Tuoreehko parisuhde ja mies haluaisi minun tekevän töitä omassa yrityksessään
Minulla on ihan hyvä ura ja työ yrittäjänä. Teen töitä aika paljon verkostoitumista vaativalla alalla, jonka kantava voima on tunnettuus. Melko tuore miesystäväni on jo pidemmän aikaa ehdottanut sitä, että lähtisin tekemään töitä hänen omistamassaan yrityksessä. Eli lähtisin tavallaan ihan "uusille vesille" luottaen ainoastaan ominaisuuksiini, jotka ovat tarpeen niin nykyisessä kuin mieheni kaavailemassa tehtävässä.
Minulle heräävät mieleen seuraavat kysymykset:
1. Jos en ole palkattu työntiekijä mieheni yrityksessä (mies haluaisi minun toimivan freelancer-pohjalta), minut on erittäin helppoa ulkoistaa tehtävästä mikäli parisuhteessa jotakin menisi solmuun.
2. Jos jättäydyn sivuun nykyiseltä alaltani, paluu ei ole välttämättä ihan kovin helppo ja ruusuinen siinä tapauksessa, että olen tehnyt ihan muita hommia ja lopettanut yhteydenpidon entisiin asiakkaisiini.
3. Nyt minulla on hyvät tulevaisuudennäkymät. Jos vaihdan "uusille vesille", en todellakaan voi ennustaa millään tavalla tulevaisuuttani. Yrittäjänä kannan kuitenkin omat riskini ja jostakin syystä minua pelottaisi joutua yhden ihmisen mielivallan alaiseksi.
Olenko liian kyyninen vai olenko vain realisti? Mies syyttää minua suhteemme kestävyyden kyseenalaistamisesta mikäli puhun em. ajatuksistani hänelle. Hän kuulemma haluaa olla kanssani koko loppuelämänsä. Minä taas ajattelen, että ihmisten mielipiteet muutuvat. Olemme tunteneet alle vuoden.
Kommentit (139)
Tsemppiä ap, joskus törmää tuollaisiin ihmisiin, jotka ovat niin röyhkeitä ja varmoja oikeudestaan hyväksikäyttää toisia, että siinä alkaa itsekin miettiä kuka täällä on hullu - itse vai se toinen. Suhde pakettiin ja eteenpäin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tää aloitus on totta, niin ihmettelen kuinka oot pärjänny tollasilla älynlahjoilla yrittäjänä :D
Pointtini olikin se, että tämä koko ehdotus on ihan oman maailmanjärjestykseni ulkopuolelta. Niin päätön, että on vaikea käsittää sitä. Yritän nyt hahmottaa sitä, onko oma skeptisyyteni omituista vai ainoastaan tervejärkisen mielipide.
Olen ollut parisuhteessa ja oletusarvo sellaisessa on se, että kumppani haluaa toiselle vain hyvää. Tähän käsitykseeni miehen ehdotus on tuonut erittäin omituisen särön.
ap
Olet liian fiksu nainen tuolle miehelle.
Jos olisi fiksu niin ei olisi uhrannut ajatukselle edes yhtä sekuntia eikä tehnyt tätä aloitusta. Olisi jo kauan aikaa sitten tehnyt jotakin muuta kuin märehtinyt tätä asiaa.
Typerys se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai sä nyt tosissasi näitä mieti? Toihan on hillitön red flag ja jättäisin koko miehen.
Miettii se. Siksi teki oikeen aloituksen että saa pohtia asiaa.
Miettii tosissaan.
Raha tuossa miehessä kiehtoo ja valta kun edelleen miettii. Mies tietää sen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan exillä olisi kerrottavaa ja varmaan on kaunistellut asioita voisin veikata.
Mielessäni on käynytkin se, että ottaisin yhteyttä. Kynnys on kuitenkin aika korkea. Mies on myös hyvin pitkälle pitänyt hämärän peitossa sen, keitä edelliset (joskin runsaslukuiset) kumppaninsa ovat olleet. Tiedän vain muutaman nimen huolimatta siitä, että olen aina ollut itse avoin exieni suhteen. Siis keitä ovat, mitä ovat tehneet jne. En toisin sanoen ole kokenut tarvetta salailuun toisin, kuin nykyinen seurustelukumppanini. Tosin en myöskään ihan ymmärrä, miksi asialla olisi väliä. Kumppanini on joka tapauksessa ollut ihan eri tasolla kiinnostunut existäni verrattaessa omaan kiinnostukseeni hänen aiempia kumppaneitaan kohtaan.
