HS: Sinun hiuksesi eivät ole sinun - kokemuksia kun nainen leikkaa hiuksensa lyhyeksi
Hesarissa mielenkiintoinen juttu siitä miten ympäristö suhtautuu naisten lyhyeksi leikkattuun tukkaan. Naisten omia kokemuksia siitä miten heitä lähestytää ja mitä heistä oletetaan.
Itselleni miehenä tuntui käsittämättömältä, kun en itse suhtaudu naisen lyhyisiin hiuksiin mitenkään muuten kuin tyyliseikkana.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Olen ylipainoinen ja ruma 42 v nainen. Hiukset ovat pitkät, paksut ja vaaleat, ei ole varaa kampanjaan. Kestävät kuivua koko päivän, n 12 tuntia. Lapsillani on samanlaiset hiukset, tuuheus kulkee suvussa. Hiuksia ei voi koskaan pitää auki. Veikkaan että on ihan sama millaiset hiukseni ovat kun olen muutenkin ruma ja näkymätön. Tämä keskustelu koskee kauniita nuoria naisia, meillä vanhemmilla on ihan sama millaiset hiukset ovat.
Jos todella kuivuminen kestää 12 tuntia, kuivaa hiuksesi kuivaajalla! Hiukselle on moninkertaisesti haitallisempaa olla märkä/kostea (=kaikista herkimmässä tilassa) noin kauan kuin föönaaminen nykyajan laadukkailla ja hellävaraisilla hiustenkuivaajilla.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä tukka on huomattavasti helpompi kuin lyhyt, joten helppohoitoisuus on typerin mahdollinen syy lyhyelle tukalle. Pitkän kanssa riittää pesu ja harjaus, latvojen leikkaus vaikka itse pari kertaa vuodessa. Lyhyet pitää leikkauttaa muutaman viikon välein ja pakko käyttää muotoilutuotteita. Ihan hirveä vaiva, jota ei kyllä mitenkään kompensoi se että tukka kuivuu vähän nopeammin.
Riippuu ihan hiuslaadusta ja -mallista, kumpi on työläämpi ylläpitää.
Ehkä kommentoivat naiset peilaavat itseään toisen tukan kautta. Pitkätukkaiset saattavat olla suositumpia miesten silmissä; miksi keski-ikäinen nainen yrittäisi saada vielä miesten suosiota tukallansa. Lyhyttukkaisia kohtaan voi olla jopa kateus; miten joku uskaltaakin tehdä tuollaisen muutoksen, itse olen hiirulainen.
On upeita naisia joille käy erinomaisesti lyhyet hiukset eikä se vie naisellisuutta pois. On kauniit kasvot, kallon muoto ja muu olemus. Sitten on naisia joille lyhyet hiukset eivät vain sovi ja tekevät olemuksesta miehekkään ja epänaisellisen. Tämä on vain faktaa.
Vierailija kirjoitti:
On upeita naisia joille käy erinomaisesti lyhyet hiukset eikä se vie naisellisuutta pois. On kauniit kasvot, kallon muoto ja muu olemus. Sitten on naisia joille lyhyet hiukset eivät vain sovi ja tekevät olemuksesta miehekkään ja epänaisellisen. Tämä on vain faktaa.
Sama sopii pitkiinkin hiuksiin. Jotkut pystyvät kantaan ne paremmin, sopivat piirteisiin ja pituus on hyvin mietitty. Sitten on laiskan näköisiä pitkiä tukkia, jotka näyttävät kimputetulta, vanhalta solukkoriutalta.
Eli syöpähoitojen jälkeen ai tarvitsekaan peruukkia ostaa/kela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että Curly Girl -facebookryhmässä en kestänyt montaa viikkoa, kun en jaksanut sitä valitusta että sielläkin kihara hius oli joidenkin ryhmäläisten mielestä koko ajan jotenkin vääränlainen eikä sen kanssa kehdannut mennä edes ulos roskia viemään saatika töihin. Yleensä näillä valittajilla oli jokseenkin samanlainen tukkatyyli, jolla itse olen käynyt akateemisessa asiantuntijatyössä vuosikausia. Mutta siis vain tietynlaiset kiharat olivat toivottuja. Hei kamoon, se on vaan tukkaa!
