Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Sinun hiuksesi eivät ole sinun - kokemuksia kun nainen leikkaa hiuksensa lyhyeksi

Vierailija
05.09.2021 |

Hesarissa mielenkiintoinen juttu siitä miten ympäristö suhtautuu naisten lyhyeksi leikkattuun tukkaan. Naisten omia kokemuksia siitä miten heitä lähestytää ja mitä heistä oletetaan.

Itselleni miehenä tuntui käsittämättömältä, kun en itse suhtaudu naisen lyhyisiin hiuksiin mitenkään muuten kuin tyyliseikkana.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008228678.html

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä vahvasti sukupolvijuttu? Vai luokitteleeko muka alle nelikymppiset vielä ihmisiä tällä tavalla?

Vierailija
2/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän keskiajalta tuokin juttuidea repäisty. Tarkoitusen hakuista propaganda mediaa. Mun tukka on ollut lyhyt ja pitkä ja ei ole Hesarin juttua tarvinnut ihmisten reaktioista väsätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junntteja riittää aina kommentoimaan ja käyttäytymään epäsopivasti. Syy voi olla mikä tahansa valtavirrasta poikkeaminen. Naisten lyhyet hiukset on vain yksi asia, jolla massasta erottuu.

Vierailija
4/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelissa oli myös paljon esimerkkejä maailmalta. Lienee totta, että Suomessa lyhyeen tukkaan on totuttu aika laajasti. Monissa maailmankolkissa ollaan paaaljon konservatiivisempia ja netti tuo meidät tässäkin ihanasti yhteen.

Vierailija
5/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömältä tuo ilmiö kaikista normaaleista ihmisistä tuntuukin. En ole koskaan ollut kalju tai lyhythiuksinen mutta muutama naispuolinen kaverini on. Se aggression, seksiehdotusten ja suoranaisten r*iskausuhkailujen määrä on heidän mukaansa ollut käsittämätöntä. Yhdeltä olivat hiukset lähteneet sytostaattihoitojen vuoksi, joten onpa todella hienoa joutua kuuntelemaan uhkailuja ja päänaukomista vielä lisäksi.

Toisaalta tunnistan myös sen, minkä eräs kommentoija totesi jutun kommenttiosiossa: osa naisista on nimenomaan vaatimassa muilta naisilta lyhyen tukan leikkaamista viimeistään nelikymppisenä. Kun muuten "roikkuva tukka korostaa roikkuvia piirteitä". Minä taas koin kaksikymppisenä tolkutonta painostamista muiden naisten taholta "pitkien hiusten" kasvattamiseen - olkapäille ulottuvat hiukset kun eivät olleet heidän mukaansa pitkät.

En ymmärrä, miksi naisten hiukset herättävät näin voimakkaita tunteita. Ajakoot jokainen kaljuksi tai kasvattakoot takapuoleen ulottuvat hiukset niin halutessaan (ja kaikkea siltä väliltä) mutta ei pitäisi olla liikaa vaadittu, että muut jätetään hiustyyleineen rauhaan.

Vierailija
6/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämä vahvasti sukupolvijuttu? Vai luokitteleeko muka alle nelikymppiset vielä ihmisiä tällä tavalla?

On sukupolvijuttu, mutta toisinpäin kuin kuvittelet. Olen itse leikannut lukuisia kertoja hiukset lyhyiksi, eikä kukaan ole asiasta ollut moksiskaan. Olen siis kohta 50.

Vierailija
7/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorekas 35v ja olen saanut lyhyistä hiuksista vain kehuja. Omiin piirteisiin sopii nämä. Kaikillehan ei sovi ja itse näytän pitkällä tukalla ikäistäni vanhemmalta vaikka en ole ryppyinen ja tukkakin on paksu.

Vierailija
8/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan vieras ei ole hiuksiani kommentoinut, mutta mieheni mielipide on tullut selväksi. Pitäisi olla pitkät hiukset ja se on katastrofi, kun leikkaan ne joskus olkapäämittaisiksi.

Vierailija
9/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen koko kropan mittasuhteet määrittävät, mikä pituus sopii hänelle parhaiten. Se on yksilöllistä. Tukan tehtävä on kuitenkin saada ihminen näyttämään hyvältä, se ei ole itseisarvo.

