Tuoreehko parisuhde ja mies haluaisi minun tekevän töitä omassa yrityksessään
Minulla on ihan hyvä ura ja työ yrittäjänä. Teen töitä aika paljon verkostoitumista vaativalla alalla, jonka kantava voima on tunnettuus. Melko tuore miesystäväni on jo pidemmän aikaa ehdottanut sitä, että lähtisin tekemään töitä hänen omistamassaan yrityksessä. Eli lähtisin tavallaan ihan "uusille vesille" luottaen ainoastaan ominaisuuksiini, jotka ovat tarpeen niin nykyisessä kuin mieheni kaavailemassa tehtävässä.
Minulle heräävät mieleen seuraavat kysymykset:
1. Jos en ole palkattu työntiekijä mieheni yrityksessä (mies haluaisi minun toimivan freelancer-pohjalta), minut on erittäin helppoa ulkoistaa tehtävästä mikäli parisuhteessa jotakin menisi solmuun.
2. Jos jättäydyn sivuun nykyiseltä alaltani, paluu ei ole välttämättä ihan kovin helppo ja ruusuinen siinä tapauksessa, että olen tehnyt ihan muita hommia ja lopettanut yhteydenpidon entisiin asiakkaisiini.
3. Nyt minulla on hyvät tulevaisuudennäkymät. Jos vaihdan "uusille vesille", en todellakaan voi ennustaa millään tavalla tulevaisuuttani. Yrittäjänä kannan kuitenkin omat riskini ja jostakin syystä minua pelottaisi joutua yhden ihmisen mielivallan alaiseksi.
Olenko liian kyyninen vai olenko vain realisti? Mies syyttää minua suhteemme kestävyyden kyseenalaistamisesta mikäli puhun em. ajatuksistani hänelle. Hän kuulemma haluaa olla kanssani koko loppuelämänsä. Minä taas ajattelen, että ihmisten mielipiteet muutuvat. Olemme tunteneet alle vuoden.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Mies ei harkitsisi tuollaista ehdotusta sekuntiakaan.
Tämän verran selkärankaa naisillakin pitäisi olla.
Miehethän ne kummallisiin diileihin lähtee fiilispohjalta ilman harkintaa ja ajattelua. Puhutaanko vaikka WinCapitasta tai Onecoinista? Taikkapa Sunny Car Centeristä?
Aloituksen fiksu nainen sen sijaan pohtii miehen ehdotusta tarkkaan joka kulmalta eikä hypi tunteidensa perässä kuten nuo pyramidihuijauksiin naksahtavat miehet.
Olet nyt joutunut jonku huijarin pauloihin, kun tällaisia edes pohdit. Toivottavasti järki löytyy pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisenä kommenttina voisin todeta, että varmasti vastaavia tapauksia riittää. Oma pointtini on se, että minulla on ollut kaikki asiani kunnossa ennen miehen tapaamista. Minulla on ollut hyvä toimeentulo, mainio omistusasunto hyvältä alueelta ja kaikki muukin kohdallaan. Tuttavapiiriini on kuulunut meko pitkälle koulutautuneita ja hyvän henkisen sivistyksen omaavia ihmisiä. Omat lähtökohtani tuntien olen osannut vaistomaisesti pitää etäisyyttä elämänhallintansa menettäneistä ihmistä. En käsitä, miten tämä mies on saattanut luikerrella lähipiiriini. Olen ensisijaisesti järkyttynyt.
ap
Kuule se elämänhallinta voi joskus mennä ihan itsestä johtumattomista syistä. Vaikka sairauden takia tai työttömyyden tai onnettomuuden jne. jne.
Miten joku voi olla näin sivistymätön. Sydämen sivistystä sinulta ainakin puuttuu. Katsot alas muita ja elät omassa kuplassa.
Tulee vain yksi sana mieleen, olet i d i o o t t i.
Sydämen sivistystäkö on haukkua muita idiootteiksi?
Vapaassa maassa jokainen saa valita seuransa, tykkäsit siitä tai et.
Huh. Ketjun lukeneena voin sanoa että Ap on selväjärkisin henkilö, jonka olen palstalla nähnyt pitkään aikaan. Miksi näin?
1) Harkitsee kiihkottomasti tarjotun asian eri puolia ennen päätöstä.
2) Kysyy "suuren yleisön" mielipidettä, jos vaikka etäämmältä asiaa katsovat voivat nähdä paremmin.