Ihan mielenkiinnosta, millaiset kiharat ovat curly curlaajien mielestä hyväksytyt ja millaiset ei? Itse en ole noihin ryhmiin jaksanut liittyä, kun olen saanut sen käsityksen, että on aika fanaattista touhua. Minä en esimerkiksi ole huomannut mitään eroa sulfaatillisen ja sulfaatittoman shampoon käytössä kiharoille, ja pieni määrä silikoniakin tuntuu tekevän hiuksille vain hyvää, ja luulempa etteivät kokemukseni saisi kovin hyvää vastaanottoa kiharayhteisössö :P
Imeisesti kiharankin tukan pitäisi olla kiiltävä ja asettuva ja kiharoiden "klimppiintyä" kauniisti. Ei siis millään tavoin pörheä tai karhea saatika nuudeli :D Meno on tosiaan melko fanaattista ja vaatinee enemmän omistautumista kuin vastasyntyneen hoito. Tukkaa pitäisi olla jatkuvasti puunaamassa, freesaamassa ja pyörittelemässä sormikiharoita. Näin maalaisjärjellä tuppaisi ajattelemaan, että jos tukka vaatii kihartuakseen tuollaisia toimenpiteitä, se ei ole luonnonkihara eikä siihen varsinkaan kannata tuupata afrohiuksille tarkoitettuja tuotteita ja sitten ihmetellä, miksi kuontalo on litteä ja kähmäinen...
Menee jo vähän ohi ketjun aiheen, mutta menihän se näin nuudelipäällä vähän tunteisiin :D Samaa mieltä tuotteista! Sulfaattishampoo tosiaan puhdistaa päänanan paremmin ja silikoni taltuttaa pahimman pörrön.
Minä tympäännyin oikeaoppisuuden ehdottomaan vaatimiseen. Olin jo reilut kaksikymmentä vuotta sitten amerikkalaisessa nettiryhmässä, jossa noudateltiin CG:n kaltaisia menetelmiä, mutta ei riidelty niistä. En tiedä, mistä suomalainen innostus lähti, mutta media teki ryhmille karhunpalveluksen asiaatuntemattomalla mainostamisellaan ja antamalla ymmärtää, että jokaisella on kiharat hiukset, jotka vain odottavat ihanaa paljastumistaan: joka päivä ilmestyi kymmeniä uusia jäseniä, ja ihan liian monella asenne oli "hei mä oon uusi täällä, kertokaa mulle kaikki tästä Curly Girlistä". Olen ollut poissa jo aika kauan, joten ehkä meno on tällä välin rauhoittunut.
OIkeaoppinen CG vaatii valtavasti aikaa ja vaivaa. Olen myös sitä mieltä, että geelillä kuorrutettujen hiusten asetteleminen kiekuroiksi kangaskypärän sisälle ja kuivattaminen sitten tähän geelimuottiin on hiusten kihartamista siinä missä papiljottienkin käyttäminen. Ja kolmena päivänä geelillä ja öljyllä freesatut hiukset eivät näytä freeseiltä.
Minusta tuo oli erittäin oikeaan osunut kolumni. Samoin Hesarin Tympeät tytöt juttu tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkät hiukset enkä aio ikinä leikata niitä. Pitkä tukka on helppohoitoinen, se näyttää hyvälle aamulla heti kun vaan kampaat sen. Lettikampaukset ovat upeita, lisäksi helppoja ja nopeita tehdä. Pesen hiukset 2krt viikossa. Kuivashampoo pelastaa rasvaisen tukan hetkessä ja sitä käytän ehkä kerran viikossa.
Olen pitänyt lyhyttä kananpersetukkaa ikävuosien 15-20 välillä. Tukkaa piti laittaa joka ainoa päivä vähintään puoli tuntia aamuisin, muuten se sojotti joka suuntaan. Todella rasittavaa!
Enkä ole vielä tavannut ketään miestä joka haluaisi mielummin lyhyttukkaisen naisen.
Miten sinä saat letit pysymään? Minun hiukset on niin liukkaat, että letittäminenkin on hankalaa eikä letit pysy, kun hiukset karkaavat siitä pois.
Teen lettikampauksen aina kaksi tai kolme päivää jälkeen hiustenpesun, jolloin tukka on jo rasvainen. Silloin ei ole niin liukas, kuivashampoo ainakin pistää kuriin liukkaat hiukset jos se on ongelma. Hiuslakka auttaa tuohon vaivaan myös.
Juuri pestyssä tukassa lettikampaus ei pysy ellei laita paljon muotovaahtoa ja hiuslakkaa, enkä halua käyttää niitä lainkaan.
Yök, minun hiukset haisevat jo kahden päivän pesuvälillä pahalle, kun ne on klähmäisen rasvaiset latvoja myöten. Ne tuntuu ja näyttää kuin olisivat märät. Tuo sinun keino ei toimi minulla, harmi.