Vierailija
10/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan ihan henkilön omasta persoonasta kiinni? Jos olet muiden mielipiteistä elävä tossu niin tottakai ihmiset kommentoi. Kun olet kuten minä, niin kukaan ei sano sanaakaan kun vetäisen irokeesin tai pääni kokonaan klaniksi. Ne on hiljaa tai kommentoi "kiva", koska tietää hyvin että minulle on ihan sama.

Vierailija
11/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se Hesari siellä taas mädättää?!

Vierailija
12/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkät hiukset ja jos olen leikannut niitä ehkä sen 3 cm olen saanut kommenttia, että "totuin että sulla oli niin pitkä tukka.. siis on noikin hyvät.." Siis mitä hittoa..! Oikeasti 3 cm lyhennys... En voi käsittää.

Itsekin haaveilen välillä että leikkaisin olkapäille asti hiukset, mutta en jaksaisi kuunnella niitä muiden ihmisten kommentteja..

Vierailija
13/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisella lyhyet hiukset: aha ok

Miehellä pitkät hiukset: neiti!

Miehellä kalju: uus n ä tsi!

Vierailija
14/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja teki parhaansa näyttääkseen kaljulta telaketjulesbolta ja on sitten aidosti hämmästynyt kun esim yökerhossa hänen oletetaan olevan telaketjulesbo?

Vierailija
15/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisella lyhyet hiukset: aha ok

Miehellä pitkät hiukset: neiti!

Miehellä kalju: uus n ä tsi!

Pitkä tukka miehillä oli joidenkin mielestä neitimäistä ja erikoista ehkä joskus 80-90-luvuilla, kun miesten korvakorutkin oli vielä erikoista. Nykyään miehillä on pitkää tukkaa vaikka kuinka paljon ja erityisesti musiikkipiireissä.

Vai onko hevari uskottava ilman pitkää tukkaa?

Vierailija
16/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän pitkät hiukseni niin kauan kunnes putoavat päästä.

Vierailija
17/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin alkoi niin vimmatusti ärsyttämään (taas) kun ajattelin, että on joku hesarin mielenmuokkausjuttu kyseessä. Mutta ei toi kolumni niin huono ollutkaan. Siinä mielessä olen kyllä vähän typertynyt, että minulla on ollut pitkät ja erittäin lyhyet hiukset koko aikuisikäni lukuisia kertoja molemmat. Vasta nyt, ensimmäistä kertaa törmäsin tällaiseen, että joku pohtii tätä ihan tosissaan. Ajat todellakin muuttuvat ja sanonpa vain (yhä uudelleen, näköjään), että nainen oli vapaampi ennen, huomattavasti vapaampi. Ja nykyinen asenneilmaston tiukennus johtuu vain ja ainoastaan feminismistä sekä sen suorista ja epäsuorista vaikutuksista. Suorastaan alkaa ällöttää.

Vierailija
18/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemuksia. Kaljuksi leikattuani monet kundit oletti että olen mun frendin kanssa pariskunta ja tulivat ehdottamaan baarissa kimppaa, tätä tapahtui PALJON. Yksi myös sanoi siinä että ottaisi mielellään sen mun pitkähiuksisen frendin mimmifrendikseen mutta enemmän meistä mun kaljun kans olis kiinnostanut seksi.

Vierailija
19/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun 90-luvulla leikkautin hiukset lyhyeksi, ei poikaystävä puhunut mitään pitkään aikaan. Muuta syytä en keksinyt kuin hiukset.

Joku mies kenen kanssa kävin treffeillä, sanoi myös, että haluan pitkähiuksisen naisen.

No, sittemmin on ollut pidempää ja lyhyempää mallia. Vähän pidemmistä pidän itsekin.

Vierailija
20/136 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan vieras ei ole hiuksiani kommentoinut, mutta mieheni mielipide on tullut selväksi. Pitäisi olla pitkät hiukset ja se on katastrofi, kun leikkaan ne joskus olkapäämittaisiksi.

Mun mies ihan ehdotti lyhyemmän tukan leikkaamista kun kasvatin hiuksia. Ehdotti sellaista alle leukalinjan olevaa tukkaa. Pätkäisin siitä vieläkin lyhyemmän. Nyt sillä on itsellään pitkä tukka, koska kasvattaa lahjoitukseen.