En pysty hyväksymään sitä, miten vähän ihminen voi syödä lihomatta kun ikää alkaa olla 30...
Kiloja vaan tulee kun syön nälkääni niin, että on tyytyväinen olo mahassa, eikä mikään varsinainen ähky. Ja ihan normaalia kotiruokaa, mukana myös kasviksia eikä mitään super rasvaista. Nyt vaan huomaan että aineenvaihdunta on kai hidastunut, vaikka urheilen ja syön jo paljon vähemmän kuin esim parikymppisenä niin silti jostain niitä kiloja vaan tulee hitaasti lisää ja lisää. Tuntuu kun voisi syödä vain pupun annoksia että pysyisi hoikkana :(
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä sulle veloituksetta. Annoskoot lasket suhteessa kehosi tarvitsemaan energiamäärään:
-Aamiainen: Sitruuna (ja kahvi jos maistuu). Joka toinen päivä ruispuuro ja desi mustikkaa.
-Lounas: 1 kananmuna, tonnikalapurkki ja porkkana. Joka toinen päivä jääsalaatti, porkkana, varsiselleriä ja puolikas purkki kidneypapuja.
-Päivällinen: 150g kanaa/punaista lihaa, desi tattaria, höysteet (esim sipuli, chili, inkivääri, kurkuma). Vaihdat maun mukaan halloumiin/tofuun/seitaniin/kalaan ja kierrätät noita.
-Illallinen: Mustaa teetä sitruunalla ja inkiväärillä.
Jos haluat syödä jotakin ruokailujen ulkopuolella, porkkana ja kurkku soveltuvat tähän.
Liikunnaksi otat ylämäkivedot kolme kertaa viikossa. Juoket mäen ylös ja hölkkäät alas 10 kertaa putkeen ilman taukoja, 5krt etuperin ja 5krt takaperin. Täysillä - eli säätelet suoritustasi tahdonvoimalla. Tämän jälkeen hölkkäät 10min ja venyttelet kevyesti.
Ylläolevalla ruoka- ja liikuntavaliolla pysyt varmasti kunnossa, ja voit halutessasi lisätä energiankulutusta mikäli tykkäät syödä enemmän. Karkit sipsit ym shitit jätät paksuille lapsille, samoin majoneesit, kastikkeet, voisilmät, sokerit ja kahvikermat.
Miten meinaat noi sitruunan ja kidneypavut syödä? Ällöttävää. Ylämäkijuoksu sopii jos on oikeat kengät, tekniikka, ei liikaa ylipainoa ja muutenkin terve. Kaikille sopii paremmin perus kävely tai pyöräily. Tosin tuolla ruokavaliolla ei jaksa yhtään mitään juoksuja kyllä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on ainakin yksi prkl. Vaikka miten katsoisi syömiset, juomiset ja treenit niin yhtenä päivänä iskee järjetön väsymys, turvotus, hengenahdistus ja huono olo.
Voi jos ongelma olisikin pelkässä ruokavaliossa kun tämän pskan kanssa. Itse olen kuitenkin pysynyt vaivalla normaalipainossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aineenvaihdunta ei sitten hidastu mutta JOKU fysiologinen syy siinä on pakko olla, että vanhana lihoo niin paljon helpommin kuin nuorena. Muistan kyllä miten nuorena ei välttämättä liikkunut tippaakaan, söi mäkkärissä ja vielä kotona, saattoi joskus syödä suklaalevyn päivässä, eikä painoa tullut grammaakaan ja oli hoikka luudanvarsi. En usko noihin selityksiin, että nyt muka söisin enemmän ja liikkuisin vähemmän kuin silloin. Ehkä joku hormonaalinen selitys tms.
Naisilla raskaus selittää asian, sillä hormonit saa aikaan koko kropan myllerryksen
No ei.
Mä painoin 52 kiloa 4. lapsen jälkeen. Samoin ystävättäreni ovat kaikki olleet suunnilleen samanpainoisia 2-3 lapsen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas tajua etten ole tämän lihavampi (75 kg).
