Olenko ainoa, joka saa näppylöitä jo kuullessaan sanan " karppaus" ?
Kaikkein sairainta on, ettei omille lapsillekaan anneta tavallista ruokaa. Minulla ei ole koskaan ollut paino-ongelmia. Mielestäni on NORMAALIA syödä pieni määrä perunaa, pastaa, leipää tms. aterialla. Ja jos tulee vieraita, leivon vaikka tuoksuvan omenapiirakan, jota syödään yksi pala kahvin kanssa. En HIMOITSE mitään eikä minulle tule väsymystä eikä sokerihumalaa.
Kommentit (81)
muutenhan niin etevät ravitsemustieteilijät pystyisivät todella auttamaan pano-ongelmista kärsiviä.
Pysyviä tuloksia pv-kerhossa saavuttaa hyvin harva, eli siellä ei loppujen lopuksikaan tiedetä laihduttamisesta yhtään sen enempää kuin vaikka neuvolassa tai terveydenhoitajan paino-ohjauksessa.
Ja toiset ihmiset eivät tosiaankaan kestä valkoista vehnää, sokeria, ym. tulematta huonovointisiksi ja lopulta sairastumatta. Heille karppaus ja täysjyväruis sopivat varmasti hyvin. Ei myöskään ole tutkimusnäyttöä, että ruisleipään keskittyminen olisi huono kasvavien lasten ravitsemukselle (tai kasvisten lisääminen).
Että rauhotutaanpa kaikki. Kukaan ei oikeasti tarvitse sokerimällejä. Täysjyväviljalla yms. pärjää kyllä.
Laihtua voi monella tavalla, mutta jos nämä tavat otetaan kuureina, kuten moni tuntuu tekevän, kilot eivät pysy poissa.
On aivan sama laihtuuko karppaamalla, paikkareilla tai sitten kaalisoppadieetillä (hrrr...) lähteneet kilot eivät pysy poissa, jos tavoitepainoon päästyään alkaa syödä samaan tapaan kuin ennen ns. kuuria.
Löytäkää itsellenne sopiva tapa, oli se sitten karppaus tai paikkarit. Laihtukaa ja yrittäkää samalla tehdä henkistäkin työtä sen eteen, että ette enää pysty syömään siten kuin aikaisemmin, ainakaan jatkuvasti.
Kaikista tavoista saa puhua ja omaansa kehua, mutta älkää menkö latistamaan toisten intoa aliarvioimalla toisen valitsemaa ja kenties hyväksi kokemaa tapaa laihduttaa. Ihan sama millä puolella olette.
Ihan vain ajattelemisen aihetta; pari viikkoa sitten oli lehdessä tutkimuksesta, jonka mukaan parhaiten tavoitepainossaan laihduttuaan olivat pysyneet ne ihmiset, jotka olivat syöneet paljon kuitua, kohtuudella proteiineja ja vähintään yhden hedelmän päivässä =)
Tästähän voisi kehitellä taas oman dieettinsä.
Eikö tuohon ole hyvä päättää tämä keskustelu?
Enkä aio edes kertoa miten minä laihduin!
uskokaa nyt, oikeasti, ei se ole pelkkää onnea ja autuutta karppaaminenkaan. eikö huonoista puolista saa puhua? tein kuitenkin pitkän listan hyvistäkin puolista. karppasin 4kk. ylipainoa oli kuitenkin 30 kiloa. nykyisin painan 57kiloa, pituus 169cm. rasvaprosentti 18, sain vauvan kuitenkin vain 5kk sitten. en voisi olla energisempi ja paremmassa kunnossa. t:44
Eli silloin sallin itselleni taas silloin tällöin pieniä annoksia riisiä tai perunaa tms, enkä pidä niin tarkasti kiinni siitä normaalista karppiruokavaliostani.
Vierailija:
Mutta jos laihtumisen syynä on pelkästään karppiruokavalio, eikö se tarkoita, että pysymällä tässä ruokavaliossa sinä lopulta laihdut olemattomiin?
Vierailija:
Minulla karppaus tai oikeammin niiden sokerien vähentäminen sen sijaan toimii. Laihdun silmissä.
http: //karppaus. info/forum/viewtopic. php? t=14025
Voitte jatkaa keskusteluanne siellä
Lihan ja eläinperäisten tuotteiden käyttöä pitäisi välttää, jos haluaa, että maailma pelastuu!
Kasviksia ym rahdataan maapallon toiselta reunalta, käsitellään säilöntäaineilla ja maata myrkytetään ja lannoitetaan. Entäs riisin tms maahantuonti? Paketin valmistus, kuljetus ties mitä vielä..!
Oli pakko takertua tähän...
metsän ja oman kasvimaan (peruna, porkkana) antimia. Miksi ihmeessä ulkomailta pitäisi tuoda? Kauraa ja ruista vaan kehiin!
Siksi ihmettelenkin tuota MYRKKY-sanan käyttöä. Tarkoitatteko sillä sitä, että peruna on MYRKKYÄ laihdutukselle (siis vaikeuttaa sitä) vai vaarallista terveydelle? Tämä kysymys siis ihan ilman sarvia ja hampaita.
Vierailija:
Eli silloin sallin itselleni taas silloin tällöin pieniä annoksia riisiä tai perunaa tms, enkä pidä niin tarkasti kiinni siitä normaalista karppiruokavaliostani.
sekä eettisesti että ekologisesti väärin.
