeiseen ekseemaan ja tulee hiustenlähtöä.

Päänahka vaatii pesua siinä missä mikä tahansa ruumiinosa, ja sopiva pesuväli vaihtelee yksilöllisesti. Ainahan sen pidentämistä voi kokeilla, mutta kaikille monen päivän pesuväli ei yksinkertaisesti sovi, ja hiukset voi ihan hyvin pestä niin usein kuin tarvitsee ja sellaisella shampoolla, jonka pesuteho on omalle päänahalle riittävä. Jos hiukset pesee usein, voi riittää miedompikin shampoo. Jos pitkien hiusten latvat kuivuvat shampoopesusta, latvojen suojaksi voi laittaa hoitoainetta ennen shampoopesua. Pesun jälkeen vielä se varsinainen hoitoaine.

Vierailija
128/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä tukka on tylsä. Itselläni ollut kaikki pituuksia, mutta kaulaan asti ylettyvä polkka sopii parhaiten. Menee ponnarillekin. Sopii siroihin kasvoihin ja kokonaisuuteen (olen hoikka). Se mikä sopii, riippuu ihan ihmisestä. En voisi ikinä olla niin juntin miehen kanssa, joka määräilis hiusten kanssa. Huh huh.

Vierailija
129/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että aina jollakin on valittamista, ihan sama millaiset hiukset on. Itse pidän pitkistä hiuksista, enkä todellakaan miesten takia. Sitten kuulee kommentteja, että muka vain miehiä miellyttääkseen pitää pitkiä hiuksia. Pah.

Vierailija
130/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hiuspohjan päivittäinen pesu ei muka olisi tervettä niin mitä sitten jos työ tai harrastus sen pesun vaatii? Ei silloin mitään kuivashampoita käytellä tai hikoilevan likaisen päänahan kanssa mennä nukkumaan.

Oma päänahkani ei ole ilman noitakaan voinut sietää kuivuutta, rasvaisuutta tai likaisuutta. Kuten ihmisillä on erilainen iho kasvoillaan niin niin on päänahassakin. Se ei muutu väkisin mihinkään.

Uskomatonta kyllä, itsellä on hankalan päänahan kanssa toiminut silikonittoman hoitoaineen käyttö päänahassa asti. Molemmat on siis nähty elämän aikana, rasvaisuus ja kuivuus (sairauden takia). Yksi tärkeä asia on toki myös syväpuhdistaa välillä päänahkaa siihen tarkoitetulla shampoolla jos käyttää muotoilutuotteita.

Vierailija
131/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hiuksia on kommentoitu ja yritetty saada minua vaihtamaan tyyliä. Aivan pienestä tytöstä alkaen. Koskaan ei ollut hyvä toisten mielestä. Aina olet tehnyt kuten olen halunnut ja ollut lähinnä huvittunut muiden asenteista.

Lapsena tytöllä ei saanut olla pitkät hiukset, vaan piti olla lyhyt ja käytännöllinen tukka. Teininä ei saanut olla pitkä, koska silloin oli lyhyt tukka trendikäs ja pitkä oli vanhanaikainen hippitukka. Jotkut miehet kuitenkin tykkäsivät hiuksistani. Sitten kun leikkasin lyhyeksi tukan, sekin oli väärin, koska olin valinnut päältä lyhyen mallin. Se ei käynyt kun oli niin "miehekäs" joidenkin mielestä (toki muotia silloin suuren maailman naislaulajilla). Opiskelijana pidin tukan lyhyenä ja värjäsin punaiseksi - jonka takia eräs miesopiskelija kertoi kaikille että olen telaketjul esbo.

Keski-iässä pidin suoraa puolipitkää tukkaa jonka luulisi kelpaavan kaikille, mutta ei, sitäkin jotkut iäkkäämmät sukulaiset pitivät "liian pitkänä tuonikäiselle".

Nyt vähän vanhempana keski-ikäisenä kasvatin taas kunnolla pitkät hiukset, nehän olivat vielä 10 vuotta sitten muotiakin. Sekään ei kelpaa, vaan kuulen että "vanhalla naisella ei saa olla pitkä tukka".  Naurattaa aina kun joku nuori mies kiinnittää huomion mun hiuksiin ja sitten tajuaa naamasta, etten ollutkaan parikymppinen.

Annanpa nyt hiusten kasvaa vielä pidemmiksi ihan uhmalla varsinkin kun alkaa olla harmaata. Suomessahan naisella ei saa olla luonnollisen harmaat hiukset, saati vanhalla pitkät. Eikä pitkät hiukset ole enää muodissa vaan kaikki instabeibet ja muut vaikuttajat lienevät leikkauttaneet trendikkään polkkatukan tai ainakin lyhennetyt kerrostetun pidemmän tukan.