Olen ollut jojolaihduttaja, jonkinasteinen ahmimishäiriöinen, no viimeiseen 3 vuoteen en ole enää laihdutellut mutta syön välillä ihan älyttömiä määriä epäterveellisiä sapuskoita ja herkkuja, useana päivänä viikossa 3000 jopa 4000 kcal. Ja kevyempinäkään päivinä en syö koskaan alle 2000 kcal.
Enkä kauheasti liiku.
Luulis että mun näillä syömisillä pitäis olla, reippaasti yli 100 kiloinen..?
N40
Mä syön just noin ja painan 125kg. Liikun kyllä lähes päivittäin 30-60min.
N39
Olen huomannut saman. Ennen on voinut syödä oikeastaan mitä vaan lihomatta. Nyt kolmekymppisenä pitäisikin yhtäkkiä opetella syömään kauhean vähän.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Ennen on voinut syödä oikeastaan mitä vaan lihomatta. Nyt kolmekymppisenä pitäisikin yhtäkkiä opetella syömään kauhean vähän.
Ei suinkaan pidä opetella syömään vähän, vaan muuttaa sitä syömisen sisältöä.
Mä olen syönyt tänään aamupalaksi Lidlin kerrosjogurtin. Mitään en juonut, en edes vettä.
Lounaaksi söin kaksi lautasellista makaronilaatikkoa, päällä ketsuppia, juomaksi vettä.
Jälkiruoaksi makukahvi, kotikoneella tehty, ja munkki.
Pitkin iltapäivää olen syönyt irtokarkkeja.
Iltasyömisistä en osaa vielä sanoa, mutta ei mitään pinaattikeittoa kuitenkaan. Luulisin että vielä pari Dolce Gusto -lattekahvia menee, iltapalaksi joku ciabatta puoliksi miehen kanssa, ja oliiveja vielä, omena, banaani ja voi olla että jogurtti kanssa.
Mä en jotenkin enää jaksa vahtia syömisiä, enkä välitä mitä painan. Painoa on lähemmäs 100kg. Yllättävän vähällä tän painon saa kyllä säilytettyä, ikää on 50v. Vaatekoko on 46.
Mitenkään en halua pelotella nuorempia, mutta 35-vuotiaaksi painoin 58 kg :D Oon 174cm.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syönyt tänään aamupalaksi Lidlin kerrosjogurtin. Mitään en juonut, en edes vettä.
Lounaaksi söin kaksi lautasellista makaronilaatikkoa, päällä ketsuppia, juomaksi vettä.
Iltasyömisistä en osaa vielä sanoa, mutta ei mitään pinaattikeittoa kuitenkaan. Luulisin että vielä pari Dolce Gusto -lattekahvia menee, iltapalaksi joku ciabatta puoliksi miehen kanssa, ja oliiveja vielä, omena, banaani ja voi olla että jogurtti kanssa.
Mä en jotenkin enää jaksa vahtia syömisiä, enkä välitä mitä painan. Painoa on lähemmäs 100kg. Yllättävän vähällä tän painon saa kyllä säilytettyä, ikää on 50v. Vaatekoko on 46.
Mitenkään en halua pelotella nuorempia, mutta 35-vuotiaaksi painoin 58 kg :D Oon 174cm.
Eihän sun ylipaino iästä johdu, vaan väärästä ravinnosta.
Mahtavia tekosyitä läskistymiseen. Olen 55-vuotias , syön, mitä haluan, eli herkkuja mieleni mukaan, ja olen hoikka. Se siitä 30 iästä ja lihomisesta. Tekosyy!
Seuraavan ruokavalion ei lihota 165-175cm pitkää aikuista naista.
Aamupala: kaurapuuro veteen tehtynä, 100g rasvaton raejuusto, marjoja. Lisäksi tee/kahvi rasvattomalla maitolorauksella.
