HS: Sinun hiuksesi eivät ole sinun - kokemuksia kun nainen leikkaa hiuksensa lyhyeksi
Hesarissa mielenkiintoinen juttu siitä miten ympäristö suhtautuu naisten lyhyeksi leikkattuun tukkaan. Naisten omia kokemuksia siitä miten heitä lähestytää ja mitä heistä oletetaan.
Itselleni miehenä tuntui käsittämättömältä, kun en itse suhtaudu naisen lyhyisiin hiuksiin mitenkään muuten kuin tyyliseikkana.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Olen nuorekas 35v ja olen saanut lyhyistä hiuksista vain kehuja. Omiin piirteisiin sopii nämä. Kaikillehan ei sovi ja itse näytän pitkällä tukalla ikäistäni vanhemmalta vaikka en ole ryppyinen ja tukkakin on paksu.
Epäilemättä saat kehuja ja on melko varmaa, että lyhyt tukka ei sovi sinulle ja tee sinusta nuorekasta.
Näin ihan todennäköisyyspohjalta.
En vähättele kirjoittajan kokemuksia, mutta eivät ihmisten kuvitelmat oikeuksisaan puuttua toisten ulkonäköön koske vai naisten lyhyitä hiuksia. Itselläni on luonnonkihara tukka ja kehtaan pitää sitä pitkänä. On se vaan joillekin ongelma. Luonnonkihara kun ei ole semmoinen kiiltävä ja sileä, sitä pitäisi kuulemma pitää lyhyenä. On epäsiisti, liian iso, liian sitä, liian tätä. Varsinkin, kun muija lähestyy 50 v. Värjätäkään ei kuulemma saa, kun sekin on valehtelua, itsepetosta ja liian jotain.
En ota kuuleviin korviini mutinoita. Hiukseni ovat kuollutta sarveisainetta, joka sijaitsee minun päässäni, joten ne ovat minun asiani. Eikä näytä tyttärelläkään olevan paineita. Oli 15 v, kun ajoin hänet kaljuksi ja siilitukalla menee edelleen. Noh, myönnettäköön, että joittenkin kauhuksi. Mutta erotan kyllä hänet kaveriporukasta :D
Miksi muuten miehet eivät kasvata itselleen tuuheita ja pitkiä hiuksia vaan hankkivat kaljun? Vahvat hiukset ovat miehenkin kruunu. Naisten ei muuten kannata ottaa huonohiuksista miestä lasten isäksi, lapsirukat perivät vielä miehen huonot geenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkät hiukset enkä aio ikinä leikata niitä. Pitkä tukka on helppohoitoinen, se näyttää hyvälle aamulla heti kun vaan kampaat sen. Lettikampaukset ovat upeita, lisäksi helppoja ja nopeita tehdä. Pesen hiukset 2krt viikossa. Kuivashampoo pelastaa rasvaisen tukan hetkessä ja sitä käytän ehkä kerran viikossa.
Olen pitänyt lyhyttä kananpersetukkaa ikävuosien 15-20 välillä. Tukkaa piti laittaa joka ainoa päivä vähintään puoli tuntia aamuisin, muuten se sojotti joka suuntaan. Todella rasittavaa!
Enkä ole vielä tavannut ketään miestä joka haluaisi mielummin lyhyttukkaisen naisen.
Miten sinä saat letit pysymään? Minun hiukset on niin liukkaat, että letittäminenkin on hankalaa eikä letit pysy, kun hiukset karkaavat siitä pois.
Teen lettikampauksen aina kaksi tai kolme päivää jälkeen hiustenpesun, jolloin tukka on jo rasvainen. Silloin ei ole niin liukas, kuivashampoo ainakin pistää kuriin liukkaat hiukset jos se on ongelma. Hiuslakka auttaa tuohon vaivaan myös.
Juuri pestyssä tukassa lettikampaus ei pysy ellei laita paljon muotovaahtoa ja hiuslakkaa, enkä halua käyttää niitä lainkaan.
Onpa mielenkiintoista keskustelua. Itsellä on aina ollut lyhyehkö tukka. Lapsuudessa äitini ei viitsinyt/ehtinyt letitellä sitä aamuisin.
Koskaan en ole kokenut kelpaamattomuutta hiusten vuoksi.