Tykkään silitellä ihmisiä vastakarvaan 🤣

Vierailija
132/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin miehen näkökulmasta siinä on jotain evolutionaarista. En tiedä miksi mutta en vain syty ollenkaan siilitukkaisista naisista. Kerran baarissa nuorempana torjuin naisen joka kävi aika kuumana päälle vain sen takia että hänellä oli todella lyhyet hiukset. En voinut kuvitella suutelevani naista jonka lyhyestä kuontalosta pitäisin kiinni suudellessa.

Yksi perheenjäsenistäni on pari vuotta elänyt siilitukkaisena naisena, ja jopa tuntemattomat lapset kommentoivat hänelle siitä. Mielestäni estetiikkaan kuuluu että jos omaa pyöreät kasvot niin lyhyemmät eivät sovi yhtä hyvin kun klassisen "angulääriset" kasvot omaavalle. En ikinä kommentoisi kenellekkään, (varsinkaan tuntemattomalle) tästä. Selvää on että olemme visuaalisiä eläimiä ja jokin alkukantainen voima reagoi vahvasti näihin asioihin.

Onkohan siinä myös kontrollin voimaa? naisella varsinkin? laulaja Sinead O'Connor on ainakin puhunut julkisesti siitä että hän jollain tavalla "voitti takaisin" oman seksuaalisen voimansa leikkaamalla tukan lyhyeksi ja pukeutumalla androgyynisemmin.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61A77-0Tu6L.jpg

Vierailija
133/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että aina jollakin on valittamista, ihan sama millaiset hiukset on. Itse pidän pitkistä hiuksista, enkä todellakaan miesten takia. Sitten kuulee kommentteja, että muka vain miehiä miellyttääkseen pitää pitkiä hiuksia. Pah.

Minulla on kauniit, hyvin hoidetut, hartiapituiset hiukset. En ole koskaan varsinaisesti seurustellut tai etsinyt parisuhdetta, ja selibaattiakin on kohta kaksikymmentä vuotta takana. Pitäisi olla aika selvää, että hiukseni eivät ole miehiä varten.

Vierailija
134/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä jää hiuksiin naisten karvoista valittaminen. 

Vierailija
135/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarzan 69 kirjoitti:

Näin miehen näkökulmasta siinä on jotain evolutionaarista. En tiedä miksi mutta en vain syty ollenkaan siilitukkaisista naisista. Kerran baarissa nuorempana torjuin naisen joka kävi aika kuumana päälle vain sen takia että hänellä oli todella lyhyet hiukset. En voinut kuvitella suutelevani naista jonka lyhyestä kuontalosta pitäisin kiinni suudellessa.

Yksi perheenjäsenistäni on pari vuotta elänyt siilitukkaisena naisena, ja jopa tuntemattomat lapset kommentoivat hänelle siitä. Mielestäni estetiikkaan kuuluu että jos omaa pyöreät kasvot niin lyhyemmät eivät sovi yhtä hyvin kun klassisen "angulääriset" kasvot omaavalle. En ikinä kommentoisi kenellekkään, (varsinkaan tuntemattomalle) tästä. Selvää on että olemme visuaalisiä eläimiä ja jokin alkukantainen voima reagoi vahvasti näihin asioihin.

Onkohan siinä myös kontrollin voimaa? naisella varsinkin? laulaja Sinead O'Connor on ainakin puhunut julkisesti siitä että hän jollain tavalla "voitti takaisin" oman seksuaalisen voimansa leikkaamalla tukan lyhyeksi ja pukeutumalla androgyynisemmin.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61A77-0Tu6L.jpg

Makunsa kullakin, mutta evoluutioselitykset jättäisin vähemmälle. Ikäni lyhythiuksisena naisena on kyllä opettanut että moni mies nimenomaan tykkää lyhyistä hiuksista. Mitä nämä lyhyistä hiuksista pitävät miehet sitten ovat? Luonnonoikkuja?

Vierailija
136/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muut saavat olla ihan mitä mieltä vaan minun hiuksistani, mutta haluan pitää ne hyvin lyhyinä. 

Pesen ne 2.3 krt viikossa. Hoitoainetta laitan vain saunassa. Lyhyet hiukseni ovat hyvin helppohoitoiset ja kuivuvat nopeasti. Ne ovat niin lyhyet, ettei mitään kiharoita saa tehtyä. Silti ne ovat aina siistin näköiset. En myöskään värjää hiuksiani. 

Minusta pitkät hiukset ja niiden hoito ja kalliit sampoot, hoitoaineet, vahat, lakat ja muut muotoilutuotteet 

orjuuttavat ja köyhdyttävät naisia, Miten paljon aikaakin pitkien hiusten hoitoon menee. Senkin ajanvoi käyttää vaikka kuntoiluun. En pidä siitäkään, kun pikkutytöllä on pitkät hiukset.  Pikkutyttö voi hyvin olla lyhyillä hiuksilla, jotka eivät haittaa leikkimistä, eivät mene silmiin ym. Toisella kymmenellä, jos tyttö itse haluaa, hän voi kasvattaa pitkät hiukset.