3) Ei tuomitse ehdotusta suoralta kädeltä, sillä vain syvällisellä harkinnalla voi päätyä oikeaan ratkaisuun.
Päätöksen arvo ei löydy siitä, kuinka kovasti pitää käsityksistään kiinni, vaan syvällisen vasta-argumenttien tutkimisen kautta löytyy sitoutuminen oikeaan ratkaisuun.
Disclaimer: Olen siis sitä mieltä että AP:n ei pitäisi lähteä miehen tekemään järjestelyyn, mutta tutki ja argumentoi asiat itsellesi miehen silmin, etsi niihin järkevät vasta-argumentit ja sitten vertaa tuloksia. Sen jälkeen tiedät oikean toimintatavan.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, taas tätä! Minusta tämä haiskahtaa saman tyypin aloitukselle, joka aina keksii näitä ”alempiarvoisia” miehiä, jotka huijaavat, pettävät ja yrittävät hyötyä hänestä ja juttu kiihtyy kliimaksin asti. Itse on joka aloituksessa se älykkäämpi ja viattomampi osapuoli, joko avioliitossa tai muussa suhteessa. Ja aina pitkälle koulutettu, asunto arvoalueelta, ystäväpiiri professoritasoa. So booooooring 🥱🥱🥱😴😴😴
Et usko että Suomen kokoiseen maahan mahtuu aika monta huijaavaa ja pettävää miestä (ja toki naistakin)? 😅 Täytyy olla mukavaa katsella maailmaa noin vaaleanpunaisten lasien läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei harkitsisi tuollaista ehdotusta sekuntiakaan.
Tämän verran selkärankaa naisillakin pitäisi olla.
Miehethän ne kummallisiin diileihin lähtee fiilispohjalta ilman harkintaa ja ajattelua. Puhutaanko vaikka WinCapitasta tai Onecoinista? Taikkapa Sunny Car Centeristä?
Aloituksen fiksu nainen sen sijaan pohtii miehen ehdotusta tarkkaan joka kulmalta eikä hypi tunteidensa perässä kuten nuo pyramidihuijauksiin naksahtavat miehet.
Alle vuoden tuntemisen jälkeen en kyllä edes harkitsisi asiaa ja tuo syyttäminen on kyllä niitti koko suhteelle. Pelottavan kuuloinen mies.
Alle vuoden tuttavuus ei automaattisesti tee kumppanin ehdotuksesta huonoa. Tunsin vanhan pariskunnan joka oli mennyt 16-vuotiaana naimisiin 40-luvulla toisen tapaamisen jälkeen. Mies on jo edesmennyt mutta olivat oikein mukava pariskunta ja heidän välisen rakkauden ja läheisyyden saattoi selvästi aistia kun oli heidän kanssaan samassa tilassa. Joskus kun ihmiset syvällisesti tuntevat toisensa, näkevät toistensa läpi sieluun saakka, voivat tehdä suuria päätöksiä nopeasti ja selvitä niistä yhdessä vankkumattoman sitoutumisen ja täydellisen luottamuksen voimalla.
AP:n tapaus ei tosin kuulosta sellaiselta. En lähtisi mukaan miehen ehdottamaan järjestelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisenä kommenttina voisin todeta, että varmasti vastaavia tapauksia riittää. Oma pointtini on se, että minulla on ollut kaikki asiani kunnossa ennen miehen tapaamista. Minulla on ollut hyvä toimeentulo, mainio omistusasunto hyvältä alueelta ja kaikki muukin kohdallaan. Tuttavapiiriini on kuulunut meko pitkälle koulutautuneita ja hyvän henkisen sivistyksen omaavia ihmisiä. Omat lähtökohtani tuntien olen osannut vaistomaisesti pitää etäisyyttä elämänhallintansa menettäneistä ihmistä. En käsitä, miten tämä mies on saattanut luikerrella lähipiiriini. Olen ensisijaisesti järkyttynyt.
ap
Kuule se elämänhallinta voi joskus mennä ihan itsestä johtumattomista syistä. Vaikka sairauden takia tai työttömyyden tai onnettomuuden jne. jne.
Miten joku voi olla näin sivistymätön. Sydämen sivistystä sinulta ainakin puuttuu. Katsot alas muita ja elät omassa kuplassa.