Selkein ero tuntuu olleen siinä, että omat exäni ovat olleet koulutettuja, loogisesti ajattelevia sekä tunnepuoleltaan kehittyneitä yksilöitä. Nykyisen kumppanini exät ovat olleet osin ns. elämämkoululaisia ja/tai muuten vain vähän heikommin pärjääviä yksilöitää. Tämä seikka on vähitellen tullut ilmi ja kieltämättä tieto ei lisää arvostustani miestä kohtaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan exillä olisi kerrottavaa ja varmaan on kaunistellut asioita voisin veikata.
Mielessäni on käynytkin se, että ottaisin yhteyttä. Kynnys on kuitenkin aika korkea. Mies on myös hyvin pitkälle pitänyt hämärän peitossa sen, keitä edelliset (joskin runsaslukuiset) kumppaninsa ovat olleet. Tiedän vain muutaman nimen huolimatta siitä, että olen aina ollut itse avoin exieni suhteen. Siis keitä ovat, mitä ovat tehneet jne. En toisin sanoen ole kokenut tarvetta salailuun toisin, kuin nykyinen seurustelukumppanini. Tosin en myöskään ihan ymmärrä, miksi asialla olisi väliä. Kumppanini on joka tapauksessa ollut ihan eri tasolla kiinnostunut existäni verrattaessa omaan kiinnostukseeni hänen aiempia kumppaneitaan kohtaan.
Selkein ero tuntuu olleen siinä, että omat exäni ovat olleet koulutettuja, loogisesti ajattelevia sekä tunnepuoleltaan kehittyneitä yksilöitä. Nykyisen kumppanini exät ovat olleet osin ns. elämämkoululaisia ja/tai muuten vain vähän heikommin pärjääviä yksilöitää. Tämä seikka on vähitellen tullut ilmi ja kieltämättä tieto ei lisää arvostustani miestä kohtaan.
ap
Ehkä nuo hänen exät on oikeasti fiksuja naisia vaikkei yllä kriteereissä hänen vaatimalle tasolle paperilla kuten sinä mutta oletko varma että naisten tausta on tuo ja että ovat tuollaisia millaisen kuvan antaa heistä. Sekin että on puhunut tuolla sävyllä vähän vihjaa että ei ole ihan mallikkaasti mennyt asiat.
Vierailija kirjoitti:
Yleisenä kommenttina voisin todeta, että varmasti vastaavia tapauksia riittää. Oma pointtini on se, että minulla on ollut kaikki asiani kunnossa ennen miehen tapaamista. Minulla on ollut hyvä toimeentulo, mainio omistusasunto hyvältä alueelta ja kaikki muukin kohdallaan. Tuttavapiiriini on kuulunut meko pitkälle koulutautuneita ja hyvän henkisen sivistyksen omaavia ihmisiä. Omat lähtökohtani tuntien olen osannut vaistomaisesti pitää etäisyyttä elämänhallintansa menettäneistä ihmistä. En käsitä, miten tämä mies on saattanut luikerrella lähipiiriini. Olen ensisijaisesti järkyttynyt.
ap
Voi hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Yleisenä kommenttina voisin todeta, että varmasti vastaavia tapauksia riittää. Oma pointtini on se, että minulla on ollut kaikki asiani kunnossa ennen miehen tapaamista. Minulla on ollut hyvä toimeentulo, mainio omistusasunto hyvältä alueelta ja kaikki muukin kohdallaan. Tuttavapiiriini on kuulunut meko pitkälle koulutautuneita ja hyvän henkisen sivistyksen omaavia ihmisiä. Omat lähtökohtani tuntien olen osannut vaistomaisesti pitää etäisyyttä elämänhallintansa menettäneistä ihmistä. En käsitä, miten tämä mies on saattanut luikerrella lähipiiriini. Olen ensisijaisesti järkyttynyt.
ap
Et vaikuta sivustyneeltä, et todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli helposti höynäytettävissä ja sitten lieka lyhenee. Onhan noita. Riittää, että miehellä on hieno asunto ja kallis auto. Oi kun on kiva muuttaa sinne ja saa ehkä joskus lainata autoakin. Sillä ei ole väliä, vaikka kaikesta olisi velkaa.
Heikosti pärjänneillä ei ole omaa varallisuutta, edes säästöjä, niin siinäpä sitten ollaan...vaikka kohtelu kovenee usein melko pian yhteenmuuton jälkeen. Vaihtoehtona on palata takaisin vaatimattomaan vuokrakämppään tai olla jopa asuntoa odotellessa kavereiden nurkissa.
Taloudellisesta vallankäytöstä pitäisi mielestäni kirjoittaa ja puhua enemmänkin. Se voi olla ihan yhtä ahdistavaa kuin henkinen väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuule se elämänhallinta voi joskus mennä ihan itsestä johtumattomista syistä. Vaikka sairauden takia tai työttömyyden tai onnettomuuden jne. jne.