Käytä laadukasta kuivashampoota niin pääset tuosta haju- ja rasvaisuusongelmasta. Peset hiukset kyllä todella usein jos peset ne joka toinen päivä. Oletko kokeillut pidentää pesuväliä? Sekin onnistuu kuivashampoolla hyvin. Itse kun laitan kuivashampoota tukka näyttää hyvälle ja rasvattomalle ainakin kaksi päivää sen jälkeen. Sitten se kyllä alkaa kutista niin paljon että se on pakko pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkät hiukset enkä aio ikinä leikata niitä. Pitkä tukka on helppohoitoinen, se näyttää hyvälle aamulla heti kun vaan kampaat sen. Lettikampaukset ovat upeita, lisäksi helppoja ja nopeita tehdä. Pesen hiukset 2krt viikossa. Kuivashampoo pelastaa rasvaisen tukan hetkessä ja sitä käytän ehkä kerran viikossa.
Olen pitänyt lyhyttä kananpersetukkaa ikävuosien 15-20 välillä. Tukkaa piti laittaa joka ainoa päivä vähintään puoli tuntia aamuisin, muuten se sojotti joka suuntaan. Todella rasittavaa!
Enkä ole vielä tavannut ketään miestä joka haluaisi mielummin lyhyttukkaisen naisen.
Miten sinä saat letit pysymään? Minun hiukset on niin liukkaat, että letittäminenkin on hankalaa eikä letit pysy, kun hiukset karkaavat siitä pois.
Teen lettikampauksen aina kaksi tai kolme päivää jälkeen hiustenpesun, jolloin tukka on jo rasvainen. Silloin ei ole niin liukas, kuivashampoo ainakin pistää kuriin liukkaat hiukset jos se on ongelma. Hiuslakka auttaa tuohon vaivaan myös.
Juuri pestyssä tukassa lettikampaus ei pysy ellei laita paljon muotovaahtoa ja hiuslakkaa, enkä halua käyttää niitä lainkaan.
Yök, minun hiukset haisevat jo kahden päivän pesuvälillä pahalle, kun ne on klähmäisen rasvaiset latvoja myöten. Ne tuntuu ja näyttää kuin olisivat märät. Tuo sinun keino ei toimi minulla, harmi.
Käytä laadukasta kuivashampoota niin pääset tuosta haju- ja rasvaisuusongelmasta. Peset hiukset kyllä todella usein jos peset ne joka toinen päivä. Oletko kokeillut pidentää pesuväliä? Sekin onnistuu kuivashampoolla hyvin. Itse kun laitan kuivashampoota tukka näyttää hyvälle ja rasvattomalle ainakin kaksi päivää sen jälkeen. Sitten se kyllä alkaa kutista niin paljon että se on pakko pestä.
Onko suositella jotain merkkiä? En ole koskaan käyttänyt kuivashampoota, mutta voisin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä tukka on huomattavasti helpompi kuin lyhyt, joten helppohoitoisuus on typerin mahdollinen syy lyhyelle tukalle. Pitkän kanssa riittää pesu ja harjaus, latvojen leikkaus vaikka itse pari kertaa vuodessa. Lyhyet pitää leikkauttaa muutaman viikon välein ja pakko käyttää muotoilutuotteita. Ihan hirveä vaiva, jota ei kyllä mitenkään kompensoi se että tukka kuivuu vähän nopeammin.
Riippuu ihan hiuslaadusta ja -mallista, kumpi on työläämpi ylläpitää.
Juuri näin.
Itselle on pari pitkähiuksista ystävätärtä mainostanut, miten kätevää on pitää pitkiä hiuksia ja että ne näyttävätkin paremmilta kuin lyhyet. Minulla on yleensä ollut lyhyet, koska hiuslaatu on ohut, pitkänä se muistuttaa rotanhäntää ja aiheuttaa kutinaa osuessaan silmien eteen. Lyhyet hiukset on minulle kätevät ja kivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suositella jotain merkkiä? En ole koskaan käyttänyt kuivashampoota, mutta voisin kokeilla.
Tässä hyviä testituloksissa pärjänneitä, kokeile jotakuta näistä:
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000006398075.html
Myös Herbinan kuivashampoo on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ylipainoinen ja ruma 42 v nainen. Hiukset ovat pitkät, paksut ja vaaleat, ei ole varaa kampanjaan. Kestävät kuivua koko päivän, n 12 tuntia. Lapsillani on samanlaiset hiukset, tuuheus kulkee suvussa. Hiuksia ei voi koskaan pitää auki. Veikkaan että on ihan sama millaiset hiukseni ovat kun olen muutenkin ruma ja näkymätön. Tämä keskustelu koskee kauniita nuoria naisia, meillä vanhemmilla on ihan sama millaiset hiukset ovat.