Ikääkin on jo 55
Näin pitkähiuksisena ärsyttää kun jotkut tulevat päivittelemään sitä, että:
- miten olen liian vanha pitämään pitkiä hiuksia (olen 30v)
- miten pitkät hiukset on hankalat ja vaivalloiset
- miten pitkät hiukset on tylsät ja epämuodikkaat
- (vauvapalstabonus: olen liian vanha pitämään hiuksia letillä :DD)
Hiukseni ovat puoleen selkään ja kun laitan ne letille, niin letti on ranteenpaksuinen. Kateus on ehtymätön luonnovara.
Vierailija kirjoitti:
En vähättele kirjoittajan kokemuksia, mutta eivät ihmisten kuvitelmat oikeuksisaan puuttua toisten ulkonäköön koske vai naisten lyhyitä hiuksia. Itselläni on luonnonkihara tukka ja kehtaan pitää sitä pitkänä. On se vaan joillekin ongelma. Luonnonkihara kun ei ole semmoinen kiiltävä ja sileä, sitä pitäisi kuulemma pitää lyhyenä. On epäsiisti, liian iso, liian sitä, liian tätä. Varsinkin, kun muija lähestyy 50 v. Värjätäkään ei kuulemma saa, kun sekin on valehtelua, itsepetosta ja liian jotain.
En ota kuuleviin korviini mutinoita. Hiukseni ovat kuollutta sarveisainetta, joka sijaitsee minun päässäni, joten ne ovat minun asiani. Eikä näytä tyttärelläkään olevan paineita. Oli 15 v, kun ajoin hänet kaljuksi ja siilitukalla menee edelleen. Noh, myönnettäköön, että joittenkin kauhuksi. Mutta erotan kyllä hänet kaveriporukasta :D
Jatkan vielä, että Curly Girl -facebookryhmässä en kestänyt montaa viikkoa, kun en jaksanut sitä valitusta että sielläkin kihara hius oli joidenkin ryhmäläisten mielestä koko ajan jotenkin vääränlainen eikä sen kanssa kehdannut mennä edes ulos roskia viemään saatika töihin. Yleensä näillä valittajilla oli jokseenkin samanlainen tukkatyyli, jolla itse olen käynyt akateemisessa asiantuntijatyössä vuosikausia. Mutta siis vain tietynlaiset kiharat olivat toivottuja. Hei kamoon, se on vaan tukkaa!
Kyllähän täällä + muuallakin miehet itkevät monesti pitkien hiusten perään, vaikka naiset kuinka selittäisivät että vanhemmiten hiuslaatu muuttuu ja haurastuu, joten siksi leikkaavat lyhyemmän mallin. Ja osa sanoo myös, että haluaa helposti hoidettavat hiukset, jota miehet eivät siedä syynä ollenkaan- eivät vissiin tajua, että pitkien hiusten hoitaminen on jotain ihan muuta kuin pikainen shampoopesu pari kertaa viikossa?
Miehet menee kaljuina tai muutama haiven tuulessa hulmuten, a'la Danny ja vinkuvat naisilta pitkiä hiuksia. Ei ne geenit sen kummemmat mkehilläkään ole. Eikä se "perse" tyynyllä komista ketään. Mököttävät kun nainen leikkaa OMAT hiuksensa. Vittuako se miehelle kuuluu. Ei siinä nainen paljon miestä kiinnosta muuta kuin ulkokuoren takia, jos rakkaus kuihtuu hiusten leik kuun myötä. Tai kiukutellaan kuin pikkulapsi. Mun miehellä ollu millon mitäkin, pitkää, lyhyttä, siiliä. Edelleen yhdessä. Vaikka ulkonäkö onkin muuttunut hiusmallin muuttuessa niin omapa on asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkät hiukset enkä aio ikinä leikata niitä. Pitkä tukka on helppohoitoinen, se näyttää hyvälle aamulla heti kun vaan kampaat sen. Lettikampaukset ovat upeita, lisäksi helppoja ja nopeita tehdä. Pesen hiukset 2krt viikossa. Kuivashampoo pelastaa rasvaisen tukan hetkessä ja sitä käytän ehkä kerran viikossa.
Olen pitänyt lyhyttä kananpersetukkaa ikävuosien 15-20 välillä. Tukkaa piti laittaa joka ainoa päivä vähintään puoli tuntia aamuisin, muuten se sojotti joka suuntaan. Todella rasittavaa!
Enkä ole vielä tavannut ketään miestä joka haluaisi mielummin lyhyttukkaisen naisen.