Miten joku voi olla näin sivistymätön. Sydämen sivistystä sinulta ainakin puuttuu. Katsot alas muita ja elät omassa kuplassa.
Tulee vain yksi sana mieleen, olet i d i o o t t i.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ehkä nuo hänen exät on oikeasti fiksuja naisia vaikkei yllä kriteereissä hänen vaatimalle tasolle paperilla kuten sinä mutta oletko varma että naisten tausta on tuo ja että ovat tuollaisia millaisen kuvan antaa heistä. Sekin että on puhunut tuolla sävyllä vähän vihjaa että ei ole ihan mallikkaasti mennyt asiat.
Hep! Tämä voi olla semmoinen hyväksikäyttäjä, ”delegoija”, nakittaja ja kontrolloija, joka hitaasti tuhoaa naisystävänsä. Kohtapa kaikki eksät ovatkin ”hulluja” ja elämänkoululaisia yms. reppanoita. Ja tuo aloituksen ”etkö luota minuun” kuulostaa todella pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hep! Tämä voi olla semmoinen hyväksikäyttäjä, ”delegoija”, nakittaja ja kontrolloija, joka hitaasti tuhoaa naisystävänsä. Kohtapa kaikki eksät ovatkin ”hulluja” ja elämänkoululaisia yms. reppanoita. Ja tuo aloituksen ”etkö luota minuun” kuulostaa todella pahalta.
Näin minustakin.
Noh, kyllähän tämä vähän oudolta kuulostaa. Entäs jos kysyisit että voitko jeesailla miestä oman yrityksesi kautta konsulttina? Jos mies oikeasti vain arvostaa kovasti osaamistasi, tämän pitäisi olla ok. Jos hän taas haluaa ilmaista työvoimaa, ehdotus tuskin saa hänet innostumaan.
Vaikket olisi edes yrittäjä vaan normi palkkatyöntekijä, olisi iso riski siirtyä toisen omistamaan yritykseen freelance-pohjalta. Tai muutenkaan sellaiseen yritykseen josta voi saada kenkää jos tulee ero pomon kanssa. On parempi pitää itsenäisyys tässä mielessä.
Yhteisyrittäjyys toimii jos pariskunta on ollut pitkään yhdessä, rahat ovat muutenkin yhteisiä ja yritys omistetaan yhdessä. Tässä teidän tapauksessa ei taida mikään kriteereistä täyttyä.
Tuo mieshän vaikuttaa ihan sairaalta! Itse eroaisin tuollaisen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa koko ehdotuksessa ole mitään järkeä. Ensinnäkään et voi olla freelancer (verokortilla) yhdelle yritykselle, tai voit mutta oikeus tulkitsee tämän hyvin nopeasti eduksesi työsuhteeksi jos se sitä tosiasiassa on.
Alihankkija varmaan voit toiminimellä/oman yrityksen kautta olla, mutta siinä taas ei ole mitään itua sinun kannaltasi ellei mies ole valmis tekemään usean vuoden mittaista sopimusta selkeästi nykyisiä tulojasi suuremmalla korvauksella.
Yksi mahdollinen selitys tilanteelle on mielestäni se, että mies kokee sinun yrityksesi turhaksi puuhasteluksi ja kokee, että hän keksii kyllä sinun ajallesi parempaa käyttöä kuin sinä itse.
Joka tapauksessa tuo, että mies vetää hommaan mukaan tunteet on tosi huolestuttavaa. Jos oikeasti haluaisi sinun kanssasi rakentaa yritystä ja yhteistä tulevaisuutta, tarjoaisi sinulle osakkaan paikkaa firmassa.
Kyllä, näin ajattelen. Boldaamani kohta kommentistasi käy yksiin sen kanssa, että mies haluaisi minun muuttavan omistamaansa asuntoon. Olen tarjoutunut ostamaan pienen osuuden asunnosta (täysin suhteutettuna tämän hetken markkinahintaan sekä siihen, mitä mies on asunnosta itse hetkinen siten maksanut). Mies ei halua myydä minulle osuutta yhtään mistään.
Olen samaan aikaan pettynyt ja järkyttynyt. Huonoja ihmissuhteita minulla on ollut aiemminkin mutta tämän miehen röyhkeys ylittää sen rajan, jonka toisella puolella en pysty enää toimintaa ymmärtämään.
Oma elämänfilosofiani on se, että yritän ajatella kaikkien pyrkivän jollakin tavalla hyvään. Ensimmäistä kertaa elämässäni tuntuu siltä, että joku aivan törkeällä tavalla haluaa käyttää hyväksi idealismiani.
ap
Edelleenkin asuntoon liittyen voisin veikkailla kuka on. Ehkä näitä riittää.