Jos todella kuivuminen kestää 12 tuntia, kuivaa hiuksesi kuivaajalla! Hiukselle on moninkertaisesti haitallisempaa olla märkä/kostea (=kaikista herkimmässä tilassa) noin kauan kuin föönaaminen nykyajan laadukkailla ja hellävaraisilla hiustenkuivaajilla.
Föönäus kestää tunnin. En viitsi. Lapsillani kestää väh 30 min eivätkä halua istua paikallaan niin kauaa.
Oho, leikkasi lyhyet hiukset ja joutui lesbon seksuaalisen hyökkäyksen kohteeksi - pelottavaa!
Että ihmiset tekee päätelmiä muiden ulkonäön perusteella? Omg miten tämä voi olla mahdollista /s
Tatuoi esim. otsaasi pieni hakaristikuvio niin veikkaan että toimittaja itse mukaanlukien monikin tekee suoraan päätelmiä ideologiastasi kyselemättä sen tarkemmin mitä sillä tarkoitat.
Kuviollahan on hyvin vanha perinteinen merkitys esim. intiassa.
Vierailija kirjoitti:
Toimittaja teki parhaansa näyttääkseen kaljulta telaketjulesbolta ja on sitten aidosti hämmästynyt kun esim yökerhossa hänen oletetaan olevan telaketjulesbo?
Vaikka olisit minkä näköinen tahansa, se ei oikeira KETÄÄN kommentoimasn mitään saatikka KÄYMÄÄN FYYSISESTI KÄSIKSI!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Föönäus kestää tunnin. En viitsi. Lapsillani kestää väh 30 min eivätkä halua istua paikallaan niin kauaa.
Ei todellakaan kestä. Nykyaikainen fööni on niin tehokas, sekä hiukset jaetaan osioihin. Sentin parin levyinen kerros kerrallaan ja loput pään päälle hainhampaalla.
15-kiloinen vehnäterrierikin - jolla on erittäin paksu, villava turkki - kuivuu alle tunnissa. En usko sekuntiakaan että kunnon välineillä ja tekniikalla kenenkään hiukset eivät kuivuisi.
Ja edelleen - tunnin kuivauskin olisi parempi kuin 12h märkänä. Jälkimmäinen on kaikista pahinta hiuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen päivä on ihan normaali pesuväli. Hiukset voi pestä vaikka joka päivä eikä siitä ole mitään haittaa, eikä pesuväliä tarvitse väkisin yrittää pidentää. (päinvastoin nämä jotka kehuskelevat pesevänsä vain kerran viikossa tai harvemmin yleensä haisevat ummehtuneelta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klippoteket, myydään melkein joka paikassa, vaaleanpunainen suihkepullo, hinta nelisen euroa. Hyvä tuoksu ja ylivoimaisesti miellyttävin koostumus kokeilemistani kuivashampoista.
Minulla on taas ollut melkein koko ajan pitkät hiukset. Vaan yhden kerran oli vähän aikaa lyhyet. Täytyy silti kirjoittaa, että myös pitkistä hiuksista on annettu minulle ikävää kommenttia. Jotkut ovat sanoneet hiuksiani rumiksi tai muuten arvostelleet. Siinä mielessä tuntuu siltä, että joitakin ärsyttää sekin että minulla on ihan alaselkään olevat hiukset. En ole ihan nuorikaan, joten ehkä joidenkin mielestä pitäisi jo leikata.
Luulen, että täällä jokainen poikkeus taitaa olla huono juttu. Itse taas tykkään jos jollakin erilaiset hiukset. Niin miehillä kuin naisillakin. Olen aina ihaillut kaikkia erilaisia juttuja. Miehillä tykkään pitkistä hiuksista myös. Tosin ei tarvitse olla edes pitkät, mutta jokin erilainen juttu kiinnostaa. Itsellä vaan pitkät vaaleat hiukset, joita välillä värjään. Eivät ole mitkään tosi hienot vaan tavalliset hiukset. Ehkä joku ajattelee, että kunnoltaan sellaiset, että pitäisi jo leikata. En vaan halua sitä tehdä ja tykkään pitkistä. Siihen on tottunut jo liikaa joten yritän niitä hoitaa ja pitää kunnossa.