Tuoreehko parisuhde ja mies haluaisi minun tekevän töitä omassa yrityksessään
Minulla on ihan hyvä ura ja työ yrittäjänä. Teen töitä aika paljon verkostoitumista vaativalla alalla, jonka kantava voima on tunnettuus. Melko tuore miesystäväni on jo pidemmän aikaa ehdottanut sitä, että lähtisin tekemään töitä hänen omistamassaan yrityksessä. Eli lähtisin tavallaan ihan "uusille vesille" luottaen ainoastaan ominaisuuksiini, jotka ovat tarpeen niin nykyisessä kuin mieheni kaavailemassa tehtävässä.
Minulle heräävät mieleen seuraavat kysymykset:
1. Jos en ole palkattu työntiekijä mieheni yrityksessä (mies haluaisi minun toimivan freelancer-pohjalta), minut on erittäin helppoa ulkoistaa tehtävästä mikäli parisuhteessa jotakin menisi solmuun.
2. Jos jättäydyn sivuun nykyiseltä alaltani, paluu ei ole välttämättä ihan kovin helppo ja ruusuinen siinä tapauksessa, että olen tehnyt ihan muita hommia ja lopettanut yhteydenpidon entisiin asiakkaisiini.
3. Nyt minulla on hyvät tulevaisuudennäkymät. Jos vaihdan "uusille vesille", en todellakaan voi ennustaa millään tavalla tulevaisuuttani. Yrittäjänä kannan kuitenkin omat riskini ja jostakin syystä minua pelottaisi joutua yhden ihmisen mielivallan alaiseksi.
Olenko liian kyyninen vai olenko vain realisti? Mies syyttää minua suhteemme kestävyyden kyseenalaistamisesta mikäli puhun em. ajatuksistani hänelle. Hän kuulemma haluaa olla kanssani koko loppuelämänsä. Minä taas ajattelen, että ihmisten mielipiteet muutuvat. Olemme tunteneet alle vuoden.
Kommentit (139)
Realisti. Pidä oma urasi. Miehesi mielipiteet ovat outoja.
No et tietenkään tuolla tuntemisella uhraa omaa uraasi. Jos mies yrittää manipuloida niin osaat varmaan vetää johtopäätöksesi.
Eli se seukkaa sun kanssa ilmaisen työvoiman toivossa? Jo on kyllä mieletön säästö idea!
Vähän voisin veikkailla kuka on jopa. Ei kannata luottaa kun mieli voi muuttua päivässä ja silloin ei toisen parasta ajatella. Tyhjiä lupauksia.
Sanoisin, että älä. Todella paljon riskejä ja vaikea hinnoitella itseäsi parisuhdekumppanille liikekumppanina. Luultavasti epäkiitollinen tukijan rooli tarjolla ja voit tulla jätetyksi kuin rukkanen, jos et ole enää tarpeeksi hyödyllinen.
Olet realisti. Ehdottomasti jatkat omalla urallasi.
Et kai sä nyt tosissasi näitä mieti? Toihan on hillitön red flag ja jättäisin koko miehen.
Jos tää aloitus on totta, niin ihmettelen kuinka oot pärjänny tollasilla älynlahjoilla yrittäjänä :D
Miltä suhteelliselta osalta miehesi on valmis antamaan osakkeenomistusta sulle? Kuinka iso miehen firma on (liikevaihto, tulos, taseen loppusumma ja henkilöstö)? Miten miehesi firman koko verrattuna sinun firmaasi? Työskenteleekö exät firmassa?
Jos kykenet tuomaan tähän toiseen yritykseen lisäarvoa, niin tottakai miehesi haluaa sut sinne. Toi freelancer-kuvio olisi riskitön hänelle.
Voithan toki vaatia paperilla, että sinun panos voidaan toteuttaa ekslklusiivisesti vaan sinun firman kautta tai sinun osoittaman toisen tahon kautta. Sillä tavoin sullekin jäisi jotain, jos et osuutta saa, ja jos nyxästä tulisikin exä. Hankalahan tollaista tietty lähteä vaatimaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tää aloitus on totta, niin ihmettelen kuinka oot pärjänny tollasilla älynlahjoilla yrittäjänä :D
Tunneasiat kyllä saa fiksuimmankin ihmisen tekemään joskus tyhmiä miesvalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Et kai sä nyt tosissasi näitä mieti? Toihan on hillitön red flag ja jättäisin koko miehen.
Olen ollut itsekin aika pöyristynyt miehen ehdotuksesta. Siis en ikinä voisi kuvitella, että joku laittaisi kaikki korttinsa minun varaani. Sen mies haluaisi minun tekevän. Olen samaan aikaan loukkaantunut ja kyseenalaistan miehen motiivit olla kanssani. Ja mies sanoo loukkaantuvansa siitä, että kyseenalaistan hänen luotettavuutensa.
Tilanteen omituisuuden takia tein aloituksen. En ole vielä koskaan elämässäni törmännyt siihen, että joku haluaisi minun ottavan näin isoa riskiä.
ap
Onko mies kertonut miksi haluaa juuri sinut työntekijäkseen? Miksei jotakuta muuta?
Onko monta konkurssia takana ja luottotiedoton..
Tarjoa vuorostasi töitä omasta yrityksestäsi miehelle. Vastauksesta voit päätellä kannattaako suhdetta jatkaa.
Kyllä se varmaaan hetken aikaa pitäisi luuttuamassa lattioita kunnes huomaa että "joo eoei kylllä sä selkeästi osaat laske kuinka monta jakkaraa tästä putiikista löytyy, mä siirrän sut tonne tilitarkastamooon".
Vierailija kirjoitti:
Pointtini olikin se, että tämä koko ehdotus on ihan oman maailmanjärjestykseni ulkopuolelta. Niin päätön, että on vaikea käsittää sitä. Yritän nyt hahmottaa sitä, onko oma skeptisyyteni omituista vai ainoastaan tervejärkisen mielipide.
Olen ollut parisuhteessa ja oletusarvo sellaisessa on se, että kumppani haluaa toiselle vain hyvää. Tähän käsitykseeni miehen ehdotus on tuonut erittäin omituisen särön.
ap
Mies haluaa yksinkertaisesti kontrolloida elämääsi. Freelance-työsuhteen kautta alkaa helpoin eli taloudellinen kontrolli. Jos suostut siihen niin se osoittaa, että hän kontrolloikin jo tunteitasi syyllistämällä ja manipuloimalla.
Aloituksessa listasitkin syyt siihen, miksi ei kannata. Jospa vain sanot, että ’kiitos ei’. Jos mies sitä suuttuu tai loukkaantuu, siinähän sitten. Jos häipyy, se loppuelämän suunnitelma ei sit ihan pitänyt. On erittäin kummallinen ja ihan kohtuuton vaatimus. Et vielä friikkuna ilman mitään työsuhdeturvaa! Kaikkea sitä kuuleekin.
Joo ei.