Lounas: salaattia, 1,5rkl oliiviöljyä kastikkeeksi, kanaa 100g, mausteilla ja valkosipulilla voi maustaa kanaa. 1 hedelmä kuten omena, päärynä tai appelsiini tmv. Lisäksi tee/kahvi rasvattomalla maitolorauksella.
Välipala: rasvaton rahka esim. smoothieksi sokeroimattomalla mehukeitolla ja marjoilla. Lisäksi tee/kahvi rasvattomalla maitolorauksella.
Illallinen: lihaa 100g, kasviksia reilusti, näitä voi maustaa erilaisilla mausteilla, 1,5rkl oliiviöljyä. Välillä ruoassa voi olla mukana lisukkeena jotain esim. majoneesia tai kastiketta, mutta pieni määrä.
Iltapala: 2 palaa leipää, voilevitettä, juusto siivut (itsehöyläämät), kalkkunaleikettä pari siivua, vihanneksia naposteltavaksi ehkä vielä yksi hedelmä sekä teetä.
Ruokajuomana aina vesi.
Jos haluaa varoida välillä tätä ruokavaliota niin laskee korvaavien ruokien kalorit et vastaavat suunnilleen samaa ja ovat ravitsevia.
Tämän lisäksi voi muutaman pienen herkun syödä viikossa kuten esim. pieni Fazerin patukka suklaata, korvapuusti/leivos, 3 lasia viiniä.
Lisäksi olisi hyvä vähän liikkua, edes kävellä. Lihaskuntoa edistävää liikuntaakin viikkoon erittäin suositeltavaa.
Ja parasta ja helpoiten onnistuu kun opettelee yhden jutun kerrallaan. Näin myös jää tavaksi.
Esim. ensin opettelee 3kk (tai vaikka 6kk) syömään järkevät aamupalat. Sen jälkeen järkevän lounaan seuraavat 3kk. Sit taas välipalan, jonka jälkeen iltaruoan ja iltapalan. Tähän mennyt (5 ruokaa x 3kk) 15kk.
Samalla matkalla miettii vähän niitä herkkujen määriä et tarviiko todella niin paljon ja vähentää niitäkin jossain kohtaa esim. niin että 6kk päästä syö päivässä vain yhden herkun (pienen suklaapatukan tai sen pullan jne.).
Onnistuminen ja ylläpito vaatii pitkäjännitteisyyttä ja aikaa. Mikään ei tule kuin minulle illallinen vaikka se niin mukavaa olisi 😉
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan ruokavalion ei lihota 165-175cm pitkää aikuista naista.
Aamupala: kaurapuuro veteen tehtynä, 100g rasvaton raejuusto, marjoja. Lisäksi tee/kahvi rasvattomalla maitolorauksella.
Lounas: salaattia, 1,5rkl oliiviöljyä kastikkeeksi, kanaa 100g, mausteilla ja valkosipulilla voi maustaa kanaa. 1 hedelmä kuten omena, päärynä tai appelsiini tmv. Lisäksi tee/kahvi rasvattomalla maitolorauksella.
Välipala: rasvaton rahka esim. smoothieksi sokeroimattomalla mehukeitolla ja marjoilla. Lisäksi tee/kahvi rasvattomalla maitolorauksella.
Illallinen: lihaa 100g, kasviksia reilusti, näitä voi maustaa erilaisilla mausteilla, 1,5rkl oliiviöljyä. Välillä ruoassa voi olla mukana lisukkeena jotain esim. majoneesia tai kastiketta, mutta pieni määrä.
Iltapala: 2 palaa leipää, voilevitettä, juusto siivut (itsehöyläämät), kalkkunaleikettä pari siivua, vihanneksia naposteltavaksi ehkä vielä yksi hedelmä sekä teetä.
Ruokajuomana aina vesi.
Jos haluaa varoida välillä tätä ruokavaliota niin laskee korvaavien ruokien kalorit et vastaavat suunnilleen samaa ja ovat ravitsevia.