Tällä tarkoitetaan siis sitä, että jos ihmiset itse söisivät ne kasvikset, joita eläimille syätetään, niin ruokittaisiin yhdeksän kertää enemmän ihmisiä. Tiedän, ei voida nykypäivänä suoraan verrata ja ei voida syödä pelkkää heinää. Tää oli vain vastaus lyhytnäköiseen kommenttiisi. Sitä paitsi myös lihan käsittely, jalostus, pakkaaminen ja rahtaaminen maksavat. Kaikki suomessa syötävä liha ei ole LÄHESKÄÄN aina kotimaista.
ja kasvissyöjäthän niitä lihavampia on, edes tajuamatta että se johtuu ruokavaliosta. Eikä toisekseen ole edes terveellistä.
Ja millä tavalla ihmiskunta pelastuu kun ei syödä lihaa?
Ja uskon että moni karppi jättää senkin tekemättä kun huomaa että se elimistö siihen heti reagoi: turvottamalla ja pieruttamalla.
Kaurahiutaletuorepuuroa rahkan ja mustikoitten kera, tuorekurkkua noin 100 grammaa. Tällä pärjäänkin päivälliselle asti.
erikoislääkäreitä, ja olen vuosien mittaan keskustellut paljon näistä ruokavaliojutuista heidän (sekä monen muun) kanssa. Järjestään tulee esiin se, että ihminenhän on alunperin elänyt lihalla ja kasviksilla, ja monet lääkäreistä ovat itse havainneet, mikä ero on ruokavaliolla, jossa vältetään sokereita kaikissa muodoissaan, ja normaalilla " kohtuus kaikessa" -syömisellä: dramaattinen ero karppauksen hyväksi.
Karppauksessakin on niin monta alasuuntaa, että se on loputon viidakko. Minua ällöttää karppaukseen liittyvissä seikoissa ainoastaan se, kun näitä " karppeja" alkaa nyt olla joka sormelle. Ruokavalio kieltämättä kuulostaa varmaan asiaan vihkiytymättömän korvaan kerrassaan hyvältä, kun laihtuu ja voi hyvin, mutta sitten se karppailu aloitetaan ilman mitään pohjatietämystä asiasta, korkeintaan tiedetään että peruna, leipä ja pasta on kiellettyjä, siihen se ymmärrys sitten jääkin. Atkins, alakarppi, hyväkarppi, Montignac, muutamia mainitakseni. Kaikissa dieeteissä syödään eri tavalla, yhdelle karpille sopii yksi, toiselle toinen.
Itse syön todella puhtaasti, olen alakarppi enkä käytä minkäänlaisia makeutusaineita. Joku voisi väittää ruokavaliotani askeettiseksi, mutta olen todella tyytyväinen. Painareista tms. minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa, mutta tämä on for life-tyylinen ratkaisu ja voin kerrassaan hyvin, ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Jokainen tehköön tyylillään tässäkin asiassa... Voin kyllä ymmärtää karppeja, jotka toitottavat oman ruokavalionsa parhaimmuutta - siltähän se tuntuu itsestäkin, hei tämä toimii, sitä haluaisi kuuluttaa koko maailmalle!
Vierailija:
Järjestään tulee esiin se, että ihminenhän on alunperin elänyt lihalla ja kasviksilla, ja monet lääkäreistä ovat itse havainneet, mikä ero on ruokavaliolla, jossa vältetään sokereita kaikissa muodoissaan, ja normaalilla " kohtuus kaikessa" -syömisellä: dramaattinen ero karppauksen hyväksi.
Olisivatko esi-isämme tosissaan jättäneet ne sokeriset hedelmät puihin killumaan? Jotenkin uskon, että ne on syöty. Ja, että niitä on syöty enemmän kuin desi päivässä.
-kallista! MITES PV? KAI SE ON JO YLI 10 E VIIKKO? JA KUN SYÖT VÄHEMMÄN NIIN MIKÄ SIINÄ MAKSAA+
-henki haisi pahalle koko ajan INDUKTIOLLA KYLLÄ, MUTTA MEIKÄLÄISELLÄ ON PROPUT KADONNEET KARPPAUKSEN MYÖTÄ, JOTEN EI SE AINAKAA PASKALLE HAISE ENÄÄ
-indukstio laihdutti mutta nesteet tulivat pian takaisin NIINKÖ?
-hiilarinhinku vaivasi, näin unta pullista ja karkeista SEHÄN JUURI KATOAAKIN...
-kylässä saa selitellä miksei ota pullaa, emäntä usein hernepelto nenässä TÄMÄ ON TOTTA
-syömällä liikaa paino kyllä nousikin.. EI OLE KOKEMUSTA
-kamala jano kokoajan TOTTA, OHIMENEVÄ ILMIÖ KUITENKIN
-hyväkarpilla painonlasku aika hidasta. PITÄISKIN OLLA, KOSKA OLLAAN JO PAINONYLLÄPITOVAIHEESSA
-perhe söi eri ruokaa VALINTAKYSYMYS
-kunto ei juuri noussut kun ei " tarvinnut" liikkua VALINTAKYSYMYS
-pahoinvointi ekat 4pvää induktiolla OHIMENEVÄ ILMIÖ JOLLA ON HYVÄ LOPPU
-hiki haisi kamalalle NIINKÖ? OHIMENEVÄ ILMIÖ
-iho kukki ja kiilsi rasvaisena MULLA PÄINVASTOIN, AKNE LOISTAA POISSAOLOLLAAN eli suuri ++++++