Miten sinä saat letit pysymään? Minun hiukset on niin liukkaat, että letittäminenkin on hankalaa eikä letit pysy, kun hiukset karkaavat siitä pois.
Teen lettikampauksen aina kaksi tai kolme päivää jälkeen hiustenpesun, jolloin tukka on jo rasvainen. Silloin ei ole niin liukas, kuivashampoo ainakin pistää kuriin liukkaat hiukset jos se on ongelma. Hiuslakka auttaa tuohon vaivaan myös.
Juuri pestyssä tukassa lettikampaus ei pysy ellei laita paljon muotovaahtoa ja hiuslakkaa, enkä halua käyttää niitä lainkaan.
Yök, minun hiukset haisevat jo kahden päivän pesuvälillä pahalle, kun ne on klähmäisen rasvaiset latvoja myöten. Ne tuntuu ja näyttää kuin olisivat märät. Tuo sinun keino ei toimi minulla, harmi.
miespuoliset ystävät kertonut, et pitkät hiukset naisella, on heille tärkeä juttu. ymmärtävät sairauden takia puuttuvat hiukset kyllä.
luulen et naisten olis hyvä ymmärtää, miesten esteettinen puoli ja se et pitävät pitkiä hiuksia kauniina.
puolikalju naisella, kun on kauneinmillaannoin 19-30 vuotiaana, niin, onhan se karua, jos valokuvat itsestä on ainoastaan puolikaljuja, kun vois olla hiukset kauneinmillaan.
itellä puhkes sairaus vanhemmal iällä, voi lähtee hiukset,tuntuu hyvältä kun on itestä valokuvia nuorena, jois hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök, minun hiukset haisevat jo kahden päivän pesuvälillä pahalle, kun ne on klähmäisen rasvaiset latvoja myöten. Ne tuntuu ja näyttää kuin olisivat märät. Tuo sinun keino ei toimi minulla, harmi.
Mulla on erittäin paksut, sileät ja liukkaat hiukset. Teen heti pesun jälkeen lettikampaukset niin että ensinnäkin kiharran hiukset ja toisekseen käytän kuivashampoota ja/tai suolasuihketta siihen puhtaaseen hiukseen. Kumpikin kikka antaa hiuksille ihan eri rakenteen ja kampaukselle paremman pidon kuin pelkästään pesty ja kuivattu suora hius.
Varmasti monessakaan maassa naisen hiukset(kaan) ei ole naisen omaisuutta, mutta jotenkin surullista että suomalaisnaiset alkaa uhriutua asiasta. Täällä kun kenenkään ei ole mikään pakko olla tekemisissä tai edes parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa joka kokee oikeudekseen määritellä minkä mittaiset hiukset muiden päässä kasvaa.
Ja siitäkin toisaalta nousee itku ja äläkkä jos kukaan ei kommentoikaan kampaajakäyntiä. Se maireasti hymyillen lausuttu "kiva" tai "sopii sulle tosi hyvin" kun harvemmin on ihan aito kehu. Ainakaan naisten suusta.
Haluaisin lyhyen tukan mutta minulla on niin paljon pyörteitä, että pitempi tukka vetää niitä alas. Leikkautin kerran lyhyen tukan ja aikaa meni joka päivä paljon niiden pyörteiden epäonnistuneeseen oikomiseen.
Vierailija kirjoitti:
miespuoliset ystävät kertonut, et pitkät hiukset naisella, on heille tärkeä juttu. ymmärtävät sairauden takia puuttuvat hiukset kyllä.
luulen et naisten olis hyvä ymmärtää, miesten esteettinen puoli ja se et pitävät pitkiä hiuksia kauniina.
puolikalju naisella, kun on kauneinmillaannoin 19-30 vuotiaana, niin, onhan se karua, jos valokuvat itsestä on ainoastaan puolikaljuja, kun vois olla hiukset kauneinmillaan.
itellä puhkes sairaus vanhemmal iällä, voi lähtee hiukset,tuntuu hyvältä kun on itestä valokuvia nuorena, jois hiukset.
- minua ei naisena kiinnosta mitä miehet lvat hiuksistani mieltä
- jotkut miehet tosiaan tykkäävät pitkistä, jotkut lyhyistä, joitain ei kiinnosta lainkaan - ihan sama
- puolikaljussa ei ole mitään karua, ja jollekulle se on se "hiukset kauneimmillaan"
- en koskaan katsele vanhoja valokuvia ja mieti että onpa hyvä että minulla oli pitkät hiukset
Uskomattoman ahdasmielinen ja tuomitseva kommentti.