Tämän lisäksi voi muutaman pienen herkun syödä viikossa kuten esim. pieni Fazerin patukka suklaata, korvapuusti/leivos, 3 lasia viiniä.
Lisäksi olisi hyvä vähän liikkua, edes kävellä. Lihaskuntoa edistävää liikuntaakin viikkoon erittäin suositeltavaa.
Voi jessus, et varmaan ole ihan tosissas!
Mä oon laihtunut hieman jättämällä aamiaisen kokonaan pois eli syön 16:8 pätkäpaastolla. Ennen sanottiin, että aamiainen on päivän tärkein ateria, mutta mua inhottaa herätä niin aikaisin tai ylipäänsä "aamiaisruoat" eli puuro, mysli, murot yms. Lähinnä jossain lomalla hotellissa on kiva syödä hotelliaamiaisella munakokkelia, lohta, nakkeja, leipää ja maitokahvia.
Aamulla juon yleensä kahvin ja useimmiten mustana. Sen jälkeen lenkkeilen kävellen noin tunnin tai teen lihaskuntotreenin sen kanssa ja syön seuraavaksi.
Syön esim. perunamuusia ja kanaa/kalaa/lihaa sopivan määrän (mikä on muille sopivaa, en tiedä, kunhan itsellä lähtee nälkä) ja salaattia eli esim. kurkkua, sipulia, vesimelonia, paprikaa, maissia ja mausteeksi viinietikka + suola). Syön itseni kylläiseksi ja mielellään isolla määrällä salaattia niin ettei ähky tule.
Seuraavan aterian syön noin klo 20 ja se on toinen annos kotiruokaa jossa on myös paljon salaattia mukana. Ruoan kanssa saatan leipääkin syödä ja syön myös pastaa. Eli syön esim. pastaa desin tai kaksi, taas lihaa, kanaa, kalaa, kasvista ja taas salaattia jonka koostumus vaihtelee. Saatan syödä vähän leipääkin.
Herkkuna on tehdä joskus vaikka ruskea kastike ruoan kanssa (helppo) tai syödä muutama konvehti päivän aikana.
Eli syön kaksi lämmintä ateriaa, käytän ruoassa rasvaa ja välillä syön jälkiruokana karkkia, konvehteja tai pullaa hieman sekä juon aamun ja päivän aikana pari kuppia kahvia.
Aika hyvin pysyy paino normaalina näin varsinkin kun on fyysistä aktiivisuutta. Meillä on tosin käynyt niin, että puolison joka oli ennen laiha paino nousee ja minulla laskee :D on myös kiva laittaa kunnon ateria kerralla pöytään eikä pupeltaa jotain välipaloja koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
"Tutkimus: Aineenvaihdunta ei hidastu ikääntyessä – keski-ikäisten lihomisen syyt muualla"
https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html
20.8.2021
Tutkimus on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon laihtunut hieman jättämällä aamiaisen kokonaan pois eli syön 16:8 pätkäpaastolla. Ennen sanottiin, että aamiainen on päivän tärkein ateria, mutta mua inhottaa herätä niin aikaisin tai ylipäänsä "aamiaisruoat" eli puuro, mysli, murot yms. Lähinnä jossain lomalla hotellissa on kiva syödä hotelliaamiaisella munakokkelia, lohta, nakkeja, leipää ja maitokahvia.
Aamulla juon yleensä kahvin ja useimmiten mustana. Sen jälkeen lenkkeilen kävellen noin tunnin tai teen lihaskuntotreenin sen kanssa ja syön seuraavaksi.
Syön esim. perunamuusia ja kanaa/kalaa/lihaa sopivan määrän (mikä on muille sopivaa, en tiedä, kunhan itsellä lähtee nälkä) ja salaattia eli esim. kurkkua, sipulia, vesimelonia, paprikaa, maissia ja mausteeksi viinietikka + suola). Syön itseni kylläiseksi ja mielellään isolla määrällä salaattia niin ettei ähky tule.