Tulee vain yksi sana mieleen, olet i d i o o t t i.
Ajattelin myös nuorempana noin, että elämänhallinnan menettäminen ei ole henkilön omaa syytä ja tämän seurauksena hyyssäsin kaikenlaista juoppoja ja muita elämänsä kanssa sekaisin olevia ihmisiä, jotka osittain vetivät minuakin mukaan maailmaansa.
Ajattelen edelleen että elämänhallinnan menettäminen on monimutkainen vyyhti ongelmia johon liittyy erilaisia olosuhteita, mielenterveysongelmia ynnä muita haastavia syitä.
Onneksi aikuisena myös ymmärsin että jokaisella on vastuu omasta elämästään. Muiden ihmisten elämänhallintaongelmat eivät ole minun vastuullani. Mutta minulla on vastuu valita seuraani niin että voin itse elää hyvää elämää. Ja ihmisen elämä on paljolti sitä mitä lähipiiri on. Elämä on hyvin erilaista kun vapaa-ajan viettää ihmisen kanssa joiden elämä on tapainossa, verrattuna elämään jossa vilisee narkkareita, juoppoja, raha-asiansa holtittomasti sekoittavia ihmisiä. Karsin elämästäni ihmiset joiden elämällä ei ollut suuntaa eikä pohjaa.
Lähipiirini ihmisillä on tapahtunut monenlaisia tragedioita, on ollut työttömyyttä, vakavaakin sairastelua, onnettomuuksia, läheisen kuolemaa. Elämä on ollut ajoittain raskasta, mutta kukaan heistä ei ole alkanut vastoinkäymisten seurauksen käyttämään huumeita, juopottelemaan tai sotkenut talouttaan pikavippikierteellä.
Karsin elämästäni myös kapeakatseiset ihmiset joilla oli taipumus haukkua eri tavalla ajattelevat ihmiset idiooteiksi. Oi mikä keveys kun näistä pääsi.
Älä lähde miehen yritykseen mukaan. Pidä kiinni omasta yrityksestäsi, työstä ja tuloistasi. Itse olen työskennellyt miehen firmassa jo yli kymmenen vuotta ja tämä on välillä ihan hirveää. Monin erin tavoin, raha-asiat, ihmissuhteet, hyvinvointi ja ajankäyttö. Ei tämä ole sen arvoista, että koko minunkin elämä pitää uhrata miehen yritykselle. Ja tässä on sentään koko ajan saatu leipää pöytään ja silti tuntui näin kurjalta.
Ei, ei ja ei.
Parisuhteessa olevien henkilöiden ei tule työskentelevän yhdessä (yrittäjäviidakon laki).
Mitä pienempi yritys (henkilökunnan osalta) sitä vaarallisempaa. Jos vielä toimitilat kotona niin tuhoon tuomittu. Parin välinen kemia kotona ja töissä ei ole sama ja kun toinen joutuu aina väistämään töissä niin se näkyy sitten kotonakin.
Jos haluatte elää yhdessä onnellisina niin pitäkää työt ja yksityiselämä erillään toisistaan.
Älä suostu. Hakee täyttä hallintaa suhun, että et uskalla lähteä kun näet todellisen luonteensa.
Itse lähdin tälle tielle ja mies pisti tekemään omatkin työnsä ja huiteli baareissa ja vieraissa kun oli saanut mut nakitettua.
Seuraava ehdotus/vaatimus on lapsi. Eli se sitoo sut lopullisesti.
Mies ottaa omaa aikaa ja sä hoidat miehen yritystä ja lasta.
Siitä ei sitten helposti erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tää aloitus on totta, niin ihmettelen kuinka oot pärjänny tollasilla älynlahjoilla yrittäjänä :D
Pointtini olikin se, että tämä koko ehdotus on ihan oman maailmanjärjestykseni ulkopuolelta. Niin päätön, että on vaikea käsittää sitä. Yritän nyt hahmottaa sitä, onko oma skeptisyyteni omituista vai ainoastaan tervejärkisen mielipide.