Täytän ensi viikolla 39, ja vasta nyt kesällä ensimmäisen kerran kuulin negatiivisen kommentin hiuksistani: ne on mitäänsanomattomat. En loukkaantunut hiusteni puolesta, vaan siitä että tämä henkilö tiesi stressaavan elämäntilanteeni, ja päätti silti sanoa noin (ja lisäsi vielä, että näytän kamalan väsyneeltä).
Minulla on vähän olkapäiden yli ulottuvat hiukset, ja niissä on oma värini. Pian olisi aika siistiä latvat, mutta en pidä asian kanssa kiirettä. Hiukseni on kullanruskeat, ja ne auringonvalossa varsinkin vivahtaa minusta todella nätisti kultaan. En värjää enää hiuksiani, koska olen allerginen vähän kaikelle, ja halusin vähentää kemikaalikuormaa.
Koskaan en ole pitänyt lyhyitä hiuksia (enkä kahtaa kertaa ole leikauttanut otsatukkaa samasta syystä), sillä liukkaat hiukseni sojottavat tasan siihen suuntaan mihin haluavat. Niitä ei väännetä kuin oikeasti väkisin asettumaan oikeaan suuntaan, joten suosin pituuksia, joissa hiukset saa laitettua helpommin nätiksi.
Tykkään muuten myös lettikampauksista, enkä aio ikinä niiden tekoa lopettaa. Aion mummonakin - toivottavasti hopeahiuksisena - pitää nutturaa ja lettejä. Muiden mielipiteet ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nuorekas 35v ja olen saanut lyhyistä hiuksista vain kehuja. Omiin piirteisiin sopii nämä. Kaikillehan ei sovi ja itse näytän pitkällä tukalla ikäistäni vanhemmalta vaikka en ole ryppyinen ja tukkakin on paksu.
Epäilemättä saat kehuja ja on melko varmaa, että lyhyt tukka ei sovi sinulle ja tee sinusta nuorekasta.
Näin ihan todennäköisyyspohjalta.
Huomattavimmat osat ulkonäköäni ovat korkeat poskipäät, aasialaistyyliset siniset silmät ja pitkä kaula. Lisäksi olen siro ja hoikka. Otsatukka on lyhyt.
Pesen hiuksiani päivittäin ja tukkani kasvaa nopeasti, rasvoittuu ja on aika tuuhea, siis kasvaa myös pyramidimaisesti jolloin kampaajalla täytyy käydä 1-2 kk välein joka tapauksessa.
Korville tai hieman siihen päälle ulottuva tukka on niskasta kevyt ja ilmava. Kasvatan tätä nyt lyhyeen polkkaan. En oikeasti jaksa jokaikinen päivä laittaa/suoristaa hiuksia tai käyttää kaikkia hoitoaineita latvaan ettei hiuslatva harota. Urheilen joka päivä joten hiukset on päivittäin pestävä.
Ihmettelen ylipäänsä tällaista asennetta, että naisen pitäisi tehdä mahdollisimman työläitä valintoja kuten pitää pitkää tukkaa ja hankalia vaatteita kun vihdoin eletään aikaa jolloin ei ole "pakko".
Se tunne kun leikkautin pixien oli jumalainen. Ihanan kevyt tunne kun se raskas hiusmassa oli poissa ja kampaus näytti hyvältä laittamatta. Kaipaan kuitenkin erilaisia puoliponnareita, lettejä yms. variaatiota jo joten saa nyt kasvaa pitemmäksi.
Minkälainen lyhyt tukka teillä on keskustelussa? Joku poikatukkako tai pokkatukka? Tukan pitää olla nätisti ja siisti mikä usein tarkoittaa, että se pitää laittaa ylös kuten suomenkielessä sanotaan... Ainakin minulla on tukka mennyt niin omituiseksi monella tavalla, että on helpotus kun sen leikkaa aika lyhyeksi, ei edes enää ihan niinkutsutusti puolipitkäksi olkapäihin saakka vaan vielä vähän lyhyemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän pitkät hiukseni niin kauan kunnes putoavat päästä.
Tai kunnes hoitaja ne leikkaa tai käskee parturin leikata vuodeosastolla, että ovat helpommat hoitaa.