Olen monta kertaa miettinyt sitä, etten varmasti ole ainoa miehen todellisen minän tajunnut ihminen. Toisaalta ajattelen, että (mielestäni) sairaalla tavalla ajattelevia ihmisiä on paljon enkä ole tällaisen ihmisen naisystävänä mitenkään erityinen tapaus.
Tuntuu, että vain saman kokenut voi todella ymmärtää tilannettani. En ole mikään höynäytettävä kananen vaan suurimman osan sinkkuna el'nyt, itsenäinen nainen. Ja kysessä ei siten ole mikään epätoivon pohjalta rakennettu ihmissuhde.
ap
Minä olen nähnyt sinua kovempia, kokeneita bisnesnaisia kun on totaalisesti laittaneet aivonsa narikkaan kohdattuaan jonkun alemman elämänmuodon millä ei ole ollut tarjota kuin tuulenhuuhtoma perse ja puoliseisokki. Sitten on jälkeenpäin itketty kun koko omaisuus on vaarassa ja vuosikymmenien työ menossa hukkaan, että mikä minuun meni? Niinpä. Se puoliseisokki varmaan ja herkkäuskoisuus?
Minä olen oppinut että kannattaa kuulostella millä sävyllä puhutaan existä. Jos kaikki on hulluja tai muuten ikävästi puhutaan niin voi odottaa että myös itsestä tullaan noin puhumaan eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuule se elämänhallinta voi joskus mennä ihan itsestä johtumattomista syistä. Vaikka sairauden takia tai työttömyyden tai onnettomuuden jne. jne.
Miten joku voi olla näin sivistymätön. Sydämen sivistystä sinulta ainakin puuttuu. Katsot alas muita ja elät omassa kuplassa.
Sori nyt vain mutta jos useampi ex on ollut sn. suorittavan tason työtä tekevä, se ei hirveästi poitseja nosta miehen suhteen.
Jos et ymmärrä yhteyttä, en jaksa selittää. 20-vuotias kaupan kassa on vielä ok mutta 30-vuotiaana toivoisi kaupan kassalla tehtävän työn rinalla kulkevan vähintäänkin opiskelun.
Pahoittelut, jos ajattelen vastoin omaa kuvaasi hyvästä elämästä. Olen tehnyt palkkatyötä ensimmäisen kerran 11-vuotiaana ja seuraavan kerran 15-vuotiaana. 16-vuotiaasta saakka minulla on säännöllinen työhistoria opintojen ohella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämä kertookin kaiken. Otat jalat allesi nyt vain. Entiset kumppanit on hankittu alistettaviksi ja sinulla on sama käyttötarkoitus hänelle. Sinulle ei ole oikeasti firmassa mitään töitä. Hän haluaa sinut vain kokonaan hallintaansa ja tähän työttömän elämänkoululaisen tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sori nyt vain mutta jos useampi ex on ollut sn. suorittavan tason työtä tekevä, se ei hirveästi poitseja nosta miehen suhteen.
Jos et ymmärrä yhteyttä, en jaksa selittää. 20-vuotias kaupan kassa on vielä ok mutta 30-vuotiaana toivoisi kaupan kassalla tehtävän työn rinalla kulkevan vähintäänkin opiskelun.
Pahoittelut, jos ajattelen vastoin omaa kuvaasi hyvästä elämästä. Olen tehnyt palkkatyötä ensimmäisen kerran 11-vuotiaana ja seuraavan kerran 15-vuotiaana. 16-vuotiaasta saakka minulla on säännöllinen työhistoria opintojen ohella.
ap
Meillä ainakin on eri käsitys hyvästä elämästä. Minulle hyvä elämä tarkoittaa mahdollisimman suurta vapautta tehdä ja toimia niinkuin tuntuu hyvältä oli se sitten laiskottelu, vapaa-aika tai harrastaminen. 24/7 töissäolo tai pahempaa: sen rinnalla oleva opiskelu ei sitä mielestäni ole.
Mutta tosiaan suuria hälytysmerkkejä on selkeästi ilmassa. Lähtisin suhteesta kiireenvilkkaa. Ei kannata jäädä suhteeseen, vaikka saisit pidettyä pääsi kaikessa, eikä mies pääsisi niskanpäälle, koska suhteesta puuttuu olennainen: rakkaus. Jäisit pois kaikesta sellaisesta onnesta, mikä oikeaan suhteeseen kuuluu ja minkä vuoksi suhteisiin hakeudutaan. Jopa sinkkuna saa enemmän hyvää sisältöä elämäänsä, kuin huonossa suhteessa.
Komediasarjassa mies halusi naisystävänsä vain esiintymään miehen vaalimainokseen.
Miettii se. Siksi teki oikeen aloituksen että saa pohtia asiaa.
Miettii tosissaan.