Seuraavan aterian syön noin klo 20 ja se on toinen annos kotiruokaa jossa on myös paljon salaattia mukana. Ruoan kanssa saatan leipääkin syödä ja syön myös pastaa. Eli syön esim. pastaa desin tai kaksi, taas lihaa, kanaa, kalaa, kasvista ja taas salaattia jonka koostumus vaihtelee. Saatan syödä vähän leipääkin.
Herkkuna on tehdä joskus vaikka ruskea kastike ruoan kanssa (helppo) tai syödä muutama konvehti päivän aikana.
Eli syön kaksi lämmintä ateriaa, käytän ruoassa rasvaa ja välillä syön jälkiruokana karkkia, konvehteja tai pullaa hieman sekä juon aamun ja päivän aikana pari kuppia kahvia.
Aika hyvin pysyy paino normaalina näin varsinkin kun on fyysistä aktiivisuutta. Meillä on tosin käynyt niin, että puolison joka oli ennen laiha paino nousee ja minulla laskee :D on myös kiva laittaa kunnon ateria kerralla pöytään eikä pupeltaa jotain välipaloja koko ajan.
"Aamiainen on päivän tärkein ateria" on murotehtaan mainoslause. Totuus siitä on kaukana.
Hupaisaa miten alapeukutetaan, kun annetaan ihan järkeviä ohjeita. Kertoisivat sit miten pitäisi toimia, jotta paino pysyisi normaalina 😄😅
Vierailija kirjoitti:
Sun kaikki ateriat ovat tyhjää hiilaria. Ensinnäkin vaihdat mehukeiton marjoihin, jotta saat vitamiinit ja "oikeaa ruokaa". Syöt vain puolikkaan puuron ja vaikka yhden munan. Pitää nälkää paremmin.
Lounas on siis käytännössä salaatti ja sämpylä? Tämä on ihan ok, mutta eihän se nälkää pidä. Vaikka kaalilaatikko pitäisi nälkää paremmin ja et ehkä tarvitsisi välipalaakaan (vaikkei se listassasi ollutkaan).
Valmis pinaattikeitto on ravintoköyhää höttöä. Itse tehty kasvissosekeitto koskenlaskijalla sisältäisi enemmän vitamiineja ja rasvaa eikä lainkaan vehnäjauhoja.
Neuvoni on, että joka aterialla vähennät hiukan hiilareita ja lisäät mieluummin rasvaa, jotta voit olla kylläinen ja ravinto olisi laadukasta. Ei tarvitse keto-dietille ryhtyä, mutta vähän kiinnittää huomiota ruuan laatuun: paljon kasviksia ja vähemmän jauhoja. Suklaatakin voi välillä syödä. :)
Rasvaa ei tule lisätä, vaan proteiinia. Sitä ei taida tulla tarpeeksi tuolla ruokavaliolla. Salaatti ja sämpylä on aivan ok, erityisesti salaatti on hyvä, koska päivässä pitää syödä puoli kiloa kasviksia. Leipä pitäisi olla tummaa leipää kuidun saamiseksi, valkoista leipää ei kannata syödä. Ei tuossa ruokavaliossa pahasti ole pielessä, mutta kaurapuuro voi vetää verensokerin aivan pilviin, se kannattaisi ihan testata, koska silloin sitä ei voi syödä. Testaa vaihtaa kaurapuuro rasvattomaan rahkaan kuukaudeksi ja laihtumista voi tapahtua ihan noin pienellä muutoksella.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä määrä ruokaa! Moni hyytyisi syömisessä jo tuossa munkin kohdalla. Olet tehnyt syömisestä elämäntavan, jääkö juuri muuhun aikaa? Varmaan rasittaa jo jatkuva kaupassa ramppaaminen.
No sitten syöt pupun annoksia. Teetkö esim. toimistotyötä? Siinä tapauksessa et tarvitse kovin kummoista aamupalaa ja lounasta. Kaikki turhat välipalat pois. Juo ruuan kanssa vettä.
Ja ravinnotonta ruokaa sekin, mitä syö.