Olen ollut parisuhteessa ja oletusarvo sellaisessa on se, että kumppani haluaa toiselle vain hyvää. Tähän käsitykseeni miehen ehdotus on tuonut erittäin omituisen särön.
ap
Pitkällä kokemuksella kerron sulle totuuden: miehet on AINA parisuhteessa vain oman edun vuoksi, eivät siksi että haluavat toiselle hyvää, vain itselleen. Muista tämä ja pysy ehdottomasti erossa miehesi yrityksestä. Tai älä ainakaan omastasi luovu, olethan sen eteen tehnyt paljon työtä. Jos tulee ero, menetät ihan kaiken, työn, kodin, parisuhteen. Miten siitä selviäisit? Iän kaiken naiset on tehneet saman virheen eli luopuneet kaikesta omasta miehen vuoksi. Ei kait enää tarvitse, eletään vuotta 2021 ja naiset on koulutetumpia kuin miehet. Jos mies ei hyväksy yritystäsi ja päätöstäsi, ei hän sinua rakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tää aloitus on totta, niin ihmettelen kuinka oot pärjänny tollasilla älynlahjoilla yrittäjänä :D
Pointtini olikin se, että tämä koko ehdotus on ihan oman maailmanjärjestykseni ulkopuolelta. Niin päätön, että on vaikea käsittää sitä. Yritän nyt hahmottaa sitä, onko oma skeptisyyteni omituista vai ainoastaan tervejärkisen mielipide.
Olen ollut parisuhteessa ja oletusarvo sellaisessa on se, että kumppani haluaa toiselle vain hyvää. Tähän käsitykseeni miehen ehdotus on tuonut erittäin omituisen särön.
ap
Pitkällä kokemuksella kerron sulle totuuden: miehet on AINA parisuhteessa vain oman edun vuoksi, eivät siksi että haluavat toiselle hyvää, vain itselleen. Muista tämä ja pysy ehdottomasti erossa miehesi yrityksestä. Tai älä ainakaan omastasi luovu, olethan sen eteen tehnyt paljon työtä. Jos tulee ero, menetät ihan kaiken, työn, kodin, parisuhteen. Miten siitä selviäisit? Iän kaiken naiset on tehneet saman virheen eli luopuneet kaikesta omasta miehen vuoksi. Ei kait enää tarvitse, eletään vuotta 2021 ja naiset on koulutetumpia kuin miehet. Jos mies ei hyväksy yritystäsi ja päätöstäsi, ei hän sinua rakasta.
Kiitos ehdottomasta totuudesta kaikkien miesten parisuhteesta, jatka samalla linjalla.
Sinä et varmaankaan ole miehen kanssa parisuhteessa tai jos olet, totuutesi onkin horjuvalla pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Huh. Ketjun lukeneena voin sanoa että Ap on selväjärkisin henkilö, jonka olen palstalla nähnyt pitkään aikaan. Miksi näin?
1) Harkitsee kiihkottomasti tarjotun asian eri puolia ennen päätöstä.
2) Kysyy "suuren yleisön" mielipidettä, jos vaikka etäämmältä asiaa katsovat voivat nähdä paremmin.
3) Ei tuomitse ehdotusta suoralta kädeltä, sillä vain syvällisellä harkinnalla voi päätyä oikeaan ratkaisuun.
Päätöksen arvo ei löydy siitä, kuinka kovasti pitää käsityksistään kiinni, vaan syvällisen vasta-argumenttien tutkimisen kautta löytyy sitoutuminen oikeaan ratkaisuun.
Disclaimer: Olen siis sitä mieltä että AP:n ei pitäisi lähteä miehen tekemään järjestelyyn, mutta tutki ja argumentoi asiat itsellesi miehen silmin, etsi niihin järkevät vasta-argumentit ja sitten vertaa tuloksia. Sen jälkeen tiedät oikean toimintatavan.
Paitsi että kuvattu tapaus ei kovin syvällistä pohdintaa vaadi. Kusetusyritys. Ilmeisesti mies luottaa esintymiskykyihinsä, tai nainen on vähemmän selväjärkinen kuitenkin kun mies edes yrittää häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kiitos ehdottomasta totuudesta kaikkien miesten parisuhteesta, jatka samalla linjalla.
Sinä et varmaankaan ole miehen kanssa parisuhteessa tai jos olet, totuutesi onkin horjuvalla pohjalla.
Totta lienee että on naisia joille parisuhde on kaikki kaikessa. Parisuhde on heidän selkäytimessään. Sitten voi käydä kuin käy. Ja tämä nainen on aina vain tyytyväinen koska onhan hänellä oikein se parisuhde. Menestyviltä bisnesnaisilta tuota ei vain oikein odottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ole hyvä! :)
Älykäs ja menestyvä nainenkin voi helposti haksahtaa tarpeeksi röyhkeään huijarimieheen. Minulla on ystävä, joka on tosi fiksu, Mensan jäsen, omaa hyvät sosiaaliset taidot ja on äärimmäisen menestynyt urallaan. Silti melkein kaikki hänen miessuhteensa ovat olleet kontrolloivia ja hyväksikäyttäviä.narsisteja. hän on käynyt terapiassakin työstämässä tätä ja silti vaan valitsee samoja miehiä edelleen. Se vaikuttaa uskomattomalta ja varmaan joku lapsuuden trauma persoonassa tms selittää sitä osin, mutta yksi syy on taatusti se, että hän pyrkii järkeilemään, eikä luota intuitioonsa.
Sellainen tosi rationaalinen tapa käsitellä asioita ohittaa sen selittämättömän red flag-hälytysmerkin, joka perustuu tunteisiin ja vaistoihin. Kun lisäksi on itse rehellinen, niin uskoo lähtökohtaisesti hyvää muista. Ja kun on tottunut pohtimaan asioita monesta näkökulmasta objektiivisesti ja tieteellisesti kyseenalaistamaan johtopäätöksiä, niin sekin vaimentaa sen sisäisen äänen, joka varoittaa. Hän kyseenalaistaa tosi helposti omat ajatuksensa ja tunteensa, kun joku enemmän tunteella toimiva ihminen.
Ap kuulostaa ihan kaveriltani. Ja ne henkistä väkivaltaa harrastavat miehet ovat taitavia käyttämään hyväkseen sitä piirrettä naisissa, manipuloivat ja saavat naisen jättämään intuitionsa huomioimatta ja vääristelevät asioita ihan solmuun ja yrittävät järkeilemällä todistaa naisen olevan väärässä ja kyseenalaistamaan ja syyllistämään itseään, eikä miestä.
Narsistisen ihmisen tyyli. Mies haluaa, että olet hänen vallassaan. Hän ei hetkeäkään ajattele, että mitä sinulle tapahtuu sitten, jos parisuhde päättyy tai mies kuolee.
Olen seurustellut tällaisen ihmisen kanssa. Minulla on myös oma yritys ja itsenäinen elämä. Miehellä oli koko ajan tarve saada minut lopettamaan oma yritykseni ja mennä hänelle töihin. Samoin olisi pitänyt myydä oma asunto ja mennä hänen nurkkiinsa. Kun kysyin, mitä sitten, jos hänelle tapahtuu jotain, vastaus oli että ei hänelle mitään satu. Yleensä myös syytti siitä, että en halua 'sitoutua' häneen. Kyseessä oli puhdasverinen narsisti ja juttu päättyikin todella ilkeästi.
Ole hyvin varovainen. Ei tuo ole kyynisyyttä, tuo on ihan oikeasti varoitusmerkki.
Ystäväni ex-mies oli väenväkisin tunkemassa itseään ystäväni omistamaan pieneen firmaan. Alalle, joka ei ollut ollenkaan miehen koulutus-tai työtaustaan sopivaa. Rakkaushuumasta huolimatta ystävä tajusi pitää työ-ja rakkauselämänsä erillään. Muita sitouttamisyrityksiä olivat vauvahaaveet, nopea yhteenmuutto, suunnitelmat ostaa talo ja/tai mökki jne. Sivusta katselin epäuskoisena vauhdikasta etenemistä. Onneksi ero tuli muutaman vuoden jälkeen. Syynä miehen vahvat narsistiset piirteet ja omistushaluisuus.
Tämä ihminen, joka kaikkien esiintuomiensa faktojen jälkeen yhä miettii mitä tehdä miehen yhteistyöehdotukselle ja suhteelle ei sitten niin todellakaan selviäisi sielä halveksimallaan kaupan kassalla edes nelikymppisenä, erottamassa huijaria rehellisestä asiakkaasta tai huomaamasta alaikäistä tapavarasta normiteinistä. Saati pystyisi samalla blokkaamaan pelikoneilta sinne kuulumattomat ”yrittäjät”, sillä ”lähtökohtaisesti, perhetaustani, ystäväpiirini, elämänkokemukseni ja koulutustasoni tähden haluan uskoa kaikista vain hyvää”. Wau, saako